Klitgaard1990

Eksperter i lejeloven?

17 indlæg i dette emne

Er der nogen der har kendskab til lejeloven?

Synes virkelig vores udlejer er en spade og kan ikke forstå at de må gøre hvad der passer dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad er det de/han gør?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har opsagt lejemålet og skal derfor være ude 30/6.

Men nu kræver udlejerne at vi hopper og springer hver gang de vil have det. De mener de har krav på at jage os ud af huset for at fremvise huset hver dag hvis det er det de har lyst til uden vi kan gøre noget. Lige pt vil de jagte os ud af huset de næste 3 dage for at fremvise det med henblik på udlejning. Og oveni det har de også huset til salg så vi bliver også jagtet ud når ejendomsmægleren skal fremvise huset med henblik på salg. Har vi virkelig ikke en skid at skulle ha sagt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger jeres kontrakt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står intet omkring det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var huset til salg da i lejede det? Tænker at I på et eller andet tidspunkt må have talt om at ejendomsmægler kan komme eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er meget normalt at de ringer og siger de har en lejer der gerne vil kigge, når boligen er sagt op. Det gjorde vores boligselskab også. Men det var os der åbnede døren og det var ifølge aftale med os. Vi var så heldige nr 2 lejede det ;) Det er jo for dyrt at have lejlighederne til at stå tomme, så derfor vil han jo gerne have en lejer med det samme efter jer.

Det er også normalt at ejendomsmægleren viser huset frem, når det er til salg. Men der plejer at stå noget om det i lejekontrakten. Vi plejer at ringe direkte til lejer og aftale direkte med dem, hvornår der er en fremvisning, og så bliver ejer blot orienteret om dato og klokkeslæt. At det så nærmest er umuligt at sælge et hus med lejer pga lejeloven, er så en anden sag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var til salg da vi flyttede ind men vi fik at vide at der ikke havde været nogen og kigge på det i 1 1/2 år og sikkert ikke ville komme det men nu er det bare eksploderet med fremvisninger. Alt går igennem vores udlejer og det gør at vi bare er tvunget til at komme ud af døren når de forlanger det, ligemeget om det passer ind i vores planer eller ej.

Og ja, selvfølgelig skal de da ha lejet det ud. Min kæreste ringede tidligere idag og spurgte udlejeren om de ikke kunne lave en fremvisningsdag d. 14. I stedet for, Fordi vi ikke er hjemme hele dagen der alligevel. Det ville de gerne, PLUS de næste 3 dage hvor jeg skal jages ud af døren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes bestemt godt han kan tage lidt mere hensyn til jer. Og det burde jo ikke gøre en forskel for ham, at ejendomsmægleren ringer direkte til jer. Det ville jo være den bedste løsning i mine øjne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men står der noget sted i lejeloven om at lejeren ikke MÅ være hjemme imens der er fremvisning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men står der noget sted i lejeloven om at lejeren ikke MÅ være hjemme imens der er fremvisning?

Det omhandler lejeloven nu slet ikke om. Jeg kan ikke huske vi blev undervist i det, men det er også mange år siden efterhånden...

De fleste vil bare helst ikke have folk hjemme ved fremvisninger, for så er det nemmere at få dem der ser huset til at sige hvad de mener...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lejelovens paragraf 97, stk. 1, lyder:

Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

Jeg er bestemt ikke ekspert, men så vidt jeg kan se, så er pligten til at give adgang ret vidtgående (men ikke noget der frit fastsættes af udlejer), og det er helt sædvanligt, at lejer selv er hjemme ved fremvisning til potentielke nye lejere.

Angående salgsbestræbelserne, står der så ikke noget i jeres kontrakt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lejelovens paragraf 97, stk. 1, lyder:

Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

Jeg er bestemt ikke ekspert, men så vidt jeg kan se, så er pligten til at give adgang ret vidtgående (men ikke noget der frit fastsættes af udlejer), og det er helt sædvanligt, at lejer selv er hjemme ved fremvisning til potentielke nye lejere.

Angående salgsbestræbelserne, står der så ikke noget i jeres kontrakt?

Der står intet i lejekontrakten ang salg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.advokatgruppen.dk/flx/dansk/diverse/nyheder/naar-lejeren-flytter-med/

Ikke et advokatfirma, som jeg normalt er ret imponeret af - men det her lyder nogenlunde rigtigt.

Hvis jeg husker det, så skal jeg lige slå det op i morgen.

Men altså, hvis ikke I har aftalt andet i kontrakten - så har udlejer ikke krav på at kunne fedte rundt i lejemålet uden jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.advokatgruppen.dk/flx/dansk/diverse/nyheder/naar-lejeren-flytter-med/

Ikke et advokatfirma, som jeg normalt er ret imponeret af - men det her lyder nogenlunde rigtigt.

Hvis jeg husker det, så skal jeg lige slå det op i morgen.

Men altså, hvis ikke I har aftalt andet i kontrakten - så har udlejer ikke krav på at kunne fedte rundt i lejemålet uden jer.

Er det kun gældende for fremvisning med henblik på salg eller også med henblik på udlejning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det kun gældende for fremvisning med henblik på salg eller også med henblik på udlejning?

Som udgangspunkt er bestemmelsen i lejeloven møntet på udlejning (så vidt jeg kan lure), men som advokatfirmaet skriver, så må der nok gælde noget tilsvarende ved salgsbestræbelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt er bestemmelsen i lejeloven møntet på udlejning (så vidt jeg kan lure), men som advokatfirmaet skriver, så må der nok gælde noget tilsvarende ved salgsbestræbelser.

Tusind tak for hjælpen. Vores udlejere er endelig blevet lidt mere søde og medgørlige efter vi smækkede et par paragraffer i hovedet på dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER