Guest

At søge smitte...

33 indlæg i dette emne

Jeg læste på et andet forum om en mor, der søgte smitte med skoldkopper til sit barn. Hun havde nemlig tid til at passe hende nu, og som hun skrev, "det skal jo overstås". Jeg ved ikke heeeeelt, hvad jeg skal synes. Kan jo godt se logikken, men det virker lidt spøjst på mig.

Hvad synes I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er meget normalt at søge smitten. Og hvis de ikke er så gamle inden de får det er de normalt ikke særligt påvirket på nær kløen.

Da det er en sygdom man skal have synes jeg det er fair at søge smitten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget normalt at søge smitten. Og hvis de ikke er så gamle inden de får det er de normalt ikke særligt påvirket på nær kløen.

Da det er en sygdom man skal have synes jeg det er fair at søge smitten.

:ditto

Man gør det jo ikke for at yde skade på barnet, faktisk det modsatte, da det er noget mildere at få som lille barn.

Vi er lige blevet tilbudt, takkede dog nej, lige nu er presset nok i forvejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis med skoldkopper synes jeg, det er fint, for det skal de jo helst have før eller siden (eller det er der sikkert delte meninger om, men jeg er en af dem, der synes det ;)). Jeg tror dog, at jeg kommer til at have det ret væmmeligt med det, når/hvis jeg en dag selv sørger for at få smittet Mar, for det er jo ikke særligt rart at have.

På en måde vil jeg nok sammenligne det med at få dem vaccineret. Det er ikke rart, men jeg tror på, at de har bedst af det, og så vil jeg helst bestemme hvornår, så det bliver på et tidspunkt, hvor jeg har mest mulig tid til ekstra omsorg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årrrh jeg har det bare svært med direkte at søge smitte - det må jeg indrømme. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, for jeg er i princippet enig med de andre om at de jo alligevel skal have det, og at det er mildere når de er små.. Men jeg kan ikke forestille mig at jeg selv kommer til at søge smitten - det kan jeg bare mærke er forkert for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årrrh jeg har det bare svært med direkte at søge smitte - det må jeg indrømme. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, for jeg er i princippet enig med de andre om at de jo alligevel skal have det, og at det er mildere når de er små.. Men jeg kan ikke forestille mig at jeg selv kommer til at søge smitten - det kan jeg bare mærke er forkert for mig.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også have svært ved selv at sørge for at Erica blev smittet. Jeg kan godt forstå folk, der gør det og måske jeg også vil gøre det ved en forhåbentlig kommende lillesøster/bror.

 

Erica har lige haft det (3,5 år) og det gik fint. Men jeg er glad for hun ikke blev ældre og håber at lillesøster/bror får det mens hun/han er yngre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget blandet omkring det. Det ville være rigtig rart hvis de fik det mens de er forholdsvis små men jeg synes hellere ikke det er fedt bevidst at påføre dem nået der ikke er godt. Det kunne da være rart at få overstået mens jeg er på barsel, men jeg tror faktisk ikke jeg ville kunne få mig selv til at gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis med skoldkopper synes jeg, det er fint, for det skal de jo helst have før eller siden (eller det er der sikkert delte meninger om, men jeg er en af dem, der synes det ;)). Jeg tror dog, at jeg kommer til at have det ret væmmeligt med det, når/hvis jeg en dag selv sørger for at få smittet Mar, for det er jo ikke særligt rart at have.

På en måde vil jeg nok sammenligne det med at få dem vaccineret. Det er ikke rart, men jeg tror på, at de har bedst af det, og så vil jeg helst bestemme hvornår, så det bliver på et tidspunkt, hvor jeg har mest mulig tid til ekstra omsorg :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg søgte ikke direkte efter skoldkopper, da jeg følte det lidt forkert, men jeg sendte bestemt Maliva afsted i børnehaven, da der var skoldkopper og Logan og Maliva legede MEGET sammen ;) 

 

Noget jeg synes der er frækt, er hvis man tager sit syge barn med ud, så det kan smitte andre. 

At spørge efter smitte, synes jeg ikke er så mærkeligt, men jeg har ikke selv gjort det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er helt fint at gøre det, netop fordi man jo skal have det, og det bliver værre jo ældre man er. Men samtidig er jeg en kujon, som ikke helt kan få mig selv til at søge smitten bevidst (på samme måde er det helst ikke mig der er med hos lægen ved vacciner)

Jeg havde dog håbet på at Marlon fik det, nu der var udbrud i BH, (hvilket han gjorde) og jeg håber bestemt også at han fik smittet Charlie herhjemme.... Og vi gjorde også hvad vi kunne for at de havde tæt kontakt, og fx delte drikkedunk og sådan. Man kunne have sikret det ved at røre ved skoldkopperne med Charlies sut fx, men det kunne jeg alligevel ikke få mig selv til :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det. Det virker forkert at bevidst smitte mit barn med en sygdom, der ikke er super behagelig, også selv om de skal have den på et eller andet tidspunkt. 

 

Jeg havde selv skoldkopper, da jeg gik i børnehave, og var ikke synderligt påvirket, men fik smittet min lillesøster, der var 1-2 år, og det var rigtig slemt for hende. Hun havde det i spiserøret og urinrøret, så hun ville hverken spise, drikke eller tisse, og blev indlagt med det.

 

Jeg vil hellere vente til de er større, og bedre forstår hvad der sker, hvis jeg kan. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det. Det virker forkert at bevidst smitte mit barn med en sygdom, der ikke er super behagelig, også selv om de skal have den på et eller andet tidspunkt. 

 

Jeg havde selv skoldkopper, da jeg gik i børnehave, og var ikke synderligt påvirket, men fik smittet min lillesøster, der var 1-2 år, og det var rigtig slemt for hende. Hun havde det i spiserøret og urinrøret, så hun ville hverken spise, drikke eller tisse, og blev indlagt med det.

 

Jeg vil hellere vente til de er større, og bedre forstår hvad der sker, hvis jeg kan. 

 

:ditto

 

Jeg har godt nok ikke børn endnu, men kunne ikke forestille mig bevidst at udsætte dem for smitte. Som Pumkins skriver, så er der også ret stor forskel på, hvordan børn rammes. Da jeg havde det som barn, så var jeg selv ret syg. Jeg var i børnehavealderen, og husker det meget tydeligt. Det faldt ret uheldig, så jeg var syg juleaften (det var vist ikke en sjov oplevelse for nogen). Kan huske min mor var ret bekymret for at jeg skulle smitte min lillebror, som ikke var ret gammel. Det gjorde jeg dog, og han havde ikke nær så mange gener som mig (som jeg husker det :P ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det. Det virker forkert at bevidst smitte mit barn med en sygdom, der ikke er super behagelig, også selv om de skal have den på et eller andet tidspunkt.

Jeg havde selv skoldkopper, da jeg gik i børnehave, og var ikke synderligt påvirket, men fik smittet min lillesøster, der var 1-2 år, og det var rigtig slemt for hende. Hun havde det i spiserøret og urinrøret, så hun ville hverken spise, drikke eller tisse, og blev indlagt med det.

Jeg vil hellere vente til de er større, og bedre forstår hvad der sker, hvis jeg kan.

Men handler det så ikke mere om, hvornår man evt ville få sit barn smittet, end om hvorvidt man ville gøre det? Eller læser jeg dit indlæg forkert? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror aldrig, at jeg kunne finde på at efterlyse det.

Men jeg ville bestemt sende mit barn i institution eller lignende selvom jeg vidste, at der var udbrud.

Det er trods alt bedst at have haft det som barn, synes jeg.. men nej jeg ville ikke gøre en direkte indsats for at få smitten indendøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik jo bevidst smittet både Lise og Simon med vilje, så jo, jeg ville gøre det :p Og jeg er rigtig glad for jeg gjorde det, selvom jeg selvfølgelig havde ondt af dem mens det stod på!

Men begge børn slap for at få feber og der var heller ingen rigtig kløe hos nogen af dem. Og så var jeg hjemme på barsel og kunne tage mig af begge to. Simon er så lille nu at han vil aldrig kunne huske at have haft det.

Og så ville jeg bare synes det ville være så synd hvis de fik det senere på et dårligt tidspunkt som fastelavn, en ferie eller fødselsdag, så de gik glip af en masse.

Og hvis de nu var rigtig uheldige og først fik det meget senere, er der større risiko for at de ville blive rigtig slemt syge af det. Så jeg synes faktisk jeg har gjort det bedste for både mine børn og jeg, og er så glad for at have fået det overstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se idéen i det, men jeg kunne ikke selv finde på direkte opsøge smitte. Nok er det SOM REGEL milder når de er små, men hvis jeg havde opsøgte smitte, og mit barn bare blev hunde syg, ville jeg godt nok have det skidt.

Så hellere lade det komme, når det kommer.

Theodor har i øvrigt haft skoldkopper. Det gik stille og roligt for sig. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke selv opsøge det for at bevidst smitte børnene.

Det er ikke altid at de kommer nemmere igennem det fordi de er små. Freja fik skoldkopper da hun var 2,5 År og var ret hårdt ramt med både feber osv. Hun var dækket af skoldkopper og har i dag en del ar, da hun ikke forstod hvorfor hun ikke måtte klø.

Liva fik det da hun var omkring 1,5 og det gik ret nemt, men hun fik så en omgang mere da hun var 5,5, hvor det var værre.

Sygdom kan man ikke selv bestemme over, og jo det er ikke sjovt at være syg til jul eller fødselsdag, men sådan er det bare. Desuden er det ikke sikkert at de bliver smittet, bare fordi de er sammen med en som har det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig opsøgt smitte, men finder det som sådan ikke mærkeligt at nogle vælger det. Jeg har ikke haft brug for det, men ville da afvise det.

Sebastian fik skoldkopper i børnehaven og smittede Cassandra. Sebastian var 5 år og Cassandra omkring 8 mdr. Det var en nem omgang for dem begge og er dejligt at have overstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men handler det så ikke mere om, hvornår man evt ville få sit barn smittet, end om hvorvidt man ville gøre det? Eller læser jeg dit indlæg forkert? :unsure

Jeg vil ikke opsøge smitten aktivt.

Jeg kan ikke afvise, at hvis timingen er god, og der fx er smitte i vuggestue/børnehave, at jeg så vil holde hende hjemme. Men lave lejeaftaler eller lignende alene med det formål at få hende smittet, vil jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undrer mig lidt over at jeg tilsyneladende er den eneste, der har gjort/ville gøre det - troede det var mere almindeligt :unsure Men det ændrer nu ikke på, at jeg synes jeg har gjort det rigtige (for mig og mine børn).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undrer mig lidt over at jeg tilsyneladende er den eneste, der har gjort/ville gøre det - troede det var mere almindeligt :unsure Men det ændrer nu ikke på, at jeg synes jeg har gjort det rigtige (for mig og mine børn).

 

Jeg har i hvert fald hørt om det flere gange, så jeg tror bestemt det er ret almindeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette:

Jeg kan godt forstå det.

Kan se der i min besvarelse står at jeg ville afvise det, men der manglede lige et ikke i den sætning. Så jeg har ikke haft brug for det, men ville ikke afvise at opsøge smitten. Så længe det er skoldkopper som de alligevel skal have el llignende vi snakker om.

Jeg har da hørt om det en del gange før, så mener ikke det er så unormalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undrer mig lidt over at jeg tilsyneladende er den eneste, der har gjort/ville gøre det - troede det var mere almindeligt :unsure Men det ændrer nu ikke på, at jeg synes jeg har gjort det rigtige (for mig og mine børn).

Du er ikke den eneste, jeg kunne også godt finde på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er ikke den eneste, jeg kunne også godt finde på det :)

:ditto og jeg kender en hel del der har gjort det. Især med søskende, men også bare venners børn eller legekammerater :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER