Ikendermigikke

At købe hus.

256 indlæg i dette emne

På torsdag, på torsdag, på torsdag :)

Vi har lavet budgetter, beregnet og arbejdet på det. Der er læst på lektien,og i dag har vi ringet rundt til de forskellige inkasso firmaer, som vi har haft gæld i - og fået klar besked. Vi skylder ikke mere hos nogen af dem :) og den gæld der er, er til at betale sig fra.

Den gæld som fylder - er et kviklån vi tog tilbage i 2011, Js forbrugslån og ganske lidt af det, som vi faktisk selv kan betale.

Det samlede beløb er 15.000 mindre end hvad J havde regnet med! :yay

Og vi regner primært med at spørge banken om vi kan få samlet gælden hos dem :)

Det er spændende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

På min fødselsdag - Jeg ønsker jer al held og lykke!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke i banken :goodluck

Hvilken bank skal I i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På min fødselsdag - Jeg ønsker jer al held og lykke!!!

Jeg håber at det bringer held :D og tak!

 

Held og lykke i banken :goodluck

Hvilken bank skal I i?

TAK! :D

 

Vi skal i Js bank - arbejdenes landsbank. Hans bankrådgiver er fuldmægtig, og så har han haft hende i mange år :)

Så det er det mest naturlige at spørge der først :)

 

Hvis vi får nej derfra, så ved jeg ikke hvad Js plan er..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15.000 kr. :)

Det er hvad der står på vores banks hjemmeside, at de regner ud fra :)

Men ellers så plejer man at sige 10.000 for to voksne, 2500 for det første barn og 2000 for det næste, plus, minus :)

 

Jeg ved ikke så meget om huskøb, men det gør min mor, der er bankrådgiver. Har lige snakket med hende om jeres situation. Hun siger at I skal have mellem 13.000-14.000 kr pr måned inkl. børnefamilieydelse i rådighedsbeløb. Derudover må jeres samlede gæld være maks 3,5 x jeres samlede årsløn. Som udgangspunkt ser jeres bank ikke på at I har stået i RKI, da I nu er slettet fra registret, men det kan være et problem, hvis I har haft samme bank gennem hele forløbet og de derfor kender til jeres situation. Det skal I nok være opmærksomme på.

 

Derudover kommer der pr. 1. oktober en lovændring, der går ud på at man selv skal have 5% af købssummen i opsparing før man kan købe. Hvis I har yderligere spørgsmål skal I bare skrive. Min mor vil gerne hjælpe jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er okay at jeg lige stjæler lidt fra tråden :

Nu siger i at hvis man er slettet fra RKI så har det ingen betydning for om man kan låne? Jeg ville tro (og det er uden at vide) at hvis man har handlet "uansvarligt " som gør at man er havnet i RKI, at de ville have at man beviste at man kunne blive ude af RKI i et år eller to?

Jeg spørger fordi jeg selv er rigtig meget i tvivl om hvordan vi lige skal have kringlet den når vi engang skal låne :chin:

Nu udlevere jeg lige mig selv og N, men jeg stoler på jer :D

For ca 4 måneder siden kom vi endelig til et + beløb på kontoen når måneden var omme, og har siden da holdt os til budgettet. Desværre skete der det sidste måned at min konto gik i minus med 200 kr. Men på en anden konto havde jeg 4000 kr stående (så helt i minus var jeg vel ikke?).

Det som jeg tror, det er at vi ikke kan få lov til at låne til et hus fordi vi har vist at vi ikke kan overholde budgettet.. Men samtidig så tænker jeg at samlet set holder vi os fint til budgettet, for på N konto har vi haft stort overskud længe.. Men i princippet fordi min konto gik i minus, så er der jo noget som ikke hænger sammen?! Åh jeg kan ikke forklare mig! :rolleyes

Og har i alle sammen 10.000 kr når alt er betalt? :S +2000 kr pr barn?

Vi har omkring 10.000 kr når alt er betalt (vi har en dyr husleje på næsten 10.000 kr, så samlet har vi regninger for omkring 15.000 kr) .. Jeg er på elevløn (8000 kr udbetalt) og N arbejder og får udbetalt mellem 17-22000 kr om måneden....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er spændt på at høre hvordan det er gået i dag Taz :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da først på torsdag ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke så meget om huskøb, men det gør min mor, der er bankrådgiver. Har lige snakket med hende om jeres situation. Hun siger at I skal have mellem 13.000-14.000 kr pr måned inkl. børnefamilieydelse i rådighedsbeløb. Derudover må jeres samlede gæld være maks 3,5 x jeres samlede årsløn. Som udgangspunkt ser jeres bank ikke på at I har stået i RKI, da I nu er slettet fra registret, men det kan være et problem, hvis I har haft samme bank gennem hele forløbet og de derfor kender til jeres situation. Det skal I nok være opmærksomme på.

 

Derudover kommer der pr. 1. oktober en lovændring, der går ud på at man selv skal have 5% af købssummen i opsparing før man kan købe. Hvis I har yderligere spørgsmål skal I bare skrive. Min mor vil gerne hjælpe jer :)

 

Min bankrådgiver kender heldigvis "historien" om hvad der skete, der gjorde at jeg/vi røg i RKI, og hun ved også vi har arbejdet for at komme ud, hvilket nu er lykkes :-)

Men ja, det kan være at det "kan" være et problem, vi får at se, ellers er der heldigvis andre banker.

Rådighedsbeløbet er der, og det gæld vi har i forvejen er under 50.000, så der skulle ikke være et problem der.

 

Det lyder dejligt at få tilbudt hjælp, det er altid godt; vi råber lige højt hvis det er. :-)

 

 

Håber det er okay at jeg lige stjæler lidt fra tråden :

Nu siger i at hvis man er slettet fra RKI så har det ingen betydning for om man kan låne? Jeg ville tro (og det er uden at vide) at hvis man har handlet "uansvarligt " som gør at man er havnet i RKI, at de ville have at man beviste at man kunne blive ude af RKI i et år eller to?

Jeg spørger fordi jeg selv er rigtig meget i tvivl om hvordan vi lige skal have kringlet den når vi engang skal låne :chin:

Nu udlevere jeg lige mig selv og N, men jeg stoler på jer :D

For ca 4 måneder siden kom vi endelig til et + beløb på kontoen når måneden var omme, og har siden da holdt os til budgettet. Desværre skete der det sidste måned at min konto gik i minus med 200 kr. Men på en anden konto havde jeg 4000 kr stående (så helt i minus var jeg vel ikke?).

Det som jeg tror, det er at vi ikke kan få lov til at låne til et hus fordi vi har vist at vi ikke kan overholde budgettet.. Men samtidig så tænker jeg at samlet set holder vi os fint til budgettet, for på N konto har vi haft stort overskud længe.. Men i princippet fordi min konto gik i minus, så er der jo noget som ikke hænger sammen?! Åh jeg kan ikke forklare mig! :rolleyes

Og har i alle sammen 10.000 kr når alt er betalt? :S +2000 kr pr barn?

Vi har omkring 10.000 kr når alt er betalt (vi har en dyr husleje på næsten 10.000 kr, så samlet har vi regninger for omkring 15.000 kr) .. Jeg er på elevløn (8000 kr udbetalt) og N arbejder og får udbetalt mellem 17-22000 kr om måneden....

 

Som jeg forstår det, så når man er slettet fra RKI, så kan det ikke ses at man har været deri, så jeg håber ikke det er et problem for jer :-)

Indtil jeg fik kontrakt på nattevagter og skæve vagter, så havde vi også omkring 10.000(vi havde omkring 3.000-6.000 da jeg arbejdede ved TDC, men Stofa/SE som jeg er ved nu betaler LANGT bedre for kvalificeret arbejdskraft).

Husk også at regn børnepenge med, det giver alligevel noget når de bliver splittet ud over hele året. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bankrådgiver kender heldigvis "historien" om hvad der skete, der gjorde at jeg/vi røg i RKI, og hun ved også vi har arbejdet for at komme ud, hvilket nu er lykkes :-)

Men ja, det kan være at det "kan" være et problem, vi får at se, ellers er der heldigvis andre banker.

Rådighedsbeløbet er der, og det gæld vi har i forvejen er under 50.000, så der skulle ikke være et problem der.

Det lyder dejligt at få tilbudt hjælp, det er altid godt; vi råber lige højt hvis det er. :-)

Som jeg forstår det, så når man er slettet fra RKI, så kan det ikke ses at man har været deri, så jeg håber ikke det er et problem for jer :-)

Indtil jeg fik kontrakt på nattevagter og skæve vagter, så havde vi også omkring 10.000(vi havde omkring 3.000-6.000 da jeg arbejdede ved TDC, men Stofa/SE som jeg er ved nu betaler LANGT bedre for kvalificeret arbejdskraft).

Husk også at regn børnepenge med, det giver alligevel noget når de bliver splittet ud over hele året. :-)

Troede ikke at børnepenge må regnes ind i rådighedsbeløb? Vores børnepenge er slet ikke en del af budgettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Troede ikke at børnepenge må regnes ind i rådighedsbeløb? Vores børnepenge er slet ikke en del af budgettet

Vores bankrådgiver lagde dem selv ind i vores budget. Så det tror jeg da er helt normalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg har forstået det tæller langt de fleste banker dem med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, spændende. Nogle banker regner også benzin med - andre ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, spændende. Nogle banker regner også benzin med - andre ikke.

Vores bankrådgiver var ret fleksibel og lod det faktisk være op til os, hvilket rådighedsbeløb vi ønskede.

Sådan var det ikke i vores gamle bank. De var ret bundne af faste regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er okay at jeg lige stjæler lidt fra tråden :

Nu siger i at hvis man er slettet fra RKI så har det ingen betydning for om man kan låne? Jeg ville tro (og det er uden at vide) at hvis man har handlet "uansvarligt " som gør at man er havnet i RKI, at de ville have at man beviste at man kunne blive ude af RKI i et år eller to?

Jeg spørger fordi jeg selv er rigtig meget i tvivl om hvordan vi lige skal have kringlet den når vi engang skal låne :chin:

Nu udlevere jeg lige mig selv og N, men jeg stoler på jer :D

For ca 4 måneder siden kom vi endelig til et + beløb på kontoen når måneden var omme, og har siden da holdt os til budgettet. Desværre skete der det sidste måned at min konto gik i minus med 200 kr. Men på en anden konto havde jeg 4000 kr stående (så helt i minus var jeg vel ikke?).

Det som jeg tror, det er at vi ikke kan få lov til at låne til et hus fordi vi har vist at vi ikke kan overholde budgettet.. Men samtidig så tænker jeg at samlet set holder vi os fint til budgettet, for på N konto har vi haft stort overskud længe.. Men i princippet fordi min konto gik i minus, så er der jo noget som ikke hænger sammen?! Åh jeg kan ikke forklare mig! :rolleyes

Og har i alle sammen 10.000 kr når alt er betalt? :S +2000 kr pr barn?

Vi har omkring 10.000 kr når alt er betalt (vi har en dyr husleje på næsten 10.000 kr, så samlet har vi regninger for omkring 15.000 kr) .. Jeg er på elevløn (8000 kr udbetalt) og N arbejder og får udbetalt mellem 17-22000 kr om måneden....

Det står ingen steder at man har været i RKI, når først gælden er betalt ud. Så er det virkelig kun, hvis du har haft damme bank hele tiden, at de kan kende din historie. Og det er sådan set fint nok, at man ikke bliver straffet, når man er kommet ud igen på den anden side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil i skrive jeres udgifter til hus - pr måned? Husleje, ejer, osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil i skrive jeres udgifter til hus - pr måned? Husleje, ejer, osv

 

Jeg kan godt lige prøve at give dig udgifter ved et fiktivt eksempel :) Bor til leje så kan du jo ikke bruge til noget:).

 

Tager udgangspunkt i det her hus :) Som vi kigger lidt på, men mest for sjov.

http://www.danbolig.dk/bolig/faaborg-midtfyn/5792/villa/256-00770-1-256?utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks 

 

Stiller forventning om at man har 5 % i udbetaling(107.500 kr,), således at man skal låne de 95 % altså 2.042.500 kr. 

 

Husleje findes jo ikke :)

 

Der står i siden hvad ejerudgifter er, i dette tilfælde: 2.574 kr./måned

(dækker over: Ejendomsskat, Husforsikring, ejendomsværdiskat, renovation = skraldetømning mener jeg, jordstyringsgebyr og rottebekæmpelse, svinger lidt hvad der er inkluderet afhængig af boligen men altid Ejendomsskat, husforsikring og ejendomsværdiskat, men se i salgsopstillingeren for at være sikker) 

 

Boliglån(Bank -->15 % af prisen: 322.500 kr v. rente på 6,25 (Nykredit):1.841 kr./måned efter skat

 

 

Realkreditlån (80 % af prisen: 1.720.000 kr): 6.691 kr./måneden efter skat

post-2591-0-83990600-1439360634_thumb.pn

 

 

Dermed koster det fast 11.106 kr/månden at købe det her hus i faste udgifter

 

Derudover kommer så forbrug. Disse tal er estimeret udfra salgsopstillingen, og er ret lave for dette hus da det er så nyt og dermed godt issoleret. 

Vand(mit estimat): 800 kr./måneden.

Varme:11.486 årligt = 957 kr/måneden

el(Afhænger meget af dit forbrug): 1.000 kr. (gæt, men noget højere når du bor i hus end i lejlighed)

 

Forbrug (totalt): 2757 kr./måneden

 

 

 

Så det koster 13863 kr/måneden  i faste udgifter på bolig og forbrug.

 

Der til læg vedligeholdelse, opsparing, og alle andre faste udgifter for at finde jeres rådighedsbeløb :). 

Og så alle engangsudgifterne ved købet:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt lige prøve at give dig udgifter ved et fiktivt eksempel :) Bor til leje så kan du jo ikke bruge til noget:).

Tager udgangspunkt i det her hus :) Som vi kigger lidt på, men mest for sjov.

http://www.danbolig.dk/bolig/faaborg-midtfyn/5792/villa/256-00770-1-256?utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks

Stiller forventning om at man har 5 % i udbetaling(107.500 kr,), således at man skal låne de 95 % altså 2.042.500 kr.

Husleje findes jo ikke :)

Der står i siden hvad ejerudgifter er, i dette tilfælde: 2.574 kr./måned

(dækker over: Ejendomsskat, Husforsikring, ejendomsværdiskat, renovation = skraldetømning mener jeg, jordstyringsgebyr og rottebekæmpelse, svinger lidt hvad der er inkluderet afhængig af boligen men altid Ejendomsskat, husforsikring og ejendomsværdiskat, men se i salgsopstillingeren for at være sikker)

Boliglån(Bank -->15 % af prisen:

322.500 kr v. rente på 6,25 (Nykredit)

:

1.841 kr./måned efter skat

Realkreditlån (80 % af prisen:

1.720.000 kr)

:

6.691 kr./måneden efter skat

Realkreditlån.png

Dermed koster det fast 11.106 kr/månden at købe det her hus i faste udgifter.

Derudover kommer så forbrug. Disse tal er estimeret udfra salgsopstillingen, og er ret lave for dette hus da det er så nyt og dermed godt issoleret.

Vand(mit estimat): 800 kr./måneden.

Varme:11.486 årligt = 957 kr/måneden

el(Afhænger meget af dit forbrug): 1.000 kr. (gæt, men noget højere når du bor i hus end i lejlighed)

Forbrug (totalt): 2757 kr./måneden

Så det koster 13863 kr/måneden i faste udgifter på bolig og forbrug.

Der til læg vedligeholdelse, opsparing, og alle andre faste udgifter for at finde jeres rådighedsbeløb :).

Og så alle engangsudgifterne ved købet:)[/

Jeg er klar over, at husleje ikke findes som sådan. Men ærligt, så skal jeg ikke kunne se ud fra den beregning hvordan vi nogensinde skal kunne financierer et hus. Nå. Må se hvad banken siger....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt lige prøve at give dig udgifter ved et fiktivt eksempel :) Bor til leje så kan du jo ikke bruge til noget:).

Tager udgangspunkt i det her hus :) Som vi kigger lidt på, men mest for sjov.

http://www.danbolig.dk/bolig/faaborg-midtfyn/5792/villa/256-00770-1-256?utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks

Stiller forventning om at man har 5 % i udbetaling(107.500 kr,), således at man skal låne de 95 % altså 2.042.500 kr.

Husleje findes jo ikke :)

Der står i siden hvad ejerudgifter er, i dette tilfælde: 2.574 kr./måned

(dækker over: Ejendomsskat, Husforsikring, ejendomsværdiskat, renovation = skraldetømning mener jeg, jordstyringsgebyr og rottebekæmpelse, svinger lidt hvad der er inkluderet afhængig af boligen men altid Ejendomsskat, husforsikring og ejendomsværdiskat, men se i salgsopstillingeren for at være sikker)

Boliglån(Bank -->15 % af prisen:

322.500 kr v. rente på 6,25 (Nykredit):

1.841 kr./måned efter skat

Realkreditlån (80 % af prisen:

1.720.000 kr):

6.691 kr./måneden efter skat

Realkreditlån.png

Dermed koster det fast 11.106 kr/månden at købe det her hus i faste udgifter.

Derudover kommer så forbrug. Disse tal er estimeret udfra salgsopstillingen, og er ret lave for dette hus da det er så nyt og dermed godt issoleret.

Vand(mit estimat): 800 kr./måneden.

Varme:11.486 årligt = 957 kr/måneden

el(Afhænger meget af dit forbrug): 1.000 kr. (gæt, men noget højere når du bor i hus end i lejlighed)

Forbrug (totalt): 2757 kr./måneden

Så det koster 13863 kr/måneden i faste udgifter på bolig og forbrug.

Der til læg vedligeholdelse, opsparing, og alle andre faste udgifter for at finde jeres rådighedsbeløb :).

Og så alle engangsudgifterne ved købet:)[/

Jeg er klar over, at husleje ikke findes som sådan. Men ærligt, så skal jeg ikke kunne se ud fra den beregning hvordan vi nogensinde skal kunne financierer et hus. Nå. Må se hvad banken siger....

Den beregning, var også ud fra det hus som var linket til - hvilket virker rimelig dyrt :P vi ville heller ikke kunne sidde i det hus :P

Men vi har fundet et hus som svarer til det som vi bruger i husleje nu.

Det bliver kun 500 kr. Dyrere for os, at bo i huset, fremfor lejligheden :)

Så det kan lade sig gøre, man skal "bare" finde et hus i sin egen prisklasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ame="Cmathilde" post="842191" timestamp="1439365831"]

Den beregning, var også ud fra det hus som var linket til - hvilket virker rimelig dyrt :P vi ville heller ikke kunne sidde i det hus :P

Men vi har fundet et hus som svarer til det som vi bruger i husleje nu.

Det bliver kun 500 kr. Dyrere for os, at bo i huset, fremfor lejligheden :)

Så det kan lade sig gøre, man skal "bare" finde et hus i sin egen prisklasse.

Jo, men der er sjældent gode huse til 1,2 ;-) i det område vi ønsker - vi vil jo ikke bo i byen, men på landet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt lige prøve at give dig udgifter ved et fiktivt eksempel :) Bor til leje så kan du jo ikke bruge til noget:).

Tager udgangspunkt i det her hus :) Som vi kigger lidt på, men mest for sjov.

http://www.danbolig.dk/bolig/faaborg-midtfyn/5792/villa/256-00770-1-256?utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks

Stiller forventning om at man har 5 % i udbetaling(107.500 kr,), således at man skal låne de 95 % altså 2.042.500 kr.

Husleje findes jo ikke :)

Der står i siden hvad ejerudgifter er, i dette tilfælde: 2.574 kr./måned

(dækker over: Ejendomsskat, Husforsikring, ejendomsværdiskat, renovation = skraldetømning mener jeg, jordstyringsgebyr og rottebekæmpelse, svinger lidt hvad der er inkluderet afhængig af boligen men altid Ejendomsskat, husforsikring og ejendomsværdiskat, men se i salgsopstillingeren for at være sikker)

Boliglån(Bank -->15 % af prisen:

322.500 kr v. rente på 6,25 (Nykredit):

1.841 kr./måned efter skat

Realkreditlån (80 % af prisen:

1.720.000 kr):

6.691 kr./måneden efter skat

Realkreditlån.png

Dermed koster det fast 11.106 kr/månden at købe det her hus i faste udgifter.

Derudover kommer så forbrug. Disse tal er estimeret udfra salgsopstillingen, og er ret lave for dette hus da det er så nyt og dermed godt issoleret.

Vand(mit estimat): 800 kr./måneden.

Varme:11.486 årligt = 957 kr/måneden

el(Afhænger meget af dit forbrug): 1.000 kr. (gæt, men noget højere når du bor i hus end i lejlighed)

Forbrug (totalt): 2757 kr./måneden

Så det koster 13863 kr/måneden i faste udgifter på bolig og forbrug.

Der til læg vedligeholdelse, opsparing, og alle andre faste udgifter for at finde jeres rådighedsbeløb :).

Og så alle engangsudgifterne ved købet:)[/

Jeg er klar over, at husleje ikke findes som sådan. Men ærligt, så skal jeg ikke kunne se ud fra den beregning hvordan vi nogensinde skal kunne financierer et hus. Nå. Må se hvad banken siger....

Hvis du finder et hus som kunne være interessant kan jeg godt beregne for dig :) tog det hus da jeg kender lidt til det men er en mellem prisklasse (her hvor vi bor koster et hus min 3 mio og ejerudgifterne er 2000-3000 højere om måneden). Man kan jo mange steder finde huse som er lækre til ingen penge :-)

Men kender jo selvfølgelig ikke jeres krav til pris og placering, så kan ikke sige om det er realistisk for jer at købe :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ame="Cmathilde" post="842191" timestamp="1439365831"]

Hvis du finder et hus som kunne være interessant kan jeg godt beregne for dig :) tog det hus da jeg kender lidt til det men er en mellem prisklasse (her hvor vi bor koster et hus min 3 mio og ejerudgifterne er 2000-3000 højere om måneden). Man kan jo mange steder finde huse som er lækre til ingen penge :-)

Men kender jo selvfølgelig ikke jeres krav til pris og placering, så kan ikke sige om det er realistisk for jer at købe :-)

Har sendt dig en besked. Håber du vil hjælpe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puuuueh... Sommerfuglene flasker rundt i mavsen. 

 

Jesper har gjort alt klar til i morgen, det skal bare printes ud når han kommer hjem. 

 

 

DET ER SÅ SPÆNDENDE!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke i dag!

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER