Oprettet November 21, 2014 Alt tyder på at min lille Tyttebøvs skal have indlagt dræn i begge ører. Nogen erfaringer som I vil dele? Særligt hvis der er et eller andet, I blev overraskede over. Jeg har det sådan, at selvfølgelig skal han have det, når den meget behagelige ørelæge anbefaler det, men synes alligevel at det er lidt...hmmm, man blir jo småbekymret. Og så kan jeg godt lide at være velforberedt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 21, 2014 Charlie har også fået dræn i begge ører. Oplevelsen var fin, han blev dog indlagt på sygehuet grundet hullet i hjertet. Men forbered dig på, at det er rigtig grimt når de får masken med narkosen. Det var faktisk det værste for mig!Han var rigtig ked af det bagefter og drak sindsygt meget saft, men utrøstelig gråd havde sygeplejersken forberedt os på. Det varede ca. 45 min. Så det var godt vi begge var med :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 21, 2014 Min lille pige (15 mdr) har i dag fået lagt dræn i begge ører. Hun har haft kronisk MØB og fik i denne uge lige en akut oveni = 7 dage med smerter, siddende søvn, penicillin og 40 grader feber! Her var ingen tvivl om, at dræn var det eneste, der skulle til. Vi gik kun til kontrol 1 gang, så turde ørelægen ikke vente længere (trommehinden kan jo springe!!!) Armen det har faktisk været nogle sindssyge hårde mdr!! Vi havde en tid kl 8. Heldigvis sov hun til kl 6.45, så hun skulle ikke faste så længe igen (hverken fast føde eller væske!) Kl 8.10 blev vi hentet af narkoselægen. Vi (min mand og jeg) holdt hende begge i hånden mens hun fik masken over sig. Hun græd lidt. Men faldt hurtigt ind (det var HÅRDT!) Så skulle vi forlade hende (jeg kiggede mig ikke tilbage!) og så efter 5 min lå hun til opvågning. Her måtte vi ikke røre hende før hun selv vågnede. Det var faktisk det hårdeste. Da hun vågnede var hun utrøstelig længe! Mere end jeg lige havde regnet med! Hun ville ikke have saft (sukkerpolitik afblæst i dag :D ) , og var bare ulykkelig. Hun fik en stor bamse af lægen. Han fortalte os, at hun havde massive mængder væske i begge ører. Altså voldsommere end "normalt!". Vi kørte hjem, hun var stadig meget omtumlet, og ville ingenting have. Igen blev hun tilbudt til saft og fik lidt rosiner. Ca en time efter opvågning ville hun spise. I løbet af de første par timer blødte det ud af ørerne. Det skulle man lige vænne sig til. Så skal hendes ører dryppes med dråber.. Hun var pjevs hele formiddagen. Så fik hun en god lur. Hele eftermiddagen og aftenen var hun bare glad! Hun blev puttet kl 19, faldt i søvn under sangen og har IKKE sagt en lyd siden kl 19! Det er sjældent sket før (i de sidste par mdr!) Så alt i alt en voldsom oplevelse - men nok mest for mor og far :) og det hele værd for Vega :wub Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 21, 2014 Tak I to søde. Det er rigtigt rart at høre den virkelig historie fra forældrende. Jeg synes egentlig jeg er meget pragmatisk, men for pokker hvor er det bare ikke rart at se sit barn været ulykkelig, selvom det er bedst i længden. Han har det jo også fint nu, men hans tale er klart påvirket og der er heller ikke tvivl om, at det har været der længe. Heldigvis har vi ikke døjet med mellemørebetændelse, men alle de andre tegn er der, og ørelægen sagde også at han kunne se, at væsken var blevet tyk, så den har været der længe og forsvinder ikke ikke af sig selv. Jeg vil gerne høre fra flere:) Tak igen og god weekend. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 21, 2014 Altså nu er Vega kun 15 mdr, men kan kun sige "hov" og "ar". Så håber også hendes sproglige udvikling rykker sig nu :) Men åh, det er da bare ikke sjovt :( Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 22, 2014 Charlies sprog er blevet SÅ godt efterfølgende! Det er ret overraskende faktisk! Vi var igennem trumlen to gange, desværre. Da han også begyndte at bløde på det ene øre. Vi ringede til afdelingen, men vi skulle ikke gøre noget medmindre det blev ved med at bløde. Da vi så kom til vores ørelæge til tjek efter sagde han at Charlie have været tjekket, da hele drænet var stoppet til at blod. Han prøvede at bløde det op, men uden held, så Charlie skulle opereres igen.. Men altså bagefter er vi kun glade for det og er ret sikker på at Charlie er det samme ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 22, 2014 Så lige den her tråd: http://www.babyklar.dk/forum/25717/væske-i-ørerne-dræn.html/#entry669581http://www.babyklar.dk/forum/25717/væske-i-ørerne-dræn.html/#entry669581Måske du kan bruge den? :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 23, 2014 Tak Majken:) Den kan jeg klart bruge. Jeg vil lige være opmærksom på blødninger; ringer direkte til ørelægen hvis jeg bliver i tvivl :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 23, 2014 Og så var det faktisk "min tråd", Majken linkede til, så skriv også til mig, hvis du har spørgsmål! Altså nu er det 2 dage siden hos os, og vi har oplevet at have et barn nu uden smerter :yay Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 23, 2014 Og så var det faktisk "min tråd", Majken linkede til, så skriv også til mig, hvis du har spørgsmål! Altså nu er det 2 dage siden hos os, og vi har oplevet at have et barn nu uden smerter :yay :loveshower Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 23, 2014 Jeg synes at det var benhårdt da han blev lagt i narkose, og stortudede så snart han sov. Men det var absolut også det værste. Tilgengæld er det nok det bedste vi har gjort for ham! Allerede få timer efter han havde fået drænet begyndte det at slå igennem på sproget. I dag snakker han virkelig godt - sætninger med op til 5-6 ord, forsøger hele tiden at konstruere nye sætninger og lærer nye ord med lysets hastighed. Og nu hvor han har MØB er han på ingen måde påvirket af det, udover at hans mave reagerer på penicillinen og han vist har et lidt større søvnbehov end normalt. P.s. Jeg var super tilbageholdende i forhold til indgrebet, og var klar til at vente adskillige måneder for at se om han kunne undvære. Ørelægen kæmpede for at overbevis om at det var det rigtige og det endte med at være min mand som tog den endelige beslutning. Så jeg kan virkelig godt følge dig i forhold til den følelse. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 23, 2014 For os var det lige omvendt - desto hurtigere desto bedre.. Hun var i konstante smerter, og kunne kun sove siddende den sidste uge op til!! Men ørelægen sagde dog også, det var et slemt tilfælde af kronisk MØB. Og så fik hun jo en akut oveni ugen op til. Derfor var det slemt. I de sidste par mdr, har hun aldrig haft en nat, hvor hun har sovet igennem. Det har hun 7-9-13 haft 2 af siden operationen for 2 dage siden. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 24, 2014 Dejligt at læse den her tråd med masser af gode erfaringer. Elliot har været ved ørelægen idag, og der skal lægges dræn på fredag.. Så vi har fået øredråber med hjem og så håber vi det ikke når at udvikle sig til endnu en MØB. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 26, 2014 Inger fik dræn i marts, 19 mdr gammel. Og hold nu op, hvor det bare hjalp med det samme!! Jeg var kun ked af én ting, og det var, at vi ikke fik det gjort noget før. For hold nu op hun havde meget bøvl med de små ører.lige pt. er jeg forkølet og har haft RØV ondt i øret i nat - har nærmest ikke lukket et øje pga. smerter. Og man bliver jo vanvittig - så jeg forstår godt, at de små søde prutter græder og har ondt.Det med narkosen var helt sikkert det værste - men det er jo heldigvis hurtigt overstået. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret November 30, 2014 Tak for de seneste kommentarer. På en måde begynder jeg at glæde mig...til det er overstået selvfølgelig, men også til at se udviklingen når han kan høre ordentlig. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 1, 2014 Vores mellemste fik også lagt dræn da hun havde kronisk MØB og trommehinden sprang skiftevis på ørerne min. 6 gange.. Hun mistede altså hørelsen i ca. 1 år. Det betød at hun sprogligt var sat helt af, og gik derefter til høre/talepædagog i lang tid efter. Nu hvor hun er 8 år kniber det stadig med nogle ord. Vi havde desværre rigtig mange problemer med drænene.. Som de andre skriver så er det ikke så rart at se dem blive lagt i narkose - og efterfølgende når de vågner har de sådan en dims i munden for at tungen ikke skal lukke for luftvejene.. Det var jeg ikke forberedt på og synes det var meget ubehageligt. Pøj pøj med lille Theodor.. :kram Og :kram til moderen :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 17, 2014 Lærke skal have lagt dræn i Januar måned.. 2,5 år gammel... Vi fik hende tjekket i sommers men der var ikke noget væske, det er så åbenbart kommet igen her til dette års vinter forkølelse med væske der ikke gik væk igen. VI har så heldigvis ikke haft en datter med hverken smerter eller lignende. Det har dog bare været så tydeligt at hun ikke høre så godt, specielt på hendes latens tid (fra hun får noget spurgt til hun har forstået det) Vi glæder os super meget til at få lagt dræn, jeg frygter dog, som så mange andre, når hun skal ligges i narkose.. Puuuuha Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 20, 2014 T fik lagt dræn i går og det forløb rigtigt fint. Det ene øre var dog ret "angrebet", trommehinden var blevet lidt blød og tyk (vist nok) fordi der har været væske så længe. Men det var ikke noget at være nervøs for, det var bare sværere for ørelægen at lægge drænet. Det var ikke rart at se ham blive lagt i narkose, men det var vist værre for min mand end for mig. T klarede det så fint. Jeg synes ventetiden var laaaaaang (det tog 20 minutter) og da han vågnede var han ulykkelig og helt slap, men det gik gradvist over helt efter planen og vi har bare en glad og dansende dreng herhjemme nu. Det er fedt. Jeg synes måske at jeg allerede kan se forskel. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 20, 2014 Hvor fedt at du allerede kan se en forskel! :D hvordan feks? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 20, 2014 Jeg synes bare han er nemmere at kommunikere med og han bliver mindre sur/hysterisk. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 20, 2014 Men ikke mindre fræk :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 20, 2014 Dejligt at læse, at det gik som det skal :) Det lyder meget, som da Charlie fik lagt dræn. God weekend til jer!! :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 20, 2014 Det lyder jo lovende :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites