Barbamama

Skal folketinget blande sig i vareplacering?

16 indlæg i dette emne

Sorry for kringlet overskrift :blush

Jeg har lige set i TV avisen at fødevareminister Dan Jørgensen gerne vil have butikkerne til at "tage ansvar" for folkesundheden og holde op med at placere slik mv. så strategisk, som de gør.

Han mener, at vi alle - herunder også butikkerne - skal hjælpes med at øge folkesundheden. Butikkerne mener, at ansvaret ligger hos politikerne (der fx kunne fjerne momsen på grøntsager) og forbrugeren selv.

Jeg er i tvivl om, hvad jeg mener - hvad mener I? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså jeg kan da godt en pointen i at der nok vil blive solgt mindre sukkerstads hvis det ikke står ved kasserne, men helt ærlig vil jeg da mene at der er forbrugerens eget ansvar hvad de køber, og hvad de tager i munden.

 

Slik er jo hverken billigt eller mættende.

 

At det så kunne være en måde at motiverer forbrugeren yderligere til et sundere valg ved at sænke momsen er jeg også enig i, ligesom i tyskland hvor de har to momssatser. (ved ikke om de havde fjernet det, men synes jeg læste de ville ændre det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk ikke på det vil gøre den helt store ændring i folks adfærd. Jeg bor i en radius af 4 supermarkeder indenfor 200 meter - ingen af dem har slik hængende ved kasserne, der er tyggegummi og halspastiller det ene sted der faktisk er opsatser ved kassen. Ja man går forbi slik gangen for at gå til kassen - men i de 3 butikker går du også direkte igennem store fine grønt afdelinger for at komme til resten af butikken. Skal du have slik ryger du id af køen da gangene er brede og hylderne ikke lige er ved kassen.

Da der kom højere afgifter på slik, sodavand mv havde det ikke den store forandring på folkets forbrug og jeg har ærligt talt svært ved at se placeringen gør den store ændring.

Jeg tror en del af befolkningen (lyder det ihvertfald til i de kredse jeg kommer rundt i) er trætte af flere og flere regler og forbud. Hvis folk ikke vil tage de gode råd og vaner til sig er det svært at påvirke - selvom jeg da synes det kunne være fantastisk.

Eksempel min mor er ekstremt overvægt - i dit eget hoved er det slet ikke galt og hun tror alvorligt på hun kan passe str 44/46 (hun er nærmere 54/56 hvis ikke større) - hun mener oprigtigt hun er sund fordi hun spiser to cherry tomater til frokost, et æble i løbet af dagen, et par spiseskefulde salat druknet i dressing, nødder og ost hver tredje dag og drikker tonsvis af danskvand. Om varerne bliver rykket nok så meget rundt køber hun stadigvæk chips, slik, chokolade, is, Hvidt brød, smør, remoulade pg spegepølse og æder i rigelige mængder.

Åh det jeg vil sige er der skal simpelthen meget mere til for at ændre folks adfærd - men jeg håber da aldrig vores samfund bliver som da jeg boede i USA og jeg på et år fik frugt og grønt måske 10 gange fordi det var sprøjtet med alt muligt og var ekstremt dyrt, og min værtsfamilie levede af fryse/dåsemad og spise ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes HELT SIKKERT at det OGSÅ er et offentligt ansvar at danskerne bliver federe og federe. Der er mange ting man kan gøre, og at flytte slikket lidt synes jeg er en fiiiin ide.

Det er OGSÅ borgernes ansvar, det er klart, men lad os nu for pokker stoppe med at smide ansvaret væk som samfund - det er et KÆMPE DYRT PROBLEM.

Min ydmyge mening ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også der er et offentlig ansvar og jeg så personligt gerne lavere afgifter på grønt og for min skyld også gerne en stigning i afgifter på slik, chips mv.

Og for min skyld må de flytte slikket alt det de vil, hvor jeg primært handler hænger den ikke og frister når man står i kø - køber jeg usunde ting er det et bevidst valg hver evig eneste gang. Men jeg tror simpelthen ikke på det har den store forskel - desværre. Men jeg ville da gerne at reklamerne havde flere sunde tilbud for jeg kan godt blive overrasket over at i visse perioder underholder tilbuds aviserne næsten ingen sunde tilbud - og generelt at vise at sunde vaner også kan være hygge og ikke kun kage, slik øl osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ansvaret er primært borgerens eget.

Det kan for mig at se aldrig blive butikkens problem.

Og så har politikkerne klart et ansvar, men kun i forhold til fx afgifter. De skal gøre sund kost tilgængeligt og overkommeligt i pris. Om der så skal tilægges sukker ekstra afgifter er jeg ikke sikker på.. måske. Det er jo hvertfald det eneste, vi alle kan være enige om er usundt. Fedtafgifter derimod - det er noget skidt.

Men så skal det offentlige altså heller ikke gøre mere. Vi bliver sgu nødt til at tage noget ansvar for os selv og vores nærmest!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ansvaret er primært borgerens eget.

Det kan for mig at se aldrig blive butikkens problem.

Og så har politikkerne klart et ansvar, men kun i forhold til fx afgifter. De skal gøre sund kost tilgængeligt og overkommeligt i pris. Om der så skal tilægges sukker ekstra afgifter er jeg ikke sikker på.. måske. Det er jo hvertfald det eneste, vi alle kan være enige om er usundt. Fedtafgifter derimod - det er noget skidt.

Men så skal det offentlige altså heller ikke gøre mere. Vi bliver sgu nødt til at tage noget ansvar for os selv og vores nærmest!

 

Tror jeg hopper med på denne :ditto 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, i den ideelle verden bestemte butikken selv og vi var alle selvansvarlige og styrede selv vores cravings og sukketrang. Det er egentlig mit udgangspunkt, at det bør man selv kunne finde ud af. 

 

MEN - det tjener jo ikke noget formål at der er 12 æsker med Daim ved kassen i Superbrugsen (Theodor tog selv en i dag - selvom jeg nu ikke tror han kender daim endnu). Det er KUN profit, og jo jo jo selvfølgelig skal en butik have profit og tjene penge, men det ville da være cool om vi kunne hjælpe hinanden med at leve bedre og sundere. Det kan vel endda brandes, ligesom at Kvickly ikke længere sælger burhønseæg og for omtale ad den vej. Det ville være fedt om de danske supermarkeder kunne tage hinanden i hånden og sige: vi vil kun have snackfrugt (en banan, en pakke spiseklare gulerødder) eller den dér liter mælk, som vi alle glemmer at huske ved kasserne. I det lange løb vinder vi alle på det. 

 

Men det kan de nok ikke finde ud af - og så må Folketinget sgu gerne være lidt perfide for min skyld. Ikke fordi at vi ikke selv er ansvarlige for vores vægt og sundhed, men fordi det også ofte handler om børn som ikke selv kan/bør/skal tage det ansvar, og så igen - fordi det giver ingen mening. Der er ingen samfundsmæssig fornuft i at kassen = slik. OG ville det ikke være cool om vi blev generationen af forældre der ikke skulle forklare vores børn (måske skændes med dem) at de ikke må få daim igen og igen og igen, bare fordi vi er nede og købe ind til madpakken? 
I sidste ende er jeg egentlig lidt ligeglad med netop denne lovgivning. Det kan ikke få mit pis i kog uanset om det bliver fremlagt/vedtaget eller ej. Jeg kan godt lide modige mennesker, og det synes jeg efterhånden Dan Jørgensen er. Go for it, tænker jeg. Så ser vi hvad der sker. Debatten derimod er i hvert fald spændende og vigtigt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, i den ideelle verden bestemte butikken selv og vi var alle selvansvarlige og styrede selv vores cravings og sukketrang. Det er egentlig mit udgangspunkt, at det bør man selv kunne finde ud af.

MEN - det tjener jo ikke noget formål at der er 12 æsker med Daim ved kassen i Superbrugsen (Theodor tog selv en i dag - selvom jeg nu ikke tror han kender daim endnu). Det er KUN profit, og jo jo jo selvfølgelig skal en butik have profit og tjene penge, men det ville da være cool om vi kunne hjælpe hinanden med at leve bedre og sundere. Det kan vel endda brandes, ligesom at Kvickly ikke længere sælger burhønseæg og for omtale ad den vej. Det ville være fedt om de danske supermarkeder kunne tage hinanden i hånden og sige: vi vil kun have snackfrugt (en banan, en pakke spiseklare gulerødder) eller den dér liter mælk, som vi alle glemmer at huske ved kasserne. I det lange løb vinder vi alle på det.

Men det kan de nok ikke finde ud af - og så må Folketinget sgu gerne være lidt perfide for min skyld. Ikke fordi at vi ikke selv er ansvarlige for vores vægt og sundhed, men fordi det også ofte handler om børn som ikke selv kan/bør/skal tage det ansvar, og så igen - fordi det giver ingen mening. Der er ingen samfundsmæssig fornuft i at kassen = slik. OG ville det ikke være cool om vi blev generationen af forældre der ikke skulle forklare vores børn (måske skændes med dem) at de ikke må få daim igen og igen og igen, bare fordi vi er nede og købe ind til madpakken?

I sidste ende er jeg egentlig lidt ligeglad med netop denne lovgivning. Det kan ikke få mit pis i kog uanset om det bliver fremlagt/vedtaget eller ej. Jeg kan godt lide modige mennesker, og det synes jeg efterhånden Dan Jørgensen er. Go for it, tænker jeg. Så ser vi hvad der sker. Debatten derimod er i hvert fald spændende og vigtigt.

Enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, i den ideelle verden bestemte butikken selv og vi var alle selvansvarlige og styrede selv vores cravings og sukketrang. Det er egentlig mit udgangspunkt, at det bør man selv kunne finde ud af.

MEN - det tjener jo ikke noget formål at der er 12 æsker med Daim ved kassen i Superbrugsen (Theodor tog selv en i dag - selvom jeg nu ikke tror han kender daim endnu). Det er KUN profit, og jo jo jo selvfølgelig skal en butik have profit og tjene penge, men det ville da være cool om vi kunne hjælpe hinanden med at leve bedre og sundere. Det kan vel endda brandes, ligesom at Kvickly ikke længere sælger burhønseæg og for omtale ad den vej. Det ville være fedt om de danske supermarkeder kunne tage hinanden i hånden og sige: vi vil kun have snackfrugt (en banan, en pakke spiseklare gulerødder) eller den dér liter mælk, som vi alle glemmer at huske ved kasserne. I det lange løb vinder vi alle på det.

Men det kan de nok ikke finde ud af - og så må Folketinget sgu gerne være lidt perfide for min skyld. Ikke fordi at vi ikke selv er ansvarlige for vores vægt og sundhed, men fordi det også ofte handler om børn som ikke selv kan/bør/skal tage det ansvar, og så igen - fordi det giver ingen mening. Der er ingen samfundsmæssig fornuft i at kassen = slik. OG ville det ikke være cool om vi blev generationen af forældre der ikke skulle forklare vores børn (måske skændes med dem) at de ikke må få daim igen og igen og igen, bare fordi vi er nede og købe ind til madpakken?

I sidste ende er jeg egentlig lidt ligeglad med netop denne lovgivning. Det kan ikke få mit pis i kog uanset om det bliver fremlagt/vedtaget eller ej. Jeg kan godt lide modige mennesker, og det synes jeg efterhånden Dan Jørgensen er. Go for it, tænker jeg. Så ser vi hvad der sker. Debatten derimod er i hvert fald spændende og vigtigt.

Jeg tror også, jeg hopper med her faktisk :ditto

Men mange interessante holdninger :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt splittet her.

På den ene side, så er det folks eget ansvar, hvad de putter i munden. Jeg tvivler på at der findes særlig mange mennesker, der oprigtigt tror at daim er sundt. Hvis et voksent menneske spiser for meget slik og bliver overvægtig, så er der kun en, der har skylden og ansvaret.

Men i sidste ende bliver det jo statens problem. Det er voldsomt dyrt at have sygeligt overvægtige borgere, der ikke kan passe et arbejde, har brug for hjemmehjælp til at passe liggesår, udgifter til diabetesmedicin, fedmeoperationer, og hjælpemidler, for ikke at tale om plejehjem, hospitaler, ambulancer etc, der skal have nyt udstyr, der kan håndtere de overvægtige.

Så selv om det ikke er statens ansvar, hvad folk putter i munden, så kan det jo blive statens problem.

Så for mig handler det ikke så meget om at begrænse hvad folk må og ikke må spise, men mere om at vi som samfund ikke har råd til at folk spiser så usundt, at de bliver en økomomisk byrde for samfundet.

Men at lave regler om hvordan butikker skal placere deres slik tror jeg vil have meget ringe effekt. Man kan ikke kurere en fedmeepidemi ved at rykke slik og chokolade 10 meter. Det er jo stadig i butikken. Og jeg synes principielt ikke om den slags forbud - så hellere en differencieret moms, bedre oplysning, bedre muligheder for at overvægtige bliver tilbudt fx gratis diætist, også inden de bliver sygeligt overvægtige, gratis fitnesscenter eller anden træning med lægehenvisning etc.

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt splittet her.

På den ene side, så er det folks eget ansvar, hvad de putter i munden. Jeg tvivler på at der findes særlig mange mennesker, der oprigtigt tror at daim er sundt. Hvis et voksent menneske spiser for meget slik og bliver overvægtig, så er der kun en, der har skylden og ansvaret.

Men i sidste ende bliver det jo statens problem. Det er voldsomt dyrt at have sygeligt overvægtige borgere, der ikke kan passe et arbejde, har brug for hjemmehjælp til at passe liggesår, udgifter til diabetesmedicin, fedmeoperationer, og hjælpemidler, for ikke at tale om plejehjem, hospitaler, ambulancer etc, der skal have nyt udstyr, der kan håndtere de overvægtige.

Så selv om det ikke er statens ansvar, hvad folk putter i munden, så kan det jo blive statens problem.

Så for mig handler det ikke så meget om at begrænse hvad folk må og ikke må spise, men mere om at vi som samfund ikke har råd til at folk spiser så usundt, at de bliver en økomomisk byrde for samfundet.

Men at lave regler om hvordan butikker skal placere deres slik tror jeg vil have meget ringe effekt. Man kan ikke kurere en fedmeepidemi ved at rykke slik og chokolade 10 meter. Det er jo stadig i butikken. Og jeg synes principielt ikke om den slags forbud - så hellere en differencieret moms, bedre oplysning, bedre muligheder for at overvægtige bliver tilbudt fx gratis diætist, også inden de bliver sygeligt overvægtige, gratis fitnesscenter eller anden træning med lægehenvisning etc.

.

Enig..

Jeg vil tilføje flere afgifter på usunde varer (som rent faktisk batter, altså bliver colaen 3 kr dyrere, ja, så tror jeg stadig folk køber den.

Og så lavere afgift på sunde (og øko) varer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det viser sig, at en kvik i Nexø eller lignende havde ændret opstillingen af varen, så frugt og grønt var inde i midten af forretningen fremfor i starten, det har ført til større salg af disse varer, så når det åbenbart har betydning for, hvad vi købere Hvordan forretningen har stillet sine varer, så synes jeg det er okay, at der fra regeringens side kræves ændringer for at øve sundheden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret ligeglad med, hvor varene er placeret i dagligvarebutikkerne, men det er op til den enkelte forretning og ikke folketinget

 

Jeg er virkelig træt af som danske politkere mener de skal styre den danske befolkning i petitesserne, med afgifter, forbud og regler og hvad de ellers finder på.

 

Jeg tror ikke en dyt på at afgifter hjælper, det er godt for grænsehandlen men deruodver nej.

 

Oplysning og forebyggelse tror jeg langt mere på.

 

Men lige meget hvad man gør, så vil der stadig være nogle som vil vælge det usunde og ja selvom det er dyrt for samfundskassen så er min holdning at det til syvende og sidste er op til dem hvad de gør med deres egen krop og liv.

At lille Per tigger forældrene om en mars bar eller lign i køen i forretningen, ja det er irriterende, men så må man være sig sit forældreansvar voksent og sige nej, hvis man ikke mener lille Per skal have den marsbar, det kan efter min mening aldrig være forretningens ansvar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret ligeglad med, hvor varene er placeret i dagligvarebutikkerne, men det er op til den enkelte forretning og ikke folketinget

 

Jeg er virkelig træt af som danske politkere mener de skal styre den danske befolkning i petitesserne, med afgifter, forbud og regler og hvad de ellers finder på.

 

Jeg tror ikke en dyt på at afgifter hjælper, det er godt for grænsehandlen men deruodver nej.

 

Oplysning og forebyggelse tror jeg langt mere på.

 

Men lige meget hvad man gør, så vil der stadig være nogle som vil vælge det usunde og ja selvom det er dyrt for samfundskassen så er min holdning at det til syvende og sidste er op til dem hvad de gør med deres egen krop og liv.

At lille Per tigger forældrene om en mars bar eller lign i køen i forretningen, ja det er irriterende, men så må man være sig sit forældreansvar voksent og sige nej, hvis man ikke mener lille Per skal have den marsbar, det kan efter min mening aldrig være forretningens ansvar.

:ditto Er helt enig med dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret ligeglad med, hvor varene er placeret i dagligvarebutikkerne, men det er op til den enkelte forretning og ikke folketinget

Jeg er virkelig træt af som danske politkere mener de skal styre den danske befolkning i petitesserne, med afgifter, forbud og regler og hvad de ellers finder på.

Jeg tror ikke en dyt på at afgifter hjælper, det er godt for grænsehandlen men deruodver nej.

Oplysning og forebyggelse tror jeg langt mere på.

Men lige meget hvad man gør, så vil der stadig være nogle som vil vælge det usunde og ja selvom det er dyrt for samfundskassen så er min holdning at det til syvende og sidste er op til dem hvad de gør med deres egen krop og liv.

At lille Per tigger forældrene om en mars bar eller lign i køen i forretningen, ja det er irriterende, men så må man være sig sit forældreansvar voksent og sige nej, hvis man ikke mener lille Per skal have den marsbar, det kan efter min mening aldrig være forretningens ansvar.

Enig - også i fru-Nielsens indlæg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER