Guest

Privat økonomi-hjælp?

13 indlæg i dette emne

Jeg har noget tid gået og overvejet at jeg på et tidspunkt godt kunne tænke mig at starte noget selvstændigt økonomihjælp op evt. som en bi-ting ved siden af mit eget arbejde til at starte med og så måske evt.  fuldtid senere hvis det viser sig at kunne løbe rundt. 

Men inden jeg starter kunne jeg godt tænke mig at undersøge lidt om der evt. er et marked for det :)

Det jeg ville tilbyde ville være hjælp til opstilling af budgetter, få overblik over udgifter, forskudsopgørelser, årsopgørelse og hvad der evt. kunne være. Faktisk lidt ala det de gør i Luksusfælden, men det behøver ikke kun være fordi folk har oparbejdet en stor gæld, det kan også bare være nogle der gerne vil have et bedre overblik over deres økonomi. 

Jeg havde tænkt at prisen evt. kunne være en start-pakke til et eller andet beløb og derefter afregning pr. time eller måske en ekstra fortsætter-pakke. 

Så mit spørgsmål er egentlig, om det var noget du kunne tænke dig at benytte? Og hvad ville du evt. give for det? 

Del dette indlæg

Nu har vi ret godt styr på vores økonomi, men stod vi i en situation hvor vi manglede overblik så kunne jeg sikkert godt bruge den hjælp.

Umiddelbart bliver det tilbudt gratis i de lokale frivilligcentre i vores område - så stod vi i økonomisk krise ville det være der jeg ville søge hjælp.

Men det er jo slet ikke sikkert at alle frivilligcentre der har det, så ideen er supergod.

Skulle vi have hjælp ville jeg umiddelbart vælge en startpakke så jeg på forhånd vidste hvor meget jeg skulle af med. For når man netop ikke har overblik og den økonomiske del, så må det være en fordel at vide på forhånd hvad hjælpen vil. Koste.

Og en hurtig tanke - hvad med undervisning (kursus) i "privatøkonomi". Så dem der har interesse og overskud selv vil kunne gennemføre det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og en hurtig tanke - hvad med undervisning (kursus) i "privatøkonomi". Så dem der har interesse og overskud selv vil kunne gennemføre det.

Jeg ville nok ikke afholde kurser i det (i hvert fald ikke som en start) men tænker også netop at sådan en startpakke skulle være med til at give et overblik og mulighed for selv at få nogle redskaber til at vedligeholde sin økonomi selv og beholde overblikket :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville aldrig benytte det.

Har dårlig økonomi, så ville ikke have råd!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kunne måske godt være fristet, når jeg på et tidspunkt får løn og "rigtig indkomst" sådan for at føle mig sikker på, at jeg får forvaltet mine penge på en fornuftig måde, og ikke ødsler min "nyfundne rigdom" væk. ;) Jeg synes det er en god idé, måske især rettet mod sådan nogen som mig, der nærmest når at blive 30 inden de får deres første rigtige løn, og som derfor skal tage stilling til et meget "voksent" budget (med evt hus, bil og børn), og finde rundt i at gå fra su/dp til løn. Måske er der slet ikke et behov (det "burde" der måske ikke være, når man netop får flere penge i hænderne), men jeg tænker, at der godt kunne være det, fordi der kan være et ret markant skift i både indkomst og udgifter (fx har måske pludselig mere transport end cyklen ud til uni + helt andet husleje end den på kollegiet + udgifter til at stifte familie). Det kunne måske være den "finpudsning", der gjorde forskellen på, om man havde råd til at tage til Thailand på sommerferie eller til Lalandia. ;) Og der vil du få en målgruppe, der har råd :D Om de vil prioritere det, og om der er et marked, ved jeg ikke, men jeg ved at flere af mine veninder, der har været færdiguddannede og haft job i ca. et år, siger, at de ikke føler, at de har flere penge til rådighed end da de var på su. Så der ville et overblik eller en starthjælp måske være fornuftigt?

Hvad jeg ville give for det, har dog jeg ingen idé om :chin: pt. har jeg jo nærmest ikke saltet til et æg nu, så jeg har ikke længere så meget fornemmelse for, hvormeget jeg vil bruge på ting, hvis jeg havde en almindelig indkomst :chin: Det afhænger også af, hvor mange timer, man ville få med "eksperten" og hvad man i øvrigt allerede kunne få hos sin bankrådgiver. Men jeg aner det ikke :unsure

Jeg synes så også Myliona har en pointe i, at hvis man har dårlig økonomi, så har man næppe råd. Måske kunne man i samarbejde med kommunen lave et tilbud til modtagere af su, dp, kh og lignende?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Din Målgruppe har dårlig økonomi, så mange vil

Måske ikke prioritere at få hjælp.

Noget af det vi i mit arbejde ofte ser er, at folk ikke får de ydelser de har krav på. Eksempelvis boligstøtte, friplads, medicintilskud mm. Men der kræver det måske en stor indsigt i det kommunale system, for at vide hvad folk kan få af ydelser?

Men det tror jeg der er mange der kunne bruge hjælp til.

Ellers skal du ud og lave benhårde forhandlinger med kreditorer, men der er det igen det med økonomien. Har folk råd til at betale dig?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ekstra tanke: Hvis du går efter de unge akademikere, så kunne det måske være en strategi, ikke at markedsføre det som en "hjælp", men mere som en slags coaching, altså et "boost" til det gode man allerede har og kan :)

Eller lidt ligesom når man køber rengøring. Det kan man jo også godt selv, men i en travl hverdag, kan det være en dejlig luksus, at betale sig til at få hjælp til det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det her er ment i bedste mening og som en ekstra tanke. Hvad vil du kunne hjælpe med, som en bankrådgiver ikke kan?

Jeg læser selv finans, så har (ifølge mig selv), den rette viden om emnet, så personligt ville jeg ikke benytte et sådan tilbud - men hvis/når du får det op at køre, vil jeg gerne ansættes hos dig :D

Synes det er et interessant tiltag og kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe "sådan nogle" som dem i Luksusfælden og gerne før det når til det punkt, som de ofte er i.!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså vi har en god økonomi, og har også overblikket - men det har vi fordi vores bank har givet os det? Altså vi har selv lagt budgetter, men alt med fradrag, renter, skat, forskuds osv osv, kan banken eller kommunen jo hjælpe en med! Gratis.

Og den målgruppe, ala dem i luksusfælden, som måske ønsker at gå uden om bank/kommune, har nok ikke råd til?

Så ærlige indskydelser herfra, men pøj pøj med projektet :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er det ikke fordi vi har direkte dårlig økonomi, men vi er bare dårlige til at holde overblikket og vi lever lidt fra måned til måned, og krydser fingre for at den budgetkonto vi engang har lavet, holder. Selvom der faktisk er sket rigtig mange ændringer i vores regninger.

Så i min optik, hvis du fik lavet den rigtige beskrivelse og branding, kunne jeg klart godt overveje det. Jeg har absolut ikke styr på hvor jeg skulle få den hjælp ellers, så muligheden skulle selvfølgelig også være tilgængelig steder hvor man ville støde på det, uden egentlig at gå at lede efter det.

Dog ville jeg genoverveje muligheden hvis det kostede for meget, eller man ikke kunne betale på en slags afdragsordning :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså, jeg tænker lidt, det er sådan en "hade-gave" ;) jeg kunne finde på at give Vitus, når han skal flytte hjemmefra. Måske ligger der et marked der? Noget forældrene køber til deres møgforkælede unger, når de bliver 18 og skal til at flytte hjemmefra - eller til at betale for kost og logi derhjemme...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar. Det har givet nogle tanker og ideer og lige netop derfor jeg startede tråden :)

BBM er inde på det jeg egentlig gerne vil - at hjælpe dem som står overfor nogle ændringer i deres liv og som ikke er helt sikker på hvordan tingene engentlig skal gøres og hænger sammen. Det ville nok være mere rammende at kalde det coaching i stedet for hjælp for det skulle ikke kun være rettet mod dem der har dårlig økonomi. Jeg har netop fået tankerne da mange af mine egne venner ofte spørger om hjælp fordi de f.eks. ikke forstår de får restskat eller ved hvordan man lægger et budget.

Nogle af jer spørger hvad jeg ville kunne som en bankrådgiver ikke kan og umiddelbart er mit svar at mange ser en bankrådgiver som en sælger og ikke altid har tiltro til bankrådgivere. Derudover har jeg ikke hørt om bankrådgivere der hjælper med forskudsopgørelse og årsopgørelse.

Jeg har også søgt lidt på nettet ang gratis hjælp og det er langt fra alle kommuner der har det og nogle gange er det oftes gældsrådgivning men ikke coaching som egentlig nok er mere det jeg er over i :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar. Det har givet nogle tanker og ideer og lige netop derfor jeg startede tråden :)

BBM er inde på det jeg egentlig gerne vil - at hjælpe dem som står overfor nogle ændringer i deres liv og som ikke er helt sikker på hvordan tingene engentlig skal gøres og hænger sammen. Det ville nok være mere rammende at kalde det coaching i stedet for hjælp for det skulle ikke kun være rettet mod dem der har dårlig økonomi. Jeg har netop fået tankerne da mange af mine egne venner ofte spørger om hjælp fordi de f.eks. ikke forstår de får restskat eller ved hvordan man lægger et budget.

Nogle af jer spørger hvad jeg ville kunne som en bankrådgiver ikke kan og umiddelbart er mit svar at mange ser en bankrådgiver som en sælger og ikke altid har tiltro til bankrådgivere. Derudover har jeg ikke hørt om bankrådgivere der hjælper med forskudsopgørelse og årsopgørelse.

Jeg har også søgt lidt på nettet ang gratis hjælp og det er langt fra alle kommuner der har det og nogle gange er det oftes gældsrådgivning men ikke coaching som egentlig nok er mere det jeg er over i :)

Jeg synes umiddelbart det lyder som en god ide. Og som BBM, ville jeg netop vælge det i forbindelse med afslutning af studie, tror jeg. Det er jo en helt anden måde vores hverdagsbudget skal tænkes nu her. Føler det er vildt mange penge :) og lidt svært at holde overblikket. Især også med skat osv. Vi har faktisk overvejet revisor når vi bliver færdige begge to!

Synes ellers selv jeg er rimelig god til tal osv, men alle de der regler og skat er simpelthen så uigennemskuelig og frustrerende, at jeg næsten opgiver :Lol

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER