Sparklinrock

Kravlegård eller aktivitetstæppe?

10 indlæg i dette emne

Hej alle

Så har jeg igen brug for jeres input :)

Vores lille søn er snart en måned gammel, og han har flere og flere vågne timer i løbet af dagen, hvor han ligger og kigger og sparker. Vi tænker derfor, at vi snart skal have et lækkert sted, hvor han kan ligge og hygge sig, mens han kigger på en uro, sit legetøj etc.

Vi havde egentligt bestemt os for at købe en kravlegård med hjul. Ideen er så, at vi kan køre ham lidt rundt i lejligheden afhængigt af, hvor vi er (fx køkken eller stue), så vi kan holde øje med ham. Samtidigt så tænker vi, at en kravlegård er et sikkert sted at placere han, mens vi fx lige går på toilettet el lign (så han ikke stikker af, når han en gang lærer at kravle).

Men nu har vi fået kravlegården hjem (str 95x95 cm), og den er KÆMPE STOR i vores lille Københavner lejlighed. Den fylder simpelthen så meget! Så nu tænker vi, om vi i stedet skal have et aktivitetstæppe eller noget tilsvarende, der kan flyttes rundt og pakkes væk, når vi ikke bruger det. Men ulempen vil så være, at det ikke et et sikkert sted at lægge ham alene, da han med tiden vil kunne kravle væk fra det. Vi kunne også overveje at købe en mindre kravlegård i fx 80x80 cm. :unsure

Hvad er jeres erfaringer med henholdvis kravlegård og aktivitetstæppe? Hvad har I haft mest glæde af? Hvordan og hvornår bruger I dem? Og hvor gammel er baby, når det ikke længere bruges? Vi er simpelthen så meget i tvivl :chin:

Del dette indlæg

Vi har en kravlegård stående, men den har endnu ikke været brugt (fordi svigermor ikke er kommet med den madras, hun har købt <_<).. vi har haft aktivitetstæppe og så havde vi en lille seng på hjul, som han kunne ligge sikkert i, hvis vi lige skulle på toilet el. lign. :)

Nu kommer han bare med på toilettet, selvom han endnu ikke kravler, men han er svært mobil alligevel :P

Han er nu 5,5 mdr. og jeg overvejer kraftigt at kyle kravlegården ud, for den fylder bare, uden at blive brugt.

Kan selvfølgelig ikke vide, om vi får brug for den, når han begynder at kravle, men tvivler, for som sagt kommer han bare med ud på badeværelset :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har aldrig brugt kravlegård. Og savnede det heller ikke. Vi tog bare Mie med, fjernede alle risiko ting omkring hende og børnesikrede. Intet problem :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville ikke undvære nogen af delene. For mig opfylder de to helt forskellige behov.

Da Theodor var lille boede vi i et flerplanshus, og der synes jeg det var guld at smide ham i kravlegården hvis jeg skulle ovenpå eller nedenunder for en kort stund. Fx havde vi kun toilet på første salen, og jeg synes altså det var hårdt at rende med ham op og ned ad trapperne.

Nu bor vi i et planshus, og jeg kan da godt forestille mig at vi ikke føler helt det samme behov for kravlegård som før, men jeg tror nu nok vi skal bruge den de masse alligevel.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har haft begge. I starten havde vi en rend i kravlegården, så den var som en tryg rolig sted. Her var kun lidt legetøj i. Og hun slappede af og hyggede sig. Aktivitetstæppet vi havde var med lyd og bøjler der kunne bevæge sig hvor legetøjet hang på. Det var godt når hun skulle aktiveres noget mere. Når jeg skulle hurtig på toilet lid jeg hende blive på aktivitetstæppet uden problem, ofte kom hun dog i kravlegård. Var glad for at tage kravlegård med i køkken og hvis jeg tog er hurtig bad så hun blev der.

Aktivitetstæppet fik vi da hun var 3 uger og blev pakket væk ved 6-7 måneder. Så var hun alt for stor til at bruge det, fordi hun nu sad selv og alligevel ikke kunne være under bøjlerne. Og hun gerne ville mere udfordrende legetøj. Efter hun lærte at sidde selv har vi ikke rigtig brugt kravlegården, hun fik konstant sat sig fast mellem tremmerne og brokkede sig/græd. Nu hun kravler, følger hun selv efter på toilet, ellers har vi børnesikret huset så hun kan lave minimal skade på sig selv og tingene ;)

Jeg tror godt vi kunne have undværet kravlegården, men det var rart med er trygt højt sted til hende de første mange måneder.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi dropper kravlegården den her gang, vi brugte den så lidt sidst!

Jeg laver et legehjørne med noget skumgulv og legetøj, måske med et stativ til at hænge legetøj, men primært skal legetøjet bare være på gulvet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har en kravlegård der står som opbevaring til legetøj. Drengen har aldrig ligget i den...vi har brugt legetæppe og så skrå stol til ham og det har aldrig været et problem at tage bad osv...har bar haft ham med rundt i huset efter behov :-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har ikke købt kravlegård, vi havde begge tanken "babyfængsel" da vi så på en så vi bruger i første omgang hendes babynest og så har min tante syet et lækkert legetæppe til når hun bliver lidt større

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde ikke kravlegård til Valdemar og savnede det heller ikke. Han lå fint på legetæppe og hyggede sig, og da han begyndte at møffe rundt krævede han alligevel mere plads end en kravlegård kan tilbyde + han begyndte at rejse sig, og så ville kravlegården være for farlig. En kravlegård havde dog muligvis været bedre for vores rygge, så vi ikke skulle så langt ned når vi skulle lægge/løfte ham(?)

Til Elisabeth har vi kravlegård og jeg er SÅ glad for den! Men det er mest pga sikkerhed i forhold til storebror, der jo løber rundt i stuen, sidder med lego osv. Så har hun et "helle" der, og V kan "lege frit". Vores kravlegård har også hjul og det er jeg meget glad for. Vi rykker den ikke fra rum til rum (den er bredere end vores døre), men med hjul er den let at flytte, når der skal støvsuges ;) Men så snart hun møffer rundt, så regner jeg med, at hun skal være på gulvet istedet :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har en kravlegård og er så glade for den. Vi bruger den primært til hans lure i løbet af dagen, og til at have er sikkert sted at ligge ham - vi har to plans hus, så er ikke altid på samme plan som ham. Desuden har vi også en lille, entusiastisk hund, og når min mand er på arbejde er det rart at vide at han ikke bliver "kørt" over når jeg fx er på toilet. Så vi bruger den lidt som et roligt Helle.

Vi har en str 80x80 og det virker som en go størrelse :)

Nu hvor han bliver mere opmærksom tænker jeg at vi fortsat holder kravlegården som et roligt sted, og ligger ham på aktiveretstæppet når der skal leges. Så jeg vil helt klart have begge dele, for jeg syntes det er to forskellige behov det opfylder :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER