Guest

Bruger du tid med dit barn hver dag?

17 indlæg i dette emne

Jeg læste lige et indlæg på facebook om en undersøgelse der vist var fejl i. Men jeg fik lige sat tanker i gang! Undersøgelsen læste jeg ikke resultatet af, men det var noget med at et overraskende stort antal forældre ikke brugte tid med deres barn hver dag.

Interessant!!!

Nu prøver jeg så at spørge jer af nysgerrighed!

Ved Skilsmisse børn tænker jeg selvfølgelig at tage udgangs punkt på samværs dage, og glemme alt om de dage de er hos far.

Og de der dage hvor alting ramler så mødet om aftenen betyder man ikke ser sit barn, eller den ene gang hver anden-tredje måned hvor man tager ud med en veninde eller den halvårlige kæreste tur tæller heller ikke! Det er specielle lejligheder.

Men sådan i dagligdagen, har du og din mand så tid til dit barn hver dag? Fra efter DP/vs/børnehave/SFO til sengetid?

Er der dage du knap ser dit barn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja. Vi bruger altid tid med Camille.

jeg tager minimum 30 min "på gulvet", mens min kæreste laver aftensmad.. Også dækker mig og Camille bord.

Når vi har spist, kommer min kæreste hende i bad, hvor de to har tid sammen og hygger. Jeg ordner praktiske ting når hun er i bad :)

Også tager vi lige lidt hygge tid, fx med tablet eller bøger i sofaen, som regel bare mig og hende.

Også bruger vi cirka 20 min på at putte (læse bøger, synge sange)

Om morgen hygger mig og Camille.. Hun elsker at hjælpe med at væge morgenmad og lave kaffe til min kæreste..

Nu er jeg hjemmegående, så jeg har også ekstra tid ;) morgnerne så nok en del anderledes ud hvis jeg skulle på job :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemt for mig lige nu, jeg er arbejdsløs og bruger tid med hende HVER dag.

Anders derimod har et arbejde der gør at han ikke altid er hjemme. Fx i morges kørte han 5.30 og er hjemme Torsdag aften måske først efter puttetid. Sådan er hans/vores virkelighed.

Jeg trøster mig med at hun stort set altid er hjemme hos mig, eller i dagpleje hvor hun hygger sig og har det godt. Men jeg tror Mie savner sin far nogen gange, hun spørger tit "hvor er min far henne?".

Når far er hjemme er han jo så GULD. Og det er lige nu altid ham der bringer og henter Mie. Og på lørdag hvor jeg skal til BK møde, har han så selv bedt om at Mie bliver hos ham!!! Så han kompenserer med tid og nærvær.

Men nej min mand bruger ikke tid med sit barn hver dag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemt for mig lige nu, jeg er arbejdsløs og bruger tid med hende HVER dag.

Anders derimod har et arbejde der gør at han ikke altid er hjemme. Fx i morges kørte han 5.30 og er hjemme Torsdag aften måske først efter puttetid. Sådan er hans/vores virkelighed.

Jeg trøster mig med at hun stort set altid er hjemme hos mig, eller i dagpleje hvor hun hygger sig og har det godt. Men jeg tror Mie savner sin far nogen gange, hun spørger tit "hvor er min far henne?".

Når far er hjemme er han jo så GULD. Og det er lige nu altid ham der bringer og henter Mie. Og på lørdag hvor jeg skal til BK møde, har han så selv bedt om at Mie bliver hos ham!!! Så han kompenserer med tid og nærvær.

Men nej min mand bruger ikke tid med sit barn hver dag!

Vi både leger med Mie, læser og indrager hende i hverdags tingene og sidder bare og hygger i sofaen med ramasjang når hun har en hård dag. Men vi lader hende også lege selv hvilket hun er rigtig dygtig til. I weekenderne er der ofte udflugter - det er nemlig win win for os alle 3 :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker over det, så synes jeg det er vigtigere at man sørger for at få sammenhængende kvalitetstid, fx i weekenderne, fremfor stressede forældre der på hverdage forsøger begge to at skabe tid til barnet, mens de vasker tøj, laver mad eller taler i telefon..

Så hellere "nøjes" med samvær med den ene forælder, også have rigtig kvalitetstid sammen når man så endelig er sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, ja :) Sådan ca al hans vågen tid ;)

Jon og William har ikke super meget tid sammen i hverdagen, desværre. Men de plejer at nå at lege 20-30 minutter og det er ALTID far der pusler til nat!

Det er også en af grundene til at vi har prioriteret mig hjemme nu (og senere maks på deltid), fordi Jon bare arbejder rigtig MEGET!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på barsel, så vi har ok rolige morgener og så går vi stille og roligt hen i vuggestuen og snakker om alt vi ser på vores vej (der er kun 500 m). Det samme sker på hjemvejen :)

Jeg henter hende ved 15-tiden ca alt efter hvad der passer med lillebrors lur.

Enten hjælper hun med mig med at lave mad ellers leger hun selv - hun vælger selv. Far kommer først hjem 16.30/17 og vi spiser omkring kl 17 allerede..

Så snart far er hjemme pjatter og leger de to og de når også at lege lidt efter aftensmaden.

AB bliver allerede puttet 18.30/19.00, så det er desværre begrænset, hvor meget man kan nå at lave i hverdagen. Hun sover ik til middag, så vi ka ik rykke puttetiden..

Den omtalte undersøgelse viste, at 68% ikke brugte tid med deres børn - altså, at de hverken hjalp med at lave mad, læste bøger sammen eller noget som helst.. Og de havde medtaget skilsmisseforældre og den tid, hvor barnet var hos den anden forælder - derfor undersøgelsen vistnok ikke kan bruges alligevel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige i øjeblikket er jeg på barsel så der bliver hentet tidligt og vi får hygget sammen. Jonas arbejder og kommer nogen gange sent hjem, men han når altid at få hygget med pigerne på en eller anden måde. 

 

Når jeg begynder på arbejde igen (lige om lidt :() bliver der mindre tid sammen men der vil stadig bliver brugt tid sammen med pigerne hver dag. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu går jeg på barsel og leger derfor med Tobias hver dag jo...men far arbejder nat og skal sove om dagen...og nogle dage når han ikke at se ham andre dage passer det med han kan give mad eller putte ham til nat...når han har fri tager han sig mest af ham...det forlanger jeg ;-)

Når arbejdet kalder for mig bliver hverdagen præget af lidt tid sammen så der vil tobias blive inddraget i fx borddækning eller madlavning og sådan noget især de dage far ikke har fri...derimod vil han få kvalitetstid med sin far på nogle hverdage hvor jeg arbejder og han så har fri...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes absolut, jeg bruger tid på og med mit barn. Det er alt muligt. På legepladsen i weekenden, på gulvet og med legoklodser ud over det hele. Og nogle gange sidder han bare hos mig og nusser og ser fjernsyn eller leger med min telefon eller dyrker sin app med dyrelyde. Det sidste er sikkert politisk ukorrekt - og der er heller ikke fuld mental fokus fra min side, men vi sidder tæt og putter, og det opfatter jeg selv som rigtig vigtigt - rart og hyggeligt :)

Jeg synes, han har stor adgang til mig - og det skal han også have - selvom jeg arbejder fuld tid. Jeg har ikke dårlig samvittighed i den retning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har indrettet os sådan, at jeg går hjemme. Dog studerer jeg pt. jeg glæder mig til juli hvor jeg er færdig og igen kan være fuldstidshjemme.

 

Jeg henter børnene fra skole/vuggestue ved 14 tiden.  Pt bliver jeg nød til at være lidt praktisk gris noget af tiden de er hjemme, men når jeg er færdig med skolen, regner jeg med meget af det praktiske er lavet imens de er afsted.

 

Men I og med de bliver hentet tidligt har vi eftermiddagen sammen. Den kan vi bruge på at gå på legepladsen, spille uno, være I haven, spille wii, tegne, lave lektier m.m. Nogle dage er vi trætte også holder vi os lidt I hvert vores sofahjørne med diverse computere og fjernsyn foran os, men vi er alle sammen sammen I stuen.

Specielt Cassandra er god til at hjælpe med det praktiske, så det er hun med til, Sebastian er selvfølgelig også meget velkommen, men hjælper ikke ligeså ofte.

 

Deres far har et arbejde, som de fleste dage giver ham lov til at arbejde hjemmefra. Det vil sige, at han for det meste afleverer børnene og er hjemme når børnene kommer hjem. De elsker de lige kan smutte op på kontoret til ham eller han lige kommer ned engang imellem og siger hej. Hans transport tid er jo også til at overkomme ;) så på gode dage har han fri ved 16.30 tiden, men I perioder har han en del overarbejde og er på forretningsrejser. Når han ikke har overarbejde leger han med børnene så snart han har fri.

 

Så jo jeg synes vi er meget sammen med børnene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg går hjemme har jeg muligheden for at hente Luna tidligt og så bruger vi tiden sammen... :) vi hygger i sofaen til Ramasjang (Dora hitter og er et godt samtaleemne!)

Jeg laver som regel aftensmaden imens hun tuller rundt og er med hvis hun har lyst!

Far Mads kommer hjem 17.15-17.45 og så spiser vi aftensmad sammen. Derefter hygger Far og Luna og far putter til nat kl. 19.

Liff har jeg jo 24/7 og det er mig der er 97% på hende.. Mads ser hende og hygger lidt om aftenen, med mindre hun er sur, sover eller spiser.

I weekenden er vi så meget sammen som muligt... men pt. Renoverer Mads vores nye hus og så er det begrænset hvad vi ser ham. Det bliver bedre til sommer, heldigvis ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter jeg har fået nyt arbejde med nye arbejdstider, så prioterere jeg Ida utrolig højt når jeg er hjemme sammen med hende.

Da idas far jo er kok, så er han ikke særligt tit hjemme om aftenen. Så far og Ida har deres tid om morgenen/formiddagen hver dag.

En dag hvor far skal arbejde: jeg står op klokken 06.00 hver dag. Ida sover til klokken 07.30 hvor hun så står op sammen med far. De hygger med morgenmad og tager dem god tid til at nyde hinanden. Ida bliver så kørt i dagpleje omkring klokken 9.30, da hun skal være afleveret senest klokken 10. Far kører så på arbejde til klokken 12. Jeg får fri klokken 15.30 og henter Ida klokken 15.45(alt efter trafik) vi kører så hjem, hvor vi hygger til 17.00 hvor jeg skal begynde at lave aftensmad(Rasmus forbereder det meste efter han har afleveret Ida, så jeg stort set kun skal varme maden ordne kødet), ofte hjælper Ida til med maden(man har vel lært lidt af far).

Efter maden ordner jeg opvasken, når den er ordnet så er det lege/hyggetid med Ida lige indtil hun skal i seng klokken 20. Og så derefter ordnes der vasketøj og dyrene fodres til nat(Rasmus morgenfodre)

En hverdag hvor far har fri: nårRasmus har fri(dog kun en af hans fridage i ugen), den dag holder Ida så fri fra dagpleje, så de få "indhentet" noget af det Rasmus synes de mister grundet hans arbejde.

Og den dag om ugen, hvor han har fri og Ida ikke har fri, så bliver hun afleveret som hun gør i ellers og så bliver hun så hentet omkring klokken 15.

De dage far har morgenvagt: så står vi alle op klokken 06, og så er dagen ligesom de dage jeg skal arbejde, dog bliver Ida afleveret allerede klokken 07, men hun bliver så hentet klokken 14.30, da det er der Rasmus får fri. Så har de tid sammen indtil jeg kommer hjem klokken 16. Og så hygger vi sammen alle tre resten af dagen, og hjælpes af med alle de projekter vi har(fodre dyr, vasketøj og madlavning)

I weekenden. Ja der arbejder Rasmus som regel, men så gør vi sådan at den ene formiddag sover jeg længe eller laver noget andet(fx går en lang tur med hunden, cykler en tur, handler ind) så de igen får far-datter tid. Og den anden formiddag, så hygger vi alle tre sammen. Når Rasmus så kører på arbejde, så hygger mig og Ida resten af dagen. Og er det en weekend Rasmus har fri, så hygger vi selvfølgelig alle tre resten af dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står op kl 6, og så bruger vi gerne 15-20 minutter på hygge, alt efter hvor meget tid vi har. Caro og jeg spiser altid morgenmad sammen og snakker. Henter hende 16.30, nogle gange handler vi sammen, nogle gange kører vi hjem og gå en tur, leger i haven, stener lidt iPad og hygger. Og så laver far mad, andre gange laver hun og jeg mad... Der er mange kombinationer. Men kunne bruge langt mere tid sammen med hende!! Sagtens

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C bliver afleveret klokken 7 og henter 16.10. Om morgen når vi ikke så meget samvær, men tilgengæld er der altid mindst en af os, der leger med hende indtil vi skal have aftensmad, og bagefter hygger vi allesammen.

Jeg er meget striks om at når jeg er hjemme, så holder jeg fri, da jeg i forvejen synes jeg ser mit barn for lidt... Det er min chef rimelig imponeret over, da jeg arbejde i en meget karriere-minded virksomhed, hvor det ikke er unormalt at man ligger et par timer efter arbejdstid eller bliver lidt længere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ofte ikke at vi har noget valg :D Vi bliver tvunget ind i alle hans lege ;)

 

Theo bliver som regel hentet kl. 15-15.30 og kommer i seng 19-19.30. Ofte har jeg handlet inden jeg henter ham, så vi har rimelig meget tid sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ofte ikke at vi har noget valg :D Vi bliver tvunget ind i alle hans lege ;)

 

Theo bliver som regel hentet kl. 15-15.30 og kommer i seng 19-19.30. Ofte har jeg handlet inden jeg henter ham, så vi har rimelig meget tid sammen.

Samme her. Plus Jakob har altid Charlie om morgenen og aflevere ham, derudover kommer Jakob hjem ved 18 tiden, så derefter er vi begge også sammen med Charlie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER