Forårsbarnet

Snart forældre - bryllup, testamente eller??

10 indlæg i dette emne

Hej alle derude,

 

Vidste ikke hvor jeg skulle gøre af dette emne, men prøver her!

 

Det er sådan at min kæreste og jeg skal være forældre i foråret 2015.. vi glæder os og har snakket om det i flere år. Vi har boet sammen i over 3 år nu, og ja .. det hele er som det skal være! 

Der er bare det at vi "kun" er samlevende... jeg har svært ved at finde hoved og hale i hvilken betydning det har for vores kommende fælles barn - er der nogle kloge hoveder derude?

Tænker umiddelbart det er smartest at blive gift  - og vi snakker da også om det.. men alligevel, hvis det først bliver om et år (eller flere), vil det så ikke være en ide at sikre vores kommende barn nogle sikre omstændigheder - ved ikke om dette er noget man gør ved testamente eller hvordan og hvorledes??

 

Kom gerne med jeres input, erfaringer og andre vise ord!  :bunny 
 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uden at kende de juridiske detaljer, ville min løsning være et (evt hemmeligt) lynbryllup på rådhuset og så kirkebryllup med fest og hele pibetøjet, når pengene (og efterfødselskroppen :D) var til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet det stærkt.. det ville dog aldrig blive hemmeligt da jeg simpelthen er for tæt med mine familie og venner haha..synes bare det ville være så kedeligt at giftes på rådhuset og så senere gøre det 'rigtigt'.. det virker helt tosset i min verden.. i mit hoved er det enten eller :p men det er nu ikke pengene der holder os tilbage (ved faktisk ikke hvad der holder os tilbage?)... tak for dit input :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen hvis I har råd og lyst så stemmer jeg for stort bryllup :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Din kæreste vil skulle underskrive et papir på at han er barnets far (tror det hedde en omsorgserklæring).

Når den er underskrevet vil I have fælles forældremyndighed, også selv om I skulle gå fra hinanden.

Hvis I ikke er gift, og en af jer dør, vil barnet være arving til den, der dør. Det betyder (i grove træk) at barnet skal arve halvdelen af jeres fælles formue (det kan fx også være halvdelen af et jeres hus), og livsforsikringer og pensioner mm vil gå til barnet.

I kan oprette et "udvidet samlevertestamente", der mere eller mindre vil stille jer lige som gifte.

Men hvis I allerede overvejer bryllup, så er det da bare det i skal ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde et rådhus bryllup først og så senere en rigtig bryllupsfest.

 

Vi inviterede de nærmeste på frokost efter rådhusbrylluppet og havde 2 fantastiske dage. Jeg synes egentlig at ddet var lidt fedt at få lov at fejre det 2 dage.

 

Stort tillykke med held og lykke med det hele!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står i samme situation som jer (bortset fra at vi ikke lige har råd til det store bryllup).

Vi har fået at vide, at uanset hvordan man bærer sig ad, kan man ikke sikre hinanden lige så godt med testamente, som hvis man er gift. Desuden har vi ikke kunne sikre hinanden med krydslivsforsikring og lignende, da jeg har haft angst for mange år siden, og derved åbenbart er farlig for mig selv i deres øjne o.O ..

Vi har derfor valgt at gå på rådhuset her d. 5. november (har termin 20. marts) og så satser vi på kirkebryllup i 2016 :loveshower:

Vi har valgt at have vores nærmeste familie med, og går ud og spiser om aftenen, da vi syntes at det var lidt tamt at gøre det hemmeligt..

Jeg har altid haft samme holdning som dig. Enten eller.. syntes det var noget pjat at folk giftede sig to gange.. men nu, hvor vi står i den her situation, og ikke kan sikre hinanden og baby ordentligt, har jeg ændret holdning.

vi gifter os nu af kærlighed til hinanden og vores ufødte barn, men også af praktiske årsager. Og når vi så har råd, holder vi et brag af en fest og bliver velsignet i kirken. Vil ikke snydes for drømmebrylluppet pga praktiske omstændigheder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Din kæreste vil skulle underskrive et papir på at han er barnets far (tror det hedde en omsorgserklæring).

Når den er underskrevet vil I have fælles forældremyndighed, også selv om I skulle gå fra hinanden.

Hvis I ikke er gift, og en af jer dør, vil barnet være arving til den, der dør. Det betyder (i grove træk) at barnet skal arve halvdelen af jeres fælles formue (det kan fx også være halvdelen af et jeres hus), og livsforsikringer og pensioner mm vil gå til barnet.

I kan oprette et "udvidet samlevertestamente", der mere eller mindre vil stille jer lige som gifte.

Men hvis I allerede overvejer bryllup, så er det da bare det i skal ;)

What she said  :ditto

 

Derudover er der forskel på arveafgiften. Det er ingen afgift som ægtefælle mens der som samlever skal betales mindst 15 % men op til ca. 36 %. Derudover skal der skiftes (betales arv)...

 

Se evt. http://www.minadvokat.dk/ugifte-behover-man-at-blive-gift-hvis-bare-man-laver-testamente/

 

Jeg har desværre i vores omgangskreds oplevet hvad der i værste fald kan ske når ens samlever dør - også selvom der er oprettet testamente. En bekendt er nødt til at sælge bil og hus fordi arven skal fordeles. Det er sgu hårdt når man i forvejen står i sorgen.

 

Jeg kan på alle måder følge dig i dine følelser omkring bryllup og ved ærligt ikke helt hvad jeg selv ville vælge da mine følelser omkring bryllup er meget lig dine. Hvad siger din kæreste?

 

Mit råd til dig er at kontakte en advokat for at være helt 100 % sikker på hvad det betyder for jer som par, og så derefter tage stilling til om i skal gifte jer eller blot oprette testamente.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke så meget det fælles barn men nærmere alt det andet, der volder problemer. I kan sagtens få delt forældremyndighed - og det ville nok ikke være det store problem.

 

Men der er INTET der vil stille jer på samme måde, som hvis I havde været gift. Det er især i forbindelse med den ene parts død, I ville være på spanden - og især hvis I ejer store ting som f.eks. et hus sammen. Så vil I faktisk være tvunget til at udbetale den afdødes halvdel til barnet - dvs. at I vil skulle "købe" personen ud af huset. Derudover ville I blive beskattet af en evt. arv til hinanden. 

 

Hvis jeg var jer ville jeg blive gift og så i samme moment gennemgå alle de store forsikringer (f.eks. livsforsikring) og sikre, at de tilfalder ægtefællen. Så burde I ikke have brug for et testamente (der faktisk er forholdsvist dyrt), med mindre den ene af jer har særbørn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

What she said :ditto

Derudover er der forskel på arveafgiften. Det er ingen afgift som ægtefælle mens der som samlever skal betales mindst 15 % men op til ca. 36 %. Derudover skal der skiftes (betales arv)...

Se evt. http://www.minadvokat.dk/ugifte-behover-man-at-blive-gift-hvis-bare-man-laver-testamente/

.

Det link der var dejligt at få. For Ks familie har deres mening om ægteskab, men der kan de reelt se hvor meget ringere man står som samlevende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER