Charlotte - mig og mine

Hvor meget er jeres børnehavebørn udenfor i BH?

20 indlæg i dette emne

Sofia er startet i børnehave for ca. 1 måned siden, og selv om det i det store hele er gået godt med indkøring og det hele, er der en ting der er kommet bag på mig. Nemlig hvor lidt de er udenfor. På gode solskinsdage, er de ude næsten hele dagen, men her hvor det har regnet lidt, er de kun ude fra 12-14. Det er i det tidsrum Sofia sover til middag, så hun er altså slet ikke udenfor.

Jeg kan mærke at Sofia er mere ked af det og virker helt fyldt op de dage hvor hun kun er indenfor, og hun spørger selv hvornår de skal udenfor. I dagplejen var de udenfor næsten hver dag. Dage med dårligt vejr, var det måske bare lige 1 time, men ude var de.

Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af om det er normalen i børnehaver? Jeg har ikke selv gået i børnehave, og mine nevøer gik i skovbørnehave, hvor de jo er ude næsten hele tiden.

Så derfor spørger jeg altså lige her inde for at finde ud af hvad "standarten" for alm. børnehaver er?

Hvor meget er dit barn ude i børnehaven?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De er stort set udenfor hver dag. Hvis det mega regner, så er de inde, men ellers er de ude enten formiddag, eftermiddag eller begge dele. Også selvom der er småregn eller bare trist vejr..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er stort set udenfor hver dag. Hvis det mega regner, så er de inde, men ellers er de ude enten formiddag, eftermiddag eller begge dele. Også selvom der er småregn eller bare trist vejr..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er børnene generelt meget ude... "reglen" hedder sig at de børn der skal sove til middag, kommer ud om formiddagen (hvor ikke-sovebørn self. Også må komme ud) og så er der også udetid fra kl. 12 Og frem... alt efter vejret et par timer - eller hele eftermiddagen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samme som FruSP.

Derudover har vores en bus med autostole og hver onsdag er de på tur i skoven/til stranden osv. uanset vejret.

Ofte spiser de eftermiddagsmad udenfor, der skal nærmest regne, før de ikke gør det.

Fredage er de ude hele dagen og laver mad på bål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er ude rigtig meget i Ronjas BH. Både formiddag og eftermiddag. Hvis det regner får de bare regntøj på :) Hvis det lyner og tordner er de inde men det er fordi der må de ikke være ude ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Maja's børnehave synes jeg at de er meget ude. 8 ud af 10 gange jeg henter er de ude på legepladsen. Og de laver også ofte udeaktiviteter om formiddagen. Men tror ikke at de decideret har regler om hvor meget de skal være ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos Theodor, hvor det er en intergreret institution, og han er på mellemtrinnet (ca. 2,5 år til 4) er de ude hele tiden. Vi afleverer ude og henter ude, og sådan er det fra forår til efterår. Om vinteren er de bare ude så ofte det giver mening. Selvfølgelig går de hele året indenfor og leger, hvis det er vild torden eller silende regn og blæst, men de går meget op i at være ude langt det meste af tiden. De dyrker også krydderurter og laver mad på bål og den slags.

Jeg tror jeg har hentet og afleveret indenfor færre end fem gange denne sommer. Vi bor nærmest midt i KBH, så var faktisk lidt nervøs for, om ungerne kom nok ud, hvorfor vi selvfølgelig også valgte at vente på en inst. med et godt udeareal - men det gør de. Meget mere end mange andre steder, og meget mere end jeg selv husker fra min børnehavetid. Jeg ville også undres i jeres situation.

 

En sidegevinst er, at ungerne stort set ikke bliver syge...Det fortæller pædagogerne i hvert fald selv, og det er også vores oplevelse. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er de ude hver dag.

På meget dårlige dage, er de dog i gymnastiksalen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det faktisk ikke :blink

 

Jeg afleverer stort set altid mellem 8 og 9, og der er de altid inde - det er meget få gange de går ud før formiddagsbrød/frugt kl 09. Er det super godt vejr er de ude om formiddagen, men ved mellemgodt vejr og dårligt vejr tror jeg kun de er ude en gang (over middag). Hvornår de går ind igen aner jeg ikke.

 

Til gengæld er de rigtig ofte på tur. De har flere gange været ved stranden og i Madsby parken i Fredericia og i dag har de været i Givskud Zoo så jeg går ikke så meget op i hvor meget de er inde og ude, da jeg føler de har en varieret hverdag og at der bliver taget initiativ til forskellige ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er ude hver dag :)

Halvdelen af tiden er de i skovbørnehave, så der kommer de ekstra meget ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er ude hver dag, og har turdage ud af huset tirsdag og torsdag hvor de går i parken, eller i den ene pædagogs kolonihave ikke langt derfra. Om vinteren er de ude så længe vejret tillader det, og ellers er de i gymnastiksalen i kælderen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som pædagog kan jeg fortælle at der er stor forskel på hvor meget børn er ude/har mulighed for at være ude.

Jeg har prøvet både den ene og den anden 'yderlighed'.

Men nævn det for personalet.

Der jeg er nu, er vi funktionsopdelt, hvor børnene så selv kan tilvælge at være ude om formiddagen med den/de voksne, der er sat på til det. Så er vi ude fra 12-14 (hvor der afvikles pauser og indtil eftermiddagsmad) og så kan børnene igen selv være om eftermiddagen, hvor der også vil være voksne både inde og ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er stort set udenfor hver dag. Hvis det mega regner, så er de inde, men ellers er de ude enten formiddag, eftermiddag eller begge dele. Også selvom der er småregn eller bare trist vejr..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er vist altid ude mellem 12-14, hvor Marius så sover. Alt efter vejr er de ude formiddag og eftermiddag også....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vejret er godt, har jeg indtryk af at de er ude, så meget som muligt... De er så ikke så meget ude når det regner eller det er mega koldt om vinteren... Men jeg synes de er ok til at være ude med børnene, de laver også bål med dem.. Og tager på udflugt engang imellem, samt gåture rundt i byen.. de har vist også sådan en grønt flag som skulle betyde noget med at de er meget ude i naturen agtigt, som jeg har forstået det:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Mars bh er der en regel om, at man SKAL ud hver dag (jeg går ud fra at den lempes, hvis det er helt galt, men de lader sig i hvert fald ikke stoppe af regn ;)), enten om formiddagen eller eftermiddagen. Og der er altid mindst én voksen ude, så man kan være ude hele dagen, hvis man vil :) Det er i hvert fald sådan, jeg har forstået det, og Mar kommer hjem med jord og sand over dele hele hver dag, så det kan ikke være helt galt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Karlas stue (de har lavet en stue, for de børn, der skulle have været i børnehave, men bliver i vuggestuen til børnehaven er færdigbygget) er de ude stort set hver dag, også i regnvejr. Om vinteren tage de tit nogle enkelte børn ind og laver noget fordybende med dem eller noget kreativt, og så er det helt fint med mig, at de er inde.

Hvis de til gengæld er inde, og har for meget "fri leg", så kan det hurtigt bliver for meget, og jeg synes i hvert fald Karla virker til at blive overstimuleret af 10 børn, der alle larme og trænger til at brænde krudt af, på en lille stue.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er stort set udenfor hver dag. Hvis det mega regner, så er de inde, men ellers er de ude enten formiddag, eftermiddag eller begge dele. Også selvom der er småregn eller bare trist vejr..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER