Besvaret September 19, 2015 Jeg ville tage en snak med pædagogerne! Jeg formoder at pædagogerne er i tænkeboks allerede, men Camille har jo ikke gået der så længe, så de ser måske bare tiden og Camille an lige PT mens de arbejder på en løsning. Pædagogisk set er det vigtigste at møde barnet hvor det er, det gælder jo også de børn der er fremmelige, at de skal mødes og udfordres på deres niveau. Hvad siger Kristian? Kan i måske stable et møde med bhv på benene hvor i er der sammen? Lige forventnings afstemme: hvad bliver der gjort? Hvad kan løsningen være? Hvilke muligheder er der for Camille? Osv. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 On 19/9/2015 at 11:52 PM, Majs said: Jeg ville tage en snak med pædagogerne! J Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 Find evt "Børn med særlige forudsætninger" af Ole Kyed på biblioteket. Jeg ved ikke, om Camille hører i den kategori, men der er en række cases som man evt kan tage ved lære af :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 Hun lyder da i hvert fald dygtig :) Om hun "kvalificerer sig" til at blive kaldt er barn med særlige forudsætninger er vel sådan lidt i anden række, tænker jeg. Det vigtigste er vel, om du/I kan bruge erfaringer og tips. Og det er der i hvert fald i den bog :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 Du kan evt kontakte gifted children https://www.giftedchildren.dk/content.php de kan give alm rådgivning pr. tlf. men også screene hvorvidt de mener Camille er højt begavet, (barn med særlige forudsætninger) baseret på din beskrivelse af hende. Bliver du/ I medlem får man adgang til deres lukkede forum, hvor man kan udveksle erfaringer ,med andre forældre til HB børn. Generelt synes jeg der er god vide og erfaring at hente på nettet. Selvom børnehaven godt var klar over vores søn var kognitivt langt foran de andre, så synes jeg ikke de gjorde særlig meget. Da han kom i skole blev de sociale vanskeligheder dog meget klare, men heldigvis har han fået en god lærer, som slet ikke er i tvivl om at han er HB. Han er langt foran matematisk, detalje mæssigt og logisk tænkende. Hun giver ham nu andre opgaver end de andre, han har andre regnemetoder end de andre, dem forklarer han og hun fremhæver ham, hvilket hun siger her i tyskland er med til at få social status. Det har hjupet meget og han er på 1 år gået fra ingen venner at have i skolen til nu at have 3 ret gode. For os har det selvfølgelig hjulpet at dem omkring ham ved hvad han er for en, men også bare selv at forstå har hjulpet med at hjælpe og støtte ham. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 Bare husk at man sagtens kan være intelligent uden at det betyder at man er fremmelig socialt. Faktisk er det ofte modsat... Prøv at skille de to ting ad når du vurderer hende... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 Er hun bagud socialt eller "bare normal" (og dermed bagud i forhold til sin intelligens)? Jeg tænker, at det er fint at skelne imellem det. Altså ikke sådan at det nødvendigvis skal testes eller undersøges, men bare sådan som en del af, hvad I tænker om hende. Man kan jo godt "se ud som om" at man er bagud socialt, hvis man er så langt forud intelligensmæssigt at omverdenen kunne glemme, at man kun var 3 år... Hvis hun er alderssvarende socialt, så kan man måske hjælpe med (også) at skubbe lidt på de interesser, der er knap så intelligensprægede. Ikke, at hun ikke må udfordres, men når hun fx er glad for blomster, så kunne man måske vise hende, at det er hyggeligt at lave fine blomsterbuketter/kranse/whatever UDEN at demonstrere, hvad de alle hedder. Men bare nyde at de er fine og dufter godt - fordi så kan alle være med. Agtigt? Hvad er det i øvrigt, der kikser socialt? Bliver hun fravalgt, eller fravælger hun, eller opstår der konflikter, eller...? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2015 Og ja - som godt eksempel Barbamama - hun er "bedrevidende".. Og meget spørgende. Så hvis hun får lyst til at vide noget, afbryder hun legen. Fx hvis hun finder er ur, så skal hun lige høre hvad viserne viser. Eller hvis der er en dukke der er i stykker skal hun lige høre hvorfor.. Så hun hopper ofte ud og ind af legen, og det gør mange andre børn ikke på den måde.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 21, 2015 Jeg har også en fornemmelse af at vi har et barn med høj intelligens, han er bare ikke helt med sprogligt endnu. Så er spændt på om vi kan følge med, når han sprogligt bliver stærk.[/quote Ja tænker i måske kan rende ind i det sociale - lige som med camille - bare modsat. Altså, at han fx skubber/bider fordi han netop ikke sprogligt kan forklare hvad han mener. De sagde i hvert fald i børnehaven at det var meget normalt, at børn bed .. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 22, 2015 Håber I får fundet de værktøjer som kan hjælpe Camille. Hun lyder total dejlig :-) Børnehaven siger, at Caroline også er meget intelligent og fremmelig. Men vi fokusere ikke så meget på det, og hun fungerer også rigtig godt socialt. Jeg tror nogle gange tid og "plads" er en afgørende faktor. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 29, 2015 Synes du gør dig nogle rigtig gode overvejelser. Jeg vil helt klar overveje det som Mor-I-Bayern har skrevet. Vi har også på fornemmelsen at CE har nogle punkter hvor han er meget fremmelig/HB. Og især M er meget obs på det da han selv er HB og har haft rigtig mange problemer da han var lille/ung. Han blev i 2. klasse smidt i special klasse da han lavede ballade hele tiden. I specialklassen fandt de så ud af det blot fordi han kedede sig. Han havde ikke nok udfordringer så ballade var hans måde at komme kedsomheden til livs. CE har for et par måneder siden haft det rigtigt svært socialt især i BHV. Men vi fik besked på at det var normalt at det først var når de blev lidt ældre at de begyndte rigtigt at lege sammen. Og nu er han en af de mest populære i BHV. Pædagogerne siger at det fordi han virkelig er "Emil fra Lønneberg" ;) Så i øjeblikket hvor det det går fint både udfordringsmæssigt og socialt får han ikke ekstra "udfordringer" hjemme af os. Men BHV har nævnt over for os at der er ting vi kan "træne" med ham. Han har meget svært ved at vente. Et eks. kan være at pædagogerne er igang med noget andet (evt. med andre børn) og CE kommer for at fortælle noget. Det er aldrig et spørgsmål om han også vil det de laver og vil til men altid et spørgsmål om han har noget på hjertet. Han kan ikke finde ude af at vente med at fortælle. Det er som om at ordene bare skal ud. At historien bare skal fortælles. BHV mener selv at det er fordi hans hjerne fungere hurtigere og at tankerne og følelserne kommer meget hurtigt at han simpelthen ikke kan stoppe dem. Måske kan det sidestilles lidt med det du forklarer omkring Camille at hun tit afbryder legen fordi hun lige skal noget andet??? Nå hvad ville jeg egentlig med det her :unsure Tror bare jeg vil råde dig til at tage en rigtig god snak med pædagogerne om hvad de mener kan hjælpe Camille og hvad i evt. kan gøre hjemme. For måske skal hun hjælpes i at holdes fast (ikke negativt) i hvad hun nu har gang i. Eller måske på en eller anden måde støttes i at udforske de ting hun synes er spændende. Og hvis jeg var jer ville jeg virkelig tage fat i gifted children eller mensa og evt. få hende testet. De kan (så vidt jeg ved) teste om på hvilke område hun er særlig smart og på hvilke i kan hjælpe hende. Evt. det sociale hvis det er der i mener hun har lidt issues. Håber i finder en rigtig god løsning for Camille :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites