Guddi

Muskelknude i graviditet - hvor risikabelt er det?

14 indlæg i dette emne

Hej.

 

Jeg er 36 og gravid med mit 3. barn. Er i dag 13+3

Jeg har haft en temmelig kompliceret graviditet med to styrtblødninger og en masse småblødninger on and off.

 

For to uger siden var jeg til scanning ved en gynækolog, der mente, at der havde været to fostre, og at det ene var gået til - derfor blødningerne.

De opdagede også en stor muskelknude på 6x5 cm, som lå meget uhensigtsmæssigt for graviditeten.

Måske er det ene foster gået til på grund af muskelknuden - det er ikke til at sige.

Men gynækologen kaldte min graviditet for kompliceret.

 

I går var jeg til scanning hos en speciallæge.

Han viste os muskelknuden og hvor den lå.

Den ligger og trykker ned i fosterhinden.

Dvs. at den tager noget af barnets plads.

Sådan som vi har forstået det, er det altafgørende, om  den vokser eller ej.

Hvis den ikke vokser, vokser barn og fosterhinde jo, og så har det ingen betydning, at den ligger der i toppen.

Men vokser den med (den er hormonelt betinget) vil det være et problem, så kan barnet måske ikke være der.

Jeg spurgte så, om man afbryder graviditeten.

Nej, ikke på grund af en muskelknude, sagde han.

Enten vil muskelknuden skubbe barnet ud (en sen abort) ellers vil de holde øje med, om barnet vokser som det skal, og så vil de tage det ud, når de kan.

 

For mig er det scenarie lige nu pest eller kolera.

Jeg ønsker ikke at føde et barn i uge 24, 25, 26 eller deromkring.

Min mindste datter er født i uge 32 og det har taget så hårdt på storesøster. (og selvfølgelig også os som forældre - det er den hårdeste oplevelse i mit liv)

Hun græd som pisket og var så rasende, da hun fik at vide, at vi skulle have en baby mere.

Hun er så bange for, at jeg skal være væk igen og jeg forsøger at berolige hende og sige, at vi gør alt for, at babyen ikke bliver født før tid.

Og så er der også lige alle de senfølger, der kan være ved at føde så meget for tidligt.

 

Men hvis vi fortsætter denne graviditet, så er der jo forhøjet risiko for at føde før tid + man har en forhøjet risiko, bare fordi man har født for tidligt før.

 

Men jeg mangler info og erfaringer på alt det her.

Hvor sandsynligt er det, at knuden vokser?

Hvor stor er risikoen for at føde før tid?

 

Og ville det være allerbedst at afbryde graviditeten nu og så få knuden fjernet og starte forfra (hvis man orker)?

 

Jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i det her lige nu.

Håber der er nogen, der har haft en muskelknude før, der har nogle gode råd?

 

Massevis af forvirrede tanker fra mig

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Aner intet om det så kan ikke hjælpe dig, men jeg ville ikke forlade tråden uden at give et stort kram! :kram2 :kram2

Hvor lyder det bare som en sindssyg svær og hård beslutning! Kan godt forstå i overvejer abort, både af hensyn til jer selv, men også storesøster.

Kender i årsagen til hvorfor jeres yngste blev født før tid? Hvor gammel er hun nu og har hun nogle følger af at være født for tidligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Shit et dilemma i står i :kram

Kan i ikke bede om en uddybende samtale hvor du får flere svar fra fagpersonalet? Altså når man lige får noget at vide så skal man jo lige bearbejde informationen inden spørgsmålene melder sig!

Jeg kan godt forstå i overvejer abort :( selvom jeg som udgangspunkt ikke er fan af det så er der bare omstændigheder der gør at det er et bedre valg. Spørgsmålet er så om det ER et bedre valg hvilket vist ikke står klart for jer lige nu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har desværre heller ingen erfaringer men vil også lige give et kæmpe kram. For det er godt nok noget af et dilemma I står i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke noget om det, men vil heller ikke forlade uden et kæmpe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke noget om det, men vil heller ikke forlade uden et kæmpe :kram

:ditto

:kram2 aner ikke hvad jeg selv ville vælge, andet end det lyder som en hård situation at stå i :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en lille muskel knude, og der sagde hende der scannede at de oftest når livmoderen voksede ikke voksede med. Så der blev sjældent store komplikationer ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyha - kan slet ikke forestille mig det tankemylder du må have i dit hoved...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange tanker - hvor er I dog søde.

Jeg fik en snak med egen læge i fredags, der gjorde mig lidt mere afklaret.

Jeg fik tildelt lidt flere scanninger inden uge 24, så vi kan se, om der er nogen udvikling i den dumme knude.

Jeg talte lige med en anden læge i dag, der dog sagde, at man ingenting ville kunne se før uge 24, at knuden formentlig ville vokse og at jeg var i risiko for at føde for tidligt. :-(

Nå, men lige nu ligger jeg her i min seng og slapper af, for jeg havde da også lige en moderkagebiopsi, der skulle overståes, for jeg fik et dårligt tal til NF.

Og for at det ikke skal være løgn, har lægen lige ringet, at de har fundet streptokokker i min urin.

Det var streptokokker, der fik mit vand til at gå for tidligt sidst.

Så nu skal jeg have pencilin.

Sikke en lortegraviditet - pardon my french.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange tanker - hvor er I dog søde.

Jeg fik en snak med egen læge i fredags, der gjorde mig lidt mere afklaret.

Jeg fik tildelt lidt flere scanninger inden uge 24, så vi kan se, om der er nogen udvikling i den dumme knude.

Jeg talte lige med en anden læge i dag, der dog sagde, at man ingenting ville kunne se før uge 24, at knuden formentlig ville vokse og at jeg var i risiko for at føde for tidligt. :-(

Nå, men lige nu ligger jeg her i min seng og slapper af, for jeg havde da også lige en moderkagebiopsi, der skulle overståes, for jeg fik et dårligt tal til NF.

Og for at det ikke skal være løgn, har lægen lige ringet, at de har fundet streptokokker i min urin.

Det var streptokokker, der fik mit vand til at gå for tidligt sidst.

Så nu skal jeg have pencilin.

Sikke en lortegraviditet - pardon my french.

Åh sikke meget du skal igennem :kram2

Jeg havde også streptokokker i første graviditet og til scanning 38+6 var vandet væk.

Håber ikke det hele bliver så svært som det pt. lyder til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange tanker - hvor er I dog søde.

Jeg fik en snak med egen læge i fredags, der gjorde mig lidt mere afklaret.

Jeg fik tildelt lidt flere scanninger inden uge 24, så vi kan se, om der er nogen udvikling i den dumme knude.

Jeg talte lige med en anden læge i dag, der dog sagde, at man ingenting ville kunne se før uge 24, at knuden formentlig ville vokse og at jeg var i risiko for at føde for tidligt. :-(

Nå, men lige nu ligger jeg her i min seng og slapper af, for jeg havde da også lige en moderkagebiopsi, der skulle overståes, for jeg fik et dårligt tal til NF.

Og for at det ikke skal være løgn, har lægen lige ringet, at de har fundet streptokokker i min urin.

Det var streptokokker, der fik mit vand til at gå for tidligt sidst.

Så nu skal jeg have pencilin.

Sikke en lortegraviditet - pardon my french.

Du trænger vist til et ordentligt :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej en graviditet altså. Hvor er det synd for jer :(

Kæmpe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange tanker - hvor er I dog søde.

Jeg fik en snak med egen læge i fredags, der gjorde mig lidt mere afklaret.

Jeg fik tildelt lidt flere scanninger inden uge 24, så vi kan se, om der er nogen udvikling i den dumme knude.

Jeg talte lige med en anden læge i dag, der dog sagde, at man ingenting ville kunne se før uge 24, at knuden formentlig ville vokse og at jeg var i risiko for at føde for tidligt. :-(

Nå, men lige nu ligger jeg her i min seng og slapper af, for jeg havde da også lige en moderkagebiopsi, der skulle overståes, for jeg fik et dårligt tal til NF.

Og for at det ikke skal være løgn, har lægen lige ringet, at de har fundet streptokokker i min urin.

Det var streptokokker, der fik mit vand til at gå for tidligt sidst.

Så nu skal jeg have pencilin.

Sikke en lortegraviditet - pardon my french.

Hold nu op du er hårdt ramt :( :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER