NSEllekilde

Ondt i maven over uddannelse..

16 indlæg i dette emne

Jeg ved ikke rigtig hvor denne hører til, så jeg sætter den her :D

Nogen af jer ved sikkert godt at jeg læser til Social og sundhedsassistent i øjeblikket, og jeg har nævnt at jeg har planer om at læse videre til sygeplejerske.

Nu er det sådan at jeg skal sende ansøgningen afsted her til marts -og jeg har bare virkelig mine tvivl! Jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil mere...

Jeg føler at hvis jeg skal være sygeplejerske, så vil jeg arbejde på en børneafdeling -men da der ikke er alverdens jobs indenfor børn så er jeg jo slet slet ikke sikret noget job!

Min mor drømmer om at en af hendes børn skal være jordemoder -og det har ligget i luften at det skulle være mig, men jeg føler mig slet ikke klog nok til det, og jeg har bare ikke lyst til at skuffe hende :wacko Jeg synes at jordemoder uddannelsen er spændende, men jeg kan bare ikke se mig selv i jobbet. Selvom jeg virkelig gerne ville.

Det job som jeg drømmer om skal være et job med fart på. Et job hvor jeg kan gå hjem hver dag og føle at jeg har gjort en forskel (mere eller mindre). Jeg er god i akutte situationer, og uden misforståelser -så elsker jeg når der har været noget alvorligt eller akut -for jeg arbejder bare så godt under pres!

Umiddelbart har der ikke været nogen tvivl om at jeg skulle ha' været ambulanceredder eller paramediciner -men jeg er ikke høj nok :boo  Kravet er 170 cm - og jeg er kun 164... Der tages INGEN dispentioner... Desværre...

Jeg har tænkt lidt på at jeg så måske skulle arbejde på en akutafdeling som sygeplejerske -men jeg har bare ikke den rigtige mavefornemmelse omkring det. Det føles ikke som mig.

Jeg har så søgt på nettet om hvad der lige kunne passe ind i mine drømme om job, og der faldt jeg over politibetjent. Man skal være 21 år for at søge ind, så det betyder at jeg jo har hvertfald 2 år til at træne mig op til den fysiske test. Det gav mig fuldstændig blod på tanden, og jeg sad og regnede det hele ud "hvis jeg nu er gravid nu, så passer det med at jeg kan starte på kørekort, blive en nogenlunde stabil fører, føde vores baby , langsomt træne mig op, for så til sidst at kunne klare testen" MEN det er jo ikke realistisk... Jeg er ikke i tvivl om at jeg sagtens ville kunne træne mig op -for hvis jeg vil så kan jeg.

Problemet her er bare at min kæreste altid har haft en stor drøm om at blive politibetjent -men har ikke kunne fordi han synes vi skulle priotere min uddannelse (han synes ikke vi har råd til at studere begge) først. Så jeg ville føle lidt at jeg måske ville tvære det i hovedet på ham -if you know what i mean..

Jeg er så pokkers forvirret!

Ansøgningerne til næste hold på de fleste uddannelser er i Marts - så jeg har lidt travlt hvis jeg skal nå at komme i betragtning til næste omgang -hvilket jeg virkelig har behov for :-(

Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg skriver dette indlæg -men jeg tror jeg havde behov for at komme ud af mit stress..

Del dette indlæg

Din kæreste bliver hverken mere eller mindre politimand af at du bliver det.... Så det synes jeg ikke du skal tænke på! Snak med ham om det, og lur mig, om han ikke støtter op om dit ønske, når du forklarer ham at det er det der føles rigtigt i dit hjerte!

Og han kan vel stadig få uddannelsen når du er færdig?

Det lyder da som om du har "fundet" det rette :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er der ikke også højdekrav som betjent?

Jeg tænker, du skal prøve det, du helst vil. Man ved ikke, hvad der er noget for en, før man har prøvet det. Det er mega øv at fortryde, men sådan er det. Jeg er selv læreruddannet og efter 2,5 år som færdiguddannet, er jeg sikker på, at jeg skal finde på noget andet.

Du er stadig ung, så du skal bruge lidt tid på at tænke dig godt om, men ellers er det altså bare at springe ud i det. Som jeg hører det, er politiet lidt sådan en nødløsning for dig...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Umiddelbart da jeg startede med at læse dit indlæg tænkte jeg: du skal så meget læse videre til sygeplejerske. Hvis du godt kan lide det akutte skal du i hvert fald ikke satse på at stoppe ved social- og sundhedsassistent uddannelsen, for de bliver udfaset af sygehusene (og no offense, men det akutte og fart over feltet foregår bare ikke i hjemmeplejen)..

Som du selv er inde på kan man arbejde i en skadestue/modtagelse/akutafdeling (sengeafsnit).. men jeg vil sige at på eks nogle almene medicinske afdelinger er der også masser af akutte, fart-over-feltet og hurtige-beslutninger-om-liv-og-død situationer. På min afd. eks. er patienterne meget komplekse og svært syge, og vi står rigtig tit i de der situationer, hvor det bare går stærkt. Jeg er på medicinsk gastroenterologisk afdeling.

Jeg er sikker på at det også er sådan på masser af andre medicinske afdelinger og måske også kirurgiske (forestiller jeg mig).

Hvis man tænker lidt mere langsigtet kan man efter bare et par års ansættelse i almene afsnit få job på intensiv afsnit og tage uddannelsen til intensivsygeplejerske. Her har man mulighed for at være en del af MAT-teamet (som mange sygehuse har), som "kommer til undsætning" rundt omkring i huset, når patienterne pludselig bliver akut dårlige.

Man kan også tage uddannelsen til anæstesisygeplejerske. Her er man en del af det team, der indgår ved operationer, men også ved eks. traumekald og hjertestop.

Man kan også være heldig at få arbejde på et af landets traumecentre.

.. jeg har først selv fået øjnene op for hvad sygeplejersker egentlig laver, efter at jeg blev færdig og fik mit første job. Men det er længe at bruge 3,5 år af sit liv, hvis det alligevel ikke lige var det.

Politibetjent er jo en noget anden boldgade og der er det akutte arbejde af en noget anden karakter. Men ja, man er jo stadig med ude hvor det går stærkt og der nogle gange skal træffe hurtige beslutninger. Det kommer vel an på, hvad man forestiller sig, når man siger akut. Om det er skyd eller ikke skyd, eller om det er forskellen mellem om en patient overlever eller ej..

Mht din kæreste: hvis det er politibetjent, du gerne vil læse til, så tag en snak med ham. Få en snak om, hvad han ville tænke om det.. hvis han har svært ved det, kunne et kompromis jo være at du "ofrede" dig og "nøjedes" med at arbejde som social- og sundhedsassistent mens han tager sin politi uddannelse og så tager du den bagefter.

Nå, det blev en gevaldig lang smøre :D

Det korte af det lange er nok, at du har flere muligheder for at arbejde med noget akut, men du skal mærke efter i dig selv, hvilken gren af det akutte, der tiltaler dig mest. Og så tag en snak med kæresten om, hvad han ville tænke om de forskellige muligheder :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min søster har været nogenlunde det samme igennem tankemæssugt som sig. Hun ønskede et job hvor hun var i kontakt med mennesker og hvor hun følte hun gjorde en forskel. Hun var igang med sygeplejeske uddannelsen da hun pludselig blev i tvivl. Hun følte der var for meget papirnusseri og bureaukrati i det. Efter en graviditet og barsel (og dermed en pause i uddannelsen) valgte hun at vende tilbage og færdiggøre sin uddannelse. Idag er hun sygeplejerske på en hardcore afd på Herlev sygehus og er mega glad for det. Hun gør en forskel og har med mennesker at gøre.

Det jeg vil sige med det er at kunne du måske starte på uddannelsen som sygeplejerske og se om det var noget for dig hvis du nu er i tvivl. Der findes jo sindsyg mange forskellige jobs indenfor sygeplejen.

Men lyder til politibetjent jobbet lyder som en hylde for dig :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

puha, tak for svar..

Jeg ved godt at der er masser af jobs som sygeplejerske, og sikkert også masser af afdelinger hvor det kræver at man er hurtig. Men ærligt så ved vi jo alle også godt at man ikke slipper for personlig pleje og skift af ble osv .. Og selvom jeg bestemt ikke er bange for at tage fat, og altid gør mit bedste, så kan jeg godt mærke at det ikke er noget jeg gider resten af mit liv.. Hvis i forstår hvad jeg mener?

Sygeplejerske har altid været plan B, og pludselig føles det bare ikke som mig...

Vi må prøve at snakke om det på søndag hvor vi har tid til at sætte os ned..

:kram2 :lovebk

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er selv sygeplejerske i hjemmesygeplejen - og jeg bliver nødt til at korrigere en af de andre svar - for JO der sker MEGET akut i hjemmesygeplejen - du skal tænkte sindssygt hurtigt, selvstændigt og sikkert - det er ofte dig som sygeplejerske der bliver tilkaldt i en akut situation og skal tage stilling til læge/112 whatever. Jeg havde samme holdning inden jeg kom ud - men damn i was wrong ;)

Plus alle de lange, komplekse forløb vi kører. Det er noget meget andet end det dyneløfteri, det har ry for at være.

Sorry - den skulle lige ud :) tilbage til dig. Keg var 100 % sikker på børn skulle være min levevej da jeg startede uddannelsen. Nu er jeg helt sikker på det stikmodsatte. Det er en helt igennem fantastisk uddannelse der åbner mange døre - både ifht jobmuligheder, men også til videreuddannelse. Jeg kan kun varmt anbefale dig sygeplejen :) men hvis du er i tvivl - har du så måske mulighed for at arbejde lidt som ssa og så måske søge ind i '16? Nogle gange siger man jo "when in doubt dont" - og så er det måske bedre at stoppe op og tænke?

Jeg hpber du finder den rigtige beslutning for dig :kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

puha, tak for svar..

Jeg ved godt at der er masser af jobs som sygeplejerske, og sikkert også masser af afdelinger hvor det kræver at man er hurtig. Men ærligt så ved vi jo alle også godt at man ikke slipper for personlig pleje og skift af ble osv .. Og selvom jeg bestemt ikke er bange for at tage fat, og altid gør mit bedste, så kan jeg godt mærke at det ikke er noget jeg gider resten af mit liv.. Hvis i forstår hvad jeg mener?

Sygeplejerske har altid været plan B, og pludselig føles det bare ikke som mig...

Vi må prøve at snakke om det på søndag hvor vi har tid til at sætte os ned..

:kram2 :lovebk

det kommer jo an på, hvor man havner. Hvis du er i skadestue/modtagelse/traumecenter har du ikke personlig pleje (måske vaske det værste blod af, så man kan få overblik over skader). Det har du heller ikke i anæstesien..

Men hvis det mere er plan b, så kan jeg godt forstå at du tvivler. Men hvorfor har du så valgt sosu? Der er da netop masser af personlig pleje? (Sorry, er bare nysgerrig :D )

men ja, helt sikkert en god idé at få en snak :)

Jeg er selv sygeplejerske i hjemmesygeplejen - og jeg bliver nødt til at korrigere en af de andre svar - for JO der sker MEGET akut i hjemmesygeplejen - du skal tænkte sindssygt hurtigt, selvstændigt og sikkert - det er ofte dig som sygeplejerske der bliver tilkaldt i en akut situation og skal tage stilling til læge/112 whatever. Jeg havde samme holdning inden jeg kom ud - men damn i was wrong ;)

Plus alle de lange, komplekse forløb vi kører. Det er noget meget andet end det dyneløfteri, det har ry for at være.

Er ikke i tvivl om, at man kan stå i nogle situationer, hvor man skal tænke hurtigt og træffe beslutninger i hjemmeplejen. Men når patienten bliver tilpas dårlig kaldes der jo læge/112 og så tager de ligesom over derfra (hvis pt er så dårlig at de skal indlægges)..

hos os kalder vi læge og/eller MAT, når patienten bliver dårlig.. men det er stadig os, der står med patienten mellem hænderne. Selvfølgelig er der nogle, der overtager, hvis pt skal akut på OP eller skal i respirator på ITA el.lign, men i langt de fleste tilfælde varetager vi som sygeplejersker den ordinerede behandling fra start til slut og er fuldt ud med i beslutninger om behandlingstiltag..

Så selvom det også kan være akut/komplekst i hjemmeplejen, så bliver det i mine øjne aldrig det samme som på sygehusene..

nå det var et major sidespring.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tænker lidt modsat af JustMe (ikke i det med livserfaring, der er jeg umiddelbart enig): Er der noget i vejen for at søge det hele?

Du får vel først besked, om du får plads til august, og så har du et par måneder mere at tænke i, og ellers sker der vel ikke noget ved at takke nej til pladsen. Gør der? :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tænker lidt modsat af JustMe (ikke i det med livserfaring, der er jeg umiddelbart enig): Er der noget i vejen for at søge det hele?

Du får vel først besked, om du får plads til august, og så har du et par måneder mere at tænke i, og ellers sker der vel ikke noget ved at takke nej til pladsen. Gør der? :unsure

Er det ikke sådan, at hvis man får pladd et sted, så "forsvinder" ens ansøgning automatisk de andre steder? Sådan har det i hvert fald været når jeg har søgt uddannelse :chin:

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er det ikke sådan, at hvis man får pladd et sted, så "forsvinder" ens ansøgning automatisk de andre steder? Sådan har det i hvert fald været når jeg har søgt uddannelse :chin:

Hmm det ved jeg faktisk ikke :chin: Jeg troede egentlig at man stadig kunne vælge, men det kan da godt være, at det blev for bøvlet i systemet, hvis man har den mulighed :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tænker lige højt: Politi er nødvendigvis mere akut end sygeplejerske. Der er også masse af kedelige rutine opgaver som betjent.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm det ved jeg faktisk ikke :chin: Jeg troede egentlig at man stadig kunne vælge, men det kan da godt være, at det blev for bøvlet i systemet, hvis man har den mulighed :unsure

Fra 2009 til 2012 (de år hvor jeg har brugt systemet) har det i hvert fald været KOT (den koordinerede tilmelding) der har stået for det, og der er indbygget i systemet at man kun får tilbudt én studieplads, som man så selvfølgelig kan sige nej til.

Men det er selvfølgelig ikke alle uddannelser der kører via KOT. Sygeplejerske ved jeg dog med garanti, at den gør. Tror også politibetjent er med :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fra 2009 til 2012 (de år hvor jeg har brugt systemet) har det i hvert fald været KOT (den koordinerede tilmelding) der har stået for det, og der er indbygget i systemet at man kun får tilbudt én studieplads, som man så selvfølgelig kan sige nej til.

Men det er selvfølgelig ikke alle uddannelser der kører via KOT. Sygeplejerske ved jeg dog med garanti, at den gør. Tror også politibetjent er med :unsure

Man laver jo en prioriteret ansøgning, og hvis du får nr 1, kommer ansøgningen ikke videre til nr to, tre osv.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man laver jo en prioriteret ansøgning, og hvis du får nr 1, kommer ansøgningen ikke videre til nr to, tre osv.

Netop!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Arh ok, så se endelig bort fra mit indlæg :blush :oops

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER