Little Miss

Dokumentaren "Børnene med de blå mærker"

19 indlæg i dette emne

Var der nogen af jer der så denne dokumentar på DR1 forleden?

Kort fortalt handler det om et tvillingepar der lige efter fødslen begynder at få blå mærker og myndighederne bliver involveret fordi man mistænker at det er forældrene der påfører børnene de blå mærker. Man er nervøs for at moren lider af Munchausen by proxy (når man gør skade på andre for at få opmærksomhed)

M og jeg så den igår på DR.dk og sad begge med ondt i maven og tårerne trillende. Puha hvor er det hardcore stuff.

M var faktisk så påvirket af det at han var nødt til gå på et tidspunkt  :boo

Personligt synes jeg det er super godt at myndighederne er opmærksomme på de små men i det her tilfælde forstår jeg ikke hvordan det kan være så svært at finde ud af om det er forældrene der er skyld i at børnene får de blå mærker. Fjern børnene og får de ingen blå mærker i en længere periode hvor de er væk fra forældrene er sansynligheden vel større for at det er forældrene der er skyld i mærkerne. Især hvis de så opstår igen når de er hjemme ved forældrene igen. Ved godt at det ikke er så simpelt men alligevel...

Denne dokumentar ligger meget vægt på hvor hårdt det er for forældrene og det er der ingen tvivl om det er men jeg sad bagefter med tanker om hvad med de små børn?

Jeg har talt med nogle af mine kollegaer om det idag hvor en af dem fortalte at hendes veninde er plejemor for en lille dreng som er tvangsfjernet. Og hvor hårdt det er for de små børn. Den lille dreng de har i pleje har de i 2 år af gangen. Hvert 2. år bliver det taget op til revurdering om han skal tilbage til sine forældre. Derudover har han samvær med sine forældre hver 14 dag hvor en politimand kommer og henter ham og kører ham til hans forældre. Drengen skriger og græder hver gang og det tager 1 uge før han igen er tilbage til normalen (ikke vågner om natten og græder meget). De står med en dreng de nu elsker som deres eget og skal hvert 2. år vente på besked om de "mister ham" (ja, de har selv valgt at være plejeforældre) og derudover står de hver 14 dag men en dreng som bliver bund ulykkelig over at blive tvunget til at se sine biologiske forældre. 

Er det bare mig der synes at børnene bliver virkelig glemt i det her???

Nå, håber ikke jeg får trådt nogen over tæerne men kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres tanker om ovenstående.

Og lige igen. Hvis i ser dokumentaren... den er altså efter min mening ret barsk så jeg vil ikke have røvfuld efterfølgende for ikke at have advaret)  :klap

Del dette indlæg

Puha, ja jeg så den også. Det er hårdt det der med at tvangsfjernelsen skal tages op til revurdering efter 2 år. For børnene vil det jo føles som at blive tvangsfjernet en gang til, da de jo til den tid vil tro at deres plejeforældre er deres rigtige forældre. Og så undrer man sig over at det er svært at finde plejefamilier. Det må bare være det hårdeste job at have.

Synes det virkede som den rigtige beslutning at få fjernet børnene i dokumentaren. Det virkede på en eller anden måde som om der var et eller andet galt med moderen. Den måde hun konstant rystede på hovedet hver gang hun sagde noget. Selvfølgelig var hun også rystet over situationen, men det virkede bare som et af de der små tegn man ikke kan undgå at lave hvis man lyver. Og da hun så stod og snakkede om hvor ærgerligt det var med alle de penge de havde brugt på udstyr, som nu bare var penge ud af vinduet! Altså hvis det var mine børn som fik uforklarlige blå mærker, så ville det da være det eneste jeg ville kunne fokusere på. Selv tvangsfjernelsen ville da komme i anden række hvis mine børn enten lider af en uforklarlig sygdom eller måske bliver påført de mærker af en anden...

Men hvis moren virkelig lider af den sygdom, så er det jo også noget hun burde få behandling for. Det uhyggelige er jo at de kan fortsætte med at få flere børn og hele historien kan gentage sig. Ved dog ikke lige om det er noget man kan tvangsbehandle for, eller om det overhovedet giver mening med behandling, hvis den "syge" ikke vil anerkende at være syg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes næsten det værste ved dokumentaren var den sag de fortalte om fra 1980'erne... Det var hård kost

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men synes jeg har læst om, at børnene også har fået mærkerne hvor de ikke har været sammen med forældrene.. Det må være frygteligt at stå i sådan en situation..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg sidder og ser udsendelsen nu her. Har set halvdelen af programmet, og efter 14 dage hvor de var adskilte fik de ingen nye mærker.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes næsten det værste ved dokumentaren var den sag de fortalte om fra 1980'erne... Det var hård kost

Det var også den hvor M var nødt til at forlade stuen. Han kunne slet ikke holde til det :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg sidder og ser udsendelsen nu her. Har set halvdelen af programmet, og efter 14 dage hvor de var adskilte fik de ingen nye mærker.

Det er rigtigt men så var der alligevel et senere tidpunkt hvor de vist havde fået mærker selvom forældrene ikke var der...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er rigtigt men så var der alligevel et senere tidpunkt hvor de vist havde fået mærker selvom forældrene ikke var der...

Har ikke set det færdig endnu, det er nogle grusomme historier.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er den historie med Andreas dog frygtelig :boo stakkels stakkels den lille dreng. Hvor er det frygtelig, den far som står tilbage og ikke vidste noget.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er den historie med Andreas dog frygtelig :boo stakkels stakkels den lille dreng. Hvor er det frygtelig, den far som står tilbage og ikke vidste noget.

Lige præcis. Det var der M gik helt kold hjemme hos os. Jeg måtte lige ind og kysse CE godnat en ekstra gang og se om han var ok  :boo

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige præcis. Det var der M gik helt kold hjemme hos os. Jeg måtte lige ind og kysse CE godnat en ekstra gang og se om han var ok  :boo

Jeg havde også lige givet mit barn et ekstra godnat kys. Det er virkelig grusomt :boo

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så kom jeg til ende i den grusomme dokumentar, hvor er det en forfærdentlig og ulykkelig historie. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad der foregår når forældre har børnene, men det er frygteligt.

De siger flere gange i udsendelsen at børnen lidt under adskillenden, de har til knytningsproblemer. Det er de små børn der er de helt store tabere, jeg håber de får et betydeligere letter liv fremadrettet.

Jeg syntes det er trist der går så lang tid inden der er en endelig afgørelse, men det er klar det tager tid, for det skal undersøges i alle aspekter.

Jeg er rystet efter at have set den udsendelse :boo

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg sidder og ser dokumentaren nu, men jeg vil sige;

Man er IKKE sig selv under pres, så at vurdere forældre i en situation, hvor de er presset op i en krog - er kun noget fagpersoner bør gøre.

Da Sabrina nævner det med pengene, gør hun det fordi intervieweren og hende snakker børneværelse, og på det tidspunkt snakkes der også tvangsfjernelse. Sabrina snakker om pengene, for at fjerne fokus fra det følelsesmæssige i det - vil jeg gå ud fra. For det ville være skide svært, at snakke om. Selvom at fokus bør være på sagen, så kan det også være svært at snakke om det hele tiden. Desuden er det klip også totalt irrelevant for hele sagen. 

Der var en sag i USA, hvor det var "samme" historie, hvor de fandt ud af at datteren havde en form for leukæmi, og at det var det der forårsagede blå mærker.

Datteren var alvorligt syg, før myndighederne rent faktisk troede på at moderen ikke havde slået hende. 

Det er FRYGTELIGT at blive beskyldt for sådanne ting. Det er IKKE sjovt. Jeg har SELV siddet der, og følelsen af at ingen lytter er virkelig traumatisk. 

Man gemmer sig i afmagt til sidst, man beskytter sig selv ved at snakke om alt andet og man mister troen på alt og alle - man er ikke sig selv.

Så jeg kan godt forstå forældrenes holdning og reaktioner på hele situationen. 

Hvis jeg skal tage andre briller på, så kan godt se, at det er mere "beviseligt" at tro på lægerne og "støtte" op om mistanken om at forældrene skader børnene.
Det er skide kompliceret fra alle sider, og når man har "konkrete beviser" som at mærkerne forsvinder, da forældrene ikke kan være sammen med børnene, så styrker det opvejningen dertil. Der skal jo være en kontakt til mellem barn og forældre, medmindre der er bevist at det er farligt for børnene. Hvilket det jo ikke er i dette tilfælde. Der er ikke nogen håndgribelige beviser for, at forældrene gør skade på børnene - og så er der også den episode på sygehuset, hvor den ene tvilling havde et blåt mærke, selvom der var observatør på. Det er en MEGET hullet sag, og også spændende - men jeg vil bestemt ikke sidde og pege fingre og sige "det er forældrene, der gør skade på børnene", det har jeg simpelthen ikke fået nok materiale til at vurderer. 

Nu får vi som seer jo ikke hele sagen at vide, vi læser ikke med i papirene, vi har kun 1 side af sagen og det gør det skide svært at vurderer, hvad der rent faktisk er sket i løbet af de 8 måneder. 

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den mor har spillet godt skuespil over for sin mand. Overlevede den yngste - der hvor hun blev opdaget?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den mor har spillet godt skuespil over for sin mand. Overlevede den yngste - der hvor hun blev opdaget?

Ja, hun er den vildeste skuespiller, da fortalte han også hun sagde til ham, mens hun var fængslet. Det er frygteligt.

Ja, den yngste overlevede:)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Puha, hvor var det en væmmelig udsendelse!! :boo

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER