Ihpets-mortilto

Lege med sit barn

16 indlæg i dette emne

Af ren interesse, fordi jeg er så nysgerrig:

Hvor meget LEGER i med jeres børn. Altså leger, med legetøj eller tumlemøbler eller bolde osv - men lege. Ikke bagning, indkøb, gåtur, tvhygge osv.

Jeg spørger fordi jeg oplever det MEGET forskelligt i min omgangskreds.

I må også gerne fortælle om hvorfor i leger med barnet i den mængde tid i gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kaster bolde. Danseleg(hvor pigerne efterligner mig) gemmeleg, fangeleg, kildeleg, hoppe i sengen leg. "Gul giraf" vi sidder under et gult tæppe og så siger "giraffen" hvad de skal gøre / feks tælle til 2, finde næsen, synge en sang eller noget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det er MEGET forskelligt. 

Nu har Maliva og Logan jo hinanden til at lege med, så de leger ofte sammen og "mor må ik' være med", som M tydeligt siger det.

 

Det kommer meget an på humøret vil jeg sige.

Så sent som i dag, sad jeg på gulvet og lavede DUPLO drager til og med ungerne og legede "titte-bøh" med Logan. :)

 

Jeg vil sige at jeg nok leger med dem 15-30 minutter hver dag, hvis ikke mere :)

 

Men igen, det er meget afhængigt af humøret - og så behøver de forresten heller ikke mig til leg :) De leger helt fint selv og hygger sig med det :)

 

Jeg leger med ungerne fordi jeg elsker det.

Jeg elsker grinene og den følelse af at være i nuet, som kun børn kan give én :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer meget an på om det er en dag hvor T har været i dagpleje eller det er weekend/fridag.

Når T er i Dp leger vi altid sammen i omkring 1 time inden jeg begynder at varme aftensmad. Men det afhænger af både T og A, hvis A har en dag hvor hun bare vil hænge ved mig, så sætter jeg mig bare på gulvet sammen med A ved siden af T, og deltager så godt i legene som muligt.

Jeg har for det meste altid lavet maden i løbet af formiddagen så det bare skal varmes inden spisetid, for så har jeg mere tid til at koncentrere mig om pigerne.

Efter aftensmad læser vi bog/leger med dublo i 20 minutters tid inden pigerne skal i bad og gøres klar til at sove.

Til hverdag er det hele ret "skemalagt" for at jeg kan nå det hele.

I weekenden leger vi meget.

Så tager vi på legepladsen/tumler allesammen inde i sengen/leger med duplo osv.. Eller vi gøre rent/ordner vasketøj osv, som T elsker at hjælpe med. For hende er det lige så sjovt at være med til at ordne praktiske ting, som det er at lege :)

Men jeg synes også det skal være tid til at børn kan lege alene. Så det er ikke sådan at vi er med hele tiden, jeg tror også det er sundt for dem at skulle underholde sig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til hverdag er det lidt begrænset. Når jeg har hentet hende fra DP slapper vi ofte lidt af sammen, det kan være med puslespil eller læse en bog (eller 100). Men mange dage kravler hun op i sofaen, kalder på mig og hiver tæppet en over os og peger på fjernsynet, så trænger hin til at slappe af med Disney jr og så hygger vi under tæppet 20-30 minutter - men det er jo ikke leg. Mens jeg laver mad danser vi ofte sammen ude i køkkenet :) efter aftensmaden leger hun ofte selv mens vi rydder op og inden puttetid er der ofte dømt leg. Det kan være fangeleg, kolbøtter, kildeleg men også puslespil - det afhænger lidt af humøret.

I weekenden er vi meget ofte på legepladsen og vi leger også de samme lege som andre dage men hun får også masser af tid til at lege selv, vi vil jo også gerne nå nogle ting selv :) vi laver her nogen gange de lidt større legeprojekter som kæmpe duplo bygning, brio og motorik-baner - men altså er der god tid en hverdag kan vi også sagtens gøre det der :)

Jeg prøver at lave en god balance mellem at vi leger sammen og at hun leger selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt, det kommer an på hvor travlt vi har og hvordan Mies humør er - vi kan godt have en ramasjang dag, dvs det eneste der virker er arme omkring sig i sofaen med TV til at få hjernen til at slappe af. Ca 1 time. Og så går tiden fra leg.

Men mindst en time til hverdag oftest mere (delt imellem os) hvor alt fra sanglege til fangeleg er i regnet. Mere på dage hun hentes tidligt. Hun bliver først puttet kl 20 så fra aftensmad til sengetid er der meget tid til leg eller anden opmærksomhed. Andre dage leger hun selv i et par timer.

I weekenden er det selvf. Meget mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi leger meget. Tumler i seng, laver motorikbane, kildeleg, fangeleg, sanglege(gør vi tit!), legeplads, dans mv.. Men hun nyder også at lege selv samt bare sidde og få læst bøger. Så en god blanding.

Findes der noget bedre end når man får grineflip sammen med ens guld? :wub :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi leger meget. Tumler i seng, laver motorikbane, kildeleg, fangeleg, sanglege(gør vi tit!), legeplads, dans mv.. Men hun nyder også at lege selv samt bare sidde og få læst bøger. Så en god blanding.

Findes der noget bedre end når man får grineflip sammen med ens guld? :wub :wub

Nej!!! :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej grineflip er det bedste, vi får det gele tiden. Kommer vi alle 3 til at have øjenkontakt under fx aftensmaden griner vi så meget vi (mest vigga dog :D ) er ved at falde ned af stolen af grin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her kommer det meget an på om det er weekend eller hverdag.

en hverdag har vi jo typisk ikke meget tid men leger altid lidt mellem hun bliver hentet og aftensmad og så derefter.

lige pt elsker hun at lege med sine bobles dyr, vi laver puslespil, leger med dukken, læser bøger, tegner sammen ( og hun tegner alene også)

men vi bruger rigtig meget tid på at at lave mad sammen f.eks. så jeg prioriterer at snitte grøntsager med hende fremfor at gøre det hurtigt selv og så lege med hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På en alm dag har jeg to timer med Noah inden han skal i seng. Der bliver nok brugt en time på leg (jorden er giftig, tumleleg, duplo, gåvogn, puttekasse, bøger, borte-tit tit og klaver).

Han er ikke god til at lege selv, så man er heldig hvis man får ti minutter uden brok.

Hvis han er træt bliver fjernsynet tændt 18.30, så han kan se tv en halv time inden sengetid. Er humøret højt leger vi videre i stedet.

I weekenden leger vi mere med ham, men er også ofte ude på ture.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I hverdagene leger vi, hvis energien er til det - altså, nogle gange vælger AB at lege selv og fordybe sig alene. Andre gange er det vilde lege, hvor der løbes rundt i hele huset osv.

Den der laver mad er med i legene ind imellem, da jeg ofte har forberedt en del af maden inden hun bliver hentet.

Efter maden leger vi igen og enten vasker den ene op eller vi venter til AB sover.

 

I weekenden leger vi også meget eller er på tur osv. Vi handler ofte allesammen sammen i weekenden, men det er det eneste huslige udover madlavningen.. Så alt efter de generelle weekendsplaner leger vi nærmest en hel dag, eller vi er på besøg hos nogle, inde i byen, ude at gå tur osv..

 

Overordnet set leger vi egentlig ret meget! Og AB siger selv, når vi ikke må være med :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

Det lyder også til at der er stor variation herinde, ligesom jeg oplever i min omgangskreds.

Herhjemme er det meget varierende hvad vi gør. Men jeg leger nok med William i gennemsnit 2-4 timer om dagen. Men jeg er jo også hjemme med ham, så vi har lidt ekstra tid ;)

Vi laver ALTING sammen (han er også med når jeg tisser <_< ). Vi handler, bager, laver mad, går tur, ordner have, støvsuger osv sammen. William VIL være med.

Han leger kun alene maks 15 minutter af gangen.

JEG synes det er vigtigt at jeg også er med i legene. Altså ikke hele tiden, selvfølgelig, barnet må da gerne lege selv ;) Men jeg bruger tid på at lære ham hvordan man leger "rigtigt" med legetøjet, og jeg tænker også at jeg lærer ham nogle sociale regler, sprog og noget fantasi. Og det synes jeg er vigtigt.

Desuden er det vigtigt for mig, at vise mit barn at jeg interessere mig for det han synes er fedt/sjovt/spændende - og jeg giver ham lov til at styre legen - hvor det jo er mig der styrrer når vi laver mad fx.

Derfor undrer det mig, når jeg i min omgangskreds hører forældre der ikke gider/har lyst/synes det er vigtigt at lege med deres barn.

Men der ER jo 117 måder at være sammen med sit barn på, og der er jo selvfølgelig forskel på familier og sådan skal det jo være!

(Ps: jeg er til gengæld dødmisundelig på dem hvis børn kan lege selv længe, det bliver altså lidt rart når W gider det, bare en gang i mellem :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt. Børnene leger tit sammen og der har de ikke nødvendigvis behov for at vi er med. Nogle gange er det bare sjovere at lege med et andet barn. I hverdagen leger jeg vel alt imellem ½-1½ time tilsammen med børnene, alt efter humør og behov. I weekenden er det mere, der kan det være fodbold på græsplænen, stangtennis eller andet udenfor, men kan også være med puslespil en bog eller lign indenfor, eller bare ren og skær tumlelege. Det bliver nok en 2-3 timer i weekenden, hvor vi begge leger, men det er forskelligt. Dog ser ihvertfald Cassandra det også som en leg at være med i køkkenet og Sebastian kan godt bare li det.

I hverdagen skal der laves lektier og der sidder jeg tit med Sebastian imens det tage ml ½ min - 1 time og så sidder Cassandra ved siden af og "laver lektier" det vil sige hun maler eller øver sig i at skrive, men det er vigtigt for hende at hun også laver lektier. Det er jo ikke som sådan leg, lidt for Cassandra men ikke for Sebastian, men det er tid der bliver brugt hver dag med dem begge.

Sebastian kan godt lide at spille wii og der vil han tit gerne spille med en af os andre og det bliver tit ½ - 1 time der går med det og der er Cassandra også ved at kunne være med. Så nogle gange går eftermiddagene med det, andre gange får han at vide at idag er det leg med Cassandra og der bliver ikke tid til wii med mig.

 

Børnene er dog også gode til at lege selv og det vil jeg gerne have de bliver ved med og understøtter det, samtidig med jeg/vi selvfølgelig gerne vil lege med dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er svært at sætte et tidsinterval på, for det er meget forskelligt og vore leg er tit spontan - vi tager en dans, hvis der kommer en god sang, vi fjoller mens jeg laver mad, hun kommer og fanger mig og så løber jeg efter.

Ofte sidder hun og laver puslespil eller tegner mens jeg lavet mad et par meter fra. Jeg er henne ved hende meget af tiden, men skal også røre i gryden en gang imellem, så det er ikke "rendyrket legetid".

I hverdagen, når hun har været i VG, er hun ofte mættet af lege og indtryk, så der har hun mest bare behov for at side lidt med fjernsyn, bog eller iPaden for sig selv. Så der bliver det ikke til så meget.

Men i weekenden prøver jeg at sætte gang i noget, fx bygge togbane eller bagning. Så der bliver det til lidt mere. Lige for tiden bruger hun dog weekenden på at indhente den søvn hun ikke gider tage i vuggestuen, så det er begrænset hvor meget vi får leget om eftermiddagen, når hun sover fra 12-16 :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi leger med Vitus hver dag. Enten konkret leg - puslespil, røre i gryderne til legekøkkenet, stable tårn eller hvad det nu måtte være. Rigtig meget af tiden leger han også selv. Jeg/vi skal være til stede - måske sidder jeg på gulvet ved siden af ham og læser og er altså ikke "på" men til stede, og kan hurtig træde ind i legen, hvis han har brug for det. Men hvor mange timer vi konkret leger med ham, ved jeg ikke lige. Jeg synes en del :) Så er han glad og beskæftiget og glad Vitus=glad mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER