Oprettet August 5, 2014 Så var jeg til NF idag, og alt så fint ud med barnet, selvom vi umiddelbart har en let forhøjet risiko for Downs (1:107), men vi afventer lige resultatet af blodprøven, som vi først får om en uge, før vi tager stilling til yderligere undersøgelser. Men det var en noget spøjs oplevelse, for mens hun skannede mit underliv stødte hun på noget der så underligt ud og styrtede ud af døren for at hente en kollega. Vi blev jo vildt bekymrede, men efter at kollegaen kom og de skannede både udenpå og indeni, fandt de frem til at livmoder og æggestokke så helt fine ud. Det der havde sprunget i øjnene var noget af min tarm! Jeg har så også været møgforstoppet på det sidste, og har faktisk kunnet mærke en hård klump midt i maven. Jeg har dog ikke decideret ondt. Men nu har jeg virkelig brug for nogle gode råd til hvordan jeg kommer denne forstoppelse til livs. Tror det kan løses ved at spise fiberrigt og drikke væske? Eller skal der hårdere midler i brug? Er der fødevarer jeg bør undgå? Gode råd modtages med kyshånd :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Undgå banan! Drik masser af vand/væske. Kan du lide svesker så spis det. Drop jernpillerne i et par dage. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Tag ned på apoteket og køb 20 breve movicol, pulver der skal blandes op i vand. 1 brev til 1 glas.. Tag så 4-5 breve og bland op i en liter væske og drik dette på ca 2 timer, virker dette ikke så gør det samme dagen efter :) Er sygeplejeske og dette plejer at virke på de fleste :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Tusind tak Kamilla. Havde overvejet Movicol, men var lidt usikker på om man kunne tage den der koncentrerede kur når man er gravid. Vil helt klart prøve det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Og fremover kan du evt. købe magnesia på apoteket. Det virker også let afførende. Det tog jeg engang i mellem i sidste del af min graviditet, og det hjalp til at jeg aldrig fik helt hård mave. Jeg fik det også udleveret efter mit kejsersnit for at forebygge forstoppelse. Evt kan du prøve at snakke med din læge om at få målt din blodprocent ind i mellem. Hvis den er fin, kan du godt undvære jern-tilskudet, som sikkert er det der driller din mave. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Masser af vand, undgå rå gulerødder og spis gerne lidt rosiner eller svesker :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Min læge kom ved forslaget sukkerfrit slik :p da jeg havde forstoppelse Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Hvor meget magnesia og hvor ofte for at det virker forebyggende? Jeg har kun taget Kreüterblut, og det burde jo ikke virke forstoppende. Men det er måske en sandhed med modifikationer? Jeg har også en mistanke om at min forstoppelse er kommet af, at jeg har spist meget hvidt brød her i ferien til morgenmad i stedet for havregryn som jeg plejer. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 5, 2014 Jeg vil synes at du skal tage 1 tbl magnesia inden du går i seng, som forebyggende, dog obs på at du for at de ikke virker modsat SKAL drikke halvanden liter væske i løbet af døgnet :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Tak for jeres råd. Jeg tror Movicolen har hjulpet. Det er i hvert fald løbet ud idag (undskyld detaljen) så nu tør jeg ikke tage mere. Dog føler jeg mig stadig meget oppustet, og jeg synes maven stadig er hård når jeg ligger ned og trykker på den. For at det ikke skal være løgn har jeg nu ogsåfået blærebetændelse, og det gør møg ondt. Vagtlægen vil have jeg skal vente til imorgen og gå til egen læge. Det er virkelig noget møg. Føler mig sgu lidt ynkelig lige nu. Er bekymret for at jeg blev smittet med en eller anden resistent bakterie ved vaginalskanningen i tirsdags. Hvad hvis de ikke havde desinficeret skanneren ordentligt? Og så er det med risikovurderingen virkelig begyndt at gå mig på. Til at starte med sagde jeg jo til mig selv at risikoen jo er under 1%, og det er jo ikke meget. Men nu er det ikke til at holde ud at vi skal vente på svaret på den blodprøve. Hvis jeg så bare vidste om og hvornår vi skal have taget moderkagebiopsi. Snøft, synes det er lidt hårdt lige nu Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Du trænger vist til et :kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Du trænger vist til et :kram Tusind tak. Det trængte jeg faktisk til ☺️ Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 :kram :kram Vi fik også dårlige talt ved NF, med alt indregnet, og vi fik lavet biopsien. Jeg var til NF om onsdagen og kunne komme til om mandagen- Jeg synes det var hårdt og nogle lange dage :( Vi havde der modsat, vi var ikke i tvivl om, at vi ville have biopsien pga. Et tal på 1:75, og selvom man kan sidde nok så logisk og tænke, at der er 74 raske børn i det tal, så fyldte det ene syge altså mere end de raske :( Selvom om alle mener det rigtig godt, så tror jeg desværre, at man skal have smækket sådan en besked i ansigtet, før man kan sætte sig i situationen og de følelser der kommer med det. Jeg håber I får godt nyt, forhåbentlig snart svar på hele tallet inkl. Blodprøven :kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 :kram :kram Vi fik også dårlige talt ved NF, med alt indregnet, og vi fik lavet biopsien. Jeg var til NF om onsdagen og kunne komme til om mandagen- Jeg synes det var hårdt og nogle lange dage :( Vi havde der modsat, vi var ikke i tvivl om, at vi ville have biopsien pga. Et tal på 1:75, og selvom man kan sidde nok så logisk og tænke, at der er 74 raske børn i det tal, så fyldte det ene syge altså mere end de raske :( Selvom om alle mener det rigtig godt, så tror jeg desværre, at man skal have smækket sådan en besked i ansigtet, før man kan sætte sig i situationen og de følelser der kommer med det. Jeg håber I får godt nyt, forhåbentlig snart svar på hele tallet inkl. Blodprøven :kram Tak ønskebebs. Jeg er også rimelig sikker på at vi vil have biopsien hvis tallet med blodprøven indregnet stadig er højt. Men synes sgu det er hårdt først at skulle vente på svar på blodprøven og derefter evt. at skulle vente på at få lavet biopsi og endelig vente endnu mere på svar. Jeg er 13+4 idag, og hvis vi først får svar på tirsdag vil jeg være 14+2. Det begynder at blive sent i graviditeten at tage drastiske beslutninger! Men det kommer forhåbentlig ikke dertil, det må det bare ikke! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Kan ikke quote <_< Men kan godt forstå dig, vi havde regnet det ud til, at jeg ville være 15+, hvis vi Eks. Skulle have afbrudt graviditeten :( Det var så :boo at tænke på :( Men du får også godt nyt (du må gerne stikke mig en cyberlussing for at skrive det, for.. Ja.. Det er ikke der dine tanker er :kram2) Har du overvejet at ringe til dem og spørge? :kram2 Kan godt forstå dig, men du må presse på for, at de laver biopsien kort efter, hvis du skal vente til tirsdag :kram2 Hvorfor kunne den ikke regnes med? Husker jeg galt, hvis jeg mener du er flergangsgravid? :unsure :blush De tæller jo blodprøven fra sidste graviditet med i tallene, hvor ulogisk det end lyder, så var det den min datter der talte ned ved os :huh Og ved hende fik jeg 1:11XXX! Det er så ulogisk! Bare så du ved, at det kan have betydning også :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Kan ikke quote <_< Men kan godt forstå dig, vi havde regnet det ud til, at jeg ville være 15+, hvis vi Eks. Skulle have afbrudt graviditeten :( Det var så :boo at tænke på :( Men du får også godt nyt (du må gerne stikke mig en cyberlussing for at skrive det, for.. Ja.. Det er ikke der dine tanker er :kram2) Har du overvejet at ringe til dem og spørge? :kram2 Kan godt forstå dig, men du må presse på for, at de laver biopsien kort efter, hvis du skal vente til tirsdag :kram2 Hvorfor kunne den ikke regnes med? Husker jeg galt, hvis jeg mener du er flergangsgravid? :unsure :blush De tæller jo blodprøven fra sidste graviditet med i tallene, hvor ulogisk det end lyder, så var det den min datter der talte ned ved os :huh Og ved hende fik jeg 1:11XXX! Det er så ulogisk! Bare så du ved, at det kan have betydning også :kram2 Kan godt huske du skrev det, og det spurgte jeg også om. Men hun sagde at denne gang slet ikke har noget at gøre med den forrige, så det skulle vi se helt bort fra! Måske gør de det forskelligt på de enkelte sygehuse. Hvor hører du til? Jeg hører til Hvidovre. Grunden til at vi ikke fik blodprøven med i beregningen med det samme, er at vi fik den taget samme dag, og det tager en uge at behandle den. Det var den eneste måde det kunne lade sig gøre i forhold til vores ferie Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Ved du hvor hurtigt man får svar når biopsien er taget? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Jeg hører til Aalborg :) Det lyder alligevel mærkelig :huh Men modsat så kan I jo også selv booke tid til NF Eks., den får vi tilsendt :) Men sådan noget som risikovurderinger BURDE da være ens.. Vi fik atvide, at vi ville få svar på 3. Dagen efter biopsien, altså torsdag, men de ringede allerede onsdag eftermiddag, hvor jeg havde ladet telefonen blive hjemme da vi hentede M. Fra DP, så der var indtalt en kort besked med at prøven var normal og jeg ville blive kontaktet torsdag istedet :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Ok, så vil jeg også være over 15+ før jeg får svar. Puha altså, håber bare svaret er positivt Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Ok, så vil jeg også være over 15+ før jeg får svar. Puha altså, håber bare svaret er positivtJeg krydser og hepper, det SKAL være positivt :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret August 7, 2014 Jeg krydser og hepper, det SKAL være positivt :kram2 Tak Del dette indlæg Link to post Share on other sites