Allehånde

Influenza vaccination?

25 indlæg i dette emne

Får I den? Fandt lige ud af at det er i næste uge at man kan få vaccinen i mit lægehus. Jeg er meget i tvivl. Kan virkelig ikke huske at jeg har haft influenza, det må være mange år siden hvis jeg har haft det. Generelt bliver jeg sjældent syg. Men imunforsvaret er vist nedsat når man er gravid, ikke? Og på sundhedsstyrelsens hjemmeside står der, at influenza øger risikoen for abort og for tidlig fødsel. Er der nogen af jer der har sat sig mere ind i det?

Del dette indlæg

Jeg har bare konstateret at jeg må bide et stik mere i mig...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror jeg siger nej tak. Jeg tør simpelthen ikke tage risikoen. Så hellere optimere kost og tilskud, så jeg ikke får influenza

post-2-0-18176800-1412882418_thumb.jpg

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kunne ALDRIG finde på at blive vaccineret som gravid. Da slet slet slet ikke hvis jeg generelt har et godt immunforsvar :)
- Den kan du med RO i sindet, godt springe over.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ser det så modsat.

Vil ikke risikerer at gå for tidligt i fødsel, så for at beskytte mit barn har jeg allerede fået den i foregårs :-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg valgte den fra, da jeg var gravid med min søn, da jeg meget sjældent har influenza og generelt har et godt helbred, synes jeg.

Men dengang vidste jeg ikke, at influenza kunne øge risikoen for abort og tidlig fødsel. Og når jeg bliver gravid igen, har vi jo så allerede et barn, så der er en mere, der kan tage baktusser hjem ;) Så der tror jeg, at jeg vil få den :)

Jeg synes det er fint at være kritisk i forhold til vacciner, men jeg mindes ikke at have hørt om nogen i nyere tid, der er kommet alvorligt galt afsted med en influenza vaccine, og når der så omvendt kendes tilfælde af nogen, der er kommer galt afsted med influenza, så giver det mening for mig at få vaccinen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg regner også med at jeg skal have den. Jeg er så den type, der bare altid bliver ramt, og det vil jeg simpelthen ikke risikere i forhold til den lille.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mette der har faktisk lige været en artikel på politikken om at læger ikke vil have vaccinen, pga risici, og der har også været dødsfald

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lige været ude i praktik hos en praktiserende læge (kæmpe lægehus) hvor alle i huset var vaccineret (undtagen sygeplejersken jeg skulle følge, for hun havde ventet så jeg kunne få æren af at stikke ;) )

Jeg fik den ikke de to andre gange, men havde den grimme influenza sidste år, og efter jeg har oplevet hvor voldsom den er, vil jeg klart vaccineres i år!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg overvejer den stadig... skal vist ha læst lidt mere om det, inden jeg beslutter mig!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mette der har faktisk lige været en artikel på politikken om at læger ikke vil have vaccinen, pga risici, og der har også været dødsfald

Har du et link til den artikel? Den jeg kunne finde var 10 år gammel ...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jooo det kunne jeg godt, men den er blevet væk for mig igen. Den var linket på tv2´s hjemmeside i går eller i forgårs, men de skifter jo overskrifterne ud hver dag :( Skal nok holde øje og smide et link ind hvis jeg finder den :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ha ha det eneste jeg kan finde derinde i dag er en artikel som hedder "Influenzasæson på vej: Bliv vaccineret nu", det var lidt et andet billede ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Statens seruminstitut anbefaler det.. Jeg ringede til min læge som sagde at de anbefalede det.. så jeg har fået en tid til torsdag.. Er altid selv ramt..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg blev hårdt ramt sidste år og var syg i 2 mdr.

Og så fødte jeg en måned for tidlig.

Så jeg skal have den på mandag.

Min jordmor sagde også de anbefalede den.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg blev hårdt ramt sidste år og var syg i 2 mdr.

Og så fødte jeg en måned for tidlig.

Så jeg skal have den på mandag.

Min jordmor sagde også de anbefalede den.

Velkommen tilbage :balloons

Synes nok din forhistorie kunne genkendes ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skal vaccineres i dag :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min læge har rådet mig til at komme op og få vaccinen netop fordi at en influenza kan øge risikoen for en abort, den er jo I øvrigt gratis for gravide I en hvis periode.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fik den i fredags, da vi alligevel var forbi til Lunas 2års undersøgelse! ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil bare lige indskyde noget, fordi jeg ikke har hørt andre nævne det i forhold til deres overvejelser, men jeg mener bestemt for nylig at have læst (husker ikke hvor desværre) at en vaccination ikke er nogen garanti for at du ikke får influenza, det mindsker vist bare risikoen? Ved ikke om andre kan byde ind med noget mere konkret viden?

Jeg er ikke selv gravid endnu (eller det vil sige, det håber jeg at jeg er, men for tidligt at vide det :) ), men jeg overvejede det i forbindelse med mit arbejde på døgninstitution, hvor vi selvfølgelig bliver tilbudt den slags. Jeg plejer ikke at tage mod den slags, fordi jeg ikke plejer at blive syg. Og selvom jeg ikke er fanatisk imod vacciner (ikke de godt testede i hvert fald), så gør jeg det stadig kun hvis jeg virkelig finder det bydende nødvendigt, som med min hepatitis vaccine f.eks. Og jeg tænkte netop, at hvis det ikke en gang kunne garantere at jeg ikke blev syg, så var det ikke det værd.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil bare lige indskyde noget, fordi jeg ikke har hørt andre nævne det i forhold til deres overvejelser, men jeg mener bestemt for nylig at have læst (husker ikke hvor desværre) at en vaccination ikke er nogen garanti for at du ikke får influenza, det mindsker vist bare risikoen? Ved ikke om andre kan byde ind med noget mere konkret viden?

Jeg er ikke selv gravid endnu (eller det vil sige, det håber jeg at jeg er, men for tidligt at vide det :) ), men jeg overvejede det i forbindelse med mit arbejde på døgninstitution, hvor vi selvfølgelig bliver tilbudt den slags. Jeg plejer ikke at tage mod den slags, fordi jeg ikke plejer at blive syg. Og selvom jeg ikke er fanatisk imod vacciner (ikke de godt testede i hvert fald), så gør jeg det stadig kun hvis jeg virkelig finder det bydende nødvendigt, som med min hepatitis vaccine f.eks. Og jeg tænkte netop, at hvis det ikke en gang kunne garantere at jeg ikke blev syg, så var det ikke det værd.

Det er helt korrekt. Man er ikke garanteret at gå udenom influenza, bare fordi man er vaccineret.

Influenzavirus muterer hurtigere, end man kan nå at lave vacciner, der er målrettet de enkelte strenge. Derfor har man lavet vacciner med nogle "grundstammer" mener det er et influenza type A og to influenza type B, der indgår i vaccinen (ellers er det omvendt

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er helt korrekt. Man er ikke garanteret at gå udenom influenza, bare fordi man er vaccineret.

Influenzavirus muterer hurtigere, end man kan nå at lave vacciner, der er målrettet de enkelte strenge. Derfor har man lavet vacciner med nogle "grundstammer" mener det er et influenza type A og to influenza type B, der indgår i vaccinen (ellers er det omvendt )

Det betyder, at man ofte vil få mildere symptomer, hvis man bliver smittet, som følge af vaccinen, men man er ikke beskyttet mod at få smitten :)

Jeg ville aldrig tøve med at tage imod den som gravid, eller som en i risikogrupperne.

Som almindeligt sundt og raskt menneske har vaccinen ikke nogen dokumenteret effekt.. jeg ville nu nok stadig kunne finde på at få den, selv hvis jeg ikke var gravid, fordi jeg arbejder på et sygehus, og derved er udsat for en del smitte.. og lige nøjagtigt med influenza vaccinen, så er den så gennemtestet, så jeg ikke ville have nogle skrupler ved det :) det samme ville jeg tænke i dit tilfælde :)

Super skønt at nogen kan bekræfte det jeg ikke selv kan huske hvor jeg har læst eller baggrunden for det, tak for det :) Jeg er absolut heller ikke afvisende over for at jeg kunne finde på at blive vaccineret, hvis det viser sig at jeg er gravid. Men har ikke taget endeligt stilling til det endnu. Blot plejer jeg ikke at blive det under normale omstændigheder, da jeg normalt er ok sund og rask og plejer at gå fri af den slags i langt de fleste tilfælde, selv på en arbejdsplads som min. Og så er jeg en af dem der har en totalt uvidenskabelig og ubegrundet  (fordi jeg aldrig har gidet at læse op på det) mening om, at man har "godt af" at lade kroppen bekæmpe den slags selv ind i mellem. Det er rent instinkt, der siger mig det, har som sagt ikke studeret det nærmere, så kan sagtens tage fejl. Jeg har blot gjort hvad der føltes rigtigt for mig :)

I forhold til graviditet og hvis man skulle beslutte at lade sig vaccinere i forbindelse med det, er der så noget belæg for at påstå, at det vil være mindre risikofyldt hvis man bliver vaccineret inden man bliver gravid, end hvis man bliver det mens man er? Er der større risiko for baby forbundet med at blive vaccineret under graviditeten?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super skønt at nogen kan bekræfte det jeg ikke selv kan huske hvor jeg har læst eller baggrunden for det, tak for det :) Jeg er absolut heller ikke afvisende over for at jeg kunne finde på at blive vaccineret, hvis det viser sig at jeg er gravid. Men har ikke taget endeligt stilling til det endnu. Blot plejer jeg ikke at blive det under normale omstændigheder, da jeg normalt er ok sund og rask og plejer at gå fri af den slags i langt de fleste tilfælde, selv på en arbejdsplads som min. Og så er jeg en af dem der har en totalt uvidenskabelig og ubegrundet (fordi jeg aldrig har gidet at læse op på det) mening om, at man har "godt af" at lade kroppen bekæmpe den slags selv ind i mellem. Det er rent instinkt, der siger mig det, har som sagt ikke studeret det nærmere, så kan sagtens tage fejl. Jeg har blot gjort hvad der føltes rigtigt for mig :)

I forhold til graviditet og hvis man skulle beslutte at lade sig vaccinere i forbindelse med det, er der så noget belæg for at påstå, at det vil være mindre risikofyldt hvis man bliver vaccineret inden man bliver gravid, end hvis man bliver det mens man er? Er der større risiko for baby forbundet med at blive vaccineret under graviditeten?

Der er bestemt heller ikke nogen grund til det, hvis man ellers er sund og rask :)

Mht graviditet, så nej, du får ikke noget ud af at lade dig vaccinere inden :) faktisk er det lige før du ikke kan nå at komme dertil i en graviditet, hvor man anbefaler det. Det er nemlig kun gravide i 2. og 3. trimester, der anbefales vaccinen (og som iøvrigt tilbydes den gratis), og derudover er det jo kun i sæsonen, som vist nok løber fra oktober til marts måned :)

Vaccinen er rigtig godt gennemtestet på gravide, og så vidt jeg har kunnet læse mig til, er der ikke beskrevet nogle væsentlige risici for baby :) til gengæld kan en slem gang influenza medføre en ufrivillig abort. Der er også større risiko for moderen, som pga graviditeten vil være i større risiko for at udvikle svære komplikationer til influenzaen, som eksempelvis lungebetændelser.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er bestemt heller ikke nogen grund til det, hvis man ellers er sund og rask :)

Mht graviditet, så nej, du får ikke noget ud af at lade dig vaccinere inden :) faktisk er det lige før du ikke kan nå at komme dertil i en graviditet, hvor man anbefaler det. Det er nemlig kun gravide i 2. og 3. trimester, der anbefales vaccinen (og som iøvrigt tilbydes den gratis), og derudover er det jo kun i sæsonen, som vist nok løber fra oktober til marts måned :)

Vaccinen er rigtig godt gennemtestet på gravide, og så vidt jeg har kunnet læse mig til, er der ikke beskrevet nogle væsentlige risici for baby :) til gengæld kan en slem gang influenza medføre en ufrivillig abort. Der er også større risiko for moderen, som pga graviditeten vil være i større risiko for at udvikle svære komplikationer til influenzaen, som eksempelvis lungebetændelser.

Tak for et godt og velbegrundet svar, det er værdsat :) Så tager jeg det op til overvejelse på den baggrund, alt afhængigt af hvornår på året det lykkedes at få de to streger og bliver aktuelt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

:)

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER