Besvaret October 30, 2016 6 hours ago, Girl Next Door said: Det er et københavnerbirkes Et thebirkes er et rundstykke Er det en håndværker du mener? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Årh, i Aalborg hedder en kanelsnegl en jødekage Det giver i hvert fald ingen mening Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 12 minutes ago, Stephi-moren said: Er det en håndværker du mener? Det blev lige pludselig en sjov tråd, det her I min verden (læs:Østjylland) er en thebirkes og københavnerbirkes det samme. Det er nærmere en kage end et rundstykke, det er ret fladt og har blå birkes på toppen og er fyldt med remonce. Et birkes (som også fåes i en grov udgave, aka grovbirkes ;)) er et meget luftigt rundstykke som er meget smørholdig i dejen (lidt a la butterdej). Det har ikke blå birkes på toppen. Måske disse ikke findes på Sjælland? En håndværker er intet af ovenstående..! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 1 minute ago, TiaK said: Det blev lige pludselig en sjov tråd, det her I min verden (læs:Østjylland) er en thebirkes og københavnerbirkes det samme. Det er nærmere en kage end et rundstykke, det har blå birkes på toppen og er fyldt med remonce. Et birkes (som også fåes i en grov udgave, aka grovbirkes ;)) er et meget luftigt rundstykke som er meget smørholdig i dejen (lidt a la butterdej). Det har ikke blå birkes på toppen. Måske disse ikke findes på Sjælland? En håndværker er intet af ovenstående..! Årh jo, dén birkes! Jo den kender jeg. Sådan lidt en mere kaget rundstykke, uden at være kage. Bare meget luftig! Den har vidst de lyse birkes på toppen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 42 minutes ago, Stephi-moren said: Årh jo, dén birkes! Jo den kender jeg. Sådan lidt en mere kaget rundstykke, uden at være kage. Bare meget luftig! Den har vidst de lyse birkes på toppen Nemlig! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 9 hours ago, Girl Next Door said: Jeg tager også klemmerne ned. Udenfor bliver de beskidte og kan gøre mit vasketøj beskidt. Nej tak! Beskidte? Hvordan? Uanset, så har vi tørresnore i vaskerummet i kælderen, og der lader jeg klemmerne hænge Min svigermor piller dem dog altid ned når hun er på besøg og går i gang med vasketøjet... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 15 minutes ago, millivanilli said: Beskidte? Hvordan? Uanset, så har vi tørresnore i vaskerummet i kælderen, og der lader jeg klemmerne hænge Min svigermor piller dem dog altid ned når hun er på besøg og går i gang med vasketøjet... Jamen af snavs osv der nu er udenfor Snoren bliver også beskidt og tørres gerne af i hvert fald i starten af sæsonen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 1 hour ago, skruk said: Årh, i Aalborg hedder en kanelsnegl en jødekage Det giver i hvert fald ingen mening En jødekage og en kanelsnegl er da to forskellige ting I hvert fald hos bageren! Er enig i, at en jødekage minder mest om hjemmelavede kanelsnegle Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 4 minutes ago, Aja said: En jødekage og en kanelsnegl er da to forskellige ting I hvert fald hos bageren! Er enig i, at en jødekage minder mest om hjemmelavede kanelsnegle En kanelsnegl er sådan en lille ordentlig sag evt med glasur, en jødekage er sådan en fedtet snasket morgenkage, der godt nok er snoet og evt med kanel, men en kanelsnegl, aaaarh Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 35 minutes ago, Barbamama said: En kanelsnegl er sådan en lille ordentlig sag evt med glasur, en jødekage er sådan en fedtet snasket morgenkage, der godt nok er snoet og evt med kanel, men en kanelsnegl, aaaarh Altså... en jødekage er en småkage med kanelsukker på - end of story og enig i TiaK's beskrivelser af birkes Jeg kalder den med remoncen for københavnerbirkes, når jeg er hjemme i Jylland (og faktisk også i Grønland sjovt nok) og the-birkes, når jeg er i København Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 9 minutes ago, Lady H said: Altså... en jødekage er en småkage med kanelsukker på - end of story ENIG! Det har da på ingen måde noget med kanelsnegle at gøre Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Det er sådan her jeg kender dem: De 2 øverste er luftige rundstykker Den nederste er en "kage" Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 26 minutes ago, Kawon said: Og det her er jødekage Altså bare uden nødderne på! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Der er da ikke nødder på en jødekage?! Det er en lys mørdejsagtig småkage med kanelsukker på og ikke andet og de smager virkelig godt ! Og det hedder helt sikkert ikke en københavnerbirkes i København Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Altså der er da hakkede mandler på småkagen jødekager! Og det har sleeeet ikke noget med morgenbrød eller kanelsnegle at gøre.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 https://da.m.wikipedia.org/wiki/Jødekage V bager dem ikke med mandler, men det kan da være vi skal prøve det i år. De bliver næppe ringere af det Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Ej, men kan altså ikke stole på wikipedia - alle kan da skrive derinde Min opskrift er fra min mormors øtker småkagebog fra 1950'erne og der i er den altså med mandler og det er GODT Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 1 hour ago, Kawon said: Og det her er jødekage Enig og det har virkelig givet problemer i starten jeg flyttede til Aalborg Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Sjovt Jeg fatter altså ikke at birkes/grovbirkes kaldes luftige rundstykker. En thebirkes eller grovbirkes - med remonce! - er en kage og der skal ikke noget på! Nå! Min mand vil have mandler på jødekagerne og jeg vil ikke så vi bager begge versioner Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Ej, jeg ELSKER grovbirkes og det er på ingen måde en kage! Der skal smør og mørk pålægschokolade på Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Just now, Susanne said: Ej, jeg ELSKER grovbirkes og det er på ingen måde en kage! Der skal smør og mørk pålægschokolade på Jeg elsker også en københavnerbirkes (når jeg køber dem hjemme i Vestjylland) /tebirkes (når jeg køber dem i Københavns området) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 Jeg ku godt spise lidt af det hele Nåmen, jeg er mest enig med Kawon Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 30, 2016 2 hours ago, Susanne said: Ej, jeg ELSKER grovbirkes og det er på ingen måde en kage! Der skal smør og mørk pålægschokolade på Enig! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 31, 2016 7 hours ago, Tumlepigen said: Sjovt Jeg fatter altså ikke at birkes/grovbirkes kaldes luftige rundstykker. En thebirkes eller grovbirkes - med remonce! - er en kage og der skal ikke noget på! Nå! Min mand vil have mandler på jødekagerne og jeg vil ikke så vi bager begge versioner Den skal da deles og så skal der smør oven på remoncen Del dette indlæg Link to post Share on other sites