Majstot

Igangsætning før tid

32 indlæg i dette emne

Hej

Var lige til tjek på sygehuset i går (pga diabetes) og lægen har besluttet at jeg skal sættes i gang i næste uge hvor jeg er 36+6 og er der ikke sket noget efter tre dage med igangsætning så er det kejsersnit på fjerde dage

Nogen her som har erfaring med at blive sat i gang før termin og over tre dage? Det skal lige siges at jeg er førstegangs fødende

Hvad med kejsersnit? Er det godt eller skidt?

Håber at nogen her kan give mig lidt ro på... Meget underligt at vide at jeg senest fredag i næste uge bliver mor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min igangsættelse varede 4 dage(41+0-41+4), det var en træls oplevelse for mig, men har hørt mange der har haft succes, hvor fødselen er gået igang først eller anden dag af igangsættelsen. Det er sjældent at man skal bruge så mange dage.

På fjerde dagen tiggede jeg nærmest om kejsersnit, så jeg var blot taknemmelig da det kom på tale. Hvis du mentalt kan indstille dig på at det er sådan det kommer til at foregå, så kan kejsersnittet være en god oplevelse. Jeg havde en fantastisk oplevelse og var heldigvis ikke så smerte plaget efterfølgende, som jeg kan høre nogen er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang da jeg var 41+0. Jeg fik stikpiller kl. 12, og om natten kl 1.30 vågnede jeg med de første veer. For mig var det et fint forløb.

Fødslen endte med akut kejsersnit. Det var selvfølgelig ikke lige mit drømmescenarie, men da vi stod i det var det faktisk en okay oplevelse. Jeg fik Elliot i armene da vi kom på opvågningen (mine arme skulle lige virke - jeg kunne ikke helt styre dem efter bedøvelsen). Det eneste problem jeg havde efter kejsersnittet var at såret strammede en del da vi kom hjem, så jeg sov i en lænestol indtil metal-dimserne blev taget ud. Der ville en elevationsseng ha' været genialt. 

 

Jeg kan prøve at besvare nogle spørgsmål, hvis du har nogle specifikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min igangsættelse varede 4 dage(41+0-41+4), det var en træls oplevelse for mig, men har hørt mange der har haft succes, hvor fødselen er gået igang først eller anden dag af igangsættelsen. Det er sjældent at man skal bruge så mange dage.

På fjerde dagen tiggede jeg nærmest om kejsersnit, så jeg var blot taknemmelig da det kom på tale. Hvis du mentalt kan indstille dig på at det er sådan det kommer til at foregå, så kan kejsersnittet være en god oplevelse. Jeg havde en fantastisk oplevelse og var heldigvis ikke så smerte plaget efterfølgende, som jeg kan høre nogen er.

Min læge på sygehuset har forberedt mig på at når man sætter i gang omkring 37+0 så er der meget stor sandsynlighed for at der ikke sker noget og så er planen (heldigvis) kejsersnit på 4. dagen - det bliver allerede planlagt hvis ikke der er sket noget sidst på 3. dagen

Jeg har bare familie som bliver ved med at sige at det med kejsersnit er bare SÅ forfærdeligt og man er SÅ hæmmet af det bagefter så derfor jeg lige forhører mig lidt rundt her inde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang 38+6. Jeg var slet ikke klar. Helt lukket og med livmoderhals tilbage. Min igangsættelse tog 1 døgn fra da lagde pillerne til han var ude. Så det behøver ikke være en lang en af slagsen. Jeg havde hørt 3 døgn var almindelig og jeg må sige at min igangsættelse var en god oplevelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om man er vildt hæmmet, er sikkert også forskelligt fra person til person.

Som nævnt var jeg ikke særlig smerteplaget, så den værste tid var faktisk de 3 dage vi var på sygehuset, men der led jeg også af ekstremt søvnunderskud.

Man må selvfølgelig ikke løfte noget tungere end baby de første 6-8 uger, men jeg gad egentlig heller ikke andet :D

Jeg skulle have lidt hjælp til at komme ud af sengen om morgen, men min mand var heldigvis hjemme i 4 uger.

Selve kejsersnittet tog 18 min fra jeg kom ind på stuen, til jeg blev kørt ud. Jeg fik C over til mig umiddelbart efter at hun var kommet ud. Hun blev så lige taget ud efter 2 min, for at de kunne måle og veje hende, men ellers lå hun på mig i alt tiden. Efter kejsersnittet blev vi kørt på opvågning, hvor jeg skulle være til jeg kunne bevæge min tæer. Her fik vi også mad. Efter 1,5 time blev vi kørt ned på vores stue.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang med mit første barn. Jeg blev sat igang pga. mit skrantene helbred og var 39+0, da jeg blev sat igang.

 

Min krop var ikke specielt klar og jeg havde lukket livmoderhals.

 

1 dag fik jeg sat en stikpille op om morgenen, jeg mener det kun var en den dag. Jeg blev sendt hjem efter stikpillen og skulle se tiden an.

2 dag, fik jeg sat stikpille op, både morgen og aften. Jeg blev igen sendt hjem efter hver stikpille.

3 dag, de talte om, om jeg skulle have en hviledag, men det var jeg ikke indstillet på. Jeg fik en stikpille morgen og en hindeløsning. Jeg blev igen sendt hjem, men nu havde jeg det sådan, at jeg ville virkelig ikke hjem igen uden at have min søn med mig. Så vi tog til Hillerød centrum og så købte vi julegaver ;) Jeg skulle nok have hvilet, men jeg havde bare ikke lyst til det.

Der begyndte virkelig at ske noget. Da jeg kom tilbage til hospitalet, fortalte de mig, at vandet stod og var lige ved at gå.

Kl. 20.00 tog de vandet og jeg blev nu på hospitalet.

På 4 dag blev min søn født. Jeg var i fødsel i mange timer, de tog som sagt vandet kl. 20.00 og han blev taget ved kejsersnit kl. 16.22, næste dag.

Han var stjernekigger og kom ikke rigtigt ned i bækkenet. Jeg fik lov at prøve at føde ham og var fulgt udvidet, men han kom ingen steder, de forsøgte om de kunne tage ham med kop, men han sad for skævt. De holdt godt øje med ham og tilsidst var han træt og jeg ligeså. Hans hjerterytme faldt og de besluttede at nu var det tid til kejsersnit.

 

Jeg var meget klar til kejsersnit på det tidspunkt, så det var ok. Kejsersnittet virkede lidt overvælende, der var mange mennesker på stuen og jeg var meget træt efter de dage jeg havde været igennem.

Min søn skulle have ilt da han kom ud, men havde det ellers godt.

 

Jeg fødte på Hillerød hospital og på dette hospital havde de ihvertfald i 2007 en politik om, at opvågningsafdelingen havde ansvaret for mig og fødeafdelingen for barnet, de første par timer. Det resulterede i at jeg kun så min søn kort i 5 min, de første 3 timer af hans liv. Han var så sammen med sin far, men jeg savnede at have den første tid med ham og se ham blive målt og vejet m.m.

Det er heldigvis ikke alle hospitaler der har samme politik, men hillerød havde og havde det samme da jeg fødte min datter i 2012. Det var faktisk det jeg synes var det hårdeste ved at få kejsersnittet.

Jeg var oppe om formiddagen dagen efter mit kejsersnit og jo det gør da ondt og man får et ar. Men det gør jo også ondt at føde normalt, jeg har så kun fået akut kejsersnit og planlagt kejsersnit, så jeg kan ikke sammenligne med en "normal" fødsel. Men ved da der også kan være nogle ting der kan være smertefulde.

Hvordan man oplever et kejsersnit er individuelt og mine smerter har været forskellige fra mine kejsersnit, men jeg har skulle tage det lidt stille og roligt og så er det gået fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var forresten ikke hæmmet af kejsersnittet de første dage. Jeg gik selv i bad dagen efter kejsersnittet. Selvfølgelig forsigtigt, men jeg kunne godt vende mig i sengen osv. Jeg blev først hæmmet da såret begyndte at hele og metal-dimserne hev i huden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare super dejligt at læse jeres beretninger - giver mig lidt ro på

Lige meget om jeg kommer til at føde naturligt eller ved kejsersnit ved jeg at den bette skal have minimum det første døgn på neonatalafdelingen så jeg skal forvente ikke lige at have hende hos mig med det samme. Hun kommer senest til at blive født 37+2 og som barn af en diabetiker er hun 14 dage bagud i udvikling så derfor holder de lige ekstra øje med hende

Men nu må jeg jo bare se hvad der sker - ved at jeg ikke bliver sendt hjem før jeg har hende med og at jeg er sikret kejsersnit på 4. dagen - det giver også lidt ro på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var indlagt med svangerskabsforgiftning og blev sat i gang 38+6 ved at få lagt gel op. (svarer til de piller man får lagt op i DK)

Havde ca 2 cm åben livmodermund. Havde hvad der svarede til medium kraftige mens smerter hele dagen og om aftenen var der ikke sket noget som helst, så lægen valgte ikke at give mere gel så jeg kunne få en rolig nat. Fik dog svage veer et par timer om aftenen alligevel, som gik i sig selv igen.

Næste dag var der fuldt belagt på fødegangen, så der valgte man ikke at gå videre med igangsættelse (mega frustrerende)

Mit vand gik alligevel natten til onsdag. Der var jeg 4 cm åben. Havde tiltagende veer frem til kl 11 uden at der skete noget som helst.

Så fik jeg ve drop og Freja blev født kl 20.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter kom også på neonatal efter hun kom ved planlagt kejsersnit, da hun fik slugt en masse fostervand. Jeg kom ned til hende på neonatal, efter jeg lige havde været lidt på opvågning og så var jeg ellers sammen med hende på neonatal indtil vi blev udskrevet.

 

Det kan være du har samme muligheder og ellers er det godt at vide, så du kan forberede dig på lige at være adskilt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også kejsersnit. Synes selvfølgelig det var voldsomt lige da det skete med alle de mennesker på operationsstuen, men JM havde forberedt os godt. Da Marius blev hevet ud blev han lige kontroleret af en børnelæge og pakket i en dyne og blev så sendt med far hen til mig, men de syede såret. Hvis alt var forløbet efter bogen, var vi bare blevet sendt tilbage på fødestuen igen. Men da jeg mistede en del blod blev vi sendt på opvågning i stedet, hvor de holdte øje med blodtryk mv. Marius var ikke en del af opvågningen, men var hos mig hele tiden. Far eller JM skulle være der for ham og jeg måtte ikke være alene med ham. Der kom JM med vægt og målebånd og først der blev han målt og vejet.

 

Jeg synes bestemt ikke det er SÅ forfærdelig som din familie vil gøre det til. Husk det er for dit barns og dit ve og vel. Det gør ondt, JA, for det er jo en operation. Men det går over igen. Jeg var også oppe allerede dagen efter og var en tur i bad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var betydeligt mindre hæmmet efter ks end de i min mødregruppe, der bar gået meget i stykker under fødslen.

Det skal nok gå det hele - ks eller naturlig fødsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må spændt vente og se hvad det ender med og så bruge weekenden på at få pakket tasken og gjort det sidste klart til den bette

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkte at jeg da hellere lige må melde tilbage hvordan det hele er gået

Jeg blev sat i gang i tirsdags 36+6 og fik første pille om morgen uden de store virkninger så om eftermiddagen fik jeg pille nr 2 og så skal jeg da lige love for at virkningen kom - efter 5 min havde jeg det som om jeg fik de ledeste mens smerter og kunne overhovedet ikke finde ro.

Efter et par timer med smerter på den måde som bare tog til spurgte jeg efter noget som kunne tage toppen af smerterne bare så jeg kunne få lidt søvn så fik et par pinex - de hjalp som at stikke tungen ud af vinduet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke! :hurra  Du er da smadder sej til at føde. Håber du og din lille datter har det godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tillykke med lillepigen! :Balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe stort tillykke med lillepigen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke :hurra

Sikke en god oplevelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med hende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke! :hurra Du er da smadder sej til at føde. Håber du og din lille datter har det godt

Mange tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak alle samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med hende! Håber st hun snart tager på, men det er vidst meget almindeligt at de taber sig lidt i starten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med din fine datter  :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER