Kristensen

1. Lægebesøg

8 indlæg i dette emne

Jeg skal til mit første lægebesøg efter jeg via hjemmetest har testet positivt. Tiden ligger, så jeg er i 8+1

Hvad indeholder første lægetjek udover vandrejournal og sniksnak? Kan lægen bekræfte graviditeten? Jeg er jo ikke langt henne nu, men jeg har ikke det det ligner symptomer på noget som helst i forbindelse med graviditet.

Som førstegangsgravid er jeg total nervøs for, at noget skal gå galt. Hvad er jeres erfaringer fra den tidlige graviditet (uge 5)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du skal hvertfald forvente det tager 45 min. Til en time.

Da jeg var til 1 undersøgelse, fik jeg taget blodprøve, blev målt og vejet til vandrejournalen, blev udspurgt på kryds og tværs fx er der arveligt sygdomme i familien, er der diabetes i familien osv. Fik en snak om kost og motion i graviditeten, hvad må man og hvad må man ikke. Det var nu Sygeplejesken hos min læge der udfyldte den og så kom jeg lige 5 min ind til læge som spurgte hvordan jeg havde og skrev under på vandrejournalen. Og så blev der sendt papirer elektronisk til det sygehus hvor jeg har valgt at føde så de kunne booke tid til nakkefold scanning og så blev der sendt til min jordemoder os.

Så intet farligt i det, tror jeg aflevere en urin prøve som de os lige testede om den nu os var positiv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige været til mit første lægebesøg i sidste uge. Der skete ikke det store. Skulle lave en urinprøve (test for protein, sukker, infektion), fik målt blodtryk og blev vejet. Svarede på lidt spørgsmål om arvelig sygdomme. Fortalte hvor jeg gerne ville føde. Papirer blev udfyldt, og ellers skete der ikke noget. Da jeg er sund og rask, var der ikke så meget mere at tale om. Det tog max 15 min.

Dog skal det siges, at jeg er blevet gravid ved fertilitetsbehandling. Så inden jeg nåede til lægen, har jeg fået taget blodprøve (hcg) og fået en tidlig graviditetscanning på hospitalet. Så I mit tilfælde var det ikke relevant at bekræfte graviditeten.

Mit indtryk er, at det er meget forskelligt, hvad de praktiserende læger gør. Nogle laver måske en underlivsundersøgelse. Nogle tager en graviditetstest via en urinprøve. Og andre stoler helt på, at den prøve man har taget hjemme er god nok.

Det er vist helt normalt at være super bekymret for sin lille spire fra det øjeblik, man har fået to streger. Men så længe du ikke bløder eller har smerter, så bør alt være som det skal være. Du kan privat tilkøbe en tidlig tryghedsscanning, det er der mange der har været glade for. Når man ser hjerteblink i de tidlige uger (uge 7-8), så er risikoen for at miste nede på 5%. Det kan være en lettelse at få dette bekræftet.

Rigtig meget held og lykke med graviditeten :) :) :goodluck :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til første lægebesøg igår (er 5+3 ifølge mig selv, 7+3 ifølge Naegels termin)

Jeg var kun ganske kort inde idag for at aflevere urinprøve, ikke for at tjekke hcg men for at sikre mod urinvejsinfektion, og fik derudover taget standardblodprøver (blodtype, hiv, hepatitis, syfilis), beregnet termin ud fra sidste menstruation og endelig skulle jeg vælge hospital.

Den større omgang med skrivning af vandrejournal har mig og manden fået tid til om 14 dage, så der kunne nå at komme blodprøvesvar som også skal skrives ind i vandrejournalen.

Jeg overvejer desuden at få en privat tidlig scanning. Netop for at kunne føle sig mere tryg efter at have hørt hjertelyden.

Held og lykke til dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mit lægehus får man en dobbelt tid til første lægebesøg. Dvs 20 min. Der skal udfyldes vandrejournal og svangerjournal, tjekkes urin, måles blodtryk og tages blodprøver og det er det. Nogle læger tager en graviditetstest. Jeg var nede og få taget testen inden lægebesøget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg harfået at vide der er 45 minutter sat af til samtalen, så der er god tid

Jeg tænkte bare om man fik bekræftet sin positive test?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos min læge bekræfter de den ikke, deres test er de samme som hjemmetests

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg harfået at vide der er 45 minutter sat af til samtalen, så der er god tid

Jeg tænkte bare om man fik bekræftet sin positive test?!

Ikke alle læger bekræfter med at teste for hjemmeristede er ligeså gode som dem lægerne selv har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER