Pumpkins

kandidat på under normeret tid?

7 indlæg i dette emne

Jeg snakkede med en studiekammerat i går. Hun er lidt foran mig, så hun er så småt igang med at skrive speciale nu. Vi har intet fået at vide om specialeskrivning, men der kommer et seminar i januar, som vi kan tilmelde os. 

Vi snakkede om at skrive speciale, og hun satte nogle tanker igang. 

 

Min oprindelige plan har hele tiden været at tage kandidaten på næsten præcist 2 år. Start januar 2014, slut januar 2016. Men som jeg kan forstå på hende, er der ikke nogen der siger, at man nødvendigvis skal være færdig til januar eller juni. 

 

Jeg ved, at 3 måneders sommerferie er en dårlig ting for mig, især hvis jeg ikke finder studiejob inden. Jeg bliver doven og mut, og det går hårdt ud over familielivet. De sidste 2 somre, hvor jeg intet har lavet i ferien, har været rigtig hårde for vores forhold. Så jeg er ikke interesseret i at tulle rundt herhjemme i 3 inaktive måneder igen. 

 

Og så kom jeg til at tænke over muligheden for at starte på mit speciale hen over sommeren, og på den måde holde mig igang. Jeg arbejder helt klart bedst, når jeg kan se en frist, så bare at bruge sommerferien på at samle information og inspiration er ikke rigtig en god løsning. 

 

Er der nogle herinde, der har erfaring med at skrive speciale henover en sommerferie - kan man overhovedet få vejledning, når fakultetet er på ferie - og ved, om det er muligt at gøre sin kandidat færdig på under normeret tid? Jeg kan intet finde om at forkorte uddannelsen, kun forlænge den. Det vil jo ikke give mening, hvis jeg skriver speciale i god tid, for så alligevel at skulle vente til jeg runder 2 år med at få bevis etc. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er det så alligevel lidt et andet scenarie, da jeg blev færdig "efter" tid.

Men altså jeg skrev speciale henover foråret/sommer og afleverede i august og forsvarede så i september - hvor de fleste af mine studiekammerater jo allerede var færdig i juni måned.

Så jeg skrev hen over min sommerferie. Jeg havde intet problem i det og det havde min vejleder heller ikke. Der var jo bare minimum kommunikation i de 3 uger han holdt ferie, men ellers havde jeg ikke svært ved at få hjælp. Jeg havde så heller ikke de store ting at spørger om så "sent" i processen.

Jeg synes at der hvor vejledningen var vigtigst var i opstarten med at få formuleret problemstillinger og at få input til teorien og det kan du jo evt. opstarte tidligere end lige i sommerferien. Jeg kan huske vi havde 6 måneder til at skrive specialet, men de begyndte først at tælle fra det øjeblik hvor vi havde en godkendt problemformulering. Jeg brugte det meste af feb/mar/apr på at få lagt mig fast på problemstillingen og teorien, og først medio april fik jeg godkendt problemformulering.

Så jeg mener klart det kan lade sig gøre, men tag da en snak med studievejlederen og find evt allerede nu en vejleder og spørg ind til om han/hun vil vejlede hen over sommeren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. Var nok lidt bange for at vejlederne ville holde 3 måneders sommerferie lige som resten af fakultetet. 

 

Jeg giver ikke meget for vores studievejledning, de er desværre ikke ret kompetente. Jeg fik i forbindelse med min barsel helt forkert information, blandt andet af jeg skulle gå 2 år om, hvis jeg tog barsel - hvilket senere viste sig slet ikke at være rigtigt. Der er masser af mine medstuderende, der har lignende historier, så jeg tør ikke rigtig stole på det, jeg får at vide derinde :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev speciale fra 1. august til 10. november og forsvarede d. 7. december.

Man bestemmer selv om man vil bruge kortere tid end de 6 måneder. Man kan nok bare ikke forvente vejledning i vejlederens ferie ;) At aflevere før jul, vil jo måske også give en federe jul :)

Er det KU du skal kandidere fra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev speciale fra 1. august til 10. november og forsvarede d. 7. december.

Man bestemmer selv om man vil bruge kortere tid end de 6 måneder. Man kan nok bare ikke forvente vejledning i vejlederens ferie ;) At aflevere før jul, vil jo måske også give en federe jul :)

Er det KU du skal kandidere fra?

Ja, det er KU.

Jeg forventer skam heller ikke vejledning i vejleders ferie, men det gør jo en stor forskel om det er 3 uger eller 3 måneder uden vejledning..

Jeg synes bestemt det er tiltalende at være færdig før jul. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev speciale fra marts og afleverede 1.august, og der var nogle uger med vejleders ferie, hvor jeg ikke kunne kontakte ham, men ellers var der ikke problemer på den front. Jeg var "heldig", at det var en regnfuld sommer. Havde vejret været bedre, så havde jeg nok haft svært ved at opretholde motivationen. En anden motivationsfaktor var, at jeg startede i job pr. 1/8, så det der med at aflevere 15/8, som var den egentlige frist, eller at udskyde aflevering, det var bare ikke en mulighed, der eksisterede i min verden. 

 

Jeg var i øvrigt heldig at få plads på et specialekontor, og jeg var rigtig glad for at have mine bøger og artikler samlet dér og have en nogenlunde fast arbejdsdag og stort set ikke tænke på speciale, når jeg var hjemme, så for mig var specialeskrivning en god periode, hvor jeg havde tid og overskud til motion og fornuftig mad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev speciale fra marts og afleverede 1.august, og der var nogle uger med vejleders ferie, hvor jeg ikke kunne kontakte ham, men ellers var der ikke problemer på den front. Jeg var "heldig", at det var en regnfuld sommer. Havde vejret været bedre, så havde jeg nok haft svært ved at opretholde motivationen. En anden motivationsfaktor var, at jeg startede i job pr. 1/8, så det der med at aflevere 15/8, som var den egentlige frist, eller at udskyde aflevering, det var bare ikke en mulighed, der eksisterede i min verden. 

 

Jeg var i øvrigt heldig at få plads på et specialekontor, og jeg var rigtig glad for at have mine bøger og artikler samlet dér og have en nogenlunde fast arbejdsdag og stort set ikke tænke på speciale, når jeg var hjemme, så for mig var specialeskrivning en god periode, hvor jeg havde tid og overskud til motion og fornuftig mad.

Fedt at høre! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER