Aja

Hvornår første mens efter p-piller?

8 indlæg i dette emne

Hej alle.

 

Jeg har luret lidt herinde men ville ikke helt begynde at skrive en masse endnu.

Men nu er jeg sådan kommet i tvivl, og tror min kæreste er lidt træt af at høre mig diskutere med mig selv  :D

Gennem det sidste år er ønsket om baby bare blevet større og nu kan jeg næsten ikke tænke på andet. Men jeg har altid gerne ville giftes først. Og det skal vi så her d. 20 september, og vi vil så gerne starte pb efter det!  :loveshower

 

Jeg havde først tænkt at jeg ville fortsætte med p-piller til efter brylluppet og så køre perioden ud til jeg normalt skulle have pause. Men så kan der jo gå lang tid inden kroppen er på plads igen efter 10 (!) år på p-piller efterhånden. Og jeg vil så gerne igang!

 

Så besluttede jeg at den her gang p-piller bliver den sidste - jeg skal holde min pause først i september og så ville jeg ikke begynde igen derefter. Men så er jeg blevet bange for at jeg risikerer pludselig at få mens til bryllupsdagen. Det er kun 2 uger efter den kunstige mens- kan den komme så tidligt? De fleste jeg har læst om har haft en længere cyklus da de stoppede på p-piller. 

 

Min veninde (den eneste jeg har snakket med om det) synes jeg skal vente og så stoppe med p-pillerne lige efter brylluppet - midt i perioden. 

 

Det var lige en masse tanker - er helt optaget af det lige nu!

Håber der er nogen der har nogle erfaringer? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med bryllup og pb :loveshower

Og velkommen herinde :yay

Jeg vil sige at der er risiko for mens på jeres bryllupsdag, hvis du stopper, selvom den ikke er så stor. Det kommer jo an på, hvor lang din naturlige cyklus er. Tilgengæld er det overtro, at det tager tid for pillerne at komme ud af kroppen, det der kan tage tid, er at din krop skal lære selv at lave cyklus.

Der er større risiko (eller hvad vi skal kalde det i dit tilfælde :p) for graviditet hvis man stopper mit i pakken. Så jeg er vist enig med din veninde.

Held og lykke med det hele :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke med snarligt bryllup :D

 

Jeg havde det på samme måde som dig, og vi blev gift inden vi (for alvor) gik i gang med PB :)

 

Min(e) første cyklus efter p-pille stop har været de mest regelmæssige. De første tre var alle på 32 dage, og jeg fik hver gang en positiv ÆL test på CD (cyklus dag) 18. Derefter var det som om min krop fandt tilbage i sin gamle, lidt mere uregelmæssige cyklus.

 

Jeg vil umiddelbart ikke råde dig til at stoppe midt i en pakke, det kan give en masse rod i systemet (måske undlade at tage de sidste 3-4 piller, men ikke midtvejs). Umiddelbart ville jeg hellere forlænge din sidste p-pille periode lidt, så du får din sidste p-pille mens ca 1 uge (måske op til 2 uger) før brylluppet. På den måde er du ret sikker på, at du ikke får mens på bryllupsdagen, og samtidig kan I være så heldige at lave en baby lige omkring bryllupsnatten (i gennemsnit har man vist ÆL på CD ca 14).

 

Ellers ved jeg ikke, om I skal på bryllupsrejse? Hvis I skal, så kan du enten time det sådan, at du får ÆL på bryllupsrejsen, eller du kan tage en ekstra periode med p-piller, så du ikke risikerer at få mens på bryllupsrejsen.

 

Rigtig meget held og lykke med begge dele :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar.

Jeg synes godt nok det er svært - man læser jo konstant forskellige ting alle vegne. 

Jeg tror nok jeg er kommet frem til at jeg følger den oprindelige plan, som er at jeg tager en gang p-piller mere og så stopper når de er færdige 2 ugers tid efter brylluppet. Så kan vi begynde at prøve efter den første uge af oktober  :)

Det er bare svært når man så gerne vil nu! Og jo ikke aner hvor lang tid det vil tage og hvordan min krop har det med at komme i gang med en cyklus efter p-pillerne. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdt bryllup her 15-02-14 og det var var også vores plan at begynde PB efter brylluppet, men da den sidste p-pille i pakken blev taget 03-01-14 besluttede vi ikke at købe flere, jeg frygtede også om jeg ville risikere at få mens, men min krop opførte sig i hvert fald pænt og fik først mens 24-02-14 som forventet, passede med den så stoppede efter en 4-5 dage også havde jeg ægløsning på vores bryllupsrejse i marts hvor jeg så blev gravid :7himmel og det var også efter 8 år på p-piller.

 

Det er jo svært at gætte på hvordan kroppen reagere, men tror næppe du ville få mens så hurtigt igen - jeg ville sige farvel p-piller efter den sidste i din nuværende pakke som jeg selv gjorde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iiiih! Tillykke med det nærtstående bryllup  :loveshower 

Og velkommen til  :balloons 

Jeg kan se at du er blevet hjulpet det du skulle..! Jeg har dog lige et lille råd som ikke heeelt kommer emnet ved, men jeg håber du vil tænke over  :) 

Jeg smed mine p-piller i staten af 2014 og blev gravid i første cyklus derefter, det endte desværre ud i en spontan abort og jeg har fået at vide af en veninde jeg har der er læge at 9 ud af 10 graviditeter der sker så hurtigt efter p-pille stop ender ud i SA. 

Så overvej at beskyt jer den første måned efter p-pille stop for som en skrive så er det vist lidt en skrøne at det skal ud af kroppen  :)

Held og lykke med det og jeg håber i får et KANON bryllup (uden mens.)  :loveyou 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdt bryllup her 15-02-14 og det var var også vores plan at begynde PB efter brylluppet, men da den sidste p-pille i pakken blev taget 03-01-14 besluttede vi ikke at købe flere, jeg frygtede også om jeg ville risikere at få mens, men min krop opførte sig i hvert fald pænt og fik først mens 24-02-14 som forventet, passede med den så stoppede efter en 4-5 dage også havde jeg ægløsning på vores bryllupsrejse i marts hvor jeg så blev gravid :7himmel og det var også efter 8 år på p-piller.

 

Det er jo svært at gætte på hvordan kroppen reagere, men tror næppe du ville få mens så hurtigt igen - jeg ville sige farvel p-piller efter den sidste i din nuværende pakke som jeg selv gjorde

 

 

Iiiih! Tillykke med det nærtstående bryllup  :loveshower 

Og velkommen til  :balloons 

Jeg kan se at du er blevet hjulpet det du skulle..! Jeg har dog lige et lille råd som ikke heeelt kommer emnet ved, men jeg håber du vil tænke over  :) 

Jeg smed mine p-piller i staten af 2014 og blev gravid i første cyklus derefter, det endte desværre ud i en spontan abort og jeg har fået at vide af en veninde jeg har der er læge at 9 ud af 10 graviditeter der sker så hurtigt efter p-pille stop ender ud i SA. 

Så overvej at beskyt jer den første måned efter p-pille stop for som en skrive så er det vist lidt en skrøne at det skal ud af kroppen  :)

Held og lykke med det og jeg håber i får et KANON bryllup (uden mens.)  :loveyou 

 

 

Tusind tak for de gode råd.  Så tror jeg altså jeg stopper nu her til september og så beskytter vi os frem til oktober hvor vi alligevel ville kunne være gået i gang hvis jeg tog en omgang p-piller mere. Haha, jeg ombestemmer mig vist hele tiden! 

Men det er dejligt at høre forskellige erfaringer. Og jeg vil da gøre hvad jeg kan for at undgå SA så det var meget godt at høre og det gør det måske lidt klarere at jeg vil/skal stoppe nu  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smed mine p-piller i staten af 2014 og blev gravid i første cyklus derefter, det endte desværre ud i en spontan abort og jeg har fået at vide af en veninde jeg har der er læge at 9 ud af 10 graviditeter der sker så hurtigt efter p-pille stop ender ud i SA.

 

Undskyld, at jeg lige er så fræk at blande mig :D Jeg undrer mig bare rigtig meget over, det du skriver her. :help Jeg har aldrig før hørt, at det skulle være forbundet for så stor sandsynlighed for SA (90% er vildt højt), hvis man bliver gravid lige efter p-pille stop. Jeg har derimod hørt om rigtigt mange, der er blevet succesfuldt gravide lige efter p-pille stop (men det kan jo sagtens være en tilfældighed). Dog har jeg også hørt om mange, der er i fertilitetsbehandling, der får p-piller til at kickstarte deres cyklus (fx kvinder med PCO), hvorefter der bliver sat i gang med IUI eller IVF. Og så undrer jeg mig bare over, at lægerne ville lave denne kombination af p-piller og fertilitetsbehandling, hvis det var så farligt?

 

Hvis du har ret, så er det jo super vigtig viden!! Jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen. Ved du evt hvor din veninde har denne viden fra? Jeg kender nemlig ikke til sådanne studier eller forsøg, men jeg ville være super interesseret i at lære dem at kende.

 

PS. Jeg er ked af at høre om din egen SA. Det lyder som en frygtelig oplevelse. Håber du er kommet OK igennem det, og at du snart står med to streger og en blivende, fantastisk graviditet :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER