Tinakp

Projekt "den forbudte have"

43 indlæg i dette emne

Som jeg har luftet et andet sted, så har vi ved siden af vores hus/grund et stort stykke græsareal som tilhører kommunens. Der er udstykket to grunde, ligeledes er der grunde overfor vores hus, hvoraf kun en af dem er byggemodnet og står til salg.

Men siden 1982 er der altså ikke blevet bygget (så vores hus er det eneste der ligger på vejen. Vi har dog genboer, så vi er ikke helt alene...

Men vores hus ligger simpelthen så fedt, med alt det plads udenom, som kommunen egentlig skulle holde... Det gør de så ikke, og derfor slår Torben en masse græs, som vi egentlig ikke burde - fordi det ikke er vores grund. Men hvis ikke han gjorde, ville det omvendt se forfærdeligt ud.

Vi har gennem de sidste mange år prøvet at få lov til købe grunden til vores grund - vi har nemlig en meget lille have. Men vi er stadig ikke blevet klogere, bortset fra at vi nok skulle regne med min. 50.000 kr for grunden... Det er fuldstændig uhørt og nu har vi altså taget beslutningen om, at vi altså vil bruge en lille smule af det græsareal, som Torben alligevel bruger tid på at holde. Så må de komme og brokke sig og få os til at fjerne det...

Så lang historie kort - vi er ved at udvide haven, og får forhåbentlig nogle fede ting derom - i den forbudte have.

Indtil videre er der lavet:

- Drivhus

- Sat hegn hele vejen rundt, så hverken hunde eller børn kan rende ud

-Blevet luget ud og tyndet ud i træer og buske, så vi nu har en hyggelig lille "hule" - oase om man vil, med dejlig skygge, til de varme sommerdage.

Det jeg gerne vil have til den forbudte have:

- vi "arver" Lunas legehus, når Sara og Mads flytter til sørvad ( igen tak Sara - du er simpelthen en sveske uden lige!)

- en eller flere sofaer af paller med nogle hynder ovenpå

- et bålsted (vi har en bonfire) så der skal lave nogle bænke ud af nogle træstammer vi har liggende

- trampolin fra Harald Nyborg (1095 kr - og bliver en tidlig fødselsdagsgave til Elin)

Ellers ved jeg ikke hvad vi ellers skal have derom - men har lidt en drøm om at hænge nogle lamper op i træerne, fordi det ku være hyggeligt, men måske jeg liiiige skal se tiden an...

Men her får i lige nogle billeder - håber at det kan give et indblik i, hvordan det kan komme til at se ud....

Del dette indlæg

Annonce ♥

3GciOxu.jpg

IY6OaN8.jpg

gJlIzAH.jpg

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej hvor ser det hyggeligt ud!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej hvor ser det hyggeligt ud!

Tak Alice - det begynder i hvert fald at ligne noget nu!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak Alice - det begynder i hvert fald at ligne noget nu!

Det ser i hvert fald rigtig hyggeligt ud :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Rigtig god ide at bruge det areal også!!! Kan ikke se hvad kommunen burde have imod det..

Har ingen ideer dog...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor ser det godt ud! :) Og hold nu op, hvor er din datter altså bare køn :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lidt svært ved at overskue ud fra billederne, hvad der er hvad (altså have, forbudt have, udenomsareal), men forstår godt I gør noget nu.

I kunne

- få en hængekøje evt nogle små til børn

- bygge en shelter (som sagt kan jeg ikke lige gennemskue hvor stor grunden er ;) )

- lave en balancebane af træstubbe og træstammer

- hvis vi havde plads lavede vi en KÆMPE sandkasse, hvor legehuset også stod i

- gynge i træerne

- balancegang mellem træerne som er lavet af 2 stykker tov, hvor man går på den nederste og holder ved med den øverste

Jeg ville også plante frugttræer/buske hvis I ikke allerede har det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Rigtig god ide at bruge det areal også!!! Kan ikke se hvad kommunen burde have imod det..

Har ingen ideer dog...

Ja jeg er bare træt af at vi ikke har gjort det noget før...

Jeg kan heller ikke se hvorfor de sku få ondt i røven over det, men hende kosten vi har snakket med fra kommunen var meget spids, da hun på et satellit billede kunne se at der var drivhus og en bænk stillet op... Så hun går virkelig i små sko. Men vi satser på at hun ikke bruger tid mere på os ude i lille Faster, så vi kan få lov at passe os selv ....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor ser det godt ud! :) Og hold nu op, hvor er din datter altså bare køn :)

Tak for det søde ven! Ja, og det er kun starten - er træt af at jeg ikke fik de allerførste før billeder - for det så virkelig uoverskueligt ud... Men min mand og min mor har været suveræne, og fået det forvandlet til noget man rent faktisk kan se nogle muligheder i!

Hvor er du sød, med det du siger om min datter.... Tak for det :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lidt svært ved at overskue ud fra billederne, hvad der er hvad (altså have, forbudt have, udenomsareal), men forstår godt I gør noget nu.

I kunne

- få en hængekøje evt nogle små til børn

- bygge en shelter (som sagt kan jeg ikke lige gennemskue hvor stor grunden er ;) )

- lave en balancebane af træstubbe og træstammer

- hvis vi havde plads lavede vi en KÆMPE sandkasse, hvor legehuset også stod i

- gynge i træerne

- balancegang mellem træerne som er lavet af 2 stykker tov, hvor man går på den nederste og holder ved med den øverste

Jeg ville også plante frugttræer/buske hvis I ikke allerede har det.

Jeg kan godt forstå hvis det virker lidt uoverskueligt.... Måske jeg sku prøve at lave en tegning over det og ligge ind. Men alt hvad du ser på billederne er fra den forbudte have. Vores egen have er ikke med på billederne. Så det er et kæmpe stykke græsareal der ligger ved siden af vores hus...

Hold fast mand - det er nogle gode ideer!

Jeg havde selv tænkt på en hængekøje, men kan man få nogen ordentlige, der kan tåle at hænge ude og samtidigt er til at betale sig fra?

Det ku være vildt fedt med et shelter - men det ville være ærgerligt hvis nu kommunen lige pludselig kommer og siger at de vil have at vi fjerner det. Men det ku da være mega fedt, specielt hvis man sku have et bålsted også....

Og de andre ideer er skide gode, fordi de ikke koster så meget, og er noget man kan lave ud af det, der er der i forvejen...

Tak for input!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå hvis det virker lidt uoverskueligt.... Måske jeg sku prøve at lave en tegning over det og ligge ind. Men alt hvad du ser på billederne er fra den forbudte have. Vores egen have er ikke med på billederne. Så det er et kæmpe stykke græsareal der ligger ved siden af vores hus...

Hold fast mand - det er nogle gode ideer!

Jeg havde selv tænkt på en hængekøje, men kan man få nogen ordentlige, der kan tåle at hænge ude og samtidigt er til at betale sig fra?

Det ku være vildt fedt med et shelter - men det ville være ærgerligt hvis nu kommunen lige pludselig kommer og siger at de vil have at vi fjerner det. Men det ku da være mega fedt, specielt hvis man sku have et bålsted også....

Og de andre ideer er skide gode, fordi de ikke koster så meget, og er noget man kan lave ud af det, der er der i forvejen...

Tak for input!!!

Haha der kan man se :D Det er da et kæmpe areal der er bagved!

Dejligt du kunne bruge rådene. Jeg tænker bare hvad vi har på børnehavens legeplads/de legepladser vi besøger :D

Er sikker på der bliver rigtig godt. Vi har jo set Torben kan lidt af hvert :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Aj, hvor spoejst med en forbudt have, ha ha  :badgirl

Jeg taenker, at I er godt igang med at manifestere, at det er jeres, saa maaske I bare skal bede englene om lov og bede dem om at det skal vaere jeres nu. Ogsaa huske at sige tak  :7himmel

Del dette indlæg

Annonce ♥

Haha der kan man se :D Det er da et kæmpe areal der er bagved!

Dejligt du kunne bruge rådene. Jeg tænker bare hvad vi har på børnehavens legeplads/de legepladser vi besøger :D

Er sikker på der bliver rigtig godt. Vi har jo set Torben kan lidt af hvert :D

Ja helt vildt... Og det er jo ærgerligt at det ikke bliver brugt... Man kan måske ane på nogle af billederne at overfor pælene - eller ved siden af, vokser der noget - det er fordi flere af naboerne faktisk har haft anlagt køkkenhave - og der stod et drivhus i sin tid også...

Men lige nu er der kun rabarber, jordbær og hindbær ( hindbærerne er til fri afbenyttelse)

Haha jeg tror at Torben er ved at få grå hår over alle mine fikse ideer ...så jeg prøver at lade være med at tænke i for meget...'men det er skisme svært...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Aj, hvor spoejst med en forbudt have, ha ha  :badgirl

Jeg taenker, at I er godt igang med at manifestere, at det er jeres, saa maaske I bare skal bede englene om lov og bede dem om at det skal vaere jeres nu. Ogsaa huske at sige tak  :7himmel

Ja lidt spøjst - men vi har prøvet vores på at få "lov" til at købe grunden, men det står bare stille og har gjort det i 3 år... Så nu "kom vi til" at gøre noget... Ved noget, som alligevel bare står tomt. Og som Torben holder...

Men jeg håber virkelig ik at der er nogen som får ondt i røven af det...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja jeg er bare træt af at vi ikke har gjort det noget før...

Jeg kan heller ikke se hvorfor de sku få ondt i røven over det, men hende kosten vi har snakket med fra kommunen var meget spids, da hun på et satellit billede kunne se at der var drivhus og en bænk stillet op... Så hun går virkelig i små sko. Men vi satser på at hun ikke bruger tid mere på os ude i lille Faster, så vi kan få lov at passe os selv ....

Hehe :)

Well, hun kan såmænd have det imod det, at hvis I i 20 år uhindret bruger jorden som jeres egen, så bliver den såmænd til sidst jeres ;) Det hedder at vinde hævd, og det kan man måske godt forstå, hvis den nuværende ejer ikke er så pjattet efter :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hehe :)

Well, hun kan såmænd have det imod det, at hvis I i 20 år uhindret bruger jorden som jeres egen, så bliver den såmænd til sidst jeres ;) Det hedder at vinde hævd, og det kan man måske godt forstå, hvis den nuværende ejer ikke er så pjattet efter :)

Med fare for at lyde rigtig naiv - er det rigtigt?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Med fare for at lyde rigtig naiv - er det rigtigt?

Det er jo stærkt forenklet angivet, men ja - retserhvervelse ved hævd er skam en gammel gammel men stadig gældende måde at opnå rettigheder på.

Som klassisk eksempel er der færdselsrettigheder - hvis der 'altid' har været en sti gennem naboens have ned til stranden, som har været almindeligt brugt, så kan nabo ikke pludselig forbyde det.

Ligeledes kan man vinde ret til jord. Ikke hvis man bruger det efter aftale - så kan man kun bruge det, så længe aftalen løber - men hvis man bare har brugt det, såeh... Hævdstiden er (såvidt jeg nu husker) 20 år ved synlig råden over arealet og 'alderstid' (40-50 år) ved ikke synlig brug.

Altså stærkt forenklet og uden nuancer, så kan kommunen risikere, at hvis I sætter hegn og legehus osv op, og glade og uhindret - men uden tilladelse - bruger området som jeres de næste tyve år (og kan dokumentere det), tjah så kan I formentlig komme igennem med, at så er arealet blevet jeres... Det kan formentlig forklare kommunedamens mindre positive holdning til drivhus og bænk ;)

Edit: Jeg har lige fundet lidt info at ugle med :)

http://www.bechbruun.com/da/Videncenter/Training+Material/~/media/Files/Videncenter/Kursusmateriale/2013%20-%20Den%20offentlige%20uddannelsesdag/Lektion%206%20Spor%202%20%20Hvdreglerne.pdf

post-5094-0-99502600-1431977375_thumb.jp

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så er manden i gang igen med et af mine projekter, som jeg regnede med at jeg selv skulle. Men som gravid, har man åbenbart nogle begrænsninger.

Men det gør heller ik noget, for så ved jeg at det bliver gjort ordentligt ...

kpIIIwl.jpg

A2Wwo6v.jpg

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er jo stærkt forenklet angivet, men ja - retserhvervelse ved hævd er skam en gammel gammel men stadig gældende måde at opnå rettigheder på.

Som klassisk eksempel er der færdselsrettigheder - hvis der 'altid' har været en sti gennem naboens have ned til stranden, som har været almindeligt brugt, så kan nabo ikke pludselig forbyde det.

Ligeledes kan man vinde ret til jord. Ikke hvis man bruger det efter aftale - så kan man kun bruge det, så længe aftalen løber - men hvis man bare har brugt det, såeh... Hævdstiden er (såvidt jeg nu husker) 20 år ved synlig råden over arealet og 'alderstid' (40-50 år) ved ikke synlig brug.

Altså stærkt forenklet og uden nuancer, så kan kommunen risikere, at hvis I sætter hegn og legehus osv op, og glade og uhindret - men uden tilladelse - bruger området som jeres de næste tyve år (og kan dokumentere det), tjah så kan I formentlig komme igennem med, at så er arealet blevet jeres... Det kan formentlig forklare kommunedamens mindre positive holdning til drivhus og bænk ;)

Edit: Jeg har lige fundet lidt info at ugle med :) http://www.bechbruun.com/da/Videncenter/Training+Material/~/media/Files/Videncenter/Kursusmateriale/2013%20-%20Den%20offentlige%20uddannelsesdag/Lektion%206%20Spor%202%20%20Hvdreglerne.pdf

Tusind tak søde Lise - for dit uddybende svar!

Hvis jeg kommer til at kede mig en dag læser jeg hele regel sættet om hævd igennem ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej hvor bliver det GODT med de sofaer! :yay

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej hvor bliver det GODT med de sofaer! :yay

Ja det tror jeg virkelig også! Og så skal de bare lige males og så skal jeg have fat i nogle hynder og puder til dem.

Så har man nogle dejlige sofaer her i sommeren, hvor man kommer til at blive meget tid, fordi vi ikke tager på sommerferie i år. Så har jeg en ide om, at jeg kan sidde der og amme eller bare slappe af efter nætter med ingen søvn (pga lillebror ) mens elin render rundt og leger i legehus og hopper på trampolin ...

Og veninder er åbenbart også velkommen - for mens Torben lavede dem, sagde han, så kan dine veninder komme og sidde i dem og drikke cafe latte sammen med dig. Haha :lol det synes jeg jo er en fantastisk ide!

Del dette indlæg

Annonce ♥

I'm in! :yay

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så fik Torben endelig mulighed for at lave låge til den forbudte have plus hegnet det sidste ind! Så nu kan vi endelig begynde at bruge haven lidt mere - for så kan Otto også komme med ud i haven uden vi skal være bange for, at han løber væk..

YIRh5Yy.jpg

1RXATjf.jpg

Og så fik Torben sandelig også lige tid til at lave en lille hule til elin inde i den lille skov/"oase"...

F149I7G.jpg

aKioKEN.jpg

FVhzbUh.jpg

w6bL2jF.jpg

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER