Carcassonne

Forældreorlov / Fædreorlov - barselsfonden

4 indlæg i dette emne

Hej folkens.

Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe os lidt med reglerne :)

Min mand har været ansat hos et e-learningsfirma som studiejob i de sidste 1½ år (ca. 15 timer om ugen) og de har fastansat ham her efter uddannelse dog kun på en 6 (6½) måneders kontrakt i første omgang. 

Dette betyder så også at han er ansat frem til 28. februar, hvor min termin ligger d. 26. februar. (god timing :P ) 

Vi er så ikke helt sikre på hvordan han vil stå barselsmæssigt hvis vi beslutter at forlænge hans kontrakt hos virksomheden (hvis ikke vil han være berettiget til højeste dagpengesats, idet at det lige præcis er over 6 måneder siden at han har afsluttet uddannelse) 

Men hvis de forlænger hans kontrakt vil det så koste dem noget lønmæssigt at han skal have barsel (udover selvfølgelig at undvære ham) og i givet fald hvor meget? 

Der er tale om en funktionærkontrakt og i den står der følgende om barsel:

Under barsel får medarbejderen som minimum en løn, der svarer til den maksimale refusion i den periode, hvor virksomheden kan modtage refusion jf. industriens barselsfond.

Vi har så kigget på barselfonden.dks hjemmeside for at blive klogere på reglerne, hvor der står følgende:

Her kan I se, hvad vi maks dækker i de forskellige orlovstyper:

Graviditetsorlov - fuld løn; dog maks. 214,15 kr. i timen
Barselsorlov - fuld løn; dog maks. 214,15 kr. i timen
Fædreorlov - fuld løn; dog maks. 214,15 kr. i timen
Forældreorlov - maks. 145 kr. i timen ved forældreorlov påbegyndt efter d. 1. juli 2014. 

Orlov påbegyndt før d. 1. juli 2014, maks timeløn 140 kr. i timen.
Indæggelse med barn   -   fuld løn; dog maks. 214,15 kr. i timen

Som vi ser det vil han dermed skulle have fuld løn under fædreorloven idet at hans timeløn er under 214(de 14 dage i forbindelse med fødsel) og så under den "rigtige" barsel, altså forældreorloven få hvad svare til 145 kr. i timen. (23.200 kr.) om måneden.  Er dette korrekt antaget?

Derudover står der også at for at arbejdsgiveren kan få denne refusion skal medarbejderen have optjent minimum 9 måneders anciennitet i virksomheden, og min mand vil have arbejdet lige over 6 måneder fuldtid + 1½ år deltid (ca. 15 timer om ugen) Hvordan bliver deltiden omregnet til anciennitet?  

Vi er bare lidt splittede om vi bør fortælle det til arbejdsgiveren, idet at det jo vil give en nemmere grund til at manden flytter rundt på nogle timer for at komme med til undersøgelser. Men hvis det vil koste virksomheden en masse har de jo nok ikke super meget lyst til at fastansætte ham lige omkring barsel, og han så går direkte på barsel. 

Del dette indlæg

Jeg tror altså, at løn under barsel til mænd er noget der skal forhandles i ansættelseskontrakten, hvis det ikke er noget, de har valgt som standard. Hvis ikke han får løn, så får han barselsdagpenge, som så vidt jeg er orienteret svarer til alm. dagpengesats. For min mands vedkommende lavede hans arbejdsplads reglerne om, så fædrene fik 12 ugers barsel med løn - samme år som vores søn blev født - hurra! Før det ville det have være 2 uger med løn og 10 uger på dagpenge, hvilket vi ikke ville have haft råd til. 

Ring evt. til hans fagforening, hvis han er medlem af sådan en - de plejer at være skarpe på den slags. Ellers kan det være, at Udbetaling Danmark kan være behjælpelige - de plejer i hvert fald at være søde at tale med.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror altså, at løn under barsel til mænd er noget der skal forhandles i ansættelseskontrakten, hvis det ikke er noget, de har valgt som standard. Hvis ikke han får løn, så får han barselsdagpenge, som så vidt jeg er orienteret svarer til alm. dagpengesats. For min mands vedkommende lavede hans arbejdsplads reglerne om, så fædrene fik 12 ugers barsel med løn - samme år som vores søn blev født - hurra! Før det ville det have være 2 uger med løn og 10 uger på dagpenge, hvilket vi ikke ville have haft råd til. 

Ring evt. til hans fagforening, hvis han er medlem af sådan en - de plejer at være skarpe på den slags. Ellers kan det være, at Udbetaling Danmark kan være behjælpelige - de plejer i hvert fald at være søde at tale med.

Jeg havde også bare forventet dagpenge så ville jeg have det fint med, men er måden som det står i kontrakten med refusion fra Industriens Barselsfond som forvirrer os :).

Må lige hive fat i IDA, problemet er bare at hans felt er meget specifikt så normalt ved de ikke ret meget:S 

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis hans løn er under det maks som barselsfonden dækker (maks 214 i timen som du skriver) så får arbejdspladsen dækkert det hele hvis de husker at søge refusion. Hvis hans løn er over ville arbejdsgiveren kunne få dækkert maks stasen fra barselsfonden men ikke mere. Nogle arbejdspladser vælger så at dække differencen op til medarbejderens fulde løn for egen regning men det er ikke noget de er forpligtet til.

Så hans arbejdsplads behøver ikke have omkostninger ved han er på barsel.

Hvis han vælger at holde noget udover de 2 uger fædreorlov så kan han få dagpengene uden arbejdspladsen har omkostninger men det bliver trukket fra din barsel de uger han så bruger og din barselsperiode vil blive kortere.

Umiddelbart vil jeg mene han har 2 års anciennitet selvom noget er deltid men der er jeg ikke helt sikker.

Men prøv enten at ringe til fagforeningen eller kommunen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER