NSEllekilde

Økologi vs at spare

22 indlæg i dette emne

Jeg har ikke været typen som før har tænkt så meget over min mad, men jo mere jeg tænker og lærer omkring mad jo mere er jeg blevet bevidst omkring økologi og tilsætningsstoffer.

Men samtidig har jeg rettet fokus på vores økonomi og de ting hænger desværre ikke sammen. :(

Jeg synes at det gør det svært at tage mælken til 7,50 når jeg kan få den til 4,95, når jeg tænker på pengene, men min samvittighed vil gerne betale de få penge ekstra..

Men kødet.. Puha jeg synes at det er dyrt!

Æg har vi altid købt økologisk, og jeg synes jo også at det ville være nærliggende med det kød vi spiser at gøre det samme. Men her bliver jeg alt for nærig.

Så derfor -hvorfor køber I økologisk? Hvordan hænger det sammen med jeres budget? Er der noget som er vigtigere for jer at det er økologisk?

Jer som bevidst har valgt at IKKE købe økologi -hvorfor det?

Jeg vil så slutte af med at sige at denne debat ikke skal bruges til at dømme eller påvirke andre, det er udelukkende fordi jeg er nysgerrig efter om økologi er noget for mig og vores budget :)

Del dette indlæg

Vi har et madbudget på 5000, som vi aldrig overholder, haha :D to voksne, et barn på 2 år, som er småtspisende.

Vi får måltidskasse + juicekasse fra årstiderne = 100% økologisk aftensmad i hverdage.

Min datter får øko-grød til morgenmad. Hendes madpakke er ca 70% øko, fx køber jeg ananas, som ikke er økologisk osv..

Nødder er sjældent økologisk, og det er fordi det for det meste kun er os voksne, der spiser det..

Så kan vi få øko, så køber vi det for det meste. Også kød.. (Min mand er nu blevet veganer, så det bliver ikke til så meget kød).

Vi køber øko pga "den rene vare".. Desuden tænker vi også meget miljøet ind, når vi handler = mange veganske produkter :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har et madbudget på 5000, som vi aldrig overholder, haha :D to voksne, et barn på 2 år, som er småtspisende.

Vi får måltidskasse + juicekasse fra årstiderne = 100% økologisk aftensmad i hverdage.

Min datter får øko-grød til morgenmad. Hendes madpakke er ca 70% øko, fx køber jeg ananas, som ikke er økologisk osv..

Nødder er sjældent økologisk, og det er fordi det for det meste kun er os voksne, der spiser det..

Så kan vi få øko, så køber vi det for det meste. Også kød.. (Min mand er nu blevet veganer, så det bliver ikke til så meget kød).

Vi køber øko pga "den rene vare".. Desuden tænker vi også meget miljøet ind, når vi handler = mange veganske produkter :)

Men tænker du nogensinde på økonomien når du handler, eller er det ligegyldigt når i spiser ren mad? :) Jeg synes nemlig at det lyder dyrt :S

Del dette indlæg

Annonce ♥

NSEllekilde:

Du skriver i køber øko æg. Men hvorfor købe øko æg og ikke økologiske produkter der indeholder æg?

Bare en tanke ;)

Vi køber økologi og vægter det højt :) Jeg ser ikke så meget på forskelsprisen mellem ikke-øko og øko, men mere på priser økologiske varer imellem - der er jo også stor forskel - og der vælger jeg som regel de billige økologiske varer ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg gør mig en masse tanker om netop det, eftersom jeg er på SU og jeg har været vant til at have flere penge, og økologi var nemmere at tilvælge. Men jeg vil så gerne det økologiske og det lokale og de ansvarlige valg. Herhjemme er løsningen (eller det er i hvert fald det vi forsøger at arbejde hen i mod, min mands forbrænding står lidt i vejen) at spise mindre kød! Vi prøver at være bevidste om, at vi egentlig ikke har behov for de mængder af kød, som vi er vokset op med.

Jeg er vokset op på en gård med kødkvæg, så jeg er allerede trappet voldsomt ned ift. min barndom :D Og jeg savner det virkelig ikke!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det eneste økologiske jeg bevidst køber er gulerødder, simpelthen pga smagen. Jeg synes ikke økologiske og økologiske gulerødder bliver dårlige lige hurtigt i vores køleskab, hvis vi lige tager en pause fra vores store forbrug af dem. Derudover synes jeg ofte at det er samme pris eller kun en krone dyrere at købe de økologiske gulerødder.

Vi har virkelig ikke mange penge, så vi køber sjældent økologisk derudover og det betyder egentlig heller ikke så meget for os, bare det er frisk (frugt og grønt). Hvad angår kødet er det simpelthen for små mængder til for mange penge til at vi kan forsvare det økonomisk.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi spiser øko uden at være hysteriske og køber danske og svenske vare (vi bor i Sverige) ligesom Leonora også skal I en daginstitution med økomad (her får man varm mad til frokost fra dagis (vuggestue) til gymnasiet).

Jeg er godt nok på SU, men min mand tjener tilstrækkeligt til at vi har råd til at prioritere sådan....

Mener der var en undersøgelse for et par år siden om hvilke vare der gav den største "gevinst" sundhedsmæssigt at vælge øko frem for konventionel

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi køber som vi lige føler for. Det vil sige nogen gange øko og nogen gange ikke. Vi har et stramt budget, så oftest køber jeg økonomisk.

Jeg er vegetar, så det giver lidt sig selv med kødet :) Når min mand engang imellem køber kød, er det igen blandet hvad han lige falder for

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi køber lidt økologi, men ikke meget. Derimod køber vi æg, ko og gris af folk vi kender og hvor vi ved dyrene har haft det godt. Mælk er stort set altid øko.

Dog er jeg enig med JustMe langt hen ad vejen. Jeg har også arbejdet for et pesticidfirma (gad vide om det er det samme?) og kender derfor også branchen lidt fra den anden side. Økologi er på ingen måde svaret, men det er dog et skridt i den rigtige retning.

Jeg vægter dyrevelfærd højere end kemikalierrester, det gør økologi desværre ikke :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hos os handler vi udelukkende økonomisk. Vi hae ikke råd (og lyst) til andet. Vores økonomi er ret stram, og med en mand der er styrkeløfter, ryger der en del æg og kød om ugen.

Derudover er jeg meget enig i hvad JustMe skriver. Er vokset op på landet og har flere landmænd i familien, så ved at øko ikke kun er fantastisk. Derudover vil jeg hellere have ting fra nærområdet/Danmark som er ikke øko, end udlandske ting der er øko. Den CO2 lastbilerne laver ved at fragte det herop ødelægger jo også. Så hellere en ikke øko agurk fra DK ^_^ Så nej, herhjemme går vi ikke op i økologi men i økonomi :P

Del dette indlæg

Annonce ♥

Både og :-)

Nu er "økologi" jo ikke ensbetydende med, at det så også er ET bedre landbrug.

Derimod går jeg meget op i at købe madvarer uden E-numre. Så vidt muligt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi går op o økologi, men ikke fanatisk.

Som udgangspunkt er mælk, smør, fløde og æg altid økologisk - det handler primært om dyrevelfærd. 

Grøntsager er økologiske, hvis de er tilgængelige og ser ordentlige ud. Det er ikke noget jeg kører efter. Hvis de er der og ser gode ud, så køber jeg økologisk, men hvis der ligger et lille fesent og slattent blomkål og et flot dansk konventionelt blomkål, så tager jeg det flotte :)

Havregryn er altid økologisk og sådan noget som pasta og ris er det som oftest. Det skyldes målinger af tydeligt fald i mængden af stråforkortere i blodet hos især børn, når de overgår til økologisk kost. 

Kød er økologisk, men det er vi heller ikke fanatisk med og det skyldes primært prisen <_< Når det kommer til kødet vægter dyrevelfærd også højt og vi køber også f.eks. frilandsgris. Når vi køber hele kyllinger er det dog altid økologisk. Lige nu er jeg ved at købe en del af en tyrekalv, der er vokset op på en mark på Sydfyn hos min morbrors nabo. Den har haft det godt og det betyder alverden for mig og det betaler jeg gerne ekstra for. Derudover, så er der regler for hvilket foder og "medicin" økologiske dyr må få, hvilket tydeligt kan måles i diverse rester i dyret, f.eks. af antibiotika og sådan noget er altså ikke at spøge med!

Jeg tænker dog også over produktionssted og køber så vidt muligt dansk kød! (Link: 10 gode grunde til økologi)

Vil også lige nævne, at næringsindholdet i f.eks. smør ændrer sig tydeligt, når det kommer fra en ko der går på græs modsat en ko der går indenfor - så det er altså ikke ligegyldigt for slutproduktet, hvordan dyret har haft det undervejs.

Der er netop lavet et studie der viser, at næringsindholdet og mængden af f.eks. antioxidanter er højere i økologisk end konventionelt frugt og grønt (LINK).

Det er dyrt at købe økologi, men det bliver bedre og bedre og det er en meget bevidst prioritering vi laver :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ikke økologiske køer går da også på græs ^_^

Del dette indlæg

Annonce ♥

Langt hen ad vejen samme historie som Susanne (jeg er i øvrigt vokset op på et traditionelt landbrug, så jeg er med på, at økologi ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende - men dog ofte et skridt i den rigtige retning).

Jeg skeler derudover løbende til, hvad min storesøster - der er dyrlæge og også har kørt rådgivning på landbrug - vælger. Derudover skeler vi også til oprindelsesland over øko, og navnlig min mand står af, når den procentuelle prisforskel trods alt bliver FOR stor.

Jeg ømmer mig til tider over priserne, men jeg vil gerne prioritere at begrænse min søns giftindtag, i det omfang jeg nu kan :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Helt enig :-) jeg køber altid danske grøntsager, primært dansk frugt osv :-) det eneste jeg ikke køber dansk er de ting som ikke kan fåes dansk. Ex er det ret svært at finde danske friske ananas :lol

:lol

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fedt at høre alle jeres svar!

Jeg gik faktisk automatisk ud fra at hvis det var økologisk så havde dyrene det godt :chin:

Men så blev jeg så klogere! :)

Jer som har skiftet fra alm til øko -hvor meget steg budgettet med? :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fedt at høre alle jeres svar!

Jeg gik faktisk automatisk ud fra at hvis det var økologisk så havde dyrene det godt :chin:

Men så blev jeg så klogere! :)

Jer som har skiftet fra alm til øko -hvor meget steg budgettet med? :)

Generelt er der lagt vægt på dyrevelfærd i økologiske landbrug - men man skal nok ikke nødvendigvis slutte den anden vej og gå ud fra, at der ikke er det ved andet landbrug :) og så er der jo finter vedrørende kontrol, tilbøjelighed (eller mangel på samme) til at få syge dyr behandlet, når den efterfølgende karantæne er meget lang o.l....

Æg er lidt en historie for sig - for der hænger prisrækkefølgen fx ikke nødvendigvis sammen med dyrevelfærdsrækkefølgen... Jeg køber øko og er også overbevist om, at det er bedre end burhøns, MEN flere af de mellemdyre varianter er - som jeg forstår det - værre end burene, fordi en høne trods alt vil foretrække at sidde i et bur med nogle stykker, den kender, end den vil gå rundt i en giga-flok.

Ingen bud på budgettet - jeg holder ikke rigtig øje :blush

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men tænker du nogensinde på økonomien når du handler, eller er det ligegyldigt når i spiser ren mad? :) Jeg synes nemlig at det lyder dyrt :S

Hmm, tænker ikke så meget på prisen nej, lidt lige som Stephie, hvor kan jeg få det billigst og øko henne? :)

Men som jeg skrev, så er det ikke 100%.

Jeg er helt enig i at når det handler om miljø, så er det næsten hip som hap, om man vælger øko eller ej. Men tænker nu også meget på medicin osv osv osv..

Men fokus hos os ligger mere og mere i det veganske, netop for at tænke på mijøet :)

Vores budget er stedet et par tusinde om mdr :) over et par år. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi køber ikke økologisk med mindre prisen er den samme som de andre varer. Og må ærligt indrømme jeg heller ikke synes økologi smager bedre...for så kunne vi da godt finde på at købe det en gang imellem.

Men vi kører efter mest muligt for vores penge så det hele ikke bliver for stramt ;-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg står gerne ved at jeg ikke køber økologi. Det ville min økonomi slet ikke kunne bære. Tværtimod køber jeg kød direkte fra en landmand og får derfor noget rigtig godt kød. Det er måske ikke det billigste, men når kvaliteten er god og jeg ved at det ikke er pumpet med alt muligt mærkeligt, kan jeg godt forsvare at give lidt mere. Et helt kilo hakket oksekød koster 70 kr. Æg køber jeg for det meste gennem en af min mors kollegaer. Det er ikke økologisk, men hønsene er fritgående. Mener de koster 1,5 kr pr æg. Hvis han har problemer med at levere køber jeg buræg.

Grøntsager køber jeg kun som økologi, hvis det størrelses- og prismæssigt kan betale sig, ellers køber jeg almindeligt konventionelt i Rema.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi køber 90% øko

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi køber ikke økologi. Selv hvis jeg havde flere penge gjorde jeg det heller ikke.

Jeg vil gerne betale for dyrevelfærd i form af frilandskød når pengene er til det.

Æg får vi fra min far indtil vi en gang selv får høns.

Jeg gider ikke diskutere mit valg og føler derfor heller ikke noget behov for at forsvare det. Jeg har truffet et velovervejet og informeret valg. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER