tazdiginez

Dømmer du andres køb?

31 indlæg i dette emne

Inspireret af min anden tråd omkring pinlige køb:

opretter jeg denne tråd, så vi kan få debatten om buræg vs. økoæg herover, samt evt. andre ting.

 

Jeg synes det er en spændende debat - også fordi jeg ikke forstår det selv.

Jeg tænker ikke over andres køb, jeg vurderer dem.

Vurderer hvor længe jeg skal stå i kø, i forhold til det antal varer kunden foran mig har.

Jeg tænker ikke noget omkring andres køb eller ænser om en anden kunde har købt varer, som jeg synes er moralsk forkert eller jeg finder dumt.

 

Jeg kan ikke forstå, hvordan nogle mennesker kan blande sig i andres køb, at de har behov for enten at dømme dem eller kritiserer dem - også selvom det er en uskyldig tanke til en burhøne eller en sympati til alkoholikeren der ikke kan betale sin øl. :)

Jeg kan ikke forstå at man kan have et behov for at blande sig i andres køb på den måde - også selvom man ikke siger noget.

 

Forleden da jeg var nede og handle sammen med J, stod vi bag et ungt par der havde både fløderand, chips og sodavand i kurven. Slanke, unge og smukke mennesker.

De snakkede ikke sammen, før vi stillede os bag dem (jeg ved dette, fordi jeg ventede på J ved kassen i 2 minutter, inden vi stillede os i kø) - JEG fik elevatorblikket fra pigen og så gik snakken HØJT om, hvor mange kalorier der var i deres varer :rolleyes

Jeg ÆNSEDE dem ikke, før deres ret åbenlyse samtale fandt sted, jeg ænsede ikke deres varer før de smaskede dem i snotten på mig, med kalorietal og et blik om "det er IKKE det her du skal spise" - og så stod jeg med mine bleer, MME og yoghurt og rullede med øjnene.

J var tæt på at sige noget, det samme var jeg, men hvorfor? Hvorfor skulle jeg forsvarer mig selv overfor dem?! De kender mig ikke og bør i særdeleshed slet ikke blande sig i mit liv - for den sags skyld, dømme mig ud fra mit udseende! 

 

Hvorfor kan man ikke bare passe sit eget - handle i fred og så lade folk købe det de skal ha', uden at der er fordømmelse, tanker eller andet blandet ind i det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl, om det her er et debatoplæg eller en udluftning? :unsure :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt i tvivl, om det her er et debatoplæg eller en udluftning? :unsure :kram

Jeg vil gerne høre andres ærlige mening om det.

Det er underligt nok, faktisk noget der interessere mig.

Jeg har sovet på gårsdagens debat og har nu vendt det i hovedet :) 

Jeg vil rigtigt gerne vide, hvad der gør at man kan dømme andres indkøb - også selvom det måske er en sød tanke til burhønen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjældent jeg kigger på andres indkøb, men blikket kan da falde på båndet eller lign og jeg kommenterer ihvertfald aldrig, det kunne ikke falde mig ind.

 

Jeg er pænt ligeglad med hvad andre propper i kurven og hvis de køber stort ind af en ting, kan jeg da godt tænke at de skal holde fødselsdag eller lign, men blot sådanne små observationer. Jeg kan da også godt indimellem selv købe stort ind af en bestemt ting, jeg holder mig ikke tilbage hvis der er et godt tilbud :) Har da lige købt en ½ gris idag, det var der ingen undrende blikke over eller kommentarer til.

 

Dog kunne jeg for 1 mdr.s tid siden ikke sige mig fri for, at kigge lidt på en mands indkøb. Alle varene var mærket økologiske, jeg ved godt at mange lever økologisk, jeg selv går en lang bue uden om, da jeg ikke synes det smager godt ( I know mange mener det har den bedste smag - not me) men det så bare meget markant ud og så nok også noget jeg kiggede en ekstra gang efter da han var en ældre gammel bayersk mand, som jeg bare ikke forventede det af, men jeg kommenterede ikke og hilste bare pænt og jeg har ikke en fornemmelse af at han kunne mærke min undring. Den var heller ikke nødvendigvis dømmende blot en undring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjældent jeg kigger på andres indkøb, men blikket kan da falde på båndet eller lign og jeg kommenterer ihvertfald aldrig, det kunne ikke falde mig ind.

 

Jeg er pænt ligeglad med hvad andre propper i kurven og hvis de køber stort ind af en ting, kan jeg da godt tænke at de skal holde fødselsdag eller lign, men blot sådanne små observationer. Jeg kan da også godt indimellem selv købe stort ind af en bestemt ting, jeg holder mig ikke tilbage hvis der er et godt tilbud :) Har da lige købt en ½ gris idag, det var der ingen undrende blikke over eller kommentarer til.

 

Dog kunne jeg for 1 mdr.s tid siden ikke sige mig fri for, at kigge lidt på en mands indkøb. Alle varene var mærket økologiske, jeg ved godt at mange lever økologisk, jeg selv går en lang bue uden om, da jeg ikke synes det smager godt ( I know mange mener det har den bedste smag - not me) men det så bare meget markant ud og så nok også noget jeg kiggede en ekstra gang efter da han var en ældre gammel bayersk mand, som jeg bare ikke forventede det af, men jeg kommenterede ikke og hilste bare pænt og jeg har ikke en fornemmelse af at han kunne mærke min undring. Den var heller ikke nødvendigvis dømmende blot en undring.

Tak for dit svar :)

 

Observationer er jo ok. Vi er vel alle skyldige i at observerer vores omgivelser og vurderer vores situation udfra dette :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne høre andres ærlige mening om det.

Det er underligt nok, faktisk noget der interessere mig.

Jeg har sovet på gårsdagens debat og har nu vendt det i hovedet :)

Jeg vil rigtigt gerne vide, hvad der gør at man kan dømme andres indkøb - også selvom det måske er en sød tanke til burhønen. :)

Ok, jeg er også i gang med at brygge på et svar ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fornemmer at den her tråd har noget mere "spræng" potentiale, end den anden ;)

Mht. at dømme og mht. æg... Så vil jeg sige, at vi besluttede for snart længe siden, at herhjemme vil vi ikke købe buræg. Og det glædede mig da Kvickly (var det ikke dem?) annoncerede, at de tog dem ud af deres sortiment. Men jeg har aldrig nogensinde tænkt over, hvilke æg andre har i deres kurve.

Men jeg kan godt få fordømmende eller i hvert fald negative tanker, sådan i al almindelighed. Jeg kunne ikke drømme om at kommentere eller påpege eller glo eller whatever. Jeg vil da mene, at jeg opfører mig ordentligt. Men mine tanker popper "ufrivilligt" op.

Fx. Kan jeg specifikt huske, at jeg en dag så en meget overvægtig familie - mor, far og to børn - der kom med en vogn, hvor der var rigtig mange lightprodukter, færdigmad og virkelig mange flasker pepsi max. Og det var så samtidig på et tidspunkt, hvor LCHF kørte rigtig godt for mig. Så der må jeg indrømme, at jeg mentalt rystede lidt på hovedet og tænkte "Hvordan synes I selv det virker, med de der lette løsninger?". Og det er da virkelig ikke en særlig sympatisk tanke. :blush Men derfor holdt jeg den netop også for mig selv ;) Og jeg ved jo ikke, om de fx havde kæmpet med vægten længe og nu besluttet at denne weekend skulle være med "gamle hyggelige vaner" eller om de bare trives superfint med deres størrelse og deres vaner. Det rager ikke mig. Men jeg spejlede mig selv og mine vaner i det, og følte, at jeg selv havde "set lyset". Og det var nok mest det, at de købte light-produkter, hvor jeg fik sådan en tanke om, at hvis de prøvede at tabe sig, så tror jeg ikke på, at det er måden at gøre det på. Men det rager jo ikke mig :)

Der kan også poppe en mindre klædelig tanke op hos mig, hvis nogen har sådan en af de der pelse, der stadig har hoved og ben osv. Dem har jeg det lidt svært ved, fordi jeg er meget påvirket af udsendelser og kampagner omkring dyr, der bliver mishandlet. Men jeg siger ikke noget til andre, der har valgt at købe dem.

(Til gengæld har jeg uden skyggen af skam kommenteret højlydt, når folk har tændt cigaretter på steder, hvor det er meget tydeligt markeret røgfri zone, og en gang, hvor jeg så en kvinde tørre en stor bussemand af i et bussæde. Og det kan godt være, at jeg på den konto har såret nogen, der ikke kunne gøre for det. Men det overskred min grænse for, hvordan man kan behandle mennesker omkring sig :blush)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan også godt få nogle ideer eller forestillinger, når jeg ser, hvad der ligger på båndet til kunden før mig.

Fx har jeg flere gange bidt mærke i ældre mennesker, der køber delikatessepålæg, fiskefilet, den dyre mayo, øko-æg, agurk, tomat osv, hvor jeg så bliver lidt glad, fordi jeg tænker, at de skal hjem og have en rigtig hyggefrokost, sådan som jeg kender den fra min barndom, når vi har været på besøg hos mormor og morfar. :7himmel

Generelt "dømmer" jeg (på godt og ondt) nok ud fra, hvad jeg kender/tror på fra mig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar Barbamama :)

Det er en lidt sprængfarlig tråd, men ikke desto mindre tror jeg på, at vi kan holde den sober ;)

 

Så blev jeg så meget klogere..

Vi er jo ikke alle uskyldige og jeg kan da også selv tænke i baner, hvis jeg ser en kombination af varer på båndet, der er sjov, men det er fordi jeg SELV ville være lidt betænkelig ved den kombination, hvis jeg købte det. 

 

Jeg tror bare at jeg er enormt dagdrømmene og står i mine helt egne, private tanker i køen i Rema, istedet for at observerer andre.

Jo, jeg kan godt, men så kan jeg stå og tænke for mig selv, hvad en anden kunde mon tænker og så digte min egen historie ud fra det.

 

Jeg tror simpelthen at mine tanker er for "barnlige" i sådanne situationer, til at jeg kan "snappe" ud og så rent faktisk nå og tænke fordømmende tanker om andre, Det sker kun hvis jeg snappes ud af det, på den ene eller anden måde. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lægger sjældent mærke til hvad andre køber, men som dig lægger jeg mærke til mængden! Hvem gider stå bag dem med den fyldte indkøbsvogn i køen? :D

Vi køber så vidt muligt økologisk herhjemme, fordi vi synes det smager bedre, og det er ikke fordi jeg er fordomsfri mht. hvad andre køber, men at dømme kræver en vis observans, og den er jeg ikke i besiddelse af når jeg er i supermarkedet.. ;) Det skal bare overstås..

Og HVIS jeg endelig lagde mærke til andres indkøb, og noget faldt mig for brystet, så kunne jeg aldrig drømme om at kommentere på det.. Hvad folk køber er op til dem selv, og det rager ikke mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg dømmer ikke andres køb. Ofte har jeg for meget angst til at lægge mærke til andet end tankerne i mit hoved. Dog har jeg prøvet et par gange at kigge på båndet og så sammensætte det til noget spiseligt :) det skubber angsten lidt.

Jeg er nået dertil hvor jeg er mere ligeglad med om folk synes jeg er imod dyrevelfærd fordi jeg køber buræg. Vi spiser mange æg (bla fordi jeg ikke spiser kød) så det ville vores økonomi ikke kunne holde til hvis det skulle være øko.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som regel er jeg temlig ligeglad med hvad andre køber, men hvis jeg af en eller anden grund bliver opmærksom på andres vare, så tror jeg lidt at min hjerne når at danne sig nogle meninger og tanker, før jeg måske selv bliver opmærksom på det.

Det kan være både positivt og negativt...

 

Fx var jeg ude og handle en formiddag, i et mindre og lokalt supermarked. (ikke lokalt for mig dog) Jeg går til kassen, og kommer forbi et ældre ægtepar, som jeg gætter på har været sidst i 80'erne. Søde, lidt skrøbeligt udseende, kærlige overfor hinanden og bare sådan lidt hyggelige. De havde en hel indkøbsvogn fyldt med halmkranse, som de hjalp hinanden med at skubbe rundt.

De kom så tilfældigvis til at stå bag mig i køen, hvor de mødte en (ung) bekendt, som spurgte til de mange halmkranse. De fortalte så, glædesstrålende, at det var fordi alle deres børn, børnebørn og oldebørn, havde fast tradition med at mødes en bestemt søndag op til december hjemme hos dem, for at lave adventskranse og spise æbleskiver.

Og der kunne jeg altså ikke lade være med at vende mig om og sende dem et kæmpe smil.... Og jeg gik bare glad derfra :)

 

Men det er jo også en lidt "ekstrem" situation....

 

Normalt ville jeg ikke reagere/kommentere på hvad andre gør/køber i et supermarked (eller andre steder egentlig)

 

Men jeg kan ikke stoppe mig selv i somme tider at tænke noget..... Og det er vel også ok? Jeg regner også med at andre tænker ting om mine varer fra tid til anden, og så er det min opgave at være ligeglad. Nogle gange er det nemt (hvis man fx køber noget med god samvittighed) og andre gange kan det være svært (når man selv har lidt dårlig samvittighed i forvejen, over varerne i kurven)

Men som udgangspunkt, forsøger jeg altid at sige til mig selv at jeg er ok, og det jeg gør er i orden, og den overbevisning skal (uvidende) fremmede ikke have lov at rykke på, hverken med skæve blikke, rullende øjne eller kommentarer.... Og når det sker at nogen "angriber" mig i offentligheden, så er jeg blevet bedre til bare at smile og sige at det har du selvfølgelig lov til at synes, frem for at forsvare mig.

 

Det blev vist lidt rodet sammen :D Håber ikke mine pointer forsvandt et sted....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker ikke rigtig over hvad andre køber, men faktisk mere på hvad andre tænker om mine varer der på båndet....for tit så køber jeg måske ind til en hyggeaften, eller kage eller gæster what so ever og tænker at det jo ligner jeg fx. kun spiser usundt eller noget hvilket jo er noget fis for vi handler jo osse alm. Dagligdags indkøb med hvad der dertil hører ;-) nogen gange er der jo os et godt tilbud hvor jeg måske kom for at købe eksempelvis mælk hvis vi er rendt tør, så smider jeg to mælk op og måske 6 pakker bind eller hvad der nu lige er tilbud på...det tænker jeg os må se lidt dumt ud med den kombi hehe..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig drømme om at kommentere på andres indkøb. Jeg skal ikke blande mig i, hvad folk køber, og hvordan de lever deres liv. Præcis ligesom jeg forventer, at andre mennesker blander sig langt uden om mine indkøb..

jeg tænker aldrig over, om folk har øko-varer på båndet eller ej.. jeg har en holdning til det (også eks. i forhold til æg), men jeg lægger ikke mærke til om andre "lever op til" mine holdninger, for det interesserer mig ikke.

Til gengæld kan jeg da ærligt godt tænke mit, hvis jeg ser en familie, som eks. er svært overvægtige, fylde båndet med chips, sodavand og frysepizza.. sådan lidt a la "hvor er det dog ærgerligt, at de lever deres liv på den måde". Mest fordi, jeg kan blive ærgerlig på deres vegne over, at de er svært overvægtige med de konsekvenser det nu kan have (eks. diverse sygdomme/skavanker).. men det er korte, flygtige tanker, som hurtigt bliver erstattet af andre.. jeg dvæler ikke ved det, for jeg er jo i sagens natur ligeglad. Det må de jo selv om.

og kan da også trække mentalt på smilebåndet over en alkoholiker, der fylder båndet med øl..

Mest fordi jeg igen synes, det er en ærgerlig situation at befinde sig i. Og så fordi jeg møder dem dagligt i mit arbejde. Tit kan jeg jo se på de andre i køen, at de bliver forargede, og der tænker jeg tit, at de skulle bare vide, hvor søde, betænksomme og kærlige mennesker de her alkoholikere som oftest er, og hvor givende det kan være at tale med dem..

så bottomline: ja, jeg lægger nogle gange mærke til andres indkøb, og kan også godt tænke en tanke eller to om det, men jeg viser det ikke og er fuldstændig ligeglad med, hvordan andre lever deres liv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst hele tråden, men jeg er nok et sted midt imellem. Er ikke særligt detaljeorienteret, så jeg "ser" ikke rigtigt hvad andre har på båndet, ligesom jeg aldrig har en anelse om hvilket tøj folk har på, selvom jeg har været sammen med dem i flere timer. Men det er nu ikke holdningsbaseret, det er bare sådan mine øjne ser, åbenbart.

 

Jeg er også langt hen ad vejen ligeglad med hvad folk køber, men jeg har er lidt dømmende når folk køber cigaretter med deres barn på armen, og jeg bemærker det måske også hvis en meget overvægtig person køber store mængder sodavand og chips. Men altså så er vi ude i helt særlige tilfælde, det er ikke noget jeg bemærker ofte. Jeg kan umiddelbart kun komme i tanke om situationer, hvor det er en forælder som køber decideret usundt ind til sit overvægtige barn. Anyway, så kunne jeg ALDRIG finde på at nævne det eller opføre mig anderledes eller provokerende i situationen. Jeg forstår ikke hvorfor nogen gider at stå og skabe dårlig stemning i en kø; uanset om det gælder varer, ventetid eller nogens udseende, og jeg vil på ingen måde deltage i det. 
Til gengæld er jeg en sucker for flinke mennesker og overbærenhed. Jeg går ofte glad hjem, når folk har været flinke ved fremmede, kassedamen, buschaufføren eller en tilfældig på gaden, og jeg har været vidne til det. 

 

Jeg tænker dog ofte på, om andre dømmer det jeg køber. F.eks. i tirsdags hvor jeg stod i Brugsen med 2 faxe kondi booster, en flaske vand, 1 glutenfri øl og toiletrens. Kl. 12! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det gør jeg. Eller, nej, jeg dømmer ikke i ordets negative forstand - men jeg ser. Selvfølgelig gør jeg det.

Jeg tænker ikke dårligt om menneskene der køber varerne, det falder mig virkelig unaturligt at dømme på det!

Jeg ser mere varerne fordi jeg er ubeskriveligt meget nysgerrig. Damen foran mig har måske hakket oksekød og revet ost, gad viden om hun skal have madpandekager eller lasagne til aftensmad?

Men jeg er generelt en person der ser ALT! Og så elsker jeg at blive overrasket. Altså, at tro man ved noget om folk og så tager man total fejl, det er sjovt. Fx når fin mand i habit køber. "Alt for damerne", når gammel dame køber Skyr, osv.

Og faktisk var jeg sådan en kassedame i ikke synes om. Ej, jeg kommenterede ALDRIG negativt, og aldrig i ulvetimen/de stressede osv. Men der 1 time før luk, hvor der er helt ro og ingen kø, der kunne jeg sagtens sniksnakke med kunderne. Fx husker jeg tydeligt en mand der udelukkende købte kamillete, halspestiller og pudsenlseklude - til ham sagde jeg god bedring, og han blev rigtig glad og svarede at det var hans kone der var blevet syg og han var blevet sendt i byen. Jeg har også sagt tillykke til nogle der har købt flag og alt det der.

Jeg kan sagtens tænke mit, om andres varer (og jeg tror på at det gør vi alle!!). Fx med buræg. Men også om økoæg. Jeg "morer" mig i mit stille sind over dem der køber øko æg og disccount mayonnaise fx. Jeg tænker ikke ilde over dem, men jeg bemærker det.

Jeg kan også blive trist når jeg ser teenagere (tynde og det hele) købe rigtig meget junk. Men det er fordi jeg tænker på mig selv og hvordan jeg gik fra at være tynd teen til vomed voksen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tænker jeg sjældent over hvad andre køber medmindre de lige smider 22 kartoner letmælk og 1 liter sødmælk op på båndet (den studsede jeg over forleden)... Til gengæld havde jeg en lidt ubehagelig oplevelse en dag hvor jeg havde en kurv fuld af grøntsager og skyr hvor kvindemennesket bag mig følte at hun bare måtte kommentere at det var underligt at jeg var tyk når jeg nu købte så meget grønt... Meget grænseoverskridende... Det skal siges at jeg har PCO og har tabt 60 kg de sidste 2 år så jeg har rigtig meget løs hud, men det rager vel ikke hende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg kom lige til at tænke på, da jeg var teenager og arbejdede i en tøj-butik, hvor en stor, maskulin, skaldet (og umiddelbart lettere uhygiejnisk) mand, spørger om jeg har de her blondestrømpebukser i str et-eller-andet-meget-stort, fordi "De var så gode at fiske i".

Jeg vil ikke sige, at jeg tænkte negativt om manden, men tankerne fik i hvert fald frit spil ;)

I samme tøjbutik oplevede jeg at en dame købte 7 par trusser, hver eneste lørdag. Det kunne jeg heller ikke lade være med at fundere lidt over :blush:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg kom lige til at tænke på, da jeg var teenager og arbejdede i en tøj-butik, hvor en stor, maskulin, skaldet (og umiddelbart lettere uhygiejnisk) mand, spørger om jeg har de her blondestrømpebukser i str et-eller-andet-meget-stort, fordi "De var så gode at fiske i".

Jeg vil ikke sige, at jeg tænkte negativt om manden, men tankerne fik i hvert fald frit spil ;)

I samme tøjbutik oplevede jeg at en dame købte 7 par trusser, hver eneste lørdag. Det kunne jeg heller ikke lade være med at fundere lidt over :blush:

Det er lige det jeg mener. Det er da lidt sjovt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt komme til at tænke over det, hvis jeg ser noget, der "stikker ud". Jeg vil ikke kalde det at dømme, og jeg kommer aldrig med kommentarer eller onde blikke, det synes jeg er ubehøvlet.

Ligesom Stephi kan jeg godt nogle gange stå bag en i køen, og tænke på, hvad de mon skal have at spise eller lignende.

Jeg dømmer (stiltiende), hvis jeg ser gravide købe smøger, det må jeg altså indrømme. Ligesom jeg dømmer, når jeg ser dem ryge.

Jeg skulle engang sælge noget tøj til en højgravid, som stank af parfume og røg og havde ufattelige mængder makeup på. Der fik jeg sgu lidt ondt i maven.

Jeg kan også godt rynke lidt på næsen, når jeg skal vaske på vaskeri, og dem før mig har vasket babytøj og sengetøj, og det lugter kraftigt af parfume. Jeg er ikke selv hellig, og tænker ikke "dårlige forældre" men mere "stakkels barn".

Jeg undrede mig også en del over en pige der gik i en vuggestue jeg arbejdede. Hun havde virkelig meget overtøj, men alt sammen så billigt som muligt. Moderen synes hun var fin og yndig, og jeg tror hun nød at kunne matche de fine - billige - jakker, med fine - billige - sko. Pigen frøs, og gik i fodtøj af dårlig kvalitet, og det undrede mig ret meget, at moderen ikke havde købt en god jakke og et par gode støvler, fremfor 3-4 dårlige, når det både havde været billigere i længden og bedre for barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at både vores DP og BH har foretrukket at mine børn har flere af det samme.

På den måde skal de ikke bekymre sig om tøjet bliver for beskidt eller går i stykker - det er rart for dem og rart for mine børn, at de kan få lov til at folde sig ud som de vil.

Jeg køber billigt til børnene fordi de ikke kan passe det næste år - og fordi de er i en alder, hvor tøjet bliver brugt på måder, hvor det slides til.

Desuden ser jeg personligt ikke nogen grund til at bruge 300 kr. på en body, som min søn kan passe 1 måned, eller bruge 500 kr. på et par støvler min datter ikke kan bruge næste sæson.

 

Pædagogerne i Ms BH, har udtrykt mange gange i denne regnfulde periode, at de er glade for at hun har haft ekstra overtøj med, da det giver DEM en frihed og det giver Maliva en frihed.

Hvis hun hopper i vandpytter om formiddagen og hun gerne vil ud om eftermiddagen, så giver de hende det andet sæt regntøj på. Så kommer hun i tørt overtøj og pædagogerne skal ikke spekulerer på at presse det våde overtøj ind i et varmeskab.

 

Ingen af mine børn fryser, fordi de går i tøj fra Bilka eller har arvet.

Jeg har oplevet 1 gang, at Ms gummistøvler var utætte, men så havde vi heldigvis et andet par, der kunne bruges... ( ;) )

 

Må jeg spørge hvorfor du tænkte som du gjorde omkring det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja har ofte haft overtøj og sko fra ex Bilka. Men hun har altid været glad for det, og har aldrig hørt at det ikke skulle være varmt nok?? Tænker nogle gange - siger institutioner til hvis ex man har fået fat i overtøj som er uhensigtsmæssigt - dyrt eller billigt?

Jeg så fx en gang i Majas gamle børnehave en lille pige blive skældt hæder og ære fra af sin far, fordi hun havde haft nogle fine ballerina-sko på ude på legepladsen en regnvejrsdag. Til dels blev jeg ret harm på de forældre for overhovedet stave givet en 4-5årige sådanne sko med hvis hun ikke må tage dem på, og dernæst lidt på personalet, at de ikke have været opmærksom på at børnene er klædt ordenligt på? Ex 'ej, du skal lige have gummistøvler på - det regner' eller sådan noget

 

 

Jeg ved at både vores DP og BH har foretrukket at mine børn har flere af det samme.

På den måde skal de ikke bekymre sig om tøjet bliver for beskidt eller går i stykker - det er rart for dem og rart for mine børn, at de kan få lov til at folde sig ud som de vil.

Jeg køber billigt til børnene fordi de ikke kan passe det næste år - og fordi de er i en alder, hvor tøjet bliver brugt på måder, hvor det slides til.

Desuden ser jeg personligt ikke nogen grund til at bruge 300 kr. på en body, som min søn kan passe 1 måned, eller bruge 500 kr. på et par støvler min datter ikke kan bruge næste sæson.

 

Pædagogerne i Ms BH, har udtrykt mange gange i denne regnfulde periode, at de er glade for at hun har haft ekstra overtøj med, da det giver DEM en frihed og det giver Maliva en frihed.

Hvis hun hopper i vandpytter om formiddagen og hun gerne vil ud om eftermiddagen, så giver de hende det andet sæt regntøj på. Så kommer hun i tørt overtøj og pædagogerne skal ikke spekulerer på at presse det våde overtøj ind i et varmeskab.

 

Ingen af mine børn fryser, fordi de går i tøj fra Bilka eller har arvet.

Jeg har oplevet 1 gang, at Ms gummistøvler var utætte, men så havde vi heldigvis et andet par, der kunne bruges... ( ;) )

 

Må jeg spørge hvorfor du tænkte som du gjorde omkring det?

 

Det var faktisk ikke det, at det var billigt, jeg havde noget imod, det var mere princippet i, at hun brugte forholdsvist mange penge på tøj, der ikke holdt hendes datter varm og tør, men bare "yndig". At hun fx hellere ville købe 3 par prinsesse-ballerinasko end et par gode sandaler. 

Jeg har ikke noget imod brugt tøj eller billigt tøj. Det er Karlas tøj også langt hen af vejen. Men når jeg skal købe fx. sko til hende, er det langt vigtigere for mig, at de er gode, end at de er fine. 

 

Hun havde også virkelig langt hår, som var et mareridt for hende - det var uglet hele tiden, hun var ulykkelig over at få det redt efter lur, og det var hele tiden i vejen, når hun legede. Men hendes mor nænnde ikke at klippe hendes "prinsessehår". Det havde jeg altså svært ved at forstå, særligt når vi flere gange bad hende om at overveje at klippe håret, fordi det virkelig var generende for hende. 

 

Jeg er ligeglad med hvad prisen for tøj og udstyr er, men jeg kan ikke forstå, at man prioriterer "prinsesse" frem for varmt/ behageligt/ tørt/ støttende etc. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk ikke det, at det var billigt, jeg havde noget imod, det var mere princippet i, at hun brugte forholdsvist mange penge på tøj, der ikke holdt hendes datter varm og tør, men bare "yndig". At hun fx hellere ville købe 3 par prinsesse-ballerinasko end et par gode sandaler.

Jeg har ikke noget imod brugt tøj eller billigt tøj. Det er Karlas tøj også langt hen af vejen. Men når jeg skal købe fx. sko til hende, er det langt vigtigere for mig, at de er gode, end at de er fine.

Hun havde også virkelig langt hår, som var et mareridt for hende - det var uglet hele tiden, hun var ulykkelig over at få det redt efter lur, og det var hele tiden i vejen, når hun legede. Men hendes mor nænnde ikke at klippe hendes "prinsessehår". Det havde jeg altså svært ved at forstå, særligt når vi flere gange bad hende om at overveje at klippe håret, fordi det virkelig var generende for hende.

Jeg er ligeglad med hvad prisen for tøj og udstyr er, men jeg kan ikke forstå, at man prioriterer "prinsesse" frem for varmt/ behageligt/ tørt/ støttende etc.

Jeg læser det som om at det du vil frem til er at kvaliteten ofte daler med prisen. Og egentlig var det nok morens manglende sans for sit barn der helst skulle være en assecorie forlænger der kom til udtryk i det billige kvalitets løse overtøj. Men det har jo Intet med 95% af de andre danske børnefamilier der ser på barnet inden de køber billigt overtøj at gøre.

Der vil altid være få eksempler som dit og dem hvor penge ingen hindring er for at købe dyrt upraktisk prinsesse udstyr som hverken er varmt nok eller hvor børnene selv kan tage det på. Fx smarte anorakker som skal over hovedet og lynes under armen - noget de fleste 3-4 årige ikke har motorik til, eller den der dyre fancy Pancy jakke med 14 knapper der skal igennem knaphuller der er præcis lige så store som knappen. Og hvor hals udskæringen er så dyb at de er våde ned til navlen hvis de kommer ud i regnvejr.

Det er fint og godt (vi har selv en yndig knappe jakke til Mie - dog billig) men det er IKKE børnehave tøj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser det som om at det du vil frem til er at kvaliteten ofte daler med prisen. Og egentlig var det nok morens manglende sans for sit barn der helst skulle være en assecorie forlænger der kom til udtryk i det billige kvalitets løse overtøj. Men det har jo Intet med 95% af de andre danske børnefamilier der ser på barnet inden de køber billigt overtøj at gøre.

Der vil altid være få eksempler som dit og dem hvor penge ingen hindring er for at købe dyrt upraktisk prinsesse udstyr som hverken er varmt nok eller hvor børnene selv kan tage det på. Fx smarte anorakker som skal over hovedet og lynes under armen - noget de fleste 3-4 årige ikke har motorik til, eller den der dyre fancy Pancy jakke med 14 knapper der skal igennem knaphuller der er præcis lige så store som knappen. Og hvor hals udskæringen er så dyb at de er våde ned til navlen hvis de kommer ud i regnvejr.

Det er fint og godt (vi har selv en yndig knappe jakke til Mie - dog billig) men det er IKKE børnehave tøj.

Så har jeg ikke formuleret mig klart nok. ;)

Prisen er fuldkommen underordnet i min verden - Karla har rigtig meget brugt tøj, og hendes flyverdragt sidste år kostede 400 kr. Det vigtigste er, at det holder barnet varmt og tørt mm.

Jeg er godt klar over, at man kan finde billige gode sko, og billige gode flyverdragter mm. Dem gør vi selv en dyd ud af at finde, for vi er nu engang begge på SU, og har ikke uanede mængder penge.

Og jeg synes personligt selv, at det er federe at finde noget, der er lige så godt, men billigere. For så har jeg sparet penge, og så er der til noget andet.

Jeg har INTET imod, at man køber et par sandaler til 200 kr, fordi det er det pengene rækker til. Det har jeg STOR respekt for! Og man skal ikke bruge flere penge, end man har. Og billige sko kan absolut være gode!

Men jeg kan ikke forstå, at man sender sit barn i vuggestue i ballerinasko og klip-klappere om sommeren. Og jeg synes ikke at en tynd, tynd, jakke med kæmpe pels-krave er egnet til vuggestue sent om efteråret. Uanset hvor meget den har kostet!

Jeg kan måske belyse det med et andet eksempel: Da jeg arbejde med babyudstyr, havde jeg en kunde, der skulle have en klapvogn. Den måtte max koste 1000-1500 kr. Jeg sagde til ham, at de klapvogne vi havde til den pris ikke var ret gode, og at han kunne få meget mere for pengene, hvis prøvede at kigge i den blå avis eller Danmark (der sælger brugte barnevogne og klapvogne). Han blev mildest talt vred over, at jeg havde foreslået ham at købe brugt, hans søn skulle i hvert fald ikke sidde i en brugt klapvogn! Det var tydeligt vigtigere for ham, at hans søns klapvogn var ny, fremfor at den var god.

Og den prioritering kan jeg ikke forstå. Når man sætter forfængelighed foran barnets komfort/ varme/ brugervenlighed etc..

Skide være med hvad den koster - jeg kan heller ikke forstå de forældre, der køber designertøj i dyre domme, og skælder børnene ud, når de grisser det til.

Jeg er stor fan af forældre, der sætter sig ned og siger "vi har xxx kroner til flyverdragt/ sko/ etc. Hvor kan vi få den bedste flyverdragt (etc) til det beløb" - om det så er 50 kr, og man tager barnet i mødrehjælpen og køber den bedste flyverdragt de har dernede.

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg ikke "dømmer" dem, der prioritere på den måde, jeg forklarede mig. Men jeg undrer mig. Dømmer er er ret hårdt ord, og det er altså ikke sådan at jeg står med løftede øjenbryn og sammenpressede læber. Jeg forstår det bare ikke.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det gør jeg. Eller, nej, jeg dømmer ikke i ordets negative forstand - men jeg ser. Selvfølgelig gør jeg det.

Jeg tænker ikke dårligt om menneskene der køber varerne, det falder mig virkelig unaturligt at dømme på det!

Jeg ser mere varerne fordi jeg er ubeskriveligt meget nysgerrig. Damen foran mig har måske hakket oksekød og revet ost, gad viden om hun skal have madpandekager eller lasagne til aftensmad?

Men jeg er generelt en person der ser ALT! Og så elsker jeg at blive overrasket. Altså, at tro man ved noget om folk og så tager man total fejl, det er sjovt. Fx når fin mand i habit køber. "Alt for damerne", når gammel dame køber Skyr, osv.

Og faktisk var jeg sådan en kassedame i ikke synes om. Ej, jeg kommenterede ALDRIG negativt, og aldrig i ulvetimen/de stressede osv. Men der 1 time før luk, hvor der er helt ro og ingen kø, der kunne jeg sagtens sniksnakke med kunderne. Fx husker jeg tydeligt en mand der udelukkende købte kamillete, halspestiller og pudsenlseklude - til ham sagde jeg god bedring, og han blev rigtig glad og svarede at det var hans kone der var blevet syg og han var blevet sendt i byen. Jeg har også sagt tillykke til nogle der har købt flag og alt det der.

Jeg kan sagtens tænke mit, om andres varer (og jeg tror på at det gør vi alle!!). Fx med buræg. Men også om økoæg. Jeg "morer" mig i mit stille sind over dem der køber øko æg og disccount mayonnaise fx. Jeg tænker ikke ilde over dem, men jeg bemærker det.

:ditto

Jeg er så mega nysgerrig og synes det er vildt interessant hvad folk køber :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER