Oprettet February 24, 2015 Sidder lige og er ved at noterer de sidste ting til indkøbslisten :) og bliver da helt i tvivl om hvad pokker man skal bruge til at pleje sådan en lille en den første tid.... Hvad bruger man i badet? Negleklipper eller saks og fra hvornår... Skumklude eller vaskeklud... Osv osv... Er der nogen der lige kan komme med en liste ??? :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 I vores bad bruger vi vaskeklud, badelagen. Det er det. Ellers bruger vi neglesaks, tættekam og babyolie :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Hvad bruger i til rød numse? Zink salve? Den sidste baby jeg havde i hænderne var min niece for 10 år siden..... Så tingene har da sikkert ændret sig... D dråber er vel også noget man skal sørge for at have klar? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Ja, d-dråber(vi bruger dem fra Føtex), zink salve fra Matas, vi bruger engangsvaskeklude ved bleskift og så har vi bleposer til bonusbleer :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Vi brugte babyolie, vaskeklud og en af de der håndklæder med hætte på, da Marius var helt lille. Jeg bryder mig ikke om zinkzalve. Vi har brugt den fra apotekets egen babymærke (kan ikke huske hvad den hedder) Hvid tube med gul låg. Ved meget rød numse er inotyol genialt. D-dråber skal de have fra 2 uger, så det er godt at have det klar ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Vi bruger vådservietter ved bleskift. Zinksalve ved rød numse eller mælk i dellerne (kan give slidsår). Vi bruger kun vand til badet, men vasker med alm. IKEA-vaskeklude og et badelagen til bagefter. Olie og shampoo har vi først brugt nu (efter 3mdr), fordi Nova fik arp. Neglene har jeg også kunne nulre eller også har hun selv fået knækket dem af indtil for to uger siden, så det er først nu vi har brugt neglesaks. D-dråber skal man give efter 2 uger.. Hmm.. Kan ikke lige komme i tanke om der er mere :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Vi har brugt neglesaks fra start - Mie kom ud med lange og hårde negle og rev mig som bare pokker. Ved bad er det vand og en blød vaskeklud og badelagen med hætte. Ved bleskift fugter vi store vatrondeller og vasker hende med, skumkludde var lidt ro ru og vådservietter er vi ikke glade for. Så tørrer/ fupper vi med stofble og føntørre på mellem varme ved lav hastighed. Når hun af og til har haft rød numse har vi brugt Matas baby zinksalve i tyndt lag. Så har jeg været glad for at have saltvandsdråber og numse termometer klar. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Vi har brugt neglesaks fra start - Mie kom ud med lange og hårde negle og rev mig som bare pokker. Ved bad er det vand og en blød vaskeklud og badelagen med hætte. Ved bleskift fugter vi store vatrondeller og vasker hende med, skumkludde var lidt ro ru og vådservietter er vi ikke glade for. Så tørrer/ fupper vi med stofble og føntørre på mellem varme ved lav hastighed. Når hun af og til har haft rød numse har vi brugt Matas baby zinksalve i tyndt lag. Så har jeg været glad for at have saltvandsdråber og numse termometer klar. Saltvandsdråber? Til hvad? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Ang D-dråber så synes jeg altså det er værd at investere i lactocare. De alm kan være så hårde ved de små maver, og lactocare koster ca 100 kr i måneden, og er gode for tarmfloraen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 De andre har nævnt gode ting, så kan ikke umiddelbart tilføje noget. Vil blot komme med lidt erfaring i forhold til badeolie/sæbe - det er slet slet ikke nødvendigt med andet end vand til badet i laaang tid.! Min datter er 2,5 år og bruger stadig ikke sæbe i vandet. Hun har børneeksem og det er på anbefaling fra hudlæge, da intet sæbe er neutralt nok og derudover er det slet ikke nødvendigt. Mange bruger sæbe, men det er ikke nødvendigt, så ikke noget, du som sådan behøver at have klar, før du føler et reelt behov :balloons Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 De andre har nævnt gode ting, så kan ikke umiddelbart tilføje noget. Vil blot komme med lidt erfaring i forhold til badeolie/sæbe - det er slet slet ikke nødvendigt med andet end vand til badet i laaang tid.! Min datter er 2,5 år og bruger stadig ikke sæbe i vandet. Hun har børneeksem og det er på anbefaling fra hudlæge, da intet sæbe er neutralt nok og derudover er det slet ikke nødvendigt. Mange bruger sæbe, men det er ikke nødvendigt, så ikke noget, du som sådan behøver at have klar, før du føler et reelt behov :balloons Lige en tilføjelse.. Vi har også kun brugt sæbe én gang, da det var nødvendigt for at få olie ud af håret, efter vi har redt arp ud :) Så i dén forbindelse kan man også få brug for både olie og sæbe.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Ang D-dråber så synes jeg altså det er værd at investere i lactocare. De alm kan være så hårde ved de små maver, og lactocare koster ca 100 kr i måneden, og er gode for tarmfloraen De købes bare på apoteket.... Og så ville jeg forkæle hans numse med vatklude (kan købes i Coop eller Bilka) i stedet for skumklude eller vådservietter som er lidt hårde ved den der sarte hud.... Og bleer i str mini ;) Ja og neglesaks, badevandstermometer, numsetermometer, zinksalve, babyolie til badevandet, stofbleer i hobetal, store natbind til dig efter fødslen, ammeindlæg..... Så kan jeg ikke komme i tanke om mere på stående fod ;) Vatklude? Er det engangs eller?? Har jeg ski ikke hørt om før... :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Drengene har heller ikke haft sæbe i badet, men synes de bliver så lækre bløde med lidt babyolie i vandet.... Og så vidt jeg ved er der altså intet skadeligt i det :) Babyolien kan også være rigtig god til en gang babymassage efter et bad.... Det ELSKER de fleste babyer :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Vatklude? Er det engangs eller?? Har jeg ski ikke hørt om før... :D Jeps engangs, og lækre, bløde og super gode til at "suge" lort til sig :P (modsat en skumklud, hvor man nærmest bare skubber rundt på det, og så synes jeg det trænger igennem ud på fingrene :puke ) Fx de her https://irma.dk/personlig-pleje/toiletartikler/vat/baby-pads-7340011317814 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Jeps engangs, og lækre, bløde og super gode til at "suge" lort til sig :P (modsat en skumklud, hvor man nærmest bare skubber rundt på det, og så synes jeg det trænger igennem ud på fingrene :puke ) Fx de her https://irma.dk/personlig-pleje/toiletartikler/vat/baby-pads-7340011317814 Åhhh dem..... Ja det var da en god ide :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Jeg har så aldrig brugt ren zink salve til CE. Har istedet brugt weleda calendula til bleområdet. Den indeholder zink men har haft langt bedre effekt end de enkelte gange vi har brugt ren zink. I samme mærke er der også en Wind & weather creme til de små kinder og hager når det er koldt udenfor. Den beskytter mod kulde og vinterskader på huden. Blot til info til næste vinter ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Saltvandsdråber? Til hvad? Til stoppede næse. Hvis baby blir forkølet. Vi brugte også næsesuger. Det kunne lige tage det værste så saltvandsdråber kunne hjælpe. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Jeg har så aldrig brugt ren zink salve til CE. Har istedet brugt weleda calendula til bleområdet. Den indeholder zink men har haft langt bedre effekt end de enkelte gange vi har brugt ren zink Ja den er suber go. Det er også den vi bruger. Den er mere klisteret, og ikke nær så tyk som alm zink. Så hvis han var meget rød, kunne vi ofte ikke komme alm zink på, da det ikke ville side på de rødeste områder. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 24, 2015 Ja den er suber go. Det er også den vi bruger. Den er mere klisteret, og ikke nær så tyk som alm zink. Så hvis han var meget rød, kunne vi ofte ikke komme alm zink på, da det ikke ville side på de rødeste områder. Lige præcis. Til rigtig rød numse har vi dog også haft bepanthol. Super effektivt. Og ellers er jeg enig med saltvandsdråber (eller ampuler som vi brugte) og næsesuger Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 25, 2015 Kom i tanke om, at hvis du regner med at amme, så uldindlæg og lanolin(staves?) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 25, 2015 Zink salve har jeg aldrig kunne få til at virke mod rød numse. Der er inotyol til gengæld genial. Til at forebygge rød numse bruger vi babysalve fra apoteket eller Matas. Det er vaselinesalve, som danner en beskyttende hinde på huden. Huden skal være heelt tør inden det puttes på, evt. med hårtørrer. Salven gør at afføringen også er let at tørre af og ikke "gror fast" i huden så det skal skrubbes af. Vi bruger skumklude, men vil da helt klart prøve de der vatrondeller. Vådservietter er jeg ikke så glad for, da huden ikke kan blive ordentlig tør bagefter. Til nøds kan de bruges på farten, men der kan man også bruge skumklude i en frysepose med lidt vand. I forhold til Weleda produkter, vil jeg gøre opmærksom på at mange af dem indeholder limonene, som er et meget allergifremkaldende parfumestof. Det ville jeg være meget tilbageholdende med at putte på babys hud. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 25, 2015 Zink salve har jeg aldrig kunne få til at virke mod rød numse. Der er inotyol til gengæld genial. Til at forebygge rød numse bruger vi babysalve fra apoteket eller Matas. Det er vaselinesalve, som danner en beskyttende hinde på huden. Huden skal være heelt tør inden det puttes på, evt. med hårtørrer. Salven gør at afføringen også er let at tørre af og ikke "gror fast" i huden så det skal skrubbes af. Vi bruger skumklude, men vil da helt klart prøve de der vatrondeller. Vådservietter er jeg ikke så glad for, da huden ikke kan blive ordentlig tør bagefter. Til nøds kan de bruges på farten, men der kan man også bruge skumklude i en frysepose med lidt vand. I forhold til Weleda produkter, vil jeg gøre opmærksom på at mange af dem indeholder limonene, som er et meget allergifremkaldende parfumestof. Det ville jeg være meget tilbageholdende med at putte på babys hud. Ej for filan da.... Har lige kigget den igennem og ja den indeholder BÅDE limonene OG fragrance (parfum) så den skal vi da ikke bruge mere. Slet ikke når CE har eksem. Den er bare så helt igennem fantastisk og har endnu ikke fundet noget der fungere bedre :( Synes bare det er helt utroligt at de så skriver dette: "Den milde Calendula-serie til børn er udviklet i tæt samarbejde med jordemødre, læger og farmaceuter. Produkterne er dermatologisk testet og velegnet til meget sart hud." Men tja... det er vel blot reklame så?!?! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 25, 2015 Lansinoh brystcreme, koeb en stor tube! Den er god til brystvorter, men ogsaa til roed babynumse og til roede snotnaeser. En god all-rounder :) Vat til numse-rengoering Mandelolie - kan ogsaa bruges paa numse Ammeindlaeg, engangs og uld Haandklaede med haette Lidt stofbleer - nogle siger mange, vi har haft 10 til ikke-gylpe-baby (og har haft smaa klude til gylp) En bloed vaskeklud Bloed babyboerste Arpkam Mild babysaebe i tilfaelde af olie/arp-situation Badekar (eller god haandvask) Bleer i str mini :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 25, 2015 Ej for filan da.... Har lige kigget den igennem og ja den indeholder BÅDE limonene OG fragrance (parfum) så den skal vi da ikke bruge mere. Slet ikke når CE har eksem. Den er bare så helt igennem fantastisk og har endnu ikke fundet noget der fungere bedre :( Synes bare det er helt utroligt at de så skriver dette: "Den milde Calendula-serie til børn er udviklet i tæt samarbejde med jordemødre, læger og farmaceuter. Produkterne er dermatologisk testet og velegnet til meget sart hud." Men tja... det er vel blot reklame så?!?! De er jo hverken svanemaerkede eller Astma-Allergimaerkede, mener jeg bestemt, og det er meget typisk i den sektor, at der kommer mindre heldige duftstoffer i. Jeg bruger f.eks, Balm Balm nappy cream til Noah, som IKKE har noget duftvaerk i. llers er ren Kokosolie ogsaa godt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 25, 2015 De er jo hverken svanemaerkede eller Astma-Allergimaerkede, mener jeg bestemt, og det er meget typisk i den sektor, at der kommer mindre heldige duftstoffer i. Jeg bruger f.eks, Balm Balm nappy cream til Noah, som IKKE har noget duftvaerk i. llers er ren Kokosolie ogsaa godt :) Ren kokosolie som den man køber eksempelvis fra urtekram i Føtex? Del dette indlæg Link to post Share on other sites