Besvaret September 25, 2014 I kan få dispensation for den ved at gå på kommunen :) men det kan I kun, hvis hun flytter hjemmefra.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 I kan få dispensation for den ved at gå på kommunen :) men det kan I kun, hvis hun flytter hjemmefra.. Åh det håber jeg virkelig hun kan få så. Hun vil som sagt helst flytte hjemmefra - og jeg har ærligt talt lidt svært ved at overskue min økonomi hvis vi skal hjælpe hende Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Sakset fra SUs hjemmeside "Betingelser for at få udeboendesatsen For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, når du er 18 eller 19 år, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende): Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl. Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter. Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med. Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom)." Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Sakset fra SUs hjemmeside "Betingelser for at få udeboendesatsen For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, når du er 18 eller 19 år, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende): Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl. Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter. Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med. Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom)." Hmmm jah... vi er jo nok nede i sidste linie. Den er ikke ligefrem helt klar... gad vide hvor svært det er. Tror lige jeg smider en mail til familiesagsbehandleren, hun ved måske hvor vi skal hen med sådan en ansøgning. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Hmmm jah... vi er jo nok nede i sidste linie. Den er ikke ligefrem helt klar... gad vide hvor svært det er. Tror lige jeg smider en mail til familiesagsbehandleren, hun ved måske hvor vi skal hen med sådan en ansøgning. Altså jeg kender en, Der fik det, fordi han ikke kunne få sit eget værelse derhjemme, så tænker der er håb :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Altså jeg kender en, Der fik det, fordi han ikke kunne få sit eget værelse derhjemme, så tænker der er håb :) Jamen hvis hun skal bo hjemme kommer hun også til at dele værelse med Lilly :D Ej jeg ved ikke om man kan kalde det trange forhold, vi har en stor 4 værelses lejlighed til 2 voksne og 3 børn. Lilly sover i soveværelset, men jeg havde da planer om at hun skulle overtage Melissas værelse på et tidspunkt! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Jeg vil i hvert fald anbefale at i prøver at sætte nogle penge til side til de første måneder. ... jeg flyttede hjemmefra i november og begyndte først at få den rigtige sats fra januar/februar med tilbagevirkende kraft grundet behandlingstid :-s. (min far boede endda over 20 km væk, så kan være besværligt, min mor er død) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Min søster startede gymnasiet her i Vibord i august, hvor hun først blev 18 i januar. Hendes forældre bor i Thisted. Hun søgte et eller andet ved kommunen og fik indtil hun fik SU et tilskud svarende til udeboende SU. Der skal bare udfyldes nogle papirer med at hun ikke kunne bo hjemme. Der var et par stykker fra min gym-klasse som fik udeboende SU selvom forældrene boede tættere end 20 km på gymnasiet. Der skulle igen bare udfyldes nogle papirer med, at forældrene ikke kunne have dem boende hjemme. Kravet er jo så bare at de skal bo for dem selv :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 25, 2014 Jeg vil i hvert fald anbefale at i prøver at sætte nogle penge til side til de første måneder. ... jeg flyttede hjemmefra i november og begyndte først at få den rigtige sats fra januar/februar med tilbagevirkende kraft grundet behandlingstid :-s. (min far boede endda over 20 km væk, så kan være besværligt, min mor er død) Ok det satser jeg så på ikke blir nødvendigt, vi har nemli ikke rigtig mulighed for at spare noget op. Som nævnt lever vi 5 personer af 1 førtidspension + børnepengene. Måske vi bare skal gå i gang med at søge nu, hun fylder 18 til februar. Min søster startede gymnasiet her i Vibord i august, hvor hun først blev 18 i januar. Hendes forældre bor i Thisted. Hun søgte et eller andet ved kommunen og fik indtil hun fik SU et tilskud svarende til udeboende SU. Der skal bare udfyldes nogle papirer med at hun ikke kunne bo hjemme. Der var et par stykker fra min gym-klasse som fik udeboende SU selvom forældrene boede tættere end 20 km på gymnasiet. Der skulle igen bare udfyldes nogle papirer med, at forældrene ikke kunne have dem boende hjemme. Kravet er jo så bare at de skal bo for dem selv :) Håber det går lige så nemt. Som sagt vil Melissa selv gerne flytte hjemmefra når hun fylder 18. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 26, 2014 Jeg fik dispensation da jeg gik i gymnasiet. Mine forældre og jeg skulle skrive under på at der var forhold i hjemmet der gjorde at jeg blev nød til at flytte. Jeg havde et ret elendigt forhold til min stedfar i de år, så jeg trængte virkelig til at flytte. Tror også at det var det vi brugte som grund, og det var da grund nok som jeg husker det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 26, 2014 Jeg fik også dispensation da jeg flyttede hjemmefra - vi var 2 voksne og 5 børn i en 5værelses... Det var nok til at det var trangt :) på trods af det var 120kvm.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 26, 2014 Man kan "bare" søge om det. Jeg søgte ved su-vejlederen på mit gymnasium og fik det. Jeg havde gode forhold, men det at jeg ikke havde eget værelse (min mor sov i stuen og jeg havde værelse, men i teorien manglede vi et værelse), det var nok til at jeg fik det. Mine forældre var skilt og så vidt jeg husker var der slet ik snak om, at jeg blot ku flytte hjem til mig far. Han boede faktisk endnu tættere på gymnasiet.. Så jeg vil da bare sige, at hun skal søge! Og så snakke lidt ekstra om, hvor træls og besværligt for hendes skolegang rent lektiemæssigt, at hun ikke har eget værelse eller ro derhjemme! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 28, 2014 Jeg kender til flere tilfælde, hvor børn har fået udeboende SU, pga. ting som "jeg har så mange søskende at det er svært for mig at koncentrere mig" og "min mor er syg" og den slags (som nok vær ret søgte). Jeg synes ikke det er videre kønt, men at det i stedet burde gælde studerende (som din datter), som ikke kan forsøges af forældre...men i hvert fald tænker jeg, at I må kunne argumentere for udeboende SU ud fra jeres virkelighed. Del dette indlæg Link to post Share on other sites