Oprettet August 18, 2014 Piger, jeg er så inspireret af jeres ting og vil gerne lære at hækle men aner ikke noget om det så har bestilt en bog og et set med 'pinde' eller hvad de hedder på amazon. Men jeg har nogle spørgsmål - hvilket garn skal jeg købe til f.eks en hue til Cecilia? - er det realistisk at kunne hækle en hue sådan nogenlunde snart? Eller er det meget kompliceret? - til bolde, og stofdyr, er det så bare bomuldsgarn? - kan jeg også bruge uld som er beregnet til at strikke med? Ok som i ser har jeg bare ikke forstand på det, haha Plllleeease kom med tips og tricks!!! Taaakkk Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 18, 2014 Ja en hue vil jeg mene er ganske simpelt at starte med. Start evt med at hækle en i bomuld så du ikke fucker op i noget dyrt garn ;) Søstrene grene og stof og stil har billig og ganske udemærket bomuldsgarn. Der er rigtig mange gode tutorials på både youtube og drops hvis der er nogle termer man er usikker på. Ligeledes findes der ordbøger for dansk/engelske begreber :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 18, 2014 Youtube har rigtig mange gode videoer hvor du kan se hvordan du hækler de forskellige "trin". Ellers kan jeg klart anbefale at tage på biblioteket og låne bøger. Dels om hæklings "trinene" men også opskrifter. Har fundet de sødeste opskrifter både på tøj, legetøj og uroer ❤️ Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 18, 2014 proev at soege paa Bettinas haelkehjoerne eller Lohmann Haekling... Der er mange opskrifter med indledning til garn, naalestr osv. Det er ikke svaert at haekle, mit foerste projekt var en stor taske og jeg syede endda stof indeni i haanden, selvom jeg heller ikke kunne sy :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 18, 2014 Jeg brugte garnstudio og youtube til at lære at hækle :) har også lavet nogle videoguides på min blog der viser de mest brugte masker :) Jeg ville klart starte med at hækle i alm bomuld :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 20, 2014 Tak alle sammen- har købt garn af Stephi-pigen og får mit andet grej næste uge så må jeg jo i gang med youtube og diverse hjemmesider. Skal nok lige flashe mit første hækle eventyr, hvis i ikke griner hahahha Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 20, 2014 Spændende! Hvad blir dit første projekt? Haha jeg er helt afhængig af det! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 20, 2014 Spændende! Hvad blir dit første projekt? Haha jeg er helt afhængig af det! Hehe- noget nemt?! Vil gerne lave en hue/ bold/ et dyr men må lige se hvor langt evnerne og tålmodigheden rækker Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 Øj piger. Jeg er SÅ dårlig til det- kan faktisk alle masker, ( de alm. I hvert fald) men kan ikke læse opskrifter ordentlig og det bliver grimt så til dags dato har jeg ikke færdiggjort noget eller er ej tæt på :( har brug for hjælp!! Se lige denne opskrift: http://brigittesloth.dk/wp-content/uploads/2014/03/HÆKLET-ELEFANTHUE.pdf Der står Omg 1: 70 lm med hæklenål nr 5, km i 1. m Omg 2: 1 lm, 1 hstgm i samme m, 1 hstgm i hver m omgangen rundt, km i 1. hstgm, vend Omg 3: 1 lm, spring over km, 1 hstgm i bageste led i hver m, km i 1. hstgm, vend = 70 m Omg 4 – 12: gentag omgang 3 Omg 13: 1 lm,*1 hstgm i bageste led i de første 2 m, spring 1 m over *, gentag*-*, km i 1. hstgm, vend Omg 14: 1 lm, 1 hstgm i hver m, Har lavet 70 lm, en 1km og hvad så? ( altså er ved omg 1) Jeg skal ikke vende/dreje om og hækle videre i de 70 vel? Eller hvad? For der står ikke vend? Sorry hvis det er total pinligt pga det er så nemt men fatter det ikke. Heeelpppp anybody!!! Plllleaaaseeee Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 Hov- eller har jeg ingen ting fattet og jeg skal lave en km i allerførste maske af hele lmkæden og det vil sige jeg slår en ring med det samme og ville hækle i en ring på de 70 M hele tiden??? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 Hov- eller har jeg ingen ting fattet og jeg skal lave en km i allerførste maske af hele lmkæden og det vil sige jeg slår en ring med det samme og ville hækle i en ring på de 70 M hele tiden??? Bingo! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 I første skal du lave 70 luftmasker og en kædemaske i den første maske du har lavet så du har en cirkel :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 Fantastisk piger!!! 1000 tak for hjælp!! ( det var min mand ( der ikke hækler ;) som forslog det med cirklen hahaha OMG Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 De er så kloge de mænd :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 20, 2014 Ih har du et link der virker? Gad virkelig godt se den... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 21, 2014 http://brigittesloth.dk/wp-content/uploads/2014/03/HÆKLET-ELEFANTHUE.pdf Hm det link virker her- prøv at google elefanthue hæklet - så kom hendes side op :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 3, 2014 øv!! kan det ikke laves om? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 3, 2014 Øøøv.... Det er sååå ærgerligt at skulle pille det hele op igen... Kan du sælge den til nogen som har et mindre barn? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 3, 2014 Tror ikke den er værd at sælge ☺️☺️☺️ Men må pille nederste hals ting op og så lave den større!! Men det bliver nok ikke super pænt så..tænker at proportionerne så ikke stemmer?? Men ellers kan den slet ikke bruges! Er virkelig sur over det! Mit første Projekt!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 3, 2014 Hvad str. Hæklenål har du brugt? Og er det den nål der står på garn eller opskriften? Edit: Jeg har oplevet at skulle bruge større nål til nogle opskrifter, da proportionerne ellers ikke passer. F.eks. Mikro lille babysko eller den seneste; mikro lille katteøre til hue :/ Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 3, 2014 Jeg sørger altid for at prøve løbende og tilpasse opskriften. Synes jeg tit er nødvendigt Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2014 Brugte den nål der stod på opskriften :( burde have prøvet den på ja!!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites