Krydderpigen

Rygning

22 indlæg i dette emne

Google har mange svar - ALT for mange. - Stoler mere på jer :) 

 

Passiv rygning? (Jeg har aldrig selv røget). 

 

Jeg sidder to hele dage om ugen i et rum, hvor to personer ryger temmelig meget. - Ikke ligefrem kæderygning, men nok til, at jeg lugter af røg, når jeg går derfra. 

 

Kan baby tage skade? 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er det i forbindelse med arbejde at du opholder dig i røgfyldte lokaler? For det er jeg ret sikker på du i så fald har ret til at sige nej til.

 

Jeg ville i hvert fald ikke gøre det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det vil jeg mene. Passiv rygning kan være lige så skadeligt som aktiv rygning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige set en artikel, hvor der stod, at passiv rygning er sindssygt skadeligt for bebs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Passiv rygning er også meget skadeligt for den lille :( 

 

Synes det lyder helt ude i hampen at du i forbindelse med arbejde skal sidde i et røgfyldt lokale.... Håber virkelig du har mulighed for at sige fra :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ifølge Miljøstyrelsen og Sundhedsstyrelsen - så har passiv rygning en negativ effekt for gravide. passiv rygning påvirker størrelse på babyen og babyens organer..

Jeg kan åbenbart ikke få lov at kopiere link ind, hmm..

Men Google Miljøstyrelsen og graviditet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faldt selv over denne

 

http://dinhverdag.astma-allergi.dk/documents/11896/24e66503-cc07-4ff6-8810-3b4c084ef9d9

 

Men tænkte, om der nogle steder er gået hysteri i den og om der fandtes beviser for det modsatte. - Er ærlig talt selv lidt bekymret. - Og som nogle måske fornemmer forsøger jeg nu at finde undskyldninger for, at det nok ikke er så slemt endda...... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravid eller ej, jeg ville ikke sidde i et røgfyldt lokale flere gange om ugen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faldt selv over denne

http://dinhverdag.astma-allergi.dk/documents/11896/24e66503-cc07-4ff6-8810-3b4c084ef9d9

Men tænkte, om der nogle steder er gået hysteri i den og om der fandtes beviser for det modsatte. - Er ærlig talt selv lidt bekymret. - Og som nogle måske fornemmer forsøger jeg nu at finde undskyldninger for, at det nok ikke er så slemt endda......

Tænker ikke det er hysteri når du risikere at dit barn og dets organer bliver mindre end normalt, fordi du har været udsat for passiv rygning.

Har selv kampen med mine forældre og svigermor, som ryger og især min svigermor har glemt at følge med forskningen. Hun kan ikke se det er er problem, for hendes tre børn ser jo fine ud. Det skal så siges, at min mand er meget tidlig født, da han ikke fik næring nok.

Så synes bestemt ikke det er hysteri og synes bestemt ikke, at du skal finde på undskyldninger til, at det nok skal gå at blive siddende i et røgfyldt lokale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravid eller ej, jeg ville ikke sidde i et røgfyldt lokale flere gange om ugen!

:ditto

Ville aldrig udsætte mig selv for det, og da så absolut aldrig og på ingen måde ville jeg udsætte mit barn for det :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er heldigvis stor forskel på risikoen, hvis du selv ryger i forhold til risikoen ved passiv rygning. Yderligere er det sådan, at viden vedr. passiv rygning og graviditet udelukkende stammer fra det, der hedder observationel forskning. Ulempen ved denne type forskning er, at man ikke kan vide om sammenhængen mellem fx lav fødselsvægt og passiv rygning reelt skyldes passiv rygning, eller det er fordi passive rygere generelt har en anden livsstil, en anden genetisk profil eller noget helt andet.

 

Når dette er sagt, så ved man generelt, at rygning er noget nær det værste, vi kan udsætte os selv for. Jeg ville derfor personligt ikke selv turde tage chancen med så meget passiv rygning. Bevares, hvis det bare var en gang eller to i løbet af graviditeten, så går det nok. Men to dage hver uge, ville jeg synes, var for meget.

 

Jeg er helt enig med dig i, at nogle af de anbefalinger, man bliver udsat for som gravid, grænser til hysteri. På den anden side, er de fleste jo baseret på 'better safe than sorry' princippet. Og det, synes jeg personlig, faktisk er OK, når det drejer sig om ens ufødte barn. Jeg håber, at du har mulighed for at begrænse din eksponering for røg mest muligt i resten af graviditeten :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligegyldigt om jeg var gravid eller ej, ville jeg ikke sidde to hele dage sammen med folk der røg. Og jeg ville SLET ikke gøre det når jeg var gravid.

 

Er det i forbindelse med dit arbejde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravid eller ej, jeg ville ikke sidde i et røgfyldt lokale flere gange om ugen!

Enig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, rygning er jo ikke heldigt. Jeg ville, med nutidens viden i ryggen, ikke udsætte mit barn i maven for røg to gange om ugen. Ikke at jeg tror, han/hun har taget skade nu, der skal vist mere massiv påvirkning til.

Hvis jeg ikke var gravid, ville jeg nok tage det mere roligt. Jeg ryger ikke selv, men vores forældres generation lever for manges vedkommende dog endnu, og mange af dem har jo været rygere/ i kløerne på rygere meget af deres liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv undersøgt emnet en del, da jeg på mit arbejde dagligt er udsat for passiv rygning. Jeg arbejder på en døgninstitution og der kommer man lidt i klemme i reglerne mellem ikke at måtte udsættes for rygning i arbejdstiden, men at det samtidig er borgers hjem og her har de ret til at ryge. Jeg har så i princippet ret til at nægte at opholde mig på vedkommendes værelse, mens der bliver røget (de er to borgere - et kærestepar - på samme værelse, der begge ryger rigtig meget), men praktisk er det ikke muligt. For det første har de ingen forståelse for det (udviklingshæmmede), for det andet må den ene, grundet tendens til ildspåsættelse, ikke selv have ild på sig, hvorfor jeg skal ind og stå og tænde vedkommendes cigaretter hver gang der skal ryges.

 

Det har selvfølgelig givet mig anledning til lidt bekymringer omkring når jeg engang bliver gravid. Især fordi jeg er alene på arbejde og ikke bare kan lægge opgaven over på en kollega i stedet. Så vidt jeg har kunnet læse mig til dog, så er det blevet meget udbredt blandt læger at fraværsmelde (ikke sygemelde, der er markant forskel) gravide fra deres arbejde i sådanne situationer, såfremt arbejdsgiveren ikke kan ændre forholdet eller tilbyde en omplacering i graviditeten. Netop fordi der kommer flere og flere undersøgelser der påviser, at passiv rygning er skadeligt for fosteret. 

 

Så såfremt det er i en arbejdssituation at du er udsat for det (det blev ikke helt klart for mig om det var tilfældet), så synes jeg absolut at du skal tale med din arbejdsgiver og/eller læge om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligegyldigt om jeg var gravid eller ej, ville jeg ikke sidde to hele dage sammen med folk der røg. Og jeg ville SLET ikke gøre det når jeg var gravid.

Er det i forbindelse med dit arbejde?

:ditto

Røg og børn (ufødte inkluderet) hører bare ikke sammen.

Er det muligt for dig, at bede dem om at ryge uden for?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var gravid havde vi på mit arbejde endnu ikke besluttet at man ikke må ryge e-cigaretter inde døre og en af mine kolleger røg virkelig meget. Det bad jeg om skulle stoppe mens jeg var gravid for jeg kunne slet ikke have det og det blev respekteret uden problemer.

Vi har så siden hen besluttet at e-cigaretterne skal blive uden for fordi de påvirker vores i forvejen meget dårlige indeklima negativt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sikker på at de fleste bebser vil overleve den mængde af passiv rygning du beskriver. Jeg tror også at langt de fleste ville være sunde og raske og ikke være/blive syge som følge af det. Men om man senere i livet vil blive lungesyg og andet på grund af det, ville jeg være mere bekymret for. Jeg ville ikke selv kunne sidde i røgen to dage om ugen under en graviditet, uden dårlig samvittighed. Jeg har svært nok ved at tåle røgen når jeg står og venter på toget! Håberdin srbejdsgiver finder en løsning til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen :)

 

Undskyld jeg ikke har skrevet før. - Det blev stillet nogle spørgsmål, som jeg havde lidt svært ved at svare på ift. job osv.

 

Ja, det er på jobbet, der bliver røget. - Jeg har/havde ingen intentioner om at stille krav om, at der ikke længere måtte ryges på kontoret. Uden graviditet har jeg sådan set ikke haft det store i mod det - selvfølgelig er lugten ikke ligefrem behagelig, men....

 

anyway... - jeg sagde simpelthen op i fredags fordi jeg har fået tilbudt noget andet, som jeg ikke kunne sige nej til - jeg har en uges ferie her i marts, så det er forholdsvist få gange mere, jeg vil skulle "leve med det" - Det er begrænset nok til, at jeg ikke vil gøre/sige noget til det.

 

Hvis jeg skulle sidde der resten er graviditeten ville jeg nok være mere i tvivl, men nu slipper jeg heldigvis for at tage stilling til dilemmaet.... :)

 

 

Tak for alle jeres inputs :) :)

 

Kram på jer!!

 

/M

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt du slipper for røgen, og tillykke med det nye job :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen :)

Undskyld jeg ikke har skrevet før. - Det blev stillet nogle spørgsmål, som jeg havde lidt svært ved at svare på ift. job osv.

Ja, det er på jobbet, der bliver røget. - Jeg har/havde ingen intentioner om at stille krav om, at der ikke længere måtte ryges på kontoret. Uden graviditet har jeg sådan set ikke haft det store i mod det - selvfølgelig er lugten ikke ligefrem behagelig, men....

anyway... - jeg sagde simpelthen op i fredags fordi jeg har fået tilbudt noget andet, som jeg ikke kunne sige nej til - jeg har en uges ferie her i marts, så det er forholdsvist få gange mere, jeg vil skulle "leve med det" - Det er begrænset nok til, at jeg ikke vil gøre/sige noget til det.

Hvis jeg skulle sidde der resten er graviditeten ville jeg nok være mere i tvivl, men nu slipper jeg heldigvis for at tage stilling til dilemmaet.... :)

Tak for alle jeres inputs :) :)

Kram på jer!!

/M

Tillykke med jobbet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med det nye job og dejligt at du slipper for røgen fremover

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER