TTCHelle84

Gravid, lægebesøg/privatklinik. Nervøs for abort

10 indlæg i dette emne

Hej kvinder

Jeg står i den heldige situation at jeg er blevet gravid (4+3). Ringede til lægen i fredags og han kunne først give mig en tid den 23 feb, til trods for at jeg har været gravid for et år siden der endte i abort. Kan det virkelig godt passe man skal vente så længe?

Jeg gav selvfølgelig udtryk for at jeg var nervøs og gerne ville have målt mit HCG og progesteron niveau, men det gør de ikke med mindre man har haft 3 aborter i træk!

Mit spørgsmål går på om jeg kan finde en privatklinik der tager blodprøver eller en gynækolog... Man skal sikkert have henvisning fra lægen.

Er der nogen andre der har gjort noget lignende? Jeg ville gerne slå koldt vand i blodet og lade det hele være op til skæbnen, men føler jeg har behov for at gøre noget aktivt, så jeg ikke går i uvished til 8 uge.

Kærlig hilsen fra Helle

Del dette indlæg

Hej kvinder

Jeg står i den heldige situation at jeg er blevet gravid (4+3). Ringede til lægen i fredags og han kunne først give mig en tid den 23 feb, til trods for at jeg har været gravid for et år siden der endte i abort. Kan det virkelig godt passe man skal vente så længe?

Jeg gav selvfølgelig udtryk for at jeg var nervøs og gerne ville have målt mit HCG og progesteron niveau, men det gør de ikke med mindre man har haft 3 aborter i træk!

Mit spørgsmål går på om jeg kan finde en privatklinik der tager blodprøver eller en gynækolog... Man skal sikkert have henvisning fra lægen.

Er der nogen andre der har gjort noget lignende? Jeg ville gerne slå koldt vand i blodet og lade det hele være op til skæbnen, men føler jeg har behov for at gøre noget aktivt, så jeg ikke går i uvished til 8 uge.

Kærlig hilsen fra Helle

Først og fremmest tillykke :loveshower

Dernæst fatter jeg hat af at din læge ikke vil tage blodprøve når du nu har mistet før. Men måske er det pga man ikke rigtig kan gøre noget for for du ikke mister? Måske.... Er desværre ikke så klog på dette område men sender dig masser af kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tænker umiddelbart en af de private jordmoderkonsultationer må kunne tage en prøve???? Men enig i at det er for dårligt at din læge ikke vil tage dem....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er godt nok stor forskel på læger kan jeg godt høre!

Jeg var oppe hos min i onsdags, da jeg havde en missed abortion lige før jul. Det var for at snakke forløbet igennem og få at vide hvad der skal ske, når jeg engang bliver gravid igen. Hun sagde, at hun ville skrive ind i min journal, at når jeg ringede og sagde, at jeg var gravid, så ville hun skrive en henvisning til en gyn, så jeg kunne komme til en tidlig skanning. Vildt, at der kan være så stor forskel.

I fht. hvad du kan gøre, så kan du købe dig til en tidlig skanning selv. Hvis du bor i Københavnsområdet, så kan jeg anbefale dette sted. Det er ikke det billigste sted, men til gengæld, så kan du vælge at blive skannet af gynækolog med speciale i ultralyd. De tager også doubletest, hvor jeg ved at en bestemt type hCG er en af komponenterne, så jeg ville prøve og ringe til dem, og høre, om de ville være i stand til at tage en helt normal hCG også. Formentenlig vil du skulle betale for den, men det er måske bedre, end at gå og være bekymret.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar søde mennesker.

Er glad for jeg ikke er den eneste der synes det er for dårligt at lægen virker "ligeglad". Han sagde at de ikke kunne gøre så meget alligevel og hvis jeg aborterede, så aborterede jeg.

Har hørt om mange der får hormonet progesteron, hvis de har aborteret før, men hvis han ikke engang vil tage en prøve, så føler jeg mig magtesløs.

Tænk at jeg først har tid hos sygeplejersken i 7-8 uge og hvis jeg ikke anede noget om graviditet. Gudskelov har jeg sat mig ind i det meste, men det er jo ikke alle der gør det.

Vil prøve at ringe til lægen igen i morgen og forlange en henvisning. Og hvis ikke, vil jeg prøve at tage kontakt til den privat klinik.

Endnu engang tak- vil gerne holde jer opdateret hvis i har lyst

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar søde mennesker.

Er glad for jeg ikke er den eneste der synes det er for dårligt at lægen virker "ligeglad". Han sagde at de ikke kunne gøre så meget alligevel og hvis jeg aborterede, så aborterede jeg.

Har hørt om mange der får hormonet progesteron, hvis de har aborteret før, men hvis han ikke engang vil tage en prøve, så føler jeg mig magtesløs.

Tænk at jeg først har tid hos sygeplejersken i 7-8 uge og hvis jeg ikke anede noget om graviditet. Gudskelov har jeg sat mig ind i det meste, men det er jo ikke alle der gør det.

Vil prøve at ringe til lægen igen i morgen og forlange en henvisning. Og hvis ikke, vil jeg prøve at tage kontakt til den privat klinik.

Endnu engang tak- vil gerne holde jer opdateret hvis i har lyst

Jeg tror kun man giver progesteron, hvis man lider af det, der hedder abortus habitualis. For at få den diagnose, så kan man have aborteret 3 gange eller mere.

Jeg synes lidt din læge er en klovn, når han siger sådan noget! Det er ikke fordi han ikke har ret, men det er jo ikke derfor man får lavet en tidlig skanning.

Den tidlige skanning laver man jo for at se hjerteblink. Når man har set hjerteblink, så kommer abortrisikoen ned under 5%, det giver jo lidt mere ro i maven, tænker jeg.

Det er meget normalt først at få læge tid i uge 7-8 stykker, hvis man ikke har oplevet abort før, det gør jeg også hos min læge.

Du må meget gerne holde tråden opdateret, det er altid hyggeligt, at høre, hvad der sker fremadrettet, synes jeg :)

Jeg vil gerne høre en opdatering, hvis det er ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mange kvinder oplever at aborterer ikl. Mig selv, så jeg kan i princippet godt forstå at din læge ikke vil tag hcg, hvis du ikke bløder eller noget andet. De vil jo ikke lave andet, hvis kvinderne kom og forlangte den prøve hele tiden.

Det er normal procedure at lægerne først vil se en omkring uge 8 medmindre man har oplevet gentagne aborter eller mistet dødfødt barn.

Som justme skriver, så fortæller hcg ikke om hvorvidt det er en blivende graviditet her og nu.

Progesteron er vist kun brugt i forbindelse med gentagne aborter eller fertilitetsbehandling.

Jeg tror at du ska gå efter en tidlig scanning på privat klinik, hvis du ska beroliges.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er enig med JustMe. 

Jeg kan sørme godt forstå, du er nervøs. Jeg har selv været igennem en MA og var rystende nervøs igennem hele den graviditet, der blev til min søn. Så - jeg kan sagtens forstå dine tanker. Det lyder lidt som om din læge har glemt, at der er et menneske i den anden ende og ikke bare en "case". Det oplever jeg altså nogle læger gør! Og jeg har skiftet dem ud af samme årsag! Men på en eller anden måde har han ret. Hvis du aborterer, så er det sådan er - uanset hvor hårdt det er for dig - og der er intet man kan stille op. Hvis det var mig, ville jeg nok bestille en tryghedsscanning uge 7+ for at se hjerteblink. Og så slå koldt vand i blodet indtil da og tænke positive tanker. Som min venindes læge sagde så fint - så længe der ikke er tegn på andet, så er tingene altså, som de skal være! Eller sagt på en anden måde - bekymring er misbrugt fantasi :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mange tak fordi i deler jeres erfaring og meninger. Det hjælper mig til at falde lidt til ro :kiss

Jeg ringede til lægen 8.20 i morges og fik desværre fat i sekretæren. Hun ville under ingen omstændigheder sende mig en henvisning til gynækolog. Efter lang snak, hvor jeg sagde jeg synes det var for dårligt og jeg følte mig utryg, ville hun tage en snak med lægen og ringe tilbage.

Hun har netop ringet og jeg har fået en henvisning til en gynækolog. Sikkert fordi hun ikke gider høre mere på mig :wacko

Vil ringe i morgen og bestille tid. Evt til en tidlig scanning.

I har helt sikkert ret i at de ikke kan gøre meget med blodprøver osv. Det giver god mening, at bare fordi tallene er gode i dag, kan de ændre sig i morgen. 

Det giver mig ro indeni at tænke på at andre har haft aborter og vellykkede graviditeter derefter. Jeg bliver også bare nødt til at tænke på at en abort sker for det meste fordi der er noget galt med den lille bebs- og selvom det er hårdt, er det for det bedste.  

Desværre er jeg ret farvet af at jeg følger en masse kvinder på nettet der både er gravide og prøver at blive det. De bor primært i USA og UK, hvor lægeproceduren er komplet anderledes. Der går de til gynækolog og får taget masser af blodprøver og tests osv. så snart de finder ud af de er gravide. Og faktisk også inden. Det er bare noget lidt andet i DK. 

Tak for hjælpen og støtten! 

Og hvis der er nogen der kan anbefale en sød og dygtig læge i Københavnsområdet, ville jeg blive glad. Vil meget gerne have ny læge!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var gravid i Brasilien hvor det kører som i USA og alt er privatbetalt/gennem sundhedssikring- og lige dér ligger forskellen- de tjener kassen på at scanne og tage prøver og alt det der, og jeg siger ikke det er bedre i dk fordi jeg nok synes der er for lidt af det hele men altså jeg blev scannet mindst en gang hver 4. Uge og det vel og mærke mens intet er galt, normalvægtig, sund og rask etc...så kan man spørge sig hvor nødvendigt det er?

Jeg forstår sagtens din angst og frygt men forstår faktisk godt din læge også- der er ikke bevis for at du skulle være syg eller have en abort habitualis og i og med abort desværre er meget normalt kan de ikke sende alle til scanning bare fordi man er bekymret ( uden at man bløder, har smerter)

Så synes jeg faktisk det er fair nok man betaler selv for en tryghedsscanning.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER