Solvej99

Syg

10 indlæg i dette emne

Så blev det min tur til at være snotforkølet med ondt i halsen <_<

Jeg har ellers ikke været syg siden april sidste år. Før i tiden var jeg meget ofte syg med forkølelse. Næsten en gang om måneden. Men så gik jeg til lægen og fik besked på at spise en masse vitaminpiller. Jeg begyndte derfor hver dag at spise én multivitamin, én c-vitamin og én d-vitamin. Og det har hjulpet helt fantastisk :yay

MEN efter jeg blev gravid begyndte jeg (kun) at tage gravidvitaminpiller til og med uge 12. Herefter gik jeg tilbage til én multivitamin, men min lægesekretær var i tvivl om hvorvidt jeg måtte fortsætte med det ekstra tilskud af c- og d-vitamin, nu hvor jeg var blevet gravid. Derfor har jeg siden uge 12 kun taget én daglig multivitamin og én gravi-jern pille ---------------> og nu er jeg selvfølgelig blevet syg :boo

Ih, hvor er det irriterende. Jeg må se at få snakket med lægen om det virkelig kan være rigtigt, at jeg ikke må fortsætte med mine elskede piller ;)

Hvilke vitaminer tager I andre dagligt?

Host host herfra...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

God bedring...

Jeg tager gravitamin og gravijern... Jeg var aldrig syg inden graviditeten og er det heller ikke nu. Iøvrigt tog jeg ikke vitaminpiller før jeg blev gravid, men spiste sundt og motionerede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager gravitamin og gravijern. + et tilskud af D-vitamin (efter lægen anbefaling).

Jeg var syg og snottet lige efter nytår og der tog jeg biostrath, fordi jeg havde hørt at det skulle hjælpe

til at komme hurtigt ovenpå. - om det så hjalp, det ved jeg ikke.. synes sygdommen varede længe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten så skal du tage multivitaminer specielt til gravide.

Alm. multivitaminer undeholder for meget A- vitamin. - det fik jeg at vide af både Jm og læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har netop været til jordemoder i dag. Hun sagde, at jeg hver dag skulle tage:

1 multitabs (vitaminpiller til gravide er kun til og med 12. uge)

1 d-vitamin

1 jern

1/2 liter mælk

Så det må jeg jo bare rette mit efter og håbe at jeg snart er frisk igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har netop været til jordemoder i dag. Hun sagde, at jeg hver dag skulle tage:

1 multitabs (vitaminpiller til gravide er kun til og med 12. uge)

1 d-vitamin

1 jern

1/2 liter mælk

Så det må jeg jo bare rette mit efter og håbe at jeg snart er frisk igen :)

Det har jeg godt nok aldrig hørt.... er kun blevet rådet til at tage gravitamin hele graviditeten.

Gravitamin anbefaler at man tager før, under og efter graviditeten og ikke kun til uge 12.

Så det lyder lidt underligt i mine ører.

er du sikker på at jdm har sagt at du skal tage alm multi vita?

Ligemegt hvor langt du er henne i graviditeten, så må du ikke få for meget a-vitamin... og dosis i alm. vitaminer

er højere end i graviditets vitaminer. Så tror klart at du har misforstået noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg godt nok aldrig hørt.... er kun blevet rådet til at tage gravitamin hele graviditeten.

Gravitamin anbefaler at man tager før, under og efter graviditeten og ikke kun til uge 12.

Så det lyder lidt underligt i mine ører.

er du sikker på at jdm har sagt at du skal tage alm multi vita?

Ligemegt hvor langt du er henne i graviditeten, så må du ikke få for meget a-vitamin... og dosis i alm. vitaminer

er højere end i graviditets vitaminer. Så tror klart at du har misforstået noget.

Jeg er ret sikker på, at jeg ikke har misforstået noget. Min læge har sagt det samme om de almindelige vitaminpiller.

Fra netdoktor.dk:

Multivitamintablet

Det er vigtigt at spise en almindelig sund og varieret kost både før, under og efter graviditet. Kosten kan med fordel suppleres med en helt almindelig multivitamin/mineral tablet dagligt. Kvinder der indtager kaffe, te, meget sukkerholdig kost, drikker alkohol eller ryger har især behov for dette tilskud. En sund krop, der ikke er i underskud af vitaminer og mineraler, har lettere ved at blive gravid. Tilskuddet kan sagtens fortsættes under og efter graviditet.

A-vitamin

A-vitaminet har blandt andet betydning for regulering af generne og blandt andet derfor for fosterets udvikling af de forskellige organer.

A-vitaminn er som D-vitamin fedtopløseligt og kan derfor ikke opløses i vand og udskilles med urinen. Det betyder, at det kan være skadeligt at tage for store doser A-vitamin.

Den anbefalede daglig dosis for gravide er 1000 mikrogram om dagen og 1200 mikrogram for ammende.

På mine vitaminpiller står der, at de indeholder 800 mikrogram. Altså under den anbefalede dosis. Så jeg tror ikke, at der er nogen fare ved at jeg tager dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desuden kan jeg citere direkte fra mine graviditetsvitaminpiller:

"Tages fra planlagt graviditet og til og med 12. uge"

Men det er jo sket før, at gravide har fået forskellige ting at vide. Man må jo bare rette sig efter hvad ens egen læge og jordemoder har sagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens spise din multitabs, du må bare ikke få over 800 mikrogram og det gør du jo heller ikke... Der er kun 400 mikrogram i graviditets vitaminer, men max adt er 800.

Jeg har valgt at forsætte med gravitamin, men det SKAL man ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens spise din multitabs, du må bare ikke få over 800 mikrogram og det gør du jo heller ikke... Der er kun 400 mikrogram i graviditets vitaminer, men max adt er 800.

Jeg har valgt at forsætte med gravitamin, men det SKAL man ikke...

Tak for dit svar. Nej, det var også min opfattelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER