Carcassonne

Pris offentlig transport - Jeres tanker

24 indlæg i dette emne

Hvad tænker I om priserne for offentlig transport? 

 

Lige nu køre både min mand og jeg på wildcard, så synes egentlig det er fair nok priser (selvom det stadig koster rigtig mange penge, men har nok bare lært at det ikke kan være anderledes)

 

Når vi skal besøge mine svigerforældre nu (vi bor i København og de ved Odense) koster en tur fredag-søndag 872 kr (mange penge når man skriver det op)

 

Hvis vi kun rejser lørdag-søndag er prisen 726 kr. 

 

 

Er jo så tale om to på ungdomsbiletter. 

 

Fra maj måned bliver min mand for gammel til ungdomsbiletter (jeg har lige 1 år endnu) så jeg har kigget lidt på priserne hvis man kørte i bil i stedet(kræver jo selvfølgelig at man køber en bil) 

 

København-Årslev

Tog fredag-søndag: 1 voksen + 1 ung --> 1016 kr.

                                              2 voksne -->  1160 kr.  

Bil fredag-søndag: Benzin *2 + Broafgift --> 153 kr. * 2 + 410 kr. = 710 kr. 

(ser jo så en smule bedre ud hvis man rejser lørdag-søndag men ikke meget)

 

Ligeledes hvis vi skal besøge min far/sommerhus

 

København-Nykøbing F. 

Tog fredag-søndag: 1 voksen + 1 ung --> 600 kr. 

                                              2 voksne --> 684 kr. 

Bil fredag- søndag: Benzin * 2              --> 115 kr. * 2 = 230 kr. 

 

 

Synes godt nok priserne er fuldkommen ondsvage når man faktisk regner det igennem.

 

Selvfølgelig er der noget slid på bilen også, men næppe så mange penge som prisforskellen er, derudover er bilen mere fleksibel og man kommer jo helt fra start til slutpunkt og ikke kun fra station til station. 

 

Kilde til bilpriserne: http://www.vejpriser.dk/ 

 

 

Hvad tænker I andre? nogen som plejede at bruge det offentlige men helt har droppet det grundet prisen? 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

altså, når man regner på bilprisen, så er det jo ikke kun benzin, man skal tage højde for, for der er også forsikring, vægtafgift og vedligehold, men når det er sagt, så er jeg HELT enig med dig i, at priserne på offentlig transport er for høje. Som eksempel kan jeg nævne, at jeg lige har købt et månedskort (alm. voksen) 30 dage i 7 zoner. I virkeligheden har jeg ikke brug for at skulle ret langt, men zoneinddelingen er ikke særlig favorabel, så selvom jeg max skal være en time i bus/tog, så koster det mig 1050 kr., mener jeg det var. Og så kører min lokale bus kun hver halve time (og en gang i timen efter kl.19), så det kræver også meget planlægning. Indtil for nylig har jeg boet mere centralt og været vant til at busser kører hvert 10.minut, og at jeg har haft brug for knapt så mange zoner, så der har udgiften ved et månedskort været den halve, men til gengæld har jeg måttet finde mig i Tokyo-tilstande (det bliver aldrig sjovt at stå i spænd med andre passagerer og med næsen nærmest begravet i "naboens" armhule) i metroen, og togene er jo også tit ramt at forsinkelser.

 

SÅ ja, jeg er ikke ude på at gøre livet surt for bilisterne, MEN priserne på offentlig transport og den ydelse man får, det er bare ikke godt nok :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo ikke kun slid på bilen der mangler. Du mangler også grøn ejerafgift, forsikring, service, dækskifte og ikke mindst afdrag på det lån langt de fleste tager for at købe bil ;)

Vi giver 5.000 om året i forsikring, 1.100 kr i årlig afgift, 600 kr for dækskifte to gange årligt, betaler 2.000 kr af på billånet om måneden og når bilen er til service (den har lige været det for anden gang på de 2,5 år vi har haft den) koster det ca. 4.000 kr.

Og så ser regnestykket jo noget anderledes ud! :) Jeg elsker vores Skoda men det ER altså dyrt at være bilejer!

Men jeg synes nu stadig det er åndssvagt dyrt, at give 360 kr for at komme fra København til Struer med toget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hånden på hjertet, så har jeg mest bare tænkt "Jamen det koster jo, hvad det koster", og så betalt det. Men når jeg sådan skal tænke over det, så synes jeg faktisk at 580 pr person tur/retur lyder meget rimeligt.

Og så synes jeg ikke, at man ret godt kan sammenligne bil og tog, for der er IMO meget andet end "at komme fra a til b" i det. Med bilen er du fri og fleksibel, men du skal betale for forsikring, passe, pleje og vaske. I toget er der fastlagte ruter, men alt bliver så at sige gjort for dig. Og der er mange andre ting også.

Jeg synes, at der kan være mange reelle grunde til både at vælge bil og til at vælge offentlig transport, men jeg tror ikke, at jeg ville tage valget ud fra et regnestykke på enkelt-rejser. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FDM's udregninger siger, at det koster omkring 2,5 kr pr kilometer hvis man kører i en forholdsvis billig bil.

Bruger man de tal, vil det koste mig omkring 2000 kr ekstra om måneden at tage bil på arbejde frem for offentlig transport. Selvom mit månedskort koster 1100 om måneden... Tidsmæssigt sparer jeg max 15 minutter om dagen ved bilen, så det vil være nogen meget dyre minutter...

Men jeg ville da meget gerne have offentlig transport bliver billigere. Men i forhold til pris på bilkørsel synes jeg egentlig det er ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Offentlig transport er bestemt dyrt, men selvom vi er bilejere, foretrækker vi faktisk at tage toget så mange steder så muligt - da vi synes det tilbyder en helt anden komfort end en bil. 

 

Jeg har en del familie på Sjælland og vi bor i Århus, enten tager vi tog og s-tog når vi besøger dem/er inviteret til fester ellers så tager vi en sjælden gang færgen over. Slid, benzin, brobizz løber også op - og hvis det er fester vi har været til - fortrækker vi klart toget hjem så ingen behøver bekymre sig om tømmermænd. 

 

Dog vil jeg tro at når vi bliver forældre at vi vil foretrække bilen mere, men jeg er langt fra sikker. 

 

Jeg elsker den frihed som offentlig transport giver ved at du ikke skal tage højde for kø, uheld, finde parkering mv. - ja toget kan også være forsinket, men det er sjældent jeg har oplevet det har været meget - og er det mere end 15 minutter får du jo refunderet på din billet. Samtidig nyder jeg også min bils frihed ved at kunne kører når jeg vil uden at vente på tog og huske at få en pladsbillet.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi har bil, men jeg foretrækker ofte offentlig transport, især hvis jeg er alene. Jeg elsker at køre i tog :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også, at tog er rigtigt fint til længere afstande, og det er da helt rigtigt, at man ikke er "på" som når man kører bil. Hvis man er heldig kan man jo slappe af. Som Københavner må jeg bare sige, at s-togene ofte er overfyldte, og det samme gælder vores busser og metroer. Både i myldretid men også nogle gange i øvrige tidsrum. Det kan godt blive en blandet fornøjelse, når man dagligt skal stuves sammen i vogne, der er klistret ind i væltet sodavand og tyggegummi efterladt på sædderne, sidde eller stå tæt på en ubehageligt lugtende alkoholiker og måske også lige overfuses af en aggressiv sindslidende, der ikke tager sin medicin (eller tager den forkert) og burde være indlagt. Der er da bestemt også oplevelser i den offentlige transport, der giver anledning til et smil på læben (søde børn, mennesker der med et smil hjælper deres medmennesker osv.), men der ER altså også ret mange knapt så sjove ting, man gennemgår som hverdagspendler i Kbh, der udover hyppige aflysninger/forsinkelser på s-toge og metro-toge gør det en del mindre fredelidt og komfortabelt end på en del andre strækninger.

 

Omvendt er det bestemt ikke sjovt at skulle gennem Kbh i bil på myldretidspunkter, så der er ikke nogen tidsmæssig besparelse ved at tage bil gennem Kbh frem for offentlig transport, hvis man kan komme med metro eller tog en del af vejen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er voldsomt dyrt med offentlig transport!! Det koster 300 kr i benzin at køre til Århus og hjem igen.. Det koster 225 kr hver vej med toget..

Så når vi er to personer, så tager vi altid bilen.. Når jeg skal alene afsted, tager jeg toget..

Men 900kr, for togbilletter, to personer - når benzinen koster 300kr.. Udover det, er det min stedfar i Århus der kigger på vores bil, så hvis vi vil have gratis eftersyn, så skal bilen til Århus :)

 

Når jeg skal på job, tager jeg dog bussen. Det kan slet ikke betale sig andet - Det koster 10 kr pr tur :) Hvis jeg skal aflevere min datter i dagpleje, tager jeg bilen - Der er 10 km til dagplejen, og skal tværs igennem byen.. Med bus tager turen næsten en time.. Også ville jeg skulle med bus til arbejdet, det tager 20 min fra dagplejen.. Så vi skal afsted hjemmefra før kl. 6, hvis jeg skal møde kl 8 :) Så ja, de gange tager jeg bilen.. :) Men der er det helt sikkert en NOGET dyrere løsning at bruge bilen - men det er urealistisk med bus :)

 

Vores bil er ikke så dyr.. Jeg giver 3700 om året i forsikring, 3200kr om året i vægtafgift. Service laver min stedfar, og reservedele plejer han at skaffe billigt :) Den er betalt ud, så vi sætter 1000kr af til bil om måneden. De måneder vi besøger kærestens familie på Sjælland, og betaler bro løber benzin+bro+bus op i 2500kr.

Dvs 3500kr til transport om måneden, de måneder vi er på Sjælland.

 

Omregnet:

En Århus tur = 900kr

Sjællandstur= 840 kr

Bus arbejde(kun mig)= 400 kr

Bus diverse(fx min kæreste)= 100kr

 

Dvs= 2240 kr om måneden.

 

Så giver jeg bestemt gerne de 260kr ekstra, for fx at få 2 timer om dagen med min datter herhjemme :) Udover det, så kører vi normalt to gange om måneden til Århus, da det jo ikke er SÅ dyrt... :) Så uden bilen, ville jeg se min familie en del mindre hvilket ville være rigtig trist..

 

Udover det, bor kærestens familie meget spredt på Sjælland, så vi ville være nødt til at tage toget fra Ringsted til Næstved og tilbage igen, hvis vi også skulle besøge hans søster.. Og tror slet ikke vores hund ville kunne klare at køre i tog.. Han kræver alligevel et par pauser bare han kører i bil i 30 min ;)

 

 

Nå det blev en halvlang besvarelse.. men ja, herhjemme gør regnestykket simpelthen at vi gerne betaler lidt mere, for friheden, ekstra timer og bedre mulighed for familiebesøg.. Og det havde vi valgt også selvom det havde kostet 1000-2000kr ekstra i måneden :)

 

 

Når alt dette er sagt, så er offentlig transport i Odense by VANVITTIG billigt. Hvis jeg kører udenfor myldretiden, så koster det 7 kr. Det vil jo ALDRIG kunne svare sig at starte bilen for det.. :) Udover det, ELSKER Camille at køre i bus, så mig og hende laver tit en lille bus-udflugt til banegården, for at gå på biblioteket eller kigge tog :)

 

Men så snart man kommer tog oveni - BOM så synes jeg prisen er voldsom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt at det er så billigt i Odense. Jeg mener, at billigste takst i Kbh er noget i retning af 15 kr. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov kan se det er både udenfor myldretid og lørdag og søndag, det koster 7 kr :)

 

Det kræver dog man har et kvikkort, og bor i Odense.. Men det er jo fantastisk!  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er studerende, så vi har ungdomskort, hvilket koster os omkring 1000 kr om måneden for os begge. 

I sommers kunne det ikke betale sig for mig, så der brugte jeg rejsekort. 

 

Men når vi snakker billet-priser, så synes jeg det er alt for dyrt! En togtur i s-tog fra Hillerød til København tager godt en halv time, og koster 108 kr. Jeg havde en veninde i københavn, der kun kunne komme på besøg, når hun havde bil, for ellers kostede det hende over 200 kr i transport. Det synes jeg er helt hen i vejret! 

 

Jeg hader at køre i s-tog, men kan godt lide kystbanen og regionaltogene, hvor man sidder lidt mere afskærmet :) 

 

 

Vi har dog stadig bil, blandt andet fordi C's skoletider gør, at han ikke kan nå at hente Karla inden vuggestuen lukker, hvis han skulle med det offentlige. Det er en billig bil, fra ny, med en billig forsikring, og den koster os alligevel 2500 kr om måneden bare at have stående. Så det er ikke kun benzin og broafgift, man skal af med ;) 

Plus at vi har service lige om lidt, og det kommer nok til at koster 2500 kr. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er dyrt. Det er dog yderst sjældent jeg tager bus og tog og sjældent det sker i DK, men det sker da og når jeg hører om priserne er jeg ved at falde bag over og meget glad for min bil :)

 

Jeg synes ikke specielt godt om at køre med det offentlige og når jeg gør, så er det i Nordsjælland/Kbh området og der er mange mennesker og det er dyrt.

 

Vi tager bilen når vi skal her fra det sydlige tyskland og til DK. Vi har nu en bil der kan køre langt på literen, så vi kan køre de 1000 km., på ca 1 tank. Så sådan en tur t/r kan vi gøre for en 1300-1500 kr. i benzin for 4 personer og så kommer der så færgebillet, men den vil jo også i nogen grad være der uden bilen. Det tror jeg umuligt vi kan gøre i toget til den pris og så er det bare mere komfortabelt i bilen.

 

Vi ville have minimum 1 bil under alle omstændigheder og har man bilen, så skal forsikringer m.m jo betales alligevel. Så synes jeg det bliver dyrt og besværligt med det offentlige og så vil jeg hellere have komforten i bilen som jeg finder langt mere behagelig end det offentlige. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager kun offentlig transport i yderste nød. Det er dyrt, dårligt, ustabilt, stressende, ufleksibelt og langsomt. Jeg har på ingen måde råd til det hverken økonomisk eller tidsmæssigt. Hvis jeg kunne regne med at jeg var fremme inden for en rimelig tid og prisen var et reelt alternativ til bilen, så ville jeg bestemt gøre det også af miljømæssige årsager. Men som det er nu, kan det overhovedet ikke komme på tale!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager kun offentlig transport i yderste nød. Det er dyrt, dårligt, ustabilt, stressende, ufleksibelt og langsomt. Jeg har på ingen måde råd til det hverken økonomisk eller tidsmæssigt. Hvis jeg kunne regne med at jeg var fremme inden for en rimelig tid og prisen var et reelt alternativ til bilen, så ville jeg bestemt gøre det også af miljømæssige årsager. Men som det er nu, kan det overhovedet ikke komme på tale!

:ditto

Jeg kan tage toget til Kbh på orange billet og så er bybussen fra tjørring til herning et ok alternativ. Men det er af nød ikke af økonomiske årsager eller lyst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også offentlig transport er dyrt! Men er det ikke noget med at busselskaberne er forpligtet til at køre ruter som giver underskud for at få licens til at drive busselskab? For så tænker jeg at det vel "bare" er et regnestykke som skal gå op. Alternativ skal tilskud til busruter som giver underskud betales over skatten og så blir det bare endnu mere uigennemskueligt.

Der er et fællesskabs element i off. Transport for mig, som handler om at vi alle betaler for at køre med! Jeg blir træt af folk som kører på røven og storgrinende tager imod en bøde, fordi de alligevel har sparet en formue ved at køre uden billet i 2 år. Det er jo også med til at puste priserne op. Og så synes jeg at pensionister får billetterne alt for billigt (i hvert fald når det bare er alders- og ikke indkomstrelateret).

Vi har bil og har bevidst valgt en som kører laaaaangt på literen og vi har ikke lån i den, så den er faktiskret billigt i drift. Jeg stejler kun over p-afgifter nogle steder. Er med på at det er en go ide at holde endel trafik ude af København, men det bliver en ret stor post mår man lige skal holde 1,5 time for 25 kr på en oversvømmet grusmark eller 80 kr søndag eftermiddag fordi man er på besøg hos svigerforældrene i Ørestad. Jeg ved ikke lige hvad min pointe er, men der er bare mange flere ekstraudgifter ved bilen end man lige tror. Til en hvis grænse synes jeg det er ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tager sjældent bilen ind til københavn. Det er ikke til at finde parkering eller betale for det, og så hader jeg at køre i tæt trafik i store byer. Vi tager tit bilen til en togstation uden for byen, så vi kan parkere gratis, og bare skal hoppe på toget og tage et par stop ind til byen. Det er ofte meget hurtigere også. Men det er også fordi vi har ungdomskort, så koster togturen ikke ekstra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tager sjældent bilen ind til københavn. Det er ikke til at finde parkering eller betale for det, og så hader jeg at køre i tæt trafik i store byer. Vi tager tit bilen til en togstation uden for byen, så vi kan parkere gratis, og bare skal hoppe på toget og tage et par stop ind til byen. Det er ofte meget hurtigere også. Men det er også fordi vi har ungdomskort, så koster togturen ikke ekstra.

Jeg synes også det er en rigtig god løsning, netop det med at lave p-pladser udenfor byen og så god transport ind til byen - gerne billigere. Det er bare problematisk når man bor inde i byen og skal rundt på f.eks. amager - og når jeg "skal noget" på vej til eller fra skole. For jeg tager selvfølgelig også bus og metro hvis jeg lige skal ind i centrum. Vi har selv en p-plads til lejligheden som kostede 150.000 kr. + 650 kr. hvert kvartal; og den havde vi også da vi de første mange år ikke havde bil. Det er altså også en slags penge - selvom jeg ikke ville være den foruden. Men på trods af de høje p-afgifter, har jeg stadig ikke det store incitament til at tage tog/bus udenfor centrum af Købehavn, netop fordi det koster en bondegaard uden månedskort, og vores bil i sig selv ikke er dyr i brændstof osv. Det er lidt ærgerligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en rigtig god løsning, netop det med at lave p-pladser udenfor byen og så god transport ind til byen - gerne billigere. Det er bare problematisk når man bor inde i byen og skal rundt på f.eks. amager - og når jeg "skal noget" på vej til eller fra skole. For jeg tager selvfølgelig også bus og metro hvis jeg lige skal ind i centrum. Vi har selv en p-plads til lejligheden som kostede 150.000 kr. + 650 kr. hvert kvartal; og den havde vi også da vi de første mange år ikke havde bil. Det er altså også en slags penge - selvom jeg ikke ville være den foruden. Men på trods af de høje p-afgifter, har jeg stadig ikke det store incitament til at tage tog/bus udenfor centrum af Købehavn, netop fordi det koster en bondegaard uden månedskort, og vores bil i sig selv ikke er dyr i brændstof osv. Det er lidt ærgerligt.

Generelt er bus-nettet på Amager ret håbløst. Det er ligesom om at de to grene af metroen på Øst- og Vest siden, har været en undskyldning for at gøre resten af øen utilgængelig. Af samme årsag er vi afhængige af vores bil. Vi bor på Vestamager, cirka 4 km længere ude end hvor metroen stopper og har bla. læge i midt Tårnby (=ingen bus forbindelse) og familie og venner fordelt på hele øen.

Før boede vi i Kastrup og jeg arbejder på Vestamager (= ingen busforbindelse), så der var jeg også afhængig af bilen.

Altså skal man ikke ret langt uden for byen for at den offentlige transport er utilstrækkelig. Når den så samtidig IMO er alt for dyr, har det gjort at vi i hvert fald ikke vil klare os uden bil og endda overvejer at skaffe en bil nr to når jeg er færdig med at have barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt er bus-nettet på Amager ret håbløst. Det er ligesom om at de to grene af metroen på Øst- og Vest siden, har været en undskyldning for at gøre resten af øen utilgængelig. Af samme årsag er vi afhængige af vores bil. Vi bor på Vestamager, cirka 4 km længere ude end hvor metroen stopper og har bla. læge i midt Tårnby (=ingen bus forbindelse) og familie og venner fordelt på hele øen.

Før boede vi i Kastrup og jeg arbejder på Vestamager (= ingen busforbindelse), så der var jeg også afhængig af bilen.

Altså skal man ikke ret langt uden for byen for at den offentlige transport er utilstrækkelig. Når den så samtidig IMO er alt for dyr, har det gjort at vi i hvert fald ikke vil klare os uden bil og endda overvejer at skaffe en bil nr to når jeg er færdig med at have barsel

 

Ja, det er nærmest umuligt at komme på tværs af øen med offentlig transport eller længere ud end endestationen på metro (selvom der virkelig bor mange mennesker på amager), som du også nævner. Utroligt dårlig planlægning og irriterende for os, der helst vil være fri for at køre i bil :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er nærmest umuligt at komme på tværs af øen med offentlig transport eller længere ud end endestationen på metro (selvom der virkelig bor mange mennesker på amager), som du også nævner. Utroligt dårlig planlægning og irriterende for os, der helst vil være fri for at køre i bil :rolleyes

Netop! Det er især Tårnby og i endnu højere grad Dragør der er ramt. Mit indtryk er at Sundby egentlig er ok dækket ind - de har jo også et par a-busser at arbejde med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Netop! Det er især Tårnby og i endnu højere grad Dragør der er ramt. Mit indtryk er at Sundby egentlig er ok dækket ind - de har jo også et par a-busser at arbejde med

 

Du har ret i, at Tårnby og Dragør er værst, men det er også ret umuligt at komme på tværs af øen i Sundby. Så er det noget med at tage en metro til Christianshavn og så tage en anden linje ud på amager igen og så evt. skifte til en bus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med så mange svar :) (Nu jeg bare har været helt væk fra computer hele weekenden) 

 

Mange siger at der jo også er andre udgifter ved bil, men er jo faste udgifter som ikke gør forskel om man har bilen stående eller ej (så lige slid jeg ikke har indregnet) Men om jeg køre 2 gange om måneden eller hver dag i bil ændre jo ikke på min forsikring :) (som desværre også er vanvittig dyrt når man er ung og ikke har haft forsikring før, men er jo ud fra noget statistik om uheld) 

 

Jeg er bare nået til at hvis vi f.eks. skal besøge familien 2 gange om måneden vil vi kunne spare knap 1000 kr., udover at vi faktisk kommer helt hjemmefra og til vores mål og ikke til en station 15-20 km væk hvor vi skal hentes. Udover at det er langt hurtigere i bil :) 

 

Som jeg ser det er det jo ihvertfald et incitament til at købe en bil når man i forvejen overvejer det. Og vil jo gøre at ca. 1000 kr. af de faste udgifter om måneden vil være dækket af de penge vi ville spare på offentlig transport, udfra et kun økonomisk synspunkt. 

De faste udgifter afhænger jo meget af hvilken bil man køber, i forhold til både forsikring, reparationer, værditab, evt. lån osv. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Afgiften på en ny kost er steget med 500% siden maj måned. Simpelthen for dårligt!!!

Når det nu forventes at man flyver og farer lande og riger rundt for at skræmme livet af alt hvad der rører sig, så vil jeg sgu også have mulighed for at købe mig en billig kost.

 

Svineri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER