hmm_crush

Mit barn leger ikk med de andre børn i bh

11 indlæg i dette emne

Hej piger

Vi har en dreng, blir 4 i okt, som pædagogerne er bekymrede for, da han trækker sig og ikk vil lege med de andre børn!

Da han startede i bh for knap 1 år siden, fandt han sammen med en dreng (N) der var 9 mdr ældre men som ikk havde noget sprog. Pædagogerne sagde at det ikk var et godt match, da de lavede ballade, høje lyde som kommunikation og løb rundt efter hinanden. De ku ikk sidde ved siden af hinanden til samling el i spisesituationer. Men de var glade for hinanden og deres ansigt lyste op når de så hinanden om morgenen. I samråd med pædagoger valgte N's forældre at flytte ham i en special-bh der ku hjælpe ham med hans sprog. Så N havde sidste dag inden sommerferien.

Vores søn har inden dette sker fundet én til at lege med (S), som er 1/2 år yngre end vores. Og de leger godt sammen.

Da vi kommer tilbage fra sommerferien, har han (vores søn) skiftet gruppe fra solstrålen til regnbuen, så de er i et andet rum, hedder noget andet og N er der jo ikk mere og S blir tilbage på solstrålen, da han er 1/2 år yngre... Så nu er vores søn (M) alene.

Pædagogerne har forsøgt at lave små legegrupper for at M får dannet nogle gode relationer til de børn der er på regnbuen, men M trækker sig selv fra legen og nu er de (pædagogerne) bekymrede.

Vi oplever en dreng der ikk vil i bh - sådan har det aldrig været! Han er ikk ked af det når han ska i bh, men siger; mor, jeg vil gerne blive hjemme i dag! Han er begyndt at sutte på tommeltot - aldrig gjort før - smed sutten dec 2013. Og har aldrig spurgt til den!

Hvad sker der med vores dreng? Er det pga savn, han nu ændrer adfærd? Hvad skal vi gøre? Nogen der har prøvet noget ligende???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh det må ikke være sjovt :( :kram2

Men godt at pædagogerne tager hånd om situationen og prøver med legegrupper. Hvor længe har de forsøgt med legegrupperne? Det kan jo være at der kommer noget godt ud af det med tiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har forsøgt siden vi kom tilbage fra ferie, så en lille måned. Men uanset hvem de sætter ham sammen med så trækket han sig.

Vi begyndte at opdage det, da vi, på de billeder der blir lagt ind på facebook, ku se at han altid gik/stod for sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv :(

Hvad siger han selv? Har han nogen han leger med uden for børnehaven? Naboers børn eller børn i familien?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja venners børn, børn han ser ofte og kender, dem leger han med uanset deres alder. Vi havde nogle venner med hjemme i sidste weekend, de var 7,9 og 13 og de legede så godt sammen, selvfølgelig legede han med på det niveau han ku. Men sikke en fantasi og de hyggede sig...

På søndag kommer S og leger her hjemme. Så må vi se hvordan det går!

Når vi spørg ham, blir han ked af det og trækker sig. Når vi leger med ham og "spørg" via leg, så siger han; at han har ikk lyst til at lege med de andre børn...

Pædagogerne havde et møde i går i bh med tvær faglig team - et tilbud af faggrupper (psykolog, sundhedsplejerske o.l.) hvor du kan tage problemstillinger op omkring nogle børn uden at forældrene behøver give accept. Men pædagogen sagde til mig i torsdags at de vil tage Malthe op fordi de var bekymrede. Jeg er selv pædagog, så ved hvordan det foregår. Det er et godt forum til faglig refleksion og faglig sparring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber jeg kan spørge når jeg henter ham, for både min mand og jeg går lidt rundt i en bobbel... Føler os hjælpeløse....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes nu alligevel at det er et godt tegn at han godt kan lege med andre børn uden for børnehaven :)

Jeg håber det snart bliver bedre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, hvor synd :( Det lyder til at han har lukket det savn lidt inde... ? Har ham og de to venner haft lejlighed til at sige farvel til hinanden - altsaa det at faa en afslutning, hvilket i mine oejne er meget vitgigt. Min mor, som har skiftet skole mange gange, vil give mig ret. 

 

Kan han foele sig utryg ved at graede eller blive rasende og faa lov at lukke det ud via graad? Hvis han en dag graeder, kan I maaske proeve at hjaelpe ham til at saette ord paa det imens, saa han kan faa graedt yderligere og faa de foelelser forloest. Det er bare en ide... men jeg tror paa, at boern skal have mulighed for at faa foelelser og trama forloest og det er jo primaert via graad og latter, at det kan goeres.

 

Min dreng er to aar og leger godt med en jaevnaldrende, som han ogsaa var i pasning med. Han reagerede voldsomt udadtil paa det skift - altsaa med graad og raseri. De moedes nu paa legepladsen, saa de stadig kan ses, og det er meget godt for dem begge, at det ikke bare "er slut". 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter er meget på samme måde, leger ikke rigtig med andre børn, trækker sig, når hun bliver presset socialt. Hun er godt nok kun halvt så gammel, men vi har snakket med dem i vuggestuen, og måske kan du bruge nogle af de tiltag, vi har sat igang? 

 

- Hvordan er hans sprog? Sprog og det sociale hænger meget sammen, hvis han har svært ved at sætte ord på hvad han vil eller ikke vil, er det også svært at have samspil med andre. I kan evt. hjælpe ham med at sætte ord på hans følelser, og give udtryk for hans grænser - gerne ved at I selv sætter ord på det i hverdagen. Fx. hvis I leger, og han gør noget, der gør jer glad, så sig at det er rart, at han gør det, eller hvis han gør noget, I ikke kan lide, så sig til ham, at det ikke er rart for jer, og at I ikke vil have at han gør det, fordi det ikke er rart (i stedet for at sige "du må ikke slå" så sig "jeg vil ikke have at du slår"). Ved at vise ham hvor jeres grænser går, så lærer I ham at finde og give udtryk for hans egne. 

 

- De små grupper er godt. Men det skal ikke være tvugne aktiviteter. I vores VG laver de grupper, som de laver aktiviteter med, hvor de fx holder 4 børn inden for, og laver rytmik. Børnene er i rummet, men er ikke tvunget til at være med. Hvis det er grupper, hvor han bliver presset til at lege med de andre børn, kan det sagtens være for grænseoverskridende for ham, og derfor han trækker sig. 

 

- Jeg tror det er virkelig vigtigt ikke at presse ham. Han skal have nogle succesoplevelser med de andre børn, hvor han synes det er rart at lege med dem, og pres kan gøre det ubehageligt frem for rart. Hvis han bliver presset, kan han komme til at føle, at det er en pligt, eller noget han skal gøre for at gøre jer glade, ikke noget han gør fordi han selv har lyst. 

 

- Måske er han bange for, at hvis han får nye venner, vil han også miste dem. På kort tid har han mistet 2 gode venner, så det er forståeligt, hvis han frygter at det vil ske igen. Har I snakket med ham om, hvorfor de 2 venner ikke er der mere, og at man nogle gange må sige farvel til sine venner, og at det er ok at være ked af det. Og at det ikke betyder, at alle venner forsvinder, og at han ikke har gjort noget forkert. 

 

Jeg skyder lidt i blinde her, men måske kan du bruge det?

 

At han leger med de andre børn er positivt - så er det ikke fordi han ikke kan finde ud af at være social i det hele taget. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter er meget på samme måde, leger ikke rigtig med andre børn, trækker sig, når hun bliver presset socialt. Hun er godt nok kun halvt så gammel, men vi har snakket med dem i vuggestuen, og måske kan du bruge nogle af de tiltag, vi har sat igang? 

 

- Hvordan er hans sprog? Sprog og det sociale hænger meget sammen, hvis han har svært ved at sætte ord på hvad han vil eller ikke vil, er det også svært at have samspil med andre. I kan evt. hjælpe ham med at sætte ord på hans følelser, og give udtryk for hans grænser - gerne ved at I selv sætter ord på det i hverdagen. Fx. hvis I leger, og han gør noget, der gør jer glad, så sig at det er rart, at han gør det, eller hvis han gør noget, I ikke kan lide, så sig til ham, at det ikke er rart for jer, og at I ikke vil have at han gør det, fordi det ikke er rart (i stedet for at sige "du må ikke slå" så sig "jeg vil ikke have at du slår"). Ved at vise ham hvor jeres grænser går, så lærer I ham at finde og give udtryk for hans egne. 

 

- De små grupper er godt. Men det skal ikke være tvugne aktiviteter. I vores VG laver de grupper, som de laver aktiviteter med, hvor de fx holder 4 børn inden for, og laver rytmik. Børnene er i rummet, men er ikke tvunget til at være med. Hvis det er grupper, hvor han bliver presset til at lege med de andre børn, kan det sagtens være for grænseoverskridende for ham, og derfor han trækker sig. 

 

- Jeg tror det er virkelig vigtigt ikke at presse ham. Han skal have nogle succesoplevelser med de andre børn, hvor han synes det er rart at lege med dem, og pres kan gøre det ubehageligt frem for rart. Hvis han bliver presset, kan han komme til at føle, at det er en pligt, eller noget han skal gøre for at gøre jer glade, ikke noget han gør fordi han selv har lyst. 

 

- Måske er han bange for, at hvis han får nye venner, vil han også miste dem. På kort tid har han mistet 2 gode venner, så det er forståeligt, hvis han frygter at det vil ske igen. Har I snakket med ham om, hvorfor de 2 venner ikke er der mere, og at man nogle gange må sige farvel til sine venner, og at det er ok at være ked af det. Og at det ikke betyder, at alle venner forsvinder, og at han ikke har gjort noget forkert. 

 

Jeg skyder lidt i blinde her, men måske kan du bruge det?

 

At han leger med de andre børn er positivt - så er det ikke fordi han ikke kan finde ud af at være social i det hele taget. :)

:ditto lige det jeg tænkte

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også en fase med vores søn, hvor det ikke rigtig kunne lykkes for pædagogerne at få ham til at lege med de andre børn, og hvor han i lang tid ikke ville i børnehave. Det kom efter at han havde haft et venskab med en anden dreng som var 4 måneder ældre og rykkede videre i fritidshjem. Vi var egentlig lettede over at den anden dreng rykkede videre, da vi ikke syntes det var et særlig godt venskab. Han var meget dominerende og sagde nogle meget sårende ting til vores søn. Men der gik lang tid efterfølgende hvor han ikke rigtig ville lege med andre, selvom de andre børn var meget opsøgende i forhold til ham og "inviterede ham ind i legen" som pædagogerne så fint formulerede det. Jeg tror bare at venskaber begynder at betyde rigtig meget for børnene i den alder, og at de nu begynder at definere sig selv i forhold til deres venner. Når så et venskab afsluttes, uden at det nødvendigvis har været et særlig godt venskab, betyder de at de ligesom skal definere sig selv på ny - og det kan være rigtig svært og tage tid i de små hoveder. Der er nu gået 5 måneder siden den anden dreng stoppede, og vores søn er nu begyndt at få nye venskaber og er igen glad for at gå i børnehave. Så jeg tror at din søn har reageret helt normalt og naturligt, og han skal nok komme til at lege med andre børn igen med lidt hjælp fra jer og pædagogerne. Det tager bare lidt tid. Det lyder som om der bliver gjort alt det rigtige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER