Guest

Er stemmen stadig hemmelig?

29 indlæg i dette emne

G og jeg sad lige og talte om, hvorvidt eller ej det stadig er "ulovligt" at spørge folk, hvad de stemmer på ved folketingsvalg. Om man stadig er nervøs for at blive stemplet/stigmatiseret, hvis man f. eks. stemmer på et af yderpartierne.

 

Hvad siger I, tøser? Ville I svare uden at blinke, hvis I blev spurgt, hvem I stemmer på? Hvis nej, hvorfor ikke?

 

Jeg kan meget nemt svare på mit eget spørgsmål på egne vegne. Jeg fortælle gerne, hvem jeg stemmer på, for min identitet ligger ikke placeret i et politisk parti.

Sagen er, at jeg hader politik. Jeg forstår ikke økonomien, som i sidste ende styrer det hele, og jeg afskyr idéen om spindoktorer og manipulation af folket. Sandt at sige aner jeg ikke, hvem jeg skal stemme på næste gang, og jeg overvejer at stemme blankt. Sidste stemte jeg Venstre, forrige gang Socialdemokratisk og engang stemte jeg på Enhedslisten. DF virker tiltrækkende på mange områder, frastødende på andre. Men bange for at fortælle, hvad jeg stemmer, er jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg går ikke rundt og spørger folk hvad de stemmer, og er kun selv blevet spurgt af nære relationer (min søster, J da jeg mødte ham, min bedste veninde).

Jeg giiiiiider virkelig IKKE diskutere politik. Så hvis jeg fornemmer at jeg er i en gruppe hvor andre vil "pådutte" mig deres holdninger, og diskutere for at diskutere, så holder jeg min mund.

Det er nu ikke en hemmelighed at jeg stemmer Venstre. Men jeg kunne fx ikke finde på at poste min facebook væg til med politiske "reklamer".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er medlem af det Konservative Folkeparti og står gerne ved det.

Men det er ikke ens betydende med, at jeg per automatik råber højt eller blander mig, når snakken falder på noget politisk. Det er længe siden, jeg blev træt af politik og debatter. Folk har en tendens til at ligge al skyld på skuldrene af en, for hvad en tidligere regering har gjort eller partiet. Der hader jeg. Virkelig. Man er stadig et individ, selvom man er medlem af et politisk parti.

Anyways. Jeg synes det er fint at spørge ind til, men jeg forstår også, at nogen ikke ønsker at ytre sig. Folk kan være umådeligt modbydelige..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke noget jeg ønsker at dele med folk, medmindre de kender mig rigtig godt i forvejen.

Folk har det med at dømme pga det, og glemmer at der er et individ bag. Og folk der spørger ind til politik, vil ofte rigtig gerne vil diskutere det og det er jeg ikke interesseret i.

Så derfor vil jeg oftest også holde min mund :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er ikke ens betydende med, at jeg per automatik råber højt eller blander mig, når snakken falder på noget politisk. Det er længe siden, jeg blev træt af politik og debatter. Folk har en tendens til at ligge al skyld på skuldrene af en, for hvad en tidligere regering har gjort eller partiet. Der hader jeg. Virkelig. Man er stadig et individ, selvom man er medlem af et politisk parti.

Anyways. Jeg synes det er fint at spørge ind til, men jeg forstår også, at nogen ikke ønsker at ytre sig. Folk kan være umådeligt modbydelige..

:ditto

Jeg stemmer selv Radikale Venstre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har intet problem med, at fortælle hvor min politiske observans er, men repekterer fuldt ud, at ikke alle har det på samme måde.

 

Politik har altid været en stor del af min hverdag. Mine forældre mødtes I sin tid I Konservativ ungdom, hvor de havde nogle rimelig gode poster og var en del af "inderkredsen" og de har stadig en del venner derfra, som jeg også kender godt. Vi har altid diskuteret hjemme og med venner mine og mine forældres.

 

Jeg selv har også været medlem af Konservativ ungdom og mange af mine venner har jeg mødt her og da vores fælles interesse og grunden til vi har mødt hinanden er politk, så er det et stort samtale punkt for os.

Jeg blander mig ikke I alt, men er heller ikke bleg for at sige min mening, hvis der bliver diskuteret, men behøver ikke kaste mig ud I en discussion for diskussionens skyld.

 

Idag ville jeg stemme Liberal alliance og det har jeg intet problem med at sige, eller retfærdiggøre som nogle åbenbart synes man skal..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer som regel ikke hvis folk spørger. Jeg gider ikke diskutere politik og gider derfor ikke fortælle hvad jeg stemmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For min skyld må folk gerne vide, hvad jeg stemmer. Jeg gider bare ikke diskutere det, så de får pænt at vide, at hvis de vil diskutere politik må de finde en diskussions klub eller noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer som regel ikke hvis folk spørger. Jeg gider ikke diskutere politik og gider derfor ikke fortælle hvad jeg stemmer.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det ikke noget problem at fortælle.... Jeg er ræverød, og stolt af det ;)

Stemte på socialdemokratiet de første gange, skiftede så til SF, og flirter en smule med tanken om at stemme på Enhedslisten næste gang :) (selv om jeg nu nok altid har været SF'er i hjertet.... Men somme tider kan partier ændre sig og så må man finde et nyt ståsted.... Men nok om det, det er ikke pointen her ;) )

Det er dog ikke noget jeg spørger andre om, da min opfattelse er at det stadig ikke er noget alle er glade for at svare på.... Så det skal være op til den enkelte at dele eller lade være :)

Og så holder jeg med dig i at politik er blevet noget underligt noget, som sjældent handler om det der bliver talt om, men om en masse "bag scenen" og andet som gør det uigennemskueligt og dermed uinteressant..... Jeg gik meget op i politik engang, men desværre kan jeg slet ikke finde den samme gejst mere, sådan som det hele er i dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis folk spørger mig, så svarer jeg (med mindre det er på sådan en aggressiv måde, du ved), men som udgangspunkt vil jeg gerne fortælle - om end jeg opfatter det som vældig privat.

 

Og som det er nu, så bliver svaret meget nemt! Jeg stemmer nemlig blankt! Jeg har altid stemt socialdemokratisk. Ved sidste valg (hvor jeg til mit forsvar var bortrejst hele valgkampen) endte jeg med at stemme radikalt, fordi...ja, det ved jeg sgu ikke.... Den fejl kommer jeg så aldrig til at begå igen - med 2 radikale kulturministre der har gjort hvad de kunne, for at smadre nogle af de fineste institutioner, vi har, og resten af regeringen, som har set passivt til - ja, det bliver jeg nødt til at straffe, som jeg bedst kan. Højrefløjen er for mig heller ikke et alternativ. Så en blank stemme gennemsyret af foragt, det er vist hvad det kan blive til! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så en blank stemme gennemsyret af foragt, det er vist hvad det kan blive til! ;)

Det kunne jeg så også finde på at flirte med tanken om !! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer også gerne men spørger ikke bare sådan folk- de fleste af mine venner stemmer på samme parti eller fløj som mig, så Enten venstre, konservative eller liberal alliance men hvad præcis de stemmer på ved alle valg er jeg ikke så interesseret i. Haver jeg venner der stemte på feks Enhedslisten så kunne jeg godt finde på at spørge ind til det fordi jeg bare ikke ville kunne forstå det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

G og jeg sad lige og talte om, hvorvidt eller ej det stadig er "ulovligt" at spørge folk, hvad de stemmer på ved folketingsvalg. Om man stadig er nervøs for at blive stemplet/stigmatiseret, hvis man f. eks. stemmer på et af yderpartierne.

 

Hvad siger I, tøser? Ville I svare uden at blinke, hvis I blev spurgt, hvem I stemmer på? Hvis nej, hvorfor ikke?

 

Jeg kan meget nemt svare på mit eget spørgsmål på egne vegne. Jeg fortælle gerne, hvem jeg stemmer på, for min identitet ligger ikke placeret i et politisk parti.

Sagen er, at jeg hader politik. Jeg forstår ikke økonomien, som i sidste ende styrer det hele, og jeg afskyr idéen om spindoktorer og manipulation af folket. Sandt at sige aner jeg ikke, hvem jeg skal stemme på næste gang, og jeg overvejer at stemme blankt. Sidste stemte jeg Venstre, forrige gang Socialdemokratisk og engang stemte jeg på Enhedslisten. DF virker tiltrækkende på mange områder, frastødende på andre. Men bange for at fortælle, hvad jeg stemmer, er jeg ikke.

 

Det er ikke ulovligt at spørge folk om hvad de stemmer på. Det er ulovligt at offentliggøre billeder af sin stemmeseddel, men der er ingen konsekvenser ved at gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det ikke noget problem at fortælle.... Jeg er ræverød, og stolt af det ;)

Stemte på socialdemokratiet de første gange, skiftede så til SF, og flirter en smule med tanken om at stemme på Enhedslisten næste gang :) (selv om jeg nu nok altid har været SF'er i hjertet.... Men somme tider kan partier ændre sig og så må man finde et nyt ståsted.... Men nok om det, det er ikke pointen her ;) )

Det er dog ikke noget jeg spørger andre om, da min opfattelse er at det stadig ikke er noget alle er glade for at svare på.... Så det skal være op til den enkelte at dele eller lade være :)

Og så holder jeg med dig i at politik er blevet noget underligt noget, som sjældent handler om det der bliver talt om, men om en masse "bag scenen" og andet som gør det uigennemskueligt og dermed uinteressant..... Jeg gik meget op i politik engang, men desværre kan jeg slet ikke finde den samme gejst mere, sådan som det hele er i dag.

Jeg kunne have skrevet det indlæg, bortset fra jeg altid har stemt SF (jeg er fra Nalskov, der stemmer 60-70% SF! ;)). Og som dig har jeg også flirtet en del med tanken om Enhedslisten, men jeg holder mig nok til SF når alt kommer til alt.

Og for at svare på spørgsmålet, så er jeg ikke flov over hvad jeg stemmer (hvis I skulle være i tvivl! :lol). Men jeg spørger aldrig hvad folk stemmer (jo måske mine søskende, som jeg tit snakket politik med).. Det er op til folk selv om de vil fortælle det! Men jeg diskuterer glad og gerne politik, og folk er ikke i tvivl om hvad jeg mener.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved sidste valg (hvor jeg til mit forsvar var bortrejst hele valgkampen) endte jeg med at stemme radikalt, fordi...ja, det ved jeg sgu ikke.... Den fejl kommer jeg så aldrig til at begå igen - med 2 radikale kulturministre der har gjort hvad de kunne, for at smadre nogle af de fineste institutioner, vi har, og resten af regeringen, som har set passivt til - ja, det bliver jeg nødt til at straffe, som jeg bedst kan.

Og derfor fortæller jeg ofte ikke hvad jeg stemmer :D

Men du skal have lov at have din holdninger og jeg mine ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan finde på at spørge folk "Ved I, hvad I stemmer?" eller "Skal I ned og stemme?", men jeg spørger generelt ikke, HVAD man stemmer. Dels fordi, det kan de selv fortælle, hvis de har lyst og dels fordi jeg personligt synes det giver meget mere mening at diskutere sager/holdninger end partier (som jo dækker over holdninger til mange forskellige ting).

Jeg kan ikke huske, om jeg plejer at fortælle, hvad jeg stemmer? :chin: Men det er nok sket. Jeg kan i hvert fald mindes at en ældre kollega en dag kaldte mig "politisk umoden", hvilket jeg syntes var ret provokerende :P

Jeg har ikke noget "fast" parti og vist ikke engang en fast fløj. Jeg tror måske jeg er lidt for detaljefokuseret til helhjertet at kunne bekende mig til ét parti? :unsure Det føles så "overordnet" at skulle rumme et helt sæt af holdninger, synes jeg :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten er jeg altid meget åben til byrådsvalg, hvor jeg i øvrigt endnu aldrig har været i tvivl. Der stemmer jeg på min FAR! Og kald det bare nepotisme og "fars pige" osv, og ja han har en "uretfærdig fordel" i at han ubetinget er den af byens politikere, som jeg giver mest taletid, men jeg stemmer i øvrigt på ham, fordi jeg synes han er en hammerdygtig politiker, der gør nogle gode ting for vores by :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det r ulovligt på den måde, at man ikke må købe/sælge stemmer, og derfor må man ikke tage billeder af ens stemme (fordi det kan fungere som dokumentation). I Hillerød var der for nogle år siden en byrådskandidat, der fik et rap over nælderne, fordi han havde udtalt at han ville give en øl på en bestemt bar, til alle der havde stemt på ham.

Folk må godt spørge mig, men de får ikke så meget ud af det. Jeg har ikke et bestemt parti, jeg altid stemmer på, og bruger gerne valgkampen til at lade mig overbevise og sætte mig ind i hvad de forskellige politikere har at byde på.

Jeg ved dog, at det ikke bliver DF, nok heller ikke enhedslisten. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer også gerne men spørger ikke bare sådan folk- de fleste af mine venner stemmer på samme parti eller fløj som mig, så Enten venstre, konservative eller liberal alliance men hvad præcis de stemmer på ved alle valg er jeg ikke så interesseret i. Haver jeg venner der stemte på feks Enhedslisten så kunne jeg godt finde på at spørge ind til det fordi jeg bare ikke ville kunne forstå det.

 

Jeg er helt enig her.Er ligeledes blå, og har kun stemt til 1 folketingsvalg, da jeg ikke var gammel nok forrige gang.... kommunalvalg virker bare så ligegyldigt, ellers er jeg bare flyttet for meget rundt :-s.

Jeg stemte konservative i sin tid, men leger med tanken om Liberal Aliance, men så kommer de med n eller anden komplet ondsvag udmelding...

 

overordnet set synes jeg alle partierne virker alt for populistiske, i stedet for at stå ved deres grundværdier.

 

men som en anden nævnte er det sjovere at diskuterer enkeltsager end partier. f.eks. kan jeg sagtens følge enhedslisten, men det følger slet ikke mine personlige værdier, men kan være spændende at diskuterer så længe at man er lydhør og ikke kaster med mudder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så skægt med den slags. Jeg kommer fra en familie, hvor man diskuterer politik og snakker om hvem man stemmer på og hvorfor, og det har aldrig ført til noget ubehageligt (sært nok egentlig, med alt det andet drama der udspiller sig). Min mands familie er langt mere reserverede, og jeg tvivler på at de har fortalt hvad de stemte inden jeg kom ind i billedet. Når jeg har lagt alle mine følelser og bekymringer, argumenter og rationaler på bordet, så virker det på en eller anden måde til at lovliggøre, at andre om bordet også åbner lidt op. Jeg ER nysgerrig, men jeg har ikke for vane et spørge direkte. Det er mere aktuelle politiske emner, jeg ikke kan lade være med at diskutere. Jeg synes det er lærerigt. Nogen gang fører det til en snak om hvad man vil stemme. I min venneflok er det ligesådan. På mit studie (som er samfundsvidenskabeligt) kan der i nogle grupperinger godt være lidt mere direkte-hed omkring det. Jeg synes det er befriende.

 

Jeg er til den røde side af midten. Sidste gang stemte jeg B, ved næste valg A tror jeg. Jeg er ikke sådan fast medlem, men er i min grundvold sikker og vis på, at det er den socialdemokratiske vej jeg ønsker for vores samfund. Nogen gange er omstændighederne sådan, at jeg kan ende hos de radikale - jeg tror aldrig jeg i landspolitik ender hos SF eller enhedslisten. Den anden side af vippen (de blå) spæder godt til mine fordomme i øjeblikket og tiltrækker mig ikke. Der kan være nogle pointer, hvor jeg virkelig ville ønske at partierne var meget bedre til at arbejde sammen over midten (det ville ofte være ideelt), men jeg har slet ikke lyst til at lægge Danmark i blå hænder. 

Jeg synes der er dygtige politikere over hele linjen, og jeg synes der er elendige politikere over hele linjen.

 

Anyways, synes jeg at alle har ret til både at ytre deres meninger eller til at holde dem for sig selv. Men jeg tror i udgangspunktet på det udviklende i en samtale om samfundet og vores ønsker for det, og jeg tænker også, at der med ord og argumenter følger en forståelse for hinandens verden. Og det er næsten altid godt. 

 

Og ja - jeg ville altid svare på hvem jeg stemmer på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer når folk spørger hvad jeg stemmer på. Jeg hader dog oftest reaktionen. Jeg stemmer Enhedslisten, har været medlem af deres ungdom engang.
Som oftest bliver jeg gerne mødt af en holdning, som at det er fjollet, barnlig, utopisk osv. at stemme enhedslisten. Men altså, jeg nedgøre ikke hvad du stemmer på, så respekter mit valg ;)
Jeg startede i tidernes morgen ved S, godt præget af min far, som har siddet i byrådet for S. De blev dog alt for liberale til min smag, så jeg rykkede til SF - de har dog skuffet mig noget så inderligt. Derfor er min stemme røget 100% til enhedslisten de sidste mange år og vil også ryge dertil ved næste valg, selvom jeg synes at SF er begyndt at generhverve noget af deres rette politik igen og ikke en politik præget af de radikale og S :)
Jeg spørger også gerne folk, mest fordi jeg synes det er spændende og fordi jeg mener at politik er vigtigt - sindsygt vigtigt! Jeg har de bedste snakke med en venstremand, vi respektere hinanden, hinandens valg osv. Sådan bør det være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er opvokset i en familie, hvor vi altid har talt og diskuteret politik. Jeg fortæller gerne hvad jeg stemmer, men det er ikke noget jeg sådan går og spørger folk om.

Jeg har altid stemt liste A ved folketingsvalg. Ved kommunalvalg går jeg dog meget mere ind og stemmer personligt - ligegyldig parti. Men som regel ender det med en rød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er fint, når folk er åbne omkring deres politiske ståsted - selv ligger jeg ikke skjul på, hvad jeg stemmer på.

 

I min helt spæde stemmerets-ungdom, stemte jeg første gang blankt og sidenhen A, men efter ret kort tid, skiftede jeg til Radikale venstre og der har min stemme ligget siden ved folketingsvalg.

 

Til det seneste kommunalvalg gik jeg mere op i at sætte mig ind i hvad de enkelte kandidater ville kæmpe for - når man har hus og barn i daginstitution, så er der pludselig mange ting at bekymre sig om ;) Jeg kunne rigtig godt lide den konservative borgmesterkandidat, så jeg stemte personligt på hende (og hun er nu borgmester ;)). Der var ikke nogen af de radikale opstillede, der umiddelbart sagde mig noget.

 

Til næste folketingsvalg stemmer jeg sandsynligvis B igen, men det er ikke umuligt, at rykke mig. Jeg kommer dog aldrig til at stemme på Enhedslisten (selvom jeg godt kan lide Johanne, ændrer det jo ikke på, at hendes grundværdier er kommunistiske og det kan jeg ikke arbejde med) og DF (de giver mig ganske enkelt myrekryb!). Det er nok tvivlsomt om jeg kommer til at stemme Venstre - det bliver ikke mens Lars Løkke er i spidsen, i hvert fald :rolleyes Men både A, B, K og LA er ikke afskrevet - det kommer an på hvordan valgkampen kommer til at forløbe :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har intet imod at fortælle hvad jeg stemmer på, selvom jeg ofte har fået nogle mærkelige reaktioner, når jeg svarer kristendemokraterne. Jeg synes bare rigtig godt om deres værdier.

Den eneste jeg spørger direkte er min mand og det er fordi jeg ved han ikke bliver fornærmet. Andre spørger jeg ikke, enten fordi jeg ikke har lyst til at starte en samtale om emnet eller fordi jeg allerede godt ved det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER