Guddi

B-streptokokker - erfaring/viden ønskes!

6 indlæg i dette emne

Jeg er gravid med mit tredje barn og er imorgen 24+0.

Mit første barn er født til tiden ( terminsdato - mere præcist fåes det ikke), men nr 2 blev født 32+0.

Jeg havde vandafgang 30+0 og lå så stort set ned til jeg fik en infektion og hun måtte ud.

Man fandt gruppe B-streptokokker i barnets slim, så derfor mener man, at mit vand er gået for tidligt på grund af streptokokkerne.

Her i min tredje graviditet er man klart nok opmærksom på streptokokkerne.

Det viser sig, at jeg er noget så 'eksklusivt' som streptokokbærer - jeg er lidt i tvivl om, hvad det præcist betyder, men jeg er i hvert fald i større risiko for at få streptokokinfektioner.

Som jeg så nærmest har konstant.

Jeg blev først undersøgt for det omkring uge 13, men er allerede på min 4.pencillinkur.

Det skulle være noget pencillin, man godt kan tåle som gravid (primicilin hedder det) - men jeg er jo alligevel betænkelig ved det - mig der ikke engang har taget en hovedpinepille i de to første graviditeter.

Jeg ved godt, at alternativet måske er en for tidlig fødsel igen eller at barnet får en infektion inde i maven (så vidt jeg har forstået), og det er jo heller ikke ønskværdigt.

Samtidig ser det ud som om, at primicilinen ikke kan slå infektionen ned ( eller meget hurtigt kommer igen), da jeg bliver testet igen to dage efter pencillinkurens ende.

Jeg er bare så bekymret for, om der sker den lille baby noget. Om der bliver men fra primicilin, når man gentagne gange skal spise det.

Er der nogen, der har været i lignende situation, så hører jeg meget gerne fra dem ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej.

Jeg havde streptokok B i min første graviditet. Blev dog først sat i gang 38+6 pga manglende vand. Min blev opdaget ca halvvejs og fik også primcilin i hvert fald tre gange i træk hvor jeg forinden også havde fået selexid. Når streptokokkeren er påvist skal man have antibiotika under fødslen minimum 2 gange under fødslen med 4 timers mellemrum. Jeg nåede at få det 3 gange. Vi var efterfølgende indlagt til observering i 2 døgn men der var ingenting. Min dreng var sund og rask :)

Denne gang har jeg ikke fået streptokokkeren påvist men jeg skal stadig have antibiotika under fødslen og vi skal indlægges to døgn til observation. En gang stemplet for gbs altid stemplet sagde fødselslægen til mig.

Håber at de denne gang er obs på streptokokkeren ikke føder så tidligt denne gang og at din baby ikke bliver ramt fordi du kan få antibiotika under fødslen.

Det blev lidt rodet. Spørg hvis der er noget du vil vide, så vil jeg se om jeg kan svare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også streptokokker B. Det blev opdaget meget tidligt og jeg blev behandlet for det løbende samt under fødslen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar ;-)

Det er rart at vide, at man ikke nødvendigvis behøver at føde for tidlig pga streptokokkerne.

Tak ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar ;-)

Det er rart at vide, at man ikke nødvendigvis behøver at føde for tidlig pga streptokokkerne.

Tak ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik af vide da jeg var gravid med min datter ( nr 3 ) at jeg også skulle have antibiotika under fødslen, og der efter skulle vi være indlagt i 48-72 timer efter fødslen hvor hun blev tjekket 3 gange i døgnet og fik taget temp. Hun kom til verden dagen før termin, og var en sund og rask pige. Og jeg ved at det er det samme der gælder denne gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER