BabyHaagensen

Micro pop må/må ikke??

40 indlæg i dette emne

Hej...

Har fået af vide at man ikke må spise micro popcorn når man er gravid... Pga et farligt stof der er i poserne som frigives i fedtstoffet under opvarmning. ??? Andre der har hørt om dette??

Og tandpasta... Har også fået af vide at der er et stof i tandpasta man skal undgå som gravid..... Nogle der ved noget om det???

Tænker selv.... Oh come on..... Meeeen hvis der nu er noget om sagen... Hehe

Del dette indlæg

Jeg har aldrig hørt om nogle af delene.

Micropopcorn her jeg spist i begge mine graviditeter.

I hvilken tandpasta? Det er jo ikke sådan at man ikke må børste tænder som gravid ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er godt nok ikke noget jeg aldrig har hørt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om nogle af delene.

Micropopcorn her jeg spist i begge mine graviditeter.

I hvilken tandpasta? Det er jo ikke sådan at man ikke må børste tænder som gravid ;)

:ditto

Tror stadig på alt med måde princippet :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min fars diætist sagde for nyligt til ham, han ikke måtte spise rugbrød, der ikke var købt skåret. Det var nemlig bagt i smurte forme og indeholdt lidt mere fedtstof.... Jeg tager ligesom Louise det hele med et gran salt og spiller efter alt-med-måde-reglerne. Tror ikke du eller barnet tager skade, hvis du af og til spiser dig en gang mikropops (som jeg i øvrigt også selv gør).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Hej...

Har fået af vide at man ikke må spise micro popcorn når man er gravid... Pga et farligt stof der er i poserne som frigives i fedtstoffet under opvarmning. ??? Andre der har hørt om dette??

Og tandpasta... Har også fået af vide at der er et stof i tandpasta man skal undgå som gravid..... Nogle der ved noget om det???

Tænker selv.... Oh come on..... Meeeen hvis der nu er noget om sagen... Hehe

Mht mikro popkornene, så er de stoffer du har hørt om flourstoffer, somer indeholdt i embalagen og kan frigives til maden, dog er branchen selv ved at udfase stofferne, så ved ikke hvorstort problemet er mere her er en artikkel fra politikken om at undgå dem http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/forbrugerkemi/ECE2125534/saadan-undgaar-du-fluorstoffer-i-maden/

Mht tandpaster så var det nogle colgate der varianter der indeholdt trichlosan, der er mistænkt hormonforstyrrende, der var en tråd om det i økoforumet.

Nu har du stofnavnene og kan selv træffe en beslutning....

Jeg arbejder med den slags, så hvis du har nogen spørgsmål, så spørg endelig.

Jeg ville ikke panikke, og spiser både mikropopkorn og bruger colgate.. jeg ville hellere fokusere på at undgå parfume og parabenstoffer, men man skal jo se på den daglige samlede belastning og træffe det valg man har det bedst med.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil godt lægge hovedet på blokken og sige, at det i hvert fald ikke er et officielt råd fra Sundhedsstyrelsen ;)

Men min erfaring fra da jeg var gravid, var at RIGTIG mange ting kunne blive "forbudte" eller i hvert fald frarådet, hvis man googlede nok :D Om man så vil tro på det/følge det, det må være op til hver enkel person og deres temperament. Man kan jo vælge at sige, at det ikke er en officiel anbefaling og at man derfor ignorerer det fuldstændigt. Eller man kan kigge på, hvorfor det frarådes, og om det så giver mening for en.

Jeg har aldrig hørt popcorn frarådet i gravid-sammenhæng, men nogle af dem er vel tilføjet noget fedt og noget salt, så måske er det derfor at nogen siger nej til dem? Jeg ville dog nok stadig spise dem, hvis det var mig.

Tandpasta har jeg set været oppe at vende i forbindelse med graviditet flere gange. Der er både noget med flour, skummemidler, konserveringsmidler og hvad ved jeg. Da jeg bar gravid, valgte jeg at gå over til en svanemærket pasta (zendium) og at vedtage, at så var det fint. Men hvis man går meget op i det, mener jeg at Rebecca Perhsson har lavet en guide :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil godt lægge hovedet på blokken og sige, at det i hvert fald ikke er et officielt råd fra Sundhedsstyrelsen ;)

Men min erfaring fra da jeg var gravid, var at RIGTIG mange ting kunne blive "forbudte" eller i hvert fald frarådet, hvis man googlede nok :D Om man så vil tro på det/følge det, det må være op til hver enkel person og deres temperament. Man kan jo vælge at sige, at det ikke er en officiel anbefaling og at man derfor ignorerer det fuldstændigt. Eller man kan kigge på, hvorfor det frarådes, og om det så giver mening for en.

Jeg har aldrig hørt popcorn frarådet i gravid-sammenhæng, men nogle af dem er vel tilføjet noget fedt og noget salt, så måske er det derfor at nogen siger nej til dem? Jeg ville dog nok stadig spise dem, hvis det var mig.

Tandpasta har jeg set været oppe at vende i forbindelse med graviditet flere gange. Der er både noget med flour, skummemidler, konserveringsmidler og hvad ved jeg. Da jeg bar gravid, valgte jeg at gå over til en svanemærket pasta (zendium) og at vedtage, at så var det fint. Men hvis man går meget op i det, mener jeg at Rebecca Perhsson har lavet en guide :)

:ditto

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det har jeg sørme aldrig hørt om heheh men èn gang skal jo være den første :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg så for nylig et program, hvor de netop undersøgte de stoffer i emballage, som er dårlige for mennesker. Ka ik huske, hvad det hedder, men det er noget der gør, at kroppen bliver dårligere til selv at bearbejde sygdomme. Det ophobes i kroppen og forsvinder ik igen, når det først er der.

Mikroovns popcorn er de værste mht disse stoffer, da der er så meget fedt og salt, som nærmest suger stoffet til sig fra emballagen i løbet af mikroovns processen.

Ja, producenterne er ved at udfase det, men lige præcis mikro popcorn, vil jeg personligt ik spise mere, gravid eller ej.. Så hellere poppe dem i en gryde!

Det findes bl.a. også i emballagen til lagkagebunde og en masse andet, men ik i nær så høj grad som popcornene..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg så for nylig et program, hvor de netop undersøgte de stoffer i emballage, som er dårlige for mennesker. Ka ik huske, hvad det hedder, men det er noget der gør, at kroppen bliver dårligere til selv at bearbejde sygdomme. Det ophobes i kroppen og forsvinder ik igen, når det først er der.

Mikroovns popcorn er de værste mht disse stoffer, da der er så meget fedt og salt, som nærmest suger stoffet til sig fra emballagen i løbet af mikroovns processen.

Ja, producenterne er ved at udfase det, men lige præcis mikro popcorn, vil jeg personligt ik spise mere, gravid eller ej.. Så hellere poppe dem i en gryde!

Det findes bl.a. også i emballagen til lagkagebunde og en masse andet, men ik i nær så høj grad som popcornene..

Yes.

Og de kan fås i pose og poppes i een gryde som Kamilla er inde på.

Derudover fås der tandpasta uden de hormonforstyrrende stoffer. Det er bare om at kigge på indholdsstofferne på produktet. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil sige at det kommer an på hvor dit ambitionsniveau ligger ;)
- og det er virkelig ikke sagt for at være fræk!

Personligt:
- Jeg kunne aldrig drømme om at opvarme min mad i en microbølgeovn (både emballagen til maden er pisse giftig, og maden bliver fuldstændig cellulært ødelagt af det)

- Jeg kunne aldrig drømme om at bruge flourtandpasta. Flour er et affaldsprodukt/biprodukt fra alluminiumsindustrien. Det er svært biologisk nedbrydeligt, og ophobes i kroppen (akumulativ effekt). Den artikel der florere på facebook lige nu, handler dog om triglycider, som bl.a. colgate total indeholder. Det er et hormonforstyrrende stof, som belaster kroppen.
Jeg bruger en økotandpasta fra urtekram. Den indeholder ikke flour, eller nogen somhelst form for belastende stoffer- hverken fra emballagen eller i produktet- og så er den ikke testet på dyr.

- Bruger jeg ikke makeup, deo, parfume, hårspray - you name it. Jeg vasker kun hår 1 gang om ugen i en øko shampoo, resten af tiden bliver det skyllet. Bruger mascara? og en sjælden gang imellem lidt øko øjencreme fra helsekosten (ellers bruger jeg en øko mandelolie i fødevarekvalitet til hårspidserne og huden, hvis den er lidt tør). - Jeg er dyb modstander af alt hvad der bliver puttet på og i kroppen, som ikke stammer fra naturen selv. Jeg tror ikke på at det ikke er skadeligt, og så vil jeg hellere lade være. Mascaraen er her min undtagelse.

- Jeg spiser så tæt på 100 økologisk som det kan lade sig gøre. og næsten ingen kød - aldrig svinekød. Jeg spiser heller ikke slik, chokolade eller drikker sodavand mere. Ikke fordi det ikke smager godt- men fordi det er skide usundt, og jeg faktisk bliver syg af det. Så spiser jeg til gengæld knorr-saucer i stor stil, til den mad jeg så laver. Fyldt med E-numre

osv.

- Man må gøre op med sig selv om hvad der er rigtig og forkert.

Der er mange mange mange skadelige ting som påvirker os fra miljøet. Enten tager man stilling til det, og vælger det fra (eller de ting man finder mest nødvendige), eller også vender man det blinde øje til og lader være. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

Så- ja, der er skadelige ting i de ting du nævner, men hvor vigtigt er det netop for dig? :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle de fine og forskellige svar tøser :D

Jeg tror generelt jeg vil gå over til gryde pop da de bare smager bedst :biglove

Og tandpasta... Tja bruger den jeg bruger og sådan bliver det....

Jeg mener nemt at man kan blive fanatisk og det vil jeg gerne undgå... Bedst muligt,, hehe...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Personligt:

- Jeg kunne aldrig drømme om at opvarme min mad i en microbølgeovn (både emballagen til maden er pisse giftig, og maden bliver fuldstændig cellulært ødelagt af det)

- Jeg kunne aldrig drømme om at bruge flourtandpasta. Flour er et affaldsprodukt/biprodukt fra alluminiumsindustrien. Det er svært biologisk nedbrydeligt, og ophobes i kroppen (akumulativ effekt). Den artikel der florere på facebook lige nu, handler dog om triglycider, som bl.a. colgate total indeholder. Det er et hormonforstyrrende stof, som belaster kroppen.

Jeg bruger en økotandpasta fra urtekram. Den indeholder ikke flour, eller nogen somhelst form for belastende stoffer- hverken fra emballagen eller i produktet- og så er den ikke testet på dyr.

- Bruger jeg ikke makeup, deo, parfume, hårspray - you name it. Jeg vasker kun hår 1 gang om ugen i en øko shampoo, resten af tiden bliver det skyllet. Bruger mascara? og en sjælden gang imellem lidt øko øjencreme fra helsekosten (ellers bruger jeg en øko mandelolie i fødevarekvalitet til hårspidserne og huden, hvis den er lidt tør). - Jeg er dyb modstander af alt hvad der bliver puttet på og i kroppen, som ikke stammer fra naturen selv. Jeg tror ikke på at det ikke er skadeligt, og så vil jeg hellere lade være. Mascaraen er her min undtagelse.

- Jeg spiser så tæt på 100 økologisk som det kan lade sig gøre. og næsten ingen kød - aldrig svinekød. Jeg spiser heller ikke slik, chokolade eller drikker sodavand mere. Ikke fordi det ikke smager godt- men fordi det er skide usundt, og jeg faktisk bliver syg af det. Så spiser jeg til gengæld knorr-saucer i stor stil, til den mad jeg så laver. Fyldt med E-numre

osv.

Der er mange mange mange skadelige ting som påvirker os fra miljøet. Enten tager man stilling til det, og vælger det fra (eller de ting man finder mest nødvendige), eller også vender man det blinde øje til og lader være. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

Så- ja, der er skadelige ting i de ting du nævner, men hvor vigtigt er det netop for dig? :)

Er nødt til lige at kommentere på det du skriver om flourtandpasta. Da min mand var barn havde hans mormor også den fixe idé at han og hans fætter ikke måtte bruge flourtandpasta men skulle børste med tandpastaen fra Urtekram, hvilket resulterede i at de begge idag har hele munden fuld af huller. Ikke bare indeholder Urtekram tandpastaen ikke flourid, som beskytter tænderne, men den indeholder salt som slibemiddel, hvilket skader emaljen på tænderne.

Før man fandt ud af at putte flourid i tandpasta var det normalt at få et gebis i konfirmationsgave. Bare lidt at tænke over...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Personligt:

osv.

Fluor er altså et naturligt grundstof og dermed så naturligt som det bliver ;) hvorvidt det r godt for tænderne og menneskekroppen generelt er muligvis en anden diskussion, men unaturligt er det altså ikke.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er nødt til lige at kommentere på det du skriver om flourtandpasta. Da min mand var barn havde hans mormor også den fixe idé at han og hans fætter ikke måtte bruge flourtandpasta men skulle børste med tandpastaen fra Urtekram, hvilket resulterede i at de begge idag har hele munden fuld af huller. Ikke bare indeholder Urtekram tandpastaen ikke flourid, som beskytter tænderne, men den indeholder salt som slibemiddel, hvilket skader emaljen på tænderne.

Før man fandt ud af at putte flourid i tandpasta var det normalt at få et gebis i konfirmationsgave. Bare lidt at tænke over...

Fuldstændig enig.

Flour er jo hovedelementet i tandpastaens beskyttelse og funktion, så det skal man altså tænke over, inden man begiver sig ud i at rense tænderne i noget andet.

Det jeg henviser til er de hormonforstyrrende stoffer, der findes i bla. colgate.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kan ikke få lov at quote, så det må gøres sådan her samlet på dem der har kommenteret.

Flour er pisse giftigt. Det er der ingen videnskabelig tvivl om- og netop derfor virker det også imod huller i tænderne ;) Når man bruger en flourfri tandpasta, så kræver det også at man har en sund livsstil- og dermed en sund bakterieflora i munden. Hvis man lever et helt almindeligt frikadelleliv, som langt de fleste danskere gør og ikke er meget opmærksom på mundhygiejnen, ja så får man huller! Det er sådanset ikke tandpastaens skyld, men den dårlige livsstil.

Og så kan vi debaterer herfra og til månen om hvordan man så skal leve sit liv, for ikke at få huller i tænderne med en flourfri tandpasta - men behøber vi det?

Konklusionen er at langt de fleste mennesker bruger flourtandpasta fordi det siger alle fagfolk at man skal. Ligesom man skal vaccinerer sine børn, og bruge deo imod lugt under armene. Min personlige overbevisning er en anden, og jeg claimer ikke at det som er rigtigt for mig og min familie at gøre, også er det rigtige for alle andre at gøre.

Grunden til jeg nævner de ting jeg gør i mit indlæg, er fordi TS direkte spørger ind til indholdet i tandpasta og emballage- og så giver jeg blot nogle eksempler fra mit eget liv om hvad jeg vælger fra eller ikke vælger fra og lidt begrundelse herfor.

Louisef - alle grundstoffer er "naturlige", men ikke alle er uskadelige for os. Og det flour der bliver brugt i tandpasta kómmer altså fra den industri jeg nævnte, tro det eller ej. I "gamle dage" hældte man også flour i drikkevandet, og der er rigtig mange mennesker som er blevet alvorligt syge og døde af forgiftninger og ophobninger af sådan nogle stoffer før man fandt ud af at de er skadelige. Bare se sådan en ting som sølvplomber i tænderne (amalgamfyldninger). Det er først inden for de sidste 10 år, at lægevidenskaben og tandlægerne er vågnet op og nu har indset hvor SYGT giftigt det er og er holdt op med at bruge det. Det er hjernedødt, så længe det tager før der bliver lovgivet omkring farlige stoffer. Sådan en ting som Bispenol A i babymadglas og sutteflasker var Danmark hele 2 år længere om at rydde op i og forbyde end fx Canada var.

Min overordnede pointe er: Bare fordi noget er effektivt, naturligt og alment kendt og accepteret, gør det det hverken sundhedsmæssigt sikkert eller forsvarligt at bruge. Det er op til forbrugerne selv at skaffe sig viden og træffe beslutninger omkring egen sundhed- man kan vitterligt ikke forvente at bare fordi noget står på en supermarkedshylde så er sundt og sikkert at bruge ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er rigtig nok at flourid er giftigt, men det er et spørgsmål om mængder. Det er meget små mængder der er i tandpasta, og du skal spise flere tuber for at få en forgiftning. Der er heller ikke folk der er døde af flourid i drikkevand og der er stadig steder i verden hvor man putter det i drikkevandet (ikke at jeg er fortaler for det). I England og USA er der lavet omfattende undersøgelser som viser at flourid i drikkevand ikke gør folk syge. Men hvis du kan holde dine tænder fri for huller, mener jeg da bestemt det er dit personlige valg hvilken tandpasta du vil bruge. Jeg ville dog overveje det en ekstra gang i forhold til mine børn, da min mand har fået ødelagt sine tænder som barn, hvilket han er meget ked af idag ( og har i øvrigt munden fyldt med giftigt amalgam ;-)).

Når det kommer til manglende vaccination af dine børn er jeg dog lodret uenig, da det kan gå ud over andre end dig og dine børn. Mæslinger som ellers har været udryddet i Dk er begyndt at dukke op igen pga folk som ikke får deres børn vaccineret, og det kan være livstruende for små børn som ikke er gamle nok til at blive vaccineret og folk som af den ene eller anden grund ikke kan tåle vaccinen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er rigtig nok at flourid er giftigt, men det er et spørgsmål om mængder. Det er meget små mængder der er i tandpasta, og du skal spise flere tuber for at få en forgiftning. Der er heller ikke folk der er døde af flourid i drikkevand og der er stadig steder i verden hvor man putter det i drikkevandet (ikke at jeg er fortaler for det). I England og USA er der lavet omfattende undersøgelser som viser at flourid i drikkevand ikke gør folk syge. Men hvis du kan holde dine tænder fri for huller, mener jeg da bestemt det er dit personlige valg hvilken tandpasta du vil bruge. Jeg ville dog overveje det en ekstra gang i forhold til mine børn, da min mand har fået ødelagt sine tænder som barn, hvilket han er meget ked af idag ( og har i øvrigt munden fyldt med giftigt amalgam ;-)).

Når det kommer til manglende vaccination af dine børn er jeg dog lodret uenig, da det kan gå ud over andre end dig og dine børn. Mæslinger som ellers har været udryddet i Dk er begyndt at dukke op igen pga folk som ikke får deres børn vaccineret, og det kan være livstruende for små børn som ikke er gamle nok til at blive vaccineret og folk som af den ene eller anden grund ikke kan tåle vaccinen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Enig.

100 g tandpasta må indeholde 0,15 g florid. Hvis man spiser en hel tube kan man godt få ondt i maven, men hvis vi taler forgiftning, som du, Simonsen er inde på, så er det omkring 6-7 tuber tandpasta på een gang. Du vil også kunne blive forgiftet, hvis du tager en overdosis panodil, bestemte vitaminer og mineraler mv.

Det er fint hvis du kan leve så sukkerfrit (her tænker jeg især på frugt og madvarer som indeholder naturligt sukker), at du kan undgå huller og have pæne tænder og en god og ren mundhygiejne.

Nu er du selv inde på at langt de fleste danskere ikke lever af rent grønt, så derfor kunne der jo faktisk være en grund til at folk børster med det, som de børster med, og ikke fordi fagfolk siger dét. ;) 

Det er fint du kommer med dine egne erfaringer, men pas på med at slynge om dig med generelle udtalelser. :)

Og så tror jeg nu nok, at tandpasta er forsvarligt at bruge i det mængder der anvises på emballagen. Om man så personligt synes det er for usundt mv. det er man jo så selv herre over.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Altså, det står jo alle frit for, hvad de synes/mener om de her giftstoffer ;)

- Jeg kan godt høre det er lidt op ad bakke med forståelsen for mine valg herinde, men pyt med det. I børster gladeligt tænder i det lort- det gør jeg ikke. Så er den sådanset ikke længere ;)

Jeg mener ikke jeg skal "passe på med at slynge om mig med generelle udtalelser". Der vel for pokker ikke censur på herinde? Jeg må vel mene hvad jeg vil, uanset hvor uenig, du/i- SST, who-ever er?

God dag til jer.

Kan ikke rigtig se der er mere at debbatere her.

p.s - tak for linket, men sådan nogle debatter bliver altid overophedede. Jeg gider generelt ikke at deltage i dem- det er formålsløst. Så kan man sidde der og råbe af hinanden om hvem der har mest ret og hvilke argumenter der vægter tungest.

Konklusionen må være, at så længe man selv kan stå inden for de valg man træffer- så er man ikke ved siden af. Uanset hvád de valg så indebærer.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså, det står jo alle frit for, hvad de synes/mener om de her giftstoffer ;)

- Jeg kan godt høre det er lidt op ad bakke med forståelsen for mine valg herinde, men pyt med det. I børster gladeligt tænder i det lort- det gør jeg ikke. Så er den sådanset ikke længere ;)

Jeg mener ikke jeg skal "passe på med at slynge om mig med generelle udtalelser". Der vel for pokker ikke censur på herinde? Jeg må vel mene hvad jeg vil, uanset hvor uenig, du/i- SST, who-ever er?

God dag til jer.

Kan ikke rigtig se der er mere at debbatere her.

p.s - tak for linket, men sådan nogle debatter bliver altid overophedede. Jeg gider generelt ikke at deltage i dem- det er formålsløst. Så kan man sidde der og råbe af hinanden om hvem der har mest ret og hvilke argumenter der vægter tungest.

Konklusionen må være, at så længe man selv kan stå inden for de valg man træffer- så er man ikke ved siden af. Uanset hvád de valg så indebærer.

Jeg tror som ikke der er nogen der mangler forståelse for dine valg. Det er den måde du formidler din viden på, der går lidt skævt.

Du siger 1. det blot er dit valg, og man må gøre som man vil. Alligevel kommer du med denne udtalelse: "I børster gladeligt tænder i det lort- det gør jeg ikke" (citat dig) - Det fremmer ikke en god kommunikation og tydeliggør heller ikke din forståelse for andres valg.

Vi har jo forsøgt at fortælle hvorfor nogle menneskers valg måske er, at børste tænder i almindeligt tandpasta.

Dine generelle udtalelser bliver en påduttelse til andre mennesker, derfor er de "farlige". Men det er fedt at høre dine overvejelser, og du må forstå, at vi herinde jo også, med al rimelighed, har ret til at kommentere på dine holdninger, såvidt som du har på vores ;)

God dag til dig også!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg læste hele vaccinationsdebatten igår (sagas link) og synes faktisk det er en rigtig god debat, hvor der bliver fremlagt gode synspunkter for både det ene og det andet mens tonen bliver holdt. Synes faktisk ikke at den debat blev overophedet, på trods af meget forskellige og stærke holdninger.

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER