Guest

Meget mærkelig jordemoder - tror jeg...

25 indlæg i dette emne

Hej hej.

 

Jeg har som førstegangsgravid været til min første jordemoderkonsultation i går. Jeg havde glædet mig helt vildt og havde en masse spørgsmål, bekymringer og tanker, jeg gerne ville tale om. Jeg blev noget overrasket:

 

Jordemoderen startede med at kalde os ind henne fra døren, hvorefter  hun stak af. Vi anede ikke, hvor hun var gået hen og måtte selv gætte os til, hvilket lokale hun befandt sig i.

 

Da vi fandt hende, nikkede hun til os og forsøgte sig med det mest falske smil, jeg nogensinde har set. Ikke noget med at sige velkommen, kom ind os sæt jer ned eller lignende. Hun kiggede på mig og spurgte uden videre intro, om det var første gang. Jeg sagde nervøst, at det var det. "Nå så må jeg jo sige tillykke", sagde væsnet, der gav sig ud for at være jordemoder, uden skyggen af et gratulerende smil.

 

Og så begyndte krydsforhøret. Hun spurgte mig, siddende med ryggen til, om alt det, der stod i min vandrejournal. To gange. Om hun ikke hørte efter første gang, eller om hun bare ikke troede på, jeg ikke var en hardcore storrygende stofmisbruger, ved jeg ikke. "Der står her, du er fraskilt fra et registreret parforhold?", sagde væsnet og kiggede på mig, som om det var noget, jeg havde fundet på, for at genere hende. Jeg svarede bekræftende og fortalte hende, at kvinden ved min side, var min nuværende partner. "Skal I have barnet sammen, så?". "Eh, ja...."  "Nå, jamen så må jeg vel også sige tillykke til dig!". Hun så på min kæreste med et lidende blik, og grimassen hun fremtvang lignede mere en spasme end et forsøg på et smil.

 

Her var jeg klar til at rejse mig op og gå, men min kæreste lagde beroligende hånden på mit knæ. Vi forsøgte os med et par spørgsmål, som blev modvilligt besvaret med enstavelsesord. Så kom hun til min vægt. Endelig kom der liv i øjnene! "Du er jo overvægtig" råbte hun triumferende og kastede 6 forskellige pamfletter om faren ved at være for tyk i hovedet på mig. Herefter fulgte en enetale, hvori hun udpenslede alle de græsselige ting, der kan ske mig i løbet af graviditeten. Så tværede hun rundt i behovet for motion, frugt og grøntsager i 10 minutter, til trods for jeg selv havde givet udtryk for at vide, hvordan jeg skulle sørge for ikke at tage for meget på.

 

"Drikker du nok vand?" Det kunne jeg svare ja til. "mindst 3 liter om dagen?" spurgte hun tvivlende. Min kæreste, der nu også var blevet træt af hende, svarede trodsigt JA. "Hvad med frugt? Får du nok?". Denne gang sagde jeg selv ja. "Hvor meget?" Det havde jeg ikke lige 100% tjek på, men jeg mente, det var rigeligt. "Ja ja, du kan jo også spise FOR meget! Det skal du sørme passe på med!". Her knækkede filmen for mig. For at undgå yderligere kritik af min tilsyneladende frygtelige livsstil, skiftede jeg emne og viste hende de piller, jeg pligtskyldigt indtager hver dag, herunder mine allergipiller. "Ja, dem må du jo gerne tage" sagde hun skuffet. Bedre blev det, da hun fik øje på mine jernpiller: "Det er de forkerte!" kvidrede hun glad, og fortalte mig hvor dyre de andre, jeg skulle tage, var.

 

Resten af besøget var ren tortur, hvor jeg bare ville hjem. Ingen af mine forventninger om en hyggelig, informativ, tryg og medlevende ældre dame, var forduftet.

 

Da vi kom hjem, begyndte jeg at tude. Er det normalt, at en jordemoder er så "festlig"?

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej BSB - det er jeg virkelig ked af at høre at du har haft sådan en oplevelse, må man spørge i hvilken kommune du er tilknyttet bare så jeg er forberedt?

Skal selv til første lægeundersøgelse på fredag og er spændt på hvad det vil medføre, jeg plejer selv at sidde på den anden side af bordet og har den fordel at jeg kan sende de samme floskler og argumenter tilbage over bordet som jeg modtager, men tænker at når man er i vores situation så føler man sig noget sårbar og det sidste man har brug for er en uempatisk, bedrevidende fagperson.

 

har du mulighed for at skifte jordemoder?

 

Knus herfra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æv for en oplevelse :kram

Sådan som jeg læser dit indlæg, så tror jeg ikke, at hun har gjort noget "konkret" galt. Hun spørger om det hun skal, informerer og prøver at få en fornemmelse af din sundhed. Og det er vel det, hun skal, hverken mere eller mindre. Min søde og skønne jm spurgte i øvrigt også om nogle ting to gange og min sygeplejerske ved lægen kiggede MEGET mistænksomt på mig, da hun spurgte om jeg tog stoffer. Jeg tror, de er vant til, at selv dem, der virkelig ikke ligner misbrugere, sagtens kan være det alligevel.

Men jeg havde ikke haft lyst til at have en jm, som jeg oplevede sådan der. Jeg ville bede om at få en anden grundet kemi. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, det lyder som en dårlig oplevelse.

Jeg kan prøve at berolige dig med, at man faktisk ikke har særlig meget med sin jordemoder at gøre, medmindre at der går noget galt (hvilket der selvfølgelig ikke gør). Til gengæld - hvis man prøver at have den positive hat på, kan hun jo have haft en dårlig dag, og desværre er kommet til at lade det gå ud over jer, hvilket selvfølgelig heller ikke er ok.

 

Min egen læge startede med at fortælle at der nok skulle være rigeligt hospitalspersonale der ville komme med formaninger om hvor faaaarligt det er at være overvægtig og at jeg skulle passe meget på. Ganske rigtigt ;) 

 

Det kan jo også være at det er en ny jordemoder, næste gang du skal til samtale. Det var det med mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter den oplevelse, ville jeg da straks bede om en ny jordemoder grundet kemi.
Du skal være TRYG ved din jordemoder og der skal være en god kemi, da i skal tilbringe en del tid sammen og vedkommende muligvis skal være der ved fødslen. Så det er vigtigt at DU OG din partner er tilfredse og trygge. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mærkelig Jordmoder - som desværre lyder som hende jeg havde første gang på Herlev

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter den oplevelse, ville jeg da straks bede om en ny jordemoder grundet kemi.

Du skal være TRYG ved din jordemoder og der skal være en god kemi, da i skal tilbringe en del tid sammen og vedkommende muligvis skal være der ved fødslen. Så det er vigtigt at DU OG din partner er tilfredse og trygge. :)

Jeg vil lige høre - hvordan kan det være at du skriver man tilbringer en del tid sammen med sin jordemoder? :) Ren nysgerrighed. 

Mit indtryk er netop at man faktisk ikke rigtigt har så meget med dem at gøre, udover femten minutters samtale et par gange i løbet af graviditeten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige høre - hvordan kan det være at du skriver man tilbringer en del tid sammen med sin jordemoder? :) Ren nysgerrighed. 

Mit indtryk er netop at man faktisk ikke rigtigt har så meget med dem at gøre, udover femten minutters samtale et par gange i løbet af graviditeten :)

Fordi det gjorde jeg med begge mine jordmødre. Jeg var til tjek ihvertfald hver 4. Uge hos min jordemoder og hvis det ikke var en fysisk tid, var det en telefontid. Og det var kun telefontiderne der var korte samtaler, ellers var tiderne hos jordemoder ihvertfald en halv times tid, hvis ikke længere.. så jeg synes det er enormt vigtigt at der en god kemi jordemoder og gravid imellem, da man kan "risikerer" at få et tæt samarbejde med jordemoderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er ikke det der er væsentligt for trådstarter.

Jeg synes stadig at hun bør finde en andem jordemoder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi det gjorde jeg med begge mine jordmødre. Jeg var til tjek ihvertfald hver 4. Uge hos min jordemoder og hvis det ikke var en fysisk tid, var det en telefontid. Og det var kun telefontiderne der var korte samtaler, ellers var tiderne hos jordemoder ihvertfald en halv times tid, hvis ikke længere.. så jeg synes det er enormt vigtigt at der en god kemi jordemoder og gravid imellem, da man kan "risikerer" at få et tæt samarbejde med jordemoderen.

Så kan jeg godt forstå hvad du mener. Det viser bare hvor forskelligt det er, fra by til by :)

 

Men det er ikke det der er væsentligt for trådstarter.

Jeg synes stadig at hun bør finde en andem jordemoder.

Jo jeg synes nu nok, at det er vel væsentligt, så hun kan se at der er forskel på hvor meget tid man egentlig tilbringer med jordemoderen. Så må hun jo selv bestemme om det er grund til at skifte eller om hun fik besvaret de spørgsmål hun havde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at uanset om det er 3x 15min igennem en graviditet eller betydeligt mere, så skal der være kemi og ingen falskhed!

Jeg ville personligt føle mig utryg ved at have sådan en JM som TS beskriver... og hun (jm, ) skal altså være proffessionel og ikke lade en dårlig dag el.lign skinne igennem over for en patient...

:Kram2 til TS

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at uanset om det er 3x 15min igennem en graviditet eller betydeligt mere, så skal der være kemi og ingen falskhed!

Jeg ville personligt føle mig utryg ved at have sådan en JM som TS beskriver... og hun (jm, ) skal altså være proffessionel og ikke lade en dårlig dag el.lign skinne igennem over for en patient...

:kram2 til TS

Ja det var nu heller ikke for at underminere alle i andres meninger eller argumenter :)

Det var bare for at komme med min egen mening, når nu det var det der blev spurgt om.

Jeg føler personligt ikke at der behøver være noget kemi mellem jordemoder og mig. Bare jeg føler at jeg får dét ud af det, som det er meningen. Det kan selvfølgelig godt være et problem hvis jordemoderen dømmer den gravide, i sådan en grad som det lyder til i dette tilfælde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det var nu heller ikke for at underminere alle i andres meninger eller argumenter :)

Det var bare for at komme med min egen mening, når nu det var det der blev spurgt om.

Jeg føler personligt ikke at der behøver være noget kemi mellem jordemoder og mig. Bare jeg føler at jeg får dét ud af det, som det er meningen. Det kan selvfølgelig godt være et problem hvis jordemoderen dømmer den gravide, i sådan en grad som det lyder til i dette tilfælde :)

Det var ikke for at være dømmende eller noget ;)

synes bare at den måde TS beskriver JM, giver mig kuldegysninger! bliver da helt foraget på hendes vegne!

Med kemi mener jeg heller ikke at det behøver at være "veninde-kemi" (i mangel af bedre ord) men man skal føle at man kan betro sig til JM uden at blive dømt osv. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres kommentarer. Har det virkelig elendigt Jeg vil forsøge at skifte, men er så bange for, jeg ikke kan. Kan ikke sove om natten (jf. tidspunktet jeg skriver) og kan slet ikke fungere i hverdagen. Jeg er usikker på alt, jeg gør, fordi hun i den grad underminerede min selvtillid og fik mig til at føle mig fuldstændig ligegyldig. Jeg går i Nykøbing Sjælland, hvor der kun er én. Jeg vil forsøge at finde en i Holbæk. Jeg har lige måtte skifte læge, fordi min daværendes sekretær nægtede mig en tid, da jeg havde stærke mavesmerter. Det viste sig at være blærebetændelse (fandt jeg ud af hos vagtlægen), og sekretæren mente ikke, det var alvorligt nok, til jeg kunne få lov at se lægen. Så jeg er mega utryg omkring det hele og smadder ked af det. Alle bliver ved at sige, jeg skal nyde graviditeten, men det kan jeg overhovedet ikke, når jeg ikke føler, der bliver holdt øje med, at både jeg og mit barn har det godt. Det er fint nok at fortælle mig, jeg skal motionere en time om dagen, men når jeg dårligt kan gå 100 m. uden at blive dårlig, er det altså lidt svært. Og SÅ overvægtig er jeg altså heller ikke. Så jeg aner ikke, hvorfor jeg har det sådan. Hende skal jeg i al fald ikke forvente nogen hjælp fra, åbenbart. Og hvad skal jeg så bruge hende til. Jeg havde håbet, at jeg skulle bruge en del tid sammen med hende, da jeg helt ærligt ikke aner, hvad det vil sige at være gravid. Man kan kun læse sig til så og så meget, og man får gerne forskellige svar fra forskellige steder. Derfor ville det godt nok være rart at have en, der følger MIN graviditet og har lyst til at give nogle gode råd :( :( :( :( :(

 

Barbarmama:
Hverken mere eller mindre???? Det er godt nok sørgeligt, hvis det er sådan, det står til i vores sundhedssystem; at man ikke til sit første jordemoderbesøg kan forvente som et minimum et lille smil og øjenkontakt i modsætning til en sur mine og en ryg. Jeg føler mig fuldstændig overladt til mig selv, fik ikke svar på mine spørgsmål og har faktisk været virkelig ked af det siden. Hun undersøgte mig ikke engang. Er det virkelig godt nok, synes du? Det er ikke mindre, end hun skal? Jeg ANER ikke, om mine symptomer er normale, om jeg gør det godt nok, og barnet vokser, som det skal, hvad jeg kan forvente inden næste scanning??? For det gad hun ikke svare på! For hvis skyld er det besøg? Hendes? Det var i hvert fald ikke for min. Kan jeg ikke få en anden jordemoder, vil jeg slet ikke gå. Det er HELT sikkert!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en af dem som bad om anden JM efter en dårlig oplevelse ved konsultation. Jeg var ligesom dig utroligt skuffet og ked bagefter, men ringede blot næste dag og bad om en anden. Jeg var så heldig jeg kunne få den JM jeg gik hos i forrige graviditet, og hun var fantastisk sød og forstående, og det betød meget for mig. Jeg syns bestemt ikke det er for meget forlangt at man blir mødt med forståelse og føler sig hørt.

Mht velvære under graviditeten vil jeg anbefale Zoneterapi, det har hjulpet mig meget. Håber du får det bedre, held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres kommentarer. Har det virkelig elendigt Jeg vil forsøge at skifte, men er så bange for, jeg ikke kan. Kan ikke sove om natten (jf. tidspunktet jeg skriver) og kan slet ikke fungere i hverdagen. Jeg er usikker på alt, jeg gør, fordi hun i den grad underminerede min selvtillid og fik mig til at føle mig fuldstændig ligegyldig. Jeg går i Nykøbing Sjælland, hvor der kun er én. Jeg vil forsøge at finde en i Holbæk. Jeg har lige måtte skifte læge, fordi min daværendes sekretær nægtede mig en tid, da jeg havde stærke mavesmerter. Det viste sig at være blærebetændelse (fandt jeg ud af hos vagtlægen), og sekretæren mente ikke, det var alvorligt nok, til jeg kunne få lov at se lægen. Så jeg er mega utryg omkring det hele og smadder ked af det. Alle bliver ved at sige, jeg skal nyde graviditeten, men det kan jeg overhovedet ikke, når jeg ikke føler, der bliver holdt øje med, at både jeg og mit barn har det godt. Det er fint nok at fortælle mig, jeg skal motionere en time om dagen, men når jeg dårligt kan gå 100 m. uden at blive dårlig, er det altså lidt svært. Og SÅ overvægtig er jeg altså heller ikke. Så jeg aner ikke, hvorfor jeg har det sådan. Hende skal jeg i al fald ikke forvente nogen hjælp fra, åbenbart. Og hvad skal jeg så bruge hende til. Jeg havde håbet, at jeg skulle bruge en del tid sammen med hende, da jeg helt ærligt ikke aner, hvad det vil sige at være gravid. Man kan kun læse sig til så og så meget, og man får gerne forskellige svar fra forskellige steder. Derfor ville det godt nok være rart at have en, der følger MIN graviditet og har lyst til at give nogle gode råd :( :( :( :( :(

Barbarmama:

Hverken mere eller mindre???? Det er godt nok sørgeligt, hvis det er sådan, det står til i vores sundhedssystem; at man ikke til sit første jordemoderbesøg kan forvente som et minimum et lille smil og øjenkontakt i modsætning til en sur mine og en ryg. Jeg føler mig fuldstændig overladt til mig selv, fik ikke svar på mine spørgsmål og har faktisk været virkelig ked af det siden. Hun undersøgte mig ikke engang. Er det virkelig godt nok, synes du? Det er ikke mindre, end hun skal? Jeg ANER ikke, om mine symptomer er normale, om jeg gør det godt nok, og barnet vokser, som det skal, hvad jeg kan forvente inden næste scanning??? For det gad hun ikke svare på! For hvis skyld er det besøg? Hendes? Det var i hvert fald ikke for min. Kan jeg ikke få en anden jordemoder, vil jeg slet ikke gå. Det er HELT sikkert!

Jamen vi kan sagtens blive enige om, at det er sørgeligt, hvis de ikke engang kan give et smil og noget ordentligt kontakt. Det burde ikke tage ekstra tid, og det burde være en selvfølge (fra alle mennesker sådan set). Jeg mente bare, at jeg egentlig ikke tror, at det er et "krav" i deres job.

Jeg er helt enig i, at det er uoptimalt, men mit indtryk af de der jm besøg er faktisk, at det netop er for "deres skyld", for at de kan tjekke X antal ting (som jo stadig tjekkes for den gravides skyld), og hvis man så har brug for at tale om andet, så kan man måske gøre det, hvis der er tid, men ellers er det "ens eget problem" at få fjernet usikkerhed og bekymringer (medmindre man tror, der er noget konkret galt, så skal man selvfølgelig kræve at nogen kigger/lytter på det). Og ellers så hedder det sig, at medmindre man hører andet, så er alt som det skal være (den præcise vending fik jeg faktisk selv af en læge, da jeg var gravid). At nogen så alligevel er heldige, at få en indlevende og interesseret jordemoder, det er jo bare dejligt.

Som sagt, ville jeg også prøve at skifte, hvis jeg var dig, for jeg bryder mig heller ikke om sure/ligegyldige attituder. Og i den ideelle verden synes jeg at alle personer i sundhedsvæsenet (eller mennesker generelt faktisk) skal brænde for deres arbejde og for de personer de arbejder med. Og tage sig tid til at svare på spørgsmål og spørge til, hvordan man har det. Men jeg tror, vores sundhedssystem nogle gange er mere presset end det (og måske nogle gange også, at man prioriterer anderledes), og at vi derfor som udgangspunkt kun kan forvente at få tjekket nogle helt basale fastlagte ting.

Min jm undersøgte i øvrigt heller ikke mig ved første besøg, og jeg synes heller ikke, at det var nødvendigt. Jeg var ikke begyndt at bule ud, så det var jo begrænset hvor meget, der var at måle og mærke på. Jeg havde ikke behov for en GU, og jeg fik at vide, at man ikke altid kunne finde hjertelyden fordi baby endnu var lille, og at man derfor ikke prøvede, fordi man risikerede at forskrække den gravide. Men hun undersøgte mig efterfølgende.

Jeg synes, det er HELT reelt at skifte pga kemi og det vil undre mig MEGET, hvis man ikke kan få lov til det. Men sådan helt koldt og kynisk, så tror jeg ikke, at man har krav på andet ved sin jm end at få de informationer som HUN vil give, at blive undersøgt når HUN synes det er nødvendigt, og at blive taget seriøst, hvis der er noget konkret galt. Det er en standard behandling, ikke et servicetilbud.

Jeg har ikke som sådan taget stilling til, om jeg synes, at det er iorden, jeg siger bare, at det er min oplevelse, at det er sådan det er. :) (hvilket jeg ikke skriver med budskabet "du kræver for meget", men snarere med budskabet "det her kan du desværre sagtens opleve igen")

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså - skift, for pokker! Så dårligt skal du ikke gå og have det! Og ved du hvad? Chancen for, at pågældende JM tænker - ej hende der, jeg kunne slet ikke trænge igennem. Det var som om vi talte forbi hinanden hele tiden - den er bare overvældende stor! :) Så bare få skiftet uden dårlig samvittighed.

 

Personligt er jeg ikke enig med Barbamammas indlæg ovenfor - det sker ellers ikke så tit ;) Men jeg er altså blevet mødt med meget venlig interesse og "du ringer bare ved den mindste bekymring" igennem hele min graviditet. Men inden for det felt har jeg også mødt sundhedspersonale, hvor jeg har tænkt. Ja, det kan sgu godt være, men det bliver fandme ikke til dig jeg ringer!! Hold nu op et par kegler jeg har været udsat for!! Jeez, altså!

Men - dårlig kemi går begge veje, så ikke mere mavesår over det, bare ny JM :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige sige at langt de fleste jordemødre undersøger ikke en ved første besøg, så der har hun jo intet gjort galt.

Men ring og hør om du ikk ka få en anden efter din dårlige oplevelse med hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse.

 

Det er muligt det ikke står direkte i deres kontrakt hvordan de skal behandle de gravide, men jeg mener nu at man må og kan forvente at blive mødt respektfuldt af sin jordemor og det lyder det bestemt ikke til var tilfældet her.

 

Jeg skiftede jm i min første graviditet, med begrundelsen kemi. Det var ikke fordi jeg overrendte hende, men jeg synes det skulle være en god oplevelse og jeg skulle ikke have ondt i maven over at skulle møde hende. Der var ingen problemer i at skifte.

 

Jeg er blevet undersøgt ved første jm besøg i begge graviditeter, men ikke alle bliver det. Jeg sagde til min jm at jeg havde hørt ikke alle lyttede efter hjerteslag og hun sagde at det synes hun man burde, så alle kunne få ro i sindet og hun havde da helller ingen problemer med at finde hjertelyden.

 

Så jeg vil opfordre dig til at forsøge at skifte, de fleste overrender ikke jm, men derfor er det vigtigt det er et godt besøg og ikke et man gruer for og jeg mener man bør forvente en ordenlig og respektfuld behandling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hurra!!! :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower :loveshower

 

I dag har jeg talt med min nye jordemoder, som virker supersød og godt kunne forstå, jeg ville skifte. Jeg er glad :balloons

Tak for alle jeres besvarelser, det gav mig mod til at turde bede om en ny  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt at høre!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super godt at høre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

:loveshowerYeah :loveshower. Har allerede en ny tid fredag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER