Nitzen1987

Hvordan havde verden set ud, hvis...

5 indlæg i dette emne

Hitler havde vundet 2. Verdenskrig?

 

DR K har tema kørende om 2. Verdenskrig fordi det er 70 år siden krigen sluttede. Hørte i går spørgsmålet: hvordan ville verden have set ud i dag, hvis Hitler havde vundet 2. Verdenskrig.

 

Jeg tænkte at jeg synes det var et skræmmende spørgsmål og det svar jeg selv forestiller mig er endnu mere skræmmende.  

 

Kunne I forestille jer, hvordan verden ville være i dag, hvis udfaldet af 2. Verdenskrig havde været anderledes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg så en film engang som omhandlede samme emne. Total skræmmende. Den hedder Fatherland.

Havde han vundet, så havde verdenen set meget anderledes ud, Tror jeg. En stor del af min familie ville ikke have eksisteret, da de var jøder.

Han havde også en del store planer for det tyske folk. Fx dette http://politiken.dk/rejser/turengaartil/europa/tyskland/nordtyskland/ECE1598937/tag-med-bag-facaden-paa-hitlers-kolossale-ferieanlaeg/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig et kompliceret spørgsmål, men også ret interessant. 

Jeg tror ikke på, at vi ville have haft en verden, hvor alle marcherede i takt og heilede til hinanden, når vi mødtes på gaden, ligesom jeg heller ikke tror, at alle ikke-racerene, ikke-jødiske, ikke-homoseksuele, kommunistiske (etc.) mennesker ville have været udrydet, og vi alle ville være stolte af vores blå øjne og blonde hår. Jeg tror ikke på, at et samfund vil kunne bære det - før eller siden ville revolution, en ny alliance med en ny krig til følge eller måske bare tidens gang have sat en stopper for det. 

 

Jeg så for et stykke tid siden en dokumentar om EU på godt og ondt, og der var en historie, der fangede mig. Det var en ældre tysk kvinde, som havde en samling medaljer liggende foran sig. Den ene havde tilhørt hendes far, den anden hendes farfar, den tredje hendes oldefar. Alle vundet i store krige. Men efter 2. verdenskrig havde folk fået nok, og EU, Nato og FN var blevet dannet. Siden da havde ingen drenge i hendes familie vundet medalje, for ingen af dem havde været tvunget i krig. Og det var hun virkelig taknemmelig for. 

 

Før 2. verdenskrig var Europa ofte i krig, og det var store krige med store tab. Efter 2. verdenskrig gjorde man en indsats for at forhindre endnu en stor international krig, og det er lykkedes. I danmark har vi i 70 år ikke skulle leve i frygt for at vores huse blev bombet om natten, eller at vores børns skole blev angrebet. 

Der er meget snak om en ny kold krig for tiden, og det virker til at spidse til. Alligevel har vi, i kraft af Nato, en så stor alliance, at chancen for, at nogen ville slippe godt afsted ved at erklære krig mod os, er ret lille. Måske er jeg naiv, men jeg tror ikke på, at jeg kommer til at opleve krig i Danmark, i hvert fald ikke som det ser ud nu. 

 

Ud over faren for krig, så er jeg ret glad for, at man efter 2. verdenskrig begyndte at få øjnene op for, at mennesker var værd at behandle ordentligt. Vi fik menneskerettighedskonventionen kort tid efter, som en reaktion på de umenneskelige ting der var sket under krigen, alene fordi folk var anderledes, og vi fik sat gang i en holdningsændring omkring race, køn, handicap, tro osv, som et resultat af, at 2. verdenskrig var slut, og alle var enig om, at det, der skete ikke skulle ske igen. Hvis Hitlers ide om racerenhed og alt det andet sludder havde vundet og var blevet den nye norm, så tror jeg vi havde levet i en verden, hvor det at være anderledes, og havde været at være forbudt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er er interessant spørgsmål, som nok er blevet stillet mange gange! Jeg så en fiktiv dokumentar engang (er der noget der hedder det? :lol), om hvordan verden ville se ud hvis russerne havde nået Danmark før USA gjorde.. Det var skræmmende!!! Vi havde været en del af østen i stedet for vesten, og meget ville nok have set anderledes ud.. Det var vitterligt et spørgmål om timer, og de nåede jo faktisk Bornholm først. Vilde tanker man kan gøre sig!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke overskue det scenarie. Vi ville jo slet ikke være dem vi er. Nogen af os ville have vokset op i familier som var  favoriserede og (belejligt) blinde, og andre ville formentlig leve et anonymt liv på overfladen, og et mere rebelsk i det skjulte. Når vi turde! Andre ville slet ikke leve - og alle ville leve i en form for frygt. Vores historie - også den før 2. verdenskrig - ville blive fortalt helt anderledes. Vores sandhed ville være (mere) falsk. Godt vi ikke lod det ske. 

 

Men, jeg kommer altid til at tænke på, at man sagde "never again" efter 2. verdenskrig, og så stiftede man alle de her alliancer, som på mange måder har holdt freden kørende for os i mange år. Og det er naturligvis godt. Men det er også sådan lidt en "fin historie" for der findes jo stadig "Hitlere" derude. I Afrika og i nogle arabiske lande, måske i Nordkorea. Var der ikke også nogen "typer" i Østeuropa og det tidligere USSR? Jeg blev selv opmærksom på det under en rejse til Afrika, hvor vi så sent som i 1994 lod et regulært folkemord finde sted, ren og skær udryddelse af en race i et land vi havde adgang til, fordi landet var værdiløst for FN, og fordi vi havde travlt med at diskutere og beregne ligegyldigheder. Det er ærgerligt, at vi med jævne mellemrum skal mindes om, hvor tomme vores ord stadig kan være, når 2. verdenskrig stadig er så frisk i vores historie, og vi siger "never again". Imens jeg rejste rundt i Afrika i 2008 foregik der stadig udryddelser i  Congo, og det gør der stadig. I 2006 var der - så vidt jeg ved - 3 millioner mennesker som var forsvundet. Så ja, 2. verdenskrig har reddet Europa, det samme kan man sige om den kolde krig (på bizar vis), men nogen gange bliver jeg bekymret for om vi nu også virkelig er blevet klogere som mennesker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER