Pada

kommunikation i vuggestuen

57 indlæg i dette emne

Ok:) Vi kan være helt enige om det sidste:) Synes bare ikke det skal holde Pada fra at give feedback om hvordan det kan opfattes.

Nej bestemt ikke :)

Del dette indlæg

Jeg vil virkelig fraråde at du går til ledelsen, for så det det pludselig karakter af en formel klage. Så sig du det bare til det møde lige ud - "de der beskeder - jeg føler mig sådan lidt stødt på manchetterne, når I skriver sådan her. Jeg tænker, I ikke mener det, som jeg opfatter det. I er i hvert fald altid velkomne til at sige til, hvis I oplever mit barn mangler tøj/udstyr," Og så er den ikke længere.

Jeg er helt med på at vi ikke diskuterer hvorvidt de pågældende pædagoger er dygtige eller ej.

Jeg kan sige, at nede i vores VS ringer de godt nok Vitus hjem for INGENTING. Det er frustrerende at blive kaldt hjem kl. 11 om formiddagen til et fuldstændig rask barn, der leger, og spiser og hygger sig resten af dagen. Og i øvrigt - når han så har haft feber - få 28 udnævnt til HØJ feber. Altså, jeg ville aldrig drømme om ikke at hente ham, hvis han har 38, men høj feber er det skisme ikke. Og jeg gider ikke have dårlig samvittighed over, at det tager den tid, det tager at nå frem, når der er 30 km fra arbejde til VS,

Så - vi har alle vores udfordringer med de kære vuggestuer. Jeg har - efter jeg (på meget tyndt grundlag) - blev kaldt hjem her forleden nævnt, stille og roligt, at han altså ikke var syg, da vi kom hjem... Så selvfølgelig kan du sige, at du opfatter tonen i de beskeder som lidt for negativ.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ikke læst alle beskeder - kunne ikke rigtigt følge med :) Men jeg synes faktisk det er en rigtigt barnlig kommunikation. (Nu bliver jeg nok ikke populær). Jeg bryder mig virkelig ikke om det dér udgangspunkt med at "shamé" alle og kommandere. Hvis nogle af børnene mangler noget alvorligt, så sig det direkte til forældrene ("din søn mangler en hue") eller sæt en seddel på barnets plads...Og så er det da selvfølgelig forældenes ansvar, men mon ikke de bare har glemt den eller den er tabt på vej derover. Der er INGEN grund til at pointere at DIT barn kommer til at fryse (Ad). Virkelig mærkeligt formuleret. I min søns vuggestue har de hængt en stor plakat op, hvor der står noget a la: "Det er ved at være koldt udenfor, så det er tid til vanter og varmt sovetøj"...Meget fin kommunikation i min optik, (og så er pædagogerne gode til at sige: "har du set sedlen derude, det er ved at være vantetid"). Og så tænker jeg bare "yes, tjek - tak for reminderen". 

Jeg synes egentlig også den første sætning er unødvendigt skarp. Jeg ville sikkert ikke reagere på den, men hvad blev der af at tale imødekommende? Snakker de så også sådan til børnene? SKAL og "jeg tolker"... Særligt når du nævner at det er en lille institution. Hvorfor så ikke antage at forældrene vender tilbage indenfor tidsrammen, og derfra tage fat i de forældre som har glemt det. Hvis de stadig ikke svarer, kan jeg godt forstå det har en konsekvens, men jeg forstår bare ikke udgangspunktet...

Anyway; nu vil jeg jo ikke flippe ud over, at der er skrevet nogle uheldige sedler. Sådan skal det ikke forstås. Men jeg ville blive irriteret som forælder, gå hjem og tænke over det - og så ville jeg nævne det til den jeg nu synes, jeg har den bedste kommunikation med. Hvornår er som sådan lige meget; egentlig tror jeg bare det kunne være et tilfældigt tidspunkt. "Du, jeg ser lige at der hænger den dér seddel med at vi skal tjekke skufferne, og jeg kan sgu ikke helt finde ud a,f hvordan jeg skal tage imod den. Den er sådan lidt skrap synes jeg, og jeg kan ikke finde ud af om det er mig der ikke lever op til jeres forventninger? Eller om den der har skrevet sedlen bare har haft en dårlig dag" Så kunne man måske forestille sig at der gik forsvarsmode i den, og så kan du jo bare svare, at "Nåh, jamen okay. Jeg kan bare mærke at bliver lidt usikker, når der kommer sådan en ret kontant fællesbesked"

Hvis det bliver en diskussion derfra, SÅ synes jeg det er okay at opfordre til at de lige revurderer deres måde at kommunikere skriftligt på. I sidste ende tror jeg faktisk at alle får noget godt ud af at det bliver påtalt, for most likely har institutionen ikke nogen interesse i at kommunikere skævt med sine "kunder". 

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil virkelig fraråde at du går til ledelsen, for så det det pludselig karakter af en formel klage. Så sig du det bare til det møde lige ud - "de der beskeder - jeg føler mig sådan lidt stødt på manchetterne, når I skriver sådan her. Jeg tænker, I ikke mener det, som jeg opfatter det. I er i hvert fald altid velkomne til at sige til, hvis I oplever mit barn mangler tøj/udstyr," Og så er den ikke længere.

Jeg er helt med på at vi ikke diskuterer hvorvidt de pågældende pædagoger er dygtige eller ej.

Jeg kan sige, at nede i vores VS ringer de godt nok Vitus hjem for INGENTING. Det er frustrerende at blive kaldt hjem kl. 11 om formiddagen til et fuldstændig rask barn, der leger, og spiser og hygger sig resten af dagen. Og i øvrigt - når han så har haft feber - få 28 udnævnt til HØJ feber. Altså, jeg ville aldrig drømme om ikke at hente ham, hvis han har 38, men høj feber er det skisme ikke. Og jeg gider ikke have dårlig samvittighed over, at det tager den tid, det tager at nå frem, når der er 30 km fra arbejde til VS,

Så - vi har alle vores udfordringer med de kære vuggestuer. Jeg har - efter jeg (på meget tyndt grundlag) - blev kaldt hjem her forleden nævnt, stille og roligt, at han altså ikke var syg, da vi kom hjem... Så selvfølgelig kan du sige, at du opfatter tonen i de beskeder som lidt for negativ.

Jeg er helt med på hvad du siger, men "ledelsen" er hende der ejer vuggestuen - og så er der yderligere 5 ansatte, så det er ikke sådan særlig formelt. Jeg tog den dog ikke op på mødet idag, for jeg kunne mærke at det slet ikke var oplagt. Jeg går lige og ruger lidt mere på det - jeg er generelt ikke så god til at tage sådan noget op, så jeg vil lige overveje hvor vigtigt det er for mig :) Men tak for dine tanker! :)

Irriterende, btw., at han bliver ringet hjem ved det mindste.. Det har vi heldigvis ikke oplevet endnu! 

Jeg har ikke læst alle beskeder - kunne ikke rigtigt følge med :) Men jeg synes faktisk det er en rigtigt barnlig kommunikation. (Nu bliver jeg nok ikke populær). Jeg bryder mig virkelig ikke om det dér udgangspunkt med at "shamé" alle og kommandere. Hvis nogle af børnene mangler noget alvorligt, så sig det direkte til forældrene ("din søn mangler en hue") eller sæt en seddel på barnets plads...Og så er det da selvfølgelig forældenes ansvar, men mon ikke de bare har glemt den eller den er tabt på vej derover. Der er INGEN grund til at pointere at DIT barn kommer til at fryse (Ad). Virkelig mærkeligt formuleret. I min søns vuggestue har de hængt en stor plakat op, hvor der står noget a la: "Det er ved at være koldt udenfor, så det er tid til vanter og varmt sovetøj"...Meget fin kommunikation i min optik, (og så er pædagogerne gode til at sige: "har du set sedlen derude, det er ved at være vantetid"). Og så tænker jeg bare "yes, tjek - tak for reminderen". 

Jeg synes egentlig også den første sætning er unødvendigt skarp. Jeg ville sikkert ikke reagere på den, men hvad blev der af at tale imødekommende? Snakker de så også sådan til børnene? SKAL og "jeg tolker"... Særligt når du nævner at det er en lille institution. Hvorfor så ikke antage at forældrene vender tilbage indenfor tidsrammen, og derfra tage fat i de forældre som har glemt det. Hvis de stadig ikke svarer, kan jeg godt forstå det har en konsekvens, men jeg forstår bare ikke udgangspunktet...

Anyway; nu vil jeg jo ikke flippe ud over, at der er skrevet nogle uheldige sedler. Sådan skal det ikke forstås. Men jeg ville blive irriteret som forælder, gå hjem og tænke over det - og så ville jeg nævne det til den jeg nu synes, jeg har den bedste kommunikation med. Hvornår er som sådan lige meget; egentlig tror jeg bare det kunne være et tilfældigt tidspunkt. "Du, jeg ser lige at der hænger den dér seddel med at vi skal tjekke skufferne, og jeg kan sgu ikke helt finde ud a,f hvordan jeg skal tage imod den. Den er sådan lidt skrap synes jeg, og jeg kan ikke finde ud af om det er mig der ikke lever op til jeres forventninger? Eller om den der har skrevet sedlen bare har haft en dårlig dag" Så kunne man måske forestille sig at der gik forsvarsmode i den, og så kan du jo bare svare, at "Nåh, jamen okay. Jeg kan bare mærke at bliver lidt usikker, når der kommer sådan en ret kontant fællesbesked"

Hvis det bliver en diskussion derfra, SÅ synes jeg det er okay at opfordre til at de lige revurderer deres måde at kommunikere skriftligt på. I sidste ende tror jeg faktisk at alle får noget godt ud af at det bliver påtalt, for most likely har institutionen ikke nogen interesse i at kommunikere skævt med sine "kunder". 

Du formulerer lige præcis det jeg har gået og tænkt lidt.. Tak for det - jeg manglede selv at kunne sætte ord på hvad det er, der irriterer mig!

Jeg spurgte hurtigt til min søns tøjskuffe idag, hvor de sagde at der ikke manglede noget, og at de ville sætte en seddel hvis der manglede noget "vigtigt". De havde skrevet sedlen, fordi de havde lagt mærke til, at der manglede ting i mange af børnenes skuffer. Jeg spurgte kun om der manglede noget i Elliots skuffe, og jeg gjorde ikke mere ved min irritation over formuleringen. Mest af alt fordi jeg ikke følte det var på sådan et møde vi skulle gøre det.. Jeg tror også jeg hælder mere til eventuelt at nævne det for vores kontaktpædagog, men jeg tror jeg venter og ser om der kommer mere af den slags. Jeg er - som skrevet ovenfor - ikke særlig god til at tage sådan nogle snakke.. 

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har læst lidt af tråden og kunne se du ikke tog det op. Umiddelbart ville jeg smide en mail eller hvordan I nu kommunikerer med forældrebestyrelsen om dine tanker. Det er netop derfor de er der og de kan tage det videre på næste møde. Det er muligt for bestyrelsen at sige de har fået en henvendelse og det er helt fair de ikke siger hvem den er fra til ledelsen og personalet.

Og hvis de ikke kan det ville jeg helt klart stille op til næste valg hvis jeg var dig ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

I bestyrelsen i min søns børnehave er der tit blevet snakket om at personalet bruger unødigt meget tid på at indhente sedler fra forældre som ikke har afleveret indenfor fristen. Og at finde tøj til børn som ikke selv har med og hvor der ikke er navn i tøjet mm. Så har vi snakket lidt om hvad man kunne gøre ved det, uden dog at finde de vise sten. Men der er ikke nogen grund til sådan en dårlig tone i kommunikationen. Det hjælper ingenting. Det er helt sikkert du ikke er den eneste der føler dig stødt, så jeg synes bestemt du skal sige det videre på den ene eller den anden måde.

Fx havde de i min søns børnehave idag et skilt hvor der stod: "kære forældre. Det vil være en stor hjælp hvis I giver besked på stuen hvis jeres barn holder vinterferie". Den seddel er helt sikkert sat op fordi erfaringen er at folk bare holder vinterferie uden at give besked, hvilket jo burde sige sig selv. Men der vil jo altid være nogen som ikke kan finde ud af det, selvom de fleste godt kan. På denne måde får man lige en reminder, uden at træde nogen over tæerne.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er slet ikke for at underkende alle de gode kommentarer her i tråden, men når man ikke har været med og læser de sidste 10-12 indlæg virker det lidt som om, diskussionen er kommet lidt ud på et andet spor. Om end den er god og spændende!

Som sagt ville jeg bare tage en snak med den pågældende pædagog. Der kan have været travlt, hun kan have svært ved at formulere sig så godt skriftligt, hun kan have ment det med et glimt i øjet eller hun kan have været p....e irriteret over noget andet og stå klar med end "ja, jeg fik vist lige skrevet det lidt hårdt"-undskyldning.

Kommunikation mellem de involverede er altid det bedste, synes jeg. En sludder kan løse meget mere en 800 mails eller indirekte samtaler.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER