Ihpets-mortilto

Stephanies bachelorprojekt - mundtlig eksamen

43 indlæg i dette emne

Hvad med opstart på fast føde? Det er jo et kæmpe kapitel i sig selv så måske du kunne sige mellem 1-3? Jeg tror det bliver meget bredt med opstart, afvænning fra bryst/ flaske etc oveni alt det andet??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med opstart på fast føde? Det er jo et kæmpe kapitel i sig selv så måske du kunne sige mellem 1-3? Jeg tror det bliver meget bredt med opstart, afvænning fra bryst/ flaske etc oveni alt det andet??

 

God pointe, min vejleder var også ganske enig med dig. Tak søde :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hiver lige denne frem igen. Jeg er ved at være ved vejs ende :yay men har lige lidt der driller endnu.

 

Den ene ting, er min problemformulering. Som min vejleder siger "den er god, det er bare lidt som om den sidste linje stikker lidt". Vi har snakket meget og længe om problemformuleringen, og andre undervisere har også kigget på den. Ingen kan dog komme med et rigtig godt forslag.

 

Det der er problemet er bare "ord". Meningen er som den skal være. Men det er ligesom bare de forkerte ord.

 

Her er den:

 

Hvordan kan jeg som professionsbachelor i ernæring og sundhed arbejde med sundhedsfremmende og forebyggende tiltag der kan rettes mod forældre til børn i alderen 6 måneder til 3 år således, at de kan understøtte til udviklingen af (børnenes) maddannelse og smagspræferencer, i forhold til en ernæringsmæssig korrekt kost?

 

Og lidt delt op:

 

Hvordan kan jeg som professionsbachelor i ernæring og sundhed arbejde med sundhedsfremmende og forebyggende tiltag der kan rettes mod forældre til børn i alderen 6 måneder til 3 år - denne del, er som den skal være. 

 

således, at de kan understøtte til udviklingen af (børnenes) maddannelse og smagspræferencer - er egentligt også fin. Men i må gerne komme med forslag. Især ordet "understøtte" er jeg ikke vild med.

 

 

i forhold til en ernæringsmæssig korrekt kost? - denne del er DUM! Det lyder nedværdigende og bare forkert. Det ville være fedt at bare kunne udelade, for sætningen er jo færdig. Problemet er at denne sætning viser at udviklingen af maddannelse og smagspræferencer skal ske i en retning der givende for barnets sundhed, altså sådan at barnet vil spise den sunde kost (som ment som SST's forståelse af sund kost, hvilket jeg præciserer senere). For ALLE udvikler jo maddannelse og smagspræferencer, det er bare vigtigt for sundheden, at det er i en sund retning. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er glad for at det ikke kun er mig der sidder og bøvler med problemformuleringer ;)

Jeg syntes virkelig nogen gange det er noget være bøvl :)

 

hvad med at skifte understøtte ud med støtte, så der kommer til at stå: således at de kan støtte til udviklingen af (børnenes) maddannelse og smagspræferencer?

hmm måske det også lyder lidt dumt

 

og den næste tror jeg jeg ville skrive noget i stil med: i forhold til SST´s anbefalinger omkring sund kost

 

ved ikke om det var til meget hjælp, men håber du kommer videre med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I stedet for 'korrekt' til sidst kunne man så ikke skrive 'hensigtmæssig'?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med bidrage til i stedet for understøtte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først lidt pilleri ;) Der skal, såvidt jeg forstår kommareglerne, være komma mellem "tiltag" og "der". Og hvis du beholder "understøtte", så tror jeg, at du skal slette "til". De understøtter vel udviklingen, og ikke til udviklingen? Eller hvad? :)

Hvad er det, du ikke kan lide ved ordet understøtte? Jeg synes egentlig, det er ret rammende, og mere præcist end støtte og bidrage.

Og jeg er enig med de andre i, at det kunne være fint at putte SST ind i det sidste af din problemformulering. Så udtaler du dig ikke om, hvad der er hensigtsmæssigt eller korrekt, men bare, hvad der er anbefalet. Du kan evt. bare tilføje "Jf. sundhedsstyrelsens anbefalinger".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget lidt andet, og muligvis for pillent (det må være op til dig og vejleder, men jeg har selv haft vejledere, der har hængt sig meget i det ;)).

Du spørger HVORDAN, du kan arbejde med tiltag, hvilket kan læses som om, at der er nogle tiltag, og hvordan kan de så præsenteres/implementeres bedst. Kontra, hvis du spurgte HVILKE tiltag, hvor du så ville lægge mere op til, hvad man kan gøre. Agtigt. Måske. Jeg er træt i hovedet-så måske slet ikke :blush :rolleyes Men jeg studsede over den, og er selv blevet rykket meget rundt i de der skide hv-ord ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget lidt andet, og muligvis for pillent (det må være op til dig og vejleder, men jeg har selv haft vejledere, der har hængt sig meget i det ;)).

Du spørger HVORDAN, du kan arbejde med tiltag, hvilket kan læses som om, at der er nogle tiltag, og hvordan kan de så præsenteres/implementeres bedst. Kontra, hvis du spurgte HVILKE tiltag, hvor du så ville lægge mere op til, hvad man kan gøre. Agtigt. Måske. Jeg er træt i hovedet-så måske slet ikke :blush :rolleyes Men jeg studsede over den, og er selv blevet rykket meget rundt i de der skide hv-ord ;)

Vi "skal" skrive hvordan - vi skal nemlig være handlingsrettede = jeg skriver om hvilke tiltag der er nu og hvilke jeg vil anbefale (ud fra hvad jeg har fundet ud af tidligere i opgaven) og hvilke hensyn der så må tages (læringsforudsætninger blandt andet).

Så jeg Hvordannet er faktisk bestemt for mig. (Nogle må gerne skrive et andet hv-ord, men de er ikke glade for det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for bud og kommentarer!

Jeg har forsøgt mig med "hensigtsmæssig", og synes det er SÅ meget bedre end korrekt, men at have to ord der slutter på -mæssigt er ikke rigtig pænt synes jeg. Ernæringsmæssigt hensigtsmæssigt.

Jeg tænker det med jf SST, eller andre formuleringer med SST ville være godt. Så har jeg ligesom også allerede defineret at det er deres kostanbefalinger jeg skriver ud fra :)

"Til" er slette! Det hang vist bare ved fra gammel formulering ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I stedet for korrekt kunne du måske bruge sundhedsfremmende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, du vil kunne bruge min bachelor til så meget, det lyder som om, de andre har meget bedre forudsætninger, da de er mere på dit område.

Men jeg skriver SELVFØLGELIG gerne din opgave, mens du tager på ferie :P. Går i gang med det samme :D.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brug for lidt hjælp igen!

 

 

 

Jeg er i gang med at forberede mig til den mundtlige eksamen, hvor jeg har ca. 10-13 minutter til egen taletid (som dog godt kan blive afbrudt). Jeg sidder og forbereder mit oplæg, men jeg er sådan i tvivl om hvordan jeg skal starte. 

 

Har i en god opening line? 

 

Jeg synes altid jeg får sagt noget ala: jeg har skrevet "bla bla", hvor problemformuleringen var "bla bla" og nu vil jeg snakke om de her punkter, så øh, nu går jeg bare i gang...

 

Altså, det er jo ikke forkert, meeeeen det lyder sku heller ikke så klogt. Og de har (forhåbentligt da ;) ) læst min opgave, så jeg behøver jo ikke ligefrem fortælle dem titlen. Og min problemformulering er så lang og knidret, så den vil jeg faktisk også gerne undlade at læse højt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...med sigtet at udvikle børnenes maddannelse og smagspræferencer i retning af god ernæringsmæssig kost

Eller...

, og hvilke værktøjer kan understøtte en sund ernæringsmæssig udvikling i børnenes maddannelse?

Et par hurtige tanker fra mobilen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha jeg ser nu at jeg er Way too late

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne godt finde på at sige det, du skriver her.

"Egentlig kunne jeg jo starte med at læse min pbf op, men I HAR jo læst den og den endte sgu også med at blive lidt lang og knidret, så jeg vil straks springe til essensen af mit problem og det jeg ønskede ar opnå med projektet". Jeg har nemlig er ønske om at arbejde med x og brugte projektet til at fordybe mig i x...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne godt finde på at sige det, du skriver her.

"Egentlig kunne jeg jo starte med at læse min pbf op, men I HAR jo læst den og den endte sgu også med at blive lidt lang og knidret, så jeg vil straks springe til essensen af mit problem og det jeg ønskede ar opnå med projektet". Jeg har nemlig er ønske om at arbejde med x og brugte projektet til at fordybe mig i x...

Dét synes jeg lyder som en god plan. Bortset fra at jeg nok ville undlade at 'kritisere' min egen problemformulering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER