Oprettet September 10, 2014 Min mand og jeg har bankmøde i morgen eftermiddag for at høre hvad vi kan/må købe for når vi gerne vil købe bolig. Men hvad vil i mene at vi skal tage med, og hvad skal vi have forberedt? :) og lige et sidespørgsmål, ville I fortælle at vi venter barn? ændre jo nok lidt på nogle ting :) og man kan ikke se det på mig endnu med mindre man ved det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Min mand og jeg har bankmøde i morgen eftermiddag for at høre hvad vi kan/må købe for når vi gerne vil købe bolig. Men hvad vil i mene at vi skal tage med, og hvad skal vi have forberedt? :) og lige et sidespørgsmål, ville I fortælle at vi venter barn? ændre jo nok lidt på nogle ting :) og man kan ikke se det på mig endnu med mindre man ved det. Rådighedsbeløbet pr. måned skal være 2.500 kr. højere pr. barn, så det ændrer lidt. Jeg synes I skal sige det. Det er ikke fedt at få sat sig for stramt økonomisk, og det er jo lun jer selv i snyder.. Banken skal nok få sine penge. :kram Kh. Trine - som selv lige har været møllen igennem! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Tag jeres nemid med for så kan I bla komme på skats tast selv og se årsopgørelser. De plejer også at bede om budget så hvis I har et eller et andet overblik over jeres udgifter er det også en god ting at tage med. Jeg ville være ærlig og sige du er gravid. De spørger nok alligevel om i har tænkt på børn i fremtiden og vil tage højde for det i deres udregninger alligevel :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Rådighedsbeløbet pr. måned skal være 2.500 kr. højere pr. barn, så det ændrer lidt. Jeg synes I skal sige det, det er ikke fedt at få sat sig for stramt økonomisk, og det er jo lun jer selv i snyder.. Banken skal nok få sine penge. :kram Kh. Trine - som selv lige har været møllen igennem! "problemet" så at sige er bare at banken nok i forvejen vil sætte rådighedsbeløbet noget højere end vi har brug for (lever for 3500 nu, og har det fint, men er jo også van til at være under uddannelse, så hvis de forventer over 10.000) Jeg vil jo gå på barsel og dermed få dagpenge, idet at det er lige i forlængelse af min uddannelse, hvilket jo vil betyde at min "løn" aldrig vil blive lavere i fremtiden :) Håber da ihvertfald at min kandidat + CV trækker højere løn en dimittend dagpenge. :) Men vil selvfølgelig ligge et budget privat hvor der ingen problemer er med at få det til at løbe rundt, selv hvis vi begge sku ende på dagpenge og med Mikro:). (dagpleje ect.) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Tag jeres nemid med for så kan I bla komme på skats tast selv og se årsopgørelser. De plejer også at bede om budget så hvis I har et eller et andet overblik over jeres udgifter er det også en god ting at tage med. Jeg ville være ærlig og sige du er gravid. De spørger nok alligevel om i har tænkt på børn i fremtiden og vil tage højde for det i deres udregninger alligevel :) Nem-id - Tjek :) Havde jeg ikke lige tænkt på :) Men at kigge på vores årsopgørelser vil nok forvirre mere end gavne, eftersom min mand har fået arbejde, og jo ikke er på SU mere og jeg var på SU sidste år + boede 4 måneder i Frankrig :). Men sådan er det jo bare:). Vi ved jo udemærket hvad vi har af indtæger og udgifter:) Har et fint budget:). Må lige tale med manden om hvad vi gør i forhold til Mikro :). Jeg hælder mest til ikke at sige det, og så ku' spørge hvordan det ville se ud med en familieforøgelse så man ligesom har begge senarier :). Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 "problemet" så at sige er bare at banken nok i forvejen vil sætte rådighedsbeløbet noget højere end vi har brug for (lever for 3500 nu, og har det fint, men er jo også van til at være under uddannelse, så hvis de forventer over 10.000) Jeg vil jo gå på barsel og dermed få dagpenge, idet at det er lige i forlængelse af min uddannelse, hvilket jo vil betyde at min "løn" aldrig vil blive lavere i fremtiden :) Håber da ihvertfald at min kandidat + CV trækker højere løn en dimittend dagpenge. :) Men vil selvfølgelig ligge et budget privat hvor der ingen problemer er med at få det til at løbe rundt, selv hvis vi begge sku ende på dagpenge og med Mikro:). (dagpleje ect.) I danske bank siger de 5.000 pr. voksen og 2.500 pr. barn.. Så for os 2 voksne + 1 barn skulle vi have 12.500 til rådighed, efter faste udgifter var betalt (inkl. vuggestue, mad osv.). Jeg synes også det lyder af meget, men de ved vel hvad de snakker om.. :lol Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Ved ikke om i har fremsendt noget på forhånd men vi havde fremsendt budget inden så de kunne lave nogle beregninger inden. Derudover var vi blevet bedt om inden at tale om hvor vi gerne ville købe og vores egne tanker om hvad vi ønskede. Angående børn - ja, helt klart oplyse det. Det har stor stor betydning for hvad i kan låne. Det kan godt være i så måske kan låne lidt mindre men helt ærligt så er det sgu ærgeligt at få et lån som man skal sidde så stramt i at man ingenting kan når i venter en lille bebs Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Nem-id - Tjek :) Havde jeg ikke lige tænkt på :) Men at kigge på vores årsopgørelser vil nok forvirre mere end gavne, eftersom min mand har fået arbejde, og jo ikke er på SU mere og jeg var på SU sidste år + boede 4 måneder i Frankrig :). Men sådan er det jo bare:). Vi ved jo udemærket hvad vi har af indtæger og udgifter:) Har et fint budget:). Må lige tale med manden om hvad vi gør i forhold til Mikro :). Jeg hælder mest til ikke at sige det, og så ku' spørge hvordan det ville se ud med en familieforøgelse så man ligesom har begge senarier :). Blot til info.... Hvis i skal godkendes til at låne SKAL de bruge årsopgørelse. Hos os var det et problem fordi min mand har været selvstændig - men så er det bare en årsrapport der bliver afleveret. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 I danske bank siger de 5.000 pr. voksen og 2.500 pr. barn.. Så for os 2 voksne + 1 barn skulle vi have 12.500 til rådighed, efter faste udgifter var betalt (inkl. vuggestue, mad osv.). Jeg synes også det lyder af meget, men de ved vel hvad de snakker om.. :lolBetragtede de mad som faste udgifter ? :oVores bank siger 6000 pr voksen og 3000 pr barn så ca 21.000 efter alt er betalt. Det er et vildt stort rådighedsbeløb i mine øjne. Det er mere end jeg har fået i løn før skat nogensinde, så vi har droppet ønsket om at få hus nogensinde. For det ville betyde at vi skulle , med de nuværende udgifter, have en samlet indtægt efter skat på 36000, hvilket aldrig ville kunne ske med vores uddannelser/jobs Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 som sagt SKAL årsopgørelserne ses inden der kan godkendes noget som helst. Eller kan de jo ikke vide om i har en kæmpe offentlig gæld, f.eks og tror nu nok de skal kunne finde ud af en årsopgørelse :) Mht baby ville jeg også sige det af 2 årsager: 1. hvis det er den bank i skal få lån hos når i nået dertil- og der går nok liiige lidt mere end 2 uger, ( det tager bare sin tid, selv EFTER man har fundet sit hus etc) så ville jeg være meget bange for at fremstå som useriøs pga tilbageholdelse af en påstand som allerede var der da i mødtes første gang og gav grundlag for hvad i må låne- jeg er ikke engang sikker på om de så ikke må trække deres lån tilbage når jeres situation har forandret sig. f.eks hvis den ene nu bliver arbejdsløs op til huskøb må i jo ikke låne det beløb i måtte da begge var i arbejde og det er jo det samme med børn. Måske ser det ikke ud som om det koster 2500 for et barn, men 1. er det nu engang bankens regler og 2. så ER det ikke billigt at have børn 2. som også nævnt får skyder i jer selv i foden med et lån der er dyrt ift jeres indkomst. der er bare en lille ting der skal være ødelagt i huset, et nyt varmeanlæg, en ny fryser etc, eller andre ting som kan risikere at vælte hele jeres betalingssituation. Måske er det så bedre at vente på at blive færdiguddannet, spare op til da og SÅ kunne købe sit drømmehus :) bare en tanke. Held og lykke med det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Betragtede de mad som faste udgifter ? :o Vores bank siger 6000 pr voksen og 3000 pr barn så ca 21.000 efter alt er betalt. Det er et vildt stort rådighedsbeløb i mine øjne. Det er mere end jeg har fået i løn før skat nogensinde, så vi har droppet ønsket om at få hus nogensinde. For det ville betyde at vi skulle , med de nuværende udgifter, have en samlet indtægt efter skat på 36000, hvilket aldrig ville kunne ske med vores uddannelser/jobs Jeg ved faktisk ikke om det bare er os der har det med på budgettet, og at de lidt ukritisk har taget hvad vi er nået frem til samlet, som faste udgifter.. Sgu egentlig et godt spørgsmål... :chin: Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 som sagt SKAL årsopgørelserne ses inden der kan godkendes noget som helst. Eller kan de jo ikke vide om i har en kæmpe offentlig gæld, f.eks og tror nu nok de skal kunne finde ud af en årsopgørelse :) Mht baby ville jeg også sige det af 2 årsager: 1. hvis det er den bank i skal få lån hos når i nået dertil- og der går nok liiige lidt mere end 2 uger, ( det tager bare sin tid, selv EFTER man har fundet sit hus etc) så ville jeg være meget bange for at fremstå som useriøs pga tilbageholdelse af en påstand som allerede var der da i mødtes første gang og gav grundlag for hvad i må låne- jeg er ikke engang sikker på om de så ikke må trække deres lån tilbage når jeres situation har forandret sig. f.eks hvis den ene nu bliver arbejdsløs op til huskøb må i jo ikke låne det beløb i måtte da begge var i arbejde og det er jo det samme med børn. Måske ser det ikke ud som om det koster 2500 for et barn, men 1. er det nu engang bankens regler og 2. så ER det ikke billigt at have børn 2. som også nævnt får skyder i jer selv i foden med et lån der er dyrt ift jeres indkomst. der er bare en lille ting der skal være ødelagt i huset, et nyt varmeanlæg, en ny fryser etc, eller andre ting som kan risikere at vælte hele jeres betalingssituation. Måske er det så bedre at vente på at blive færdiguddannet, spare op til da og SÅ kunne købe sit drømmehus :) bare en tanke. Held og lykke med det. Vi er også lidt splittet mellem at købe nu (lige omkring når jeg er færdig) eller at sku vente til senere.... Men problemet er bare at en lejebolig mere eller mindre ikke er til at finde i Københavnsområdet med mindre vi er oppe på samme pris som det koster at sidde i hus og så kun få 3-værelser, hvor vi jo også vil "spare" op i friværdien ved et hus. Vi har sparet de 20 % op mens vi har været under uddannelse, så vil kun sku ha' realkreditlån, så tænker at når banken kan se at vi faktisk kan spare op på en meget lav indkomst må de vel være mere villige til at låne os penge. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Jeg tror godt de giver jer lidt goodwill pga af jeres vilje og kunnen til at spare op, MEN der skal stadig overholdes nogle helt fastsatte regler som de har for at beskytte sig selv og i sidste ende også jer som kunde. Vi købte hus i dec. 2012 og der er altså mange ting som man ikke lige regner med, som kommer oven i lånet. F.eks husforsikring ( årligt og påkrævet), ejerskifteforsikring ( hvis man ønsker det), større el, vand og varmeforbrug, redskaber til have ( der plejer jo at være have til hus) forbedringer til selve huset,grundskyld, ejendomsværdiskat, etc. Vi var heldige og fandt et indflytningsklart hus, men i mange huse skal man jo lave køkken, badeværelse etc. og selvom man får prisnedslag på huset så er det sjældent billigere end man tror. Kan godt forstå i tænker at det jo er billigere at eje end at leje pt. men måske i også skal kigge på ejerlejligheder? og så kan i altid købe hus om nogle år? Hvor vil i købe hus henne? Håber ikke jeg virker for pessimistisk, men der er bare nogle overvejelser i skal gøre jer :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Og det koster jo aldrig at snakke med banken og se hvordan landet ligger. det er da en god ide :) men se om der er alternativer til huskøb lige nu :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Jeg tror godt de giver jer lidt goodwill pga af jeres vilje og kunnen til at spare op, MEN der skal stadig overholdes nogle helt fastsatte regler som de har for at beskytte sig selv og i sidste ende også jer som kunde. Vi købte hus i dec. 2012 og der er altså mange ting som man ikke lige regner med, som kommer oven i lånet. F.eks husforsikring ( årligt og påkrævet), ejerskifteforsikring ( hvis man ønsker det), større el, vand og varmeforbrug, redskaber til have ( der plejer jo at være have til hus) forbedringer til selve huset,grundskyld, ejendomsværdiskat, etc. Vi var heldige og fandt et indflytningsklart hus, men i mange huse skal man jo lave køkken, badeværelse etc. og selvom man får prisnedslag på huset så er det sjældent billigere end man tror. Kan godt forstå i tænker at det jo er billigere at eje end at leje pt. men måske i også skal kigge på ejerlejligheder? og så kan i altid købe hus om nogle år? Hvor vil i købe hus henne? Håber ikke jeg virker for pessimistisk, men der er bare nogle overvejelser i skal gøre jer :) Jeg svinger også meget i om jeg tror vi overhoved får lov til noget :) Men første tanke med mødet var også at tale med dem om hvad vi sku forvente at tjene før end de "gad" låne os penge :). Håber også først og fremmest at ku få lov at flytte internt i KAB hvor vi bor nu, men er i en ungdomsbolig så bliver jo smidt ud når jeg er færdig, så har et problem hvis der ikke er blevet noget ledigt i mellemtiden, og så ku' købe noget om 2-3 år. Alle de udgifter du har nævnt har jeg regnet med, bortset lige fra haveredskaber:) (må lige hamstre i sommerhuset:P ej, måske ikke løsningen men alligevel) Vi har ikke interesse i at købe ejerlejlighed da det simpelthen er for dyrt at sku købe og sælge på en for kort årrække, og hvad der findes af interessante lejligheder er i forvejen hunde dyre omkring kbh. Jamen altså hvor vi kigger, vi er ret åbne. Grænsen hedder max 20-25 km fra Kbh, og så skal der være offentlig transport. Vi har så kigget Rødovre, Hvidovre, Brøndby, Herlev, Skovlunde, Ballerup, Smørum/måløv, Glostrup, Albertslund, Tåstrup, og så en smule af de byer som ligger lidt mere sydligt som Brøndby Strand og Vallensbæk Strand, men jeg kender ikke områderne dernede så godt. Synes det virker for langt ude når vi kommer ud til hedehusene, greve og stenløse. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Herlev er fantastisk til børnefamilier Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Kan også varmt anbefale Tårnby Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Kan også varmt anbefale Tårnby Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 :ditto Ej, endnu en herfra! Hvor hyggeligt Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 :ditto Ej, endnu en herfra! Hvor hyggeligt Er der ikke en del larm fra lufthavnen? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Ej, endnu en herfra! Hvor hyggeligt Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Er der ikke en del larm fra lufthavnen? Det afhænger MEGET af hvor i kommunen man bor. Det er kun slemt helt ude på Vestamager, hvor postnummeret er 2791 og så i et lille boligområde med rækkehuse lige op af landingsbanen. I resten af kommunen er det kun hvis vinden står i en bestemt retning, og helt ærligt så bliver man immun overfor det i løbet af kort tid. Jeg bor 800 meter fra lufthavnen i lige linje og vi hører det kun, når de bruger 'kl. 12-banen'. Det sker cirka fire gange om året Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Hehe, nej dog ikke. Men jeg havde en plejesøster der boede der, som var markant ældre end jeg, så jeg har tilbragt mange somre der på ferie :) Ahh Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Jeg svinger også meget i om jeg tror vi overhoved får lov til noget :) Men første tanke med mødet var også at tale med dem om hvad vi sku forvente at tjene før end de "gad" låne os penge :). Håber også først og fremmest at ku få lov at flytte internt i KAB hvor vi bor nu, men er i en ungdomsbolig så bliver jo smidt ud når jeg er færdig, så har et problem hvis der ikke er blevet noget ledigt i mellemtiden, og så ku' købe noget om 2-3 år. Alle de udgifter du har nævnt har jeg regnet med, bortset lige fra haveredskaber:) (må lige hamstre i sommerhuset:P ej, måske ikke løsningen men alligevel) Vi har ikke interesse i at købe ejerlejlighed da det simpelthen er for dyrt at sku købe og sælge på en for kort årrække, og hvad der findes af interessante lejligheder er i forvejen hunde dyre omkring kbh. Jamen altså hvor vi kigger, vi er ret åbne. Grænsen hedder max 20-25 km fra Kbh, og så skal der være offentlig transport. Vi har så kigget Rødovre, Hvidovre, Brøndby, Herlev, Skovlunde, Ballerup, Smørum/måløv, Glostrup, Albertslund, Tåstrup, og så en smule af de byer som ligger lidt mere sydligt som Brøndby Strand og Vallensbæk Strand, men jeg kender ikke områderne dernede så godt. Synes det virker for langt ude når vi kommer ud til hedehusene, greve og stenløse. Nu håber jeg ikke jeg træder nogen over tæerne men jeg ville ikke anbefale Brøndby Strand og Vallensbæk Strand. Albertslund og Taastrup skal I også være opmærksom på hvilken del i er i men det kender jeg ikke så godt. Der er en del problemer i de områder. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 10, 2014 Hehe, jeg bor i Vallensbæk Strand - og det har foreløbig vist sig at være en opvisning i småkedelige pæne middelklassehjem ;-) Vi har ikke set skyggen af problemer. Om man så synes, at området er så særlig interessant, deeeeeet.... :chin: Del dette indlæg Link to post Share on other sites