Ihpets-mortilto

Nyuddannet og direkte på barsel (ledig 1 mdr)

23 indlæg i dette emne

Hej alle i kloge kvinder.

Jeg bliver færdig med uddannelse ca. midt januar og har (indtil videre) termin den 19. marts. Jeg skal gå fra 4 uger før (= midt februar) og har dermed ca. 1 måned som ledig.

Det jeg vil have hjælp til er 2 følgende ting:

1) jeg har jo William hjemme, under studie er det intet problem, det er det heller ikke unde barsel som jeg har forstået (korrekt?), men i den ledige måned, SKAL han der være tilmeldt pasning? Det virker jo nonsens (jeg vil have ham hjemme under barsel). Jeg har hørt at man vidst har 6-8 uger før man bliver tvunget ud i noget, er det korrekt eller SKAL vi finde pasning i den måned?

2) økonomien under barsel. Jeg er medlem af FTF-a, og er berettiget dimittend dagpenge (såvidt jeg ændrer status inden for 14 dage efter studiestop). Jeg har herunder smidt 2 links, jeg forstår det sådan at de 14tusinde og noget jeg er berettiget til som ledig, vil være dem jeg vil få på barsel, er det korrekt? Hvor længe kan jeg have barsel med denne sats?

http://www.ftf-a.dk/bliv-medlem/nyuddannet/

http://www.ftf-a.dk/a-kasse-regler/ferie-barsel-og-orlov/barselsorlov/

Jeg vil ringe til FTF-a og høre når jeg er mere sikker på graviditeten, jeg kan bare mærke at jeg har brug for at have lidt styr på det nu.

Del dette indlæg

Jeg har ingen kloge svar, men jeg havde da slet ikke fanget at du var gravid! :glad Stort tillykke! :biglove

Del dette indlæg

Annonce ♥

Såvidt jeg har forstået ud fra min a kasse (som jo sagtens kan have andre regler end din), så skal man være tilgængelig for arbejdsmarkedet fra første dag, også selvom du ikke "bliver smidt ud i noget", men om du er tilgængelig fordi din søn er i pasnings tilbud eller fordi du fx har en ordning med en bedste om, at de passer ham, hvis du kommer i arbejde, det tror jeg ikke, at de blander sig i.

Jeg hørte i øvrigt på jobcenteret, at der var et eller andet antal uger inden selve barslen, hvor man havde "Helle" for aktivering. Jeg tror nok, at det var 6 uger, men jeg er ikke sikker.

Dimmitendsatsen for barselsdagpenge er såvidt jeg har forstået den samme som dimmitendsatsen for almindelige dagpenge. Vær i øvrigt obs på, at de der 14.xxx er i gennemsnit, dvs. du får mindre i "4 ugers måneder" og mere i "5 ugers måneder". - sådan er det i hvert fald i min a kasse :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var på dagpenge med Felix under barsel. Jeg fik 4 uger før, 14 uger efter og 32 ugers forældreorlov. Jeg meldte barsel ved min a-kasse der så sendte en erklæring jeg skulle aflevere på kommunen, hvilket nu må være udbetaling Danmark. I erklæringen stod der hvor meget jeg var berettiget i dagpenge da barselsdagpenge var på samme sats.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da jeg var i jobcenteret, hed det sig i øvrigt at man skulle i aktivering "senest i sin 13. uge som ledig".

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg vil tro, at du skal skrive nogle ansøgninger til jobs, tjekke stillingsopslag, måske til et par møder og så får du ellers "fred".

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da jeg var i jobcenteret, hed det sig i øvrigt at man skulle i aktivering "senest i sin 13. uge som ledig".

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg vil tro, at du skal skrive nogle ansøgninger til jobs, tjekke stillingsopslag, måske til et par møder og så får du ellers "fred".

Det samme ved BUPL - men møder er med MEGET kort varsel!!! Så det er en god ide med en stand by baby sitter eller far der kan flexe et par timer! Det er i øvrigt korrekt med de 6 ugers "Helle" før job opstart og barsel - såfremt man ikke allerede ER sendt ud :) for så skal man arbejde til 4 uger før (jeg taler af erfaring :prik)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når du er meldt ledig SKAL du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. A-kasse og jobcenter skal have mulighed for at sende den ledige ud i arbejde uden varsel på en pågælden dag

Del dette indlæg

Annonce ♥

Såvidt jeg har forstået ud fra min a kasse (som jo sagtens kan have andre regler end din), så skal man være tilgængelig for arbejdsmarkedet fra første dag, også selvom du ikke "bliver smidt ud i noget", men om du er tilgængelig fordi din søn er i pasnings tilbud eller fordi du fx har en ordning med en bedste om, at de passer ham, hvis du kommer i arbejde, det tror jeg ikke, at de blander sig i.

Jeg hørte i øvrigt på jobcenteret, at der var et eller andet antal uger inden selve barslen, hvor man havde "Helle" for aktivering. Jeg tror nok, at det var 6 uger, men jeg er ikke sikker.

Dimmitendsatsen for barselsdagpenge er såvidt jeg har forstået den samme som dimmitendsatsen for almindelige dagpenge. Vær i øvrigt obs på, at de der 14.xxx er i gennemsnit, dvs. du får mindre i "4 ugers måneder" og mere i "5 ugers måneder". - sådan er det i hvert fald i min a kasse :)

Det er korrekt at man er fredet for aktivering og møder i jobcentret fra 6 uger før barsel, dvs. 10 uger før termin.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ingen kloge svar, men jeg havde da slet ikke fanget at du var gravid! :glad Stort tillykke! :biglove

Taaaak :kiss

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for dit svar :)

Jeg håber du har ret. Farmor kan og vil gerne stå standby og kan sagtens passe mange dage i træk, jeg er bare bekymret for om det er "nok" for dem. Jeg vil nødig stå uden ret til dagpenge (kan ikke få kontanthjælp og vi har brug for at jeg tjener noget).

Det må være en af de ting jeg spørger om, bare lige for at være heeeelt sikker.

Jeg vil selvfølgelig gerne søge stillinger, men det virker alligevel en kende fjollet som 7 måneder gravid.

Super, tak fordi du siger det med 4/5 uger. Dagpenge er også efter betalt modsat SU ikke? Så jeg manglet indkomst i februar ikke?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var på dagpenge med Felix under barsel. Jeg fik 4 uger før, 14 uger efter og 32 ugers forældreorlov. Jeg meldte barsel ved min a-kasse der så sendte en erklæring jeg skulle aflevere på kommunen, hvilket nu må være udbetaling Danmark. I erklæringen stod der hvor meget jeg var berettiget i dagpenge da barselsdagpenge var på samme sats.

Ok, tak :) Det er nok nogenlunde det samme jeg får så.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det samme ved BUPL - men møder er med MEGET kort varsel!!! Så det er en god ide med en stand by baby sitter eller far der kan flexe et par timer! Det er i øvrigt korrekt med de 6 ugers "Helle" før job opstart og barsel - såfremt man ikke allerede ER sendt ud :) for så skal man arbejde til 4 uger før (jeg taler af erfaring :prik)

Med "helle", er jeg vel så "beskyttet" mod at blive sendt ud, tror du ikke? Altså når jeg jo kun har ca. 4 uger ledig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Med "helle", er jeg vel så "beskyttet" mod at blive sendt ud, tror du ikke? Altså når jeg jo kun har ca. 4 uger ledig.

Jo helt sikkert! Du skal nok til et møde eller 2 men det er det.

Selvom du er 7 mdr gravid skal du stadig søge, det er åndsvagt men sådan er reglerne!!!

Men hvis du bliver kaldt til samtale så kan du jo sige det i Tlf.

Del dette indlæg

Annonce ♥

vil lige tilføje at (der i min akasse) gælder at man fritages fra at søge fastansættelser de 6 uger op til barsel og derfor kun behøver søge vikariater.

Derudover er aktivering kun efter 13. Uge hvis man er under 30. Mener det hedder 39. Uge hvis man er over 30.

Dagpenge udbetales med en daglig sats, som du burde kunne finde på din akasses hjemmeside. Desuden løber perioden fra d. 20 - d. 19 og du skal derfor være opmærksom på at du vil få mindre første periode hvis du meldes ledig midt i en periode. Desuden skal du lige huske at dagpenge er bagud-betalt mens su er forud-betalt - bare så man husker lige at have lidt til regninger den første måned ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når du er meldt ledig SKAL du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. A-kasse og jobcenter skal have mulighed for at sende den ledige ud i arbejde uden varsel på en pågælden dag

Jeg misforstår måske dine 2 besvarelser, men modsiger du ikke?

Altså JEG har "Helle" i 6 uger før barsel, men GENERELT skal man stå til rådighed.

Eller:

JEG skal stå til rådighed HVER dag fra Day 1 (lad os sige jeg er færdig 14. januar, kan jeg så risikere at blive sendt ud i noget arbejde d. 15. januar?)

I så fald mulighed 2, tror du så at William skal være registreret i noget pasning, eller tror du farmor er god nok?

Del dette indlæg

Annonce ♥

vil lige tilføje at (der i min akasse) gælder at man fritages fra at søge fastansættelser de 6 uger op til barsel og derfor kun behøver søge vikariater.

Derudover er aktivering kun efter 13. Uge hvis man er under 30. Mener det hedder 39. Uge hvis man er over 30.

Dagpenge udbetales med en daglig sats, som du burde kunne finde på din akasses hjemmeside. Desuden løber perioden fra d. 20 - d. 19 og du skal derfor være opmærksom på at du vil få mindre første periode hvis du meldes ledig midt i en periode. Desuden skal du lige huske at dagpenge er bagud-betalt mens su er forud-betalt - bare så man husker lige at have lidt til regninger den første måned ;)

Ok, det ville være godt hvis jeg ikke skulle skrive ansøgninger, jeg vil nødig brænde nogle broer ved at sende ligegyldige ansøgninger ud.

Tak for Info om betaling. Februar bliver nok ikke så festlig uden indkomst, vi må klare det på kommende baby lykke ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jo helt sikkert! Du skal nok til et møde eller 2 men det er det.

Selvom du er 7 mdr gravid skal du stadig søge, det er åndsvagt men sådan er reglerne!!!

Men hvis du bliver kaldt til samtale så kan du jo sige det i Tlf.

Fjollede regler. Men jo jo, de ønsker jo bare job til mig, og det er da en pæn tanke ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tillægsspørgsmål:

Er der egentligt nogen ændring i noget af alt det her i forhold til evt. sygemelding, eller er det lige meget om jeg er sygemeldt eller ej eftersom jeg jo alligevel ikke skal arbejde?

Med William ville læge sygemelde mig fra uge 20, men blev det ikke fordi jeg "blot" gik i skole.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tillægsspørgsmål:

Er der egentligt nogen ændring i noget af alt det her i forhold til evt. sygemelding, eller er det lige meget om jeg er sygemeldt eller ej eftersom jeg jo alligevel ikke skal arbejde?

Med William ville læge sygemelde mig fra uge 20, men blev det ikke fordi jeg "blot" gik i skole.

Ja! Jeg blev sygemeldt 8 uger før termin og så er pengene fra en anden kasse så der var vist en smule papir arbejde og så slap jeg for jobcentrets pres!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fjollede regler. Men jo jo, de ønsker jo bare job til mig, og det er da en pæn tanke ;)

Ja tanken er pæn men urealistisk ;) jeg tænker at man jo sagtens kan skrive at man går på barsel der og der. Så lægger man kortene på bordet. Men min erfaring er at der ikke bliver set skævt til det, det er jo et faktum i dagens DK at alle skal søge! Så der vil altid være en masse irrelevante ansøgninger og når du har læst 60 så kan man ikke huske dem fra hinanden til sidst. Så tvivler på nogen broer bliver brændt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg misforstår måske dine 2 besvarelser, men modsiger du ikke?

Altså JEG har "Helle" i 6 uger før barsel, men GENERELT skal man stå til rådighed.

Eller:

JEG skal stå til rådighed HVER dag fra Day 1 (lad os sige jeg er færdig 14. januar, kan jeg så risikere at blive sendt ud i noget arbejde d. 15. januar?)

I så fald mulighed 2, tror du så at William skal være registreret i noget pasning, eller tror du farmor er god nok?

Du er fredet for møder og aktivering. Men hvis a-kassen fx får en melding på, at man mangler en vikar eller lignende inden for dit uddannelsesområde, så kan de i princippet godt sætte dig ud.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for dit svar :)

Jeg håber du har ret. Farmor kan og vil gerne stå standby og kan sagtens passe mange dage i træk, jeg er bare bekymret for om det er "nok" for dem. Jeg vil nødig stå uden ret til dagpenge (kan ikke få kontanthjælp og vi har brug for at jeg tjener noget).

Det må være en af de ting jeg spørger om, bare lige for at være heeeelt sikker.

Jeg vil selvfølgelig gerne søge stillinger, men det virker alligevel en kende fjollet som 7 måneder gravid.

Super, tak fordi du siger det med 4/5 uger. Dagpenge er også efter betalt modsat SU ikke? Så jeg manglet indkomst i februar ikke?

Jo du kommer til at mangle indkomst i ca. en måned pga forudbetalt/bagudbetalt, og afhængig af din a-kasses regler + hvornår du meldte dig ind, har du muligvis først ret til dagpenge efter en måned som ledig = 2 måneder uden penge.

I min a-kasse er man dagpengeberettiget fra dag 1 som ledig, hvis man har været medlem i et år inden man blev færdig. Det havde jeg heldigvis. Jeg blev færdiguddannet D. 17. juni og fik udbetalt ca 1400 kr (efter skat) pr. 1. juli. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jo du kommer til at mangle indkomst i ca. en måned pga forudbetalt/bagudbetalt, og afhængig af din a-kasses regler + hvornår du meldte dig ind, har du muligvis først ret til dagpenge efter en måned som ledig = 2 måneder uden penge.

I min a-kasse er man dagpengeberettiget fra dag 1 som ledig, hvis man har været medlem i et år inden man blev færdig. Det havde jeg heldigvis. Jeg blev færdiguddannet D. 17. juni og fik udbetalt ca 1400 kr (efter skat) pr. 1. juli. :)

Jeg tror at det er en generel regel med at man skal have været medlem i 1 år forud for ikke at få 1 måneds karantæne, er ihvertfald det samme med min A-kasse.

Jeg ender næsten i samme situation, men nu må vi jo se :) Jeg afleverer speciale 1. januar (har jeg så selv valgt) og har termin d. 26. februar.

Jeg har så talt med mit studie/CBS og jeg kunne godt aftale med dem før jeg afleverede hvornår min eksamen ville finde sted, så jeg kunne få den i slutningen af januar, og derfor ikke komme for tæt på termin. (mener deres regler siger forsvar indenfor 3 måneder efter aflevering) Men jeg er jo så heldig at jeg kan glide direkte over på barselsdagpenge. :)   

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER