Fru-Nielsen

Den der vattede holdning til grøntsager..

69 indlæg i dette emne

Jeg kan huske, at jeg blev tvunget til at sidde og kigge paa en kogt aert og en terning kogt gulerod i naesten en time, fordi jeg skulle smage det. Til sidst SLUGTE jeg det med et glas maelk uden at smage - det husker min mor ogsaa. Det har taget mig aar at kunne lide kogte aerter og det er stadig noget med bare at overhaelde dem med kogt vand. Kogte guleroedder kan jeg slet ikke lide. Det kan Noah heller ikke, forresten, men raa --> nam nam  :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

HOERT! 

 

Hernede kan damer jo fortaelle min dreng, at raa peberfrugt ikke er rigtig mad - de skal tilberedes til doede, foer de forvandles til mad :)

Han er liiidt maerkelig, fordi han meget gerne hapser en gul eller en roed peberfrugt og gnasker loes. Han spiser gerne dagligt en kvart peberfrugt, 6-8 cm agurk, en lille gulerod i tynde stave og fennikel, maaske et par cherrytomater. Han spiser frugt og baer, han kan naegte at spise koed, medmindre det er mors kyllingefrikadeller med boghvede, revne groentsager og soltoerrede tomater i. Han elsker omelet og parmesan ost. Han er for laengst begyndt at hapse noedder og mandler. Han kan spise vandmelon like nobody else. 

 

Han ved ikke hvad slik er, men han ved godt hvad 70 % chokolade er og hvad chokoladeknapper er. Det er MIN skyld, men jeg vil meget gerne laere ham "lidt, men godt". Italien er et lorteland at navigere i og rigtig meget kaerlighed til boern vises med hvidt broed, kager, smaakager og SLIK! Jeg er hende den maerkelige, der gav min dreng vandmelon til sin etaars foedselsdag, mens alle andre aad islagkage - han var HAPPY :)

 

Og mit barn skubbede en aften sin tallerken pasta fra sig og kiggede paa mig med oejne, der sagde: Mor, helt AERLIGT! Du kan goere det bedre.... Han endte med at spise en tallerken gnavegroent, parmesan og en omelet paa no time. De ved godt, hvad de har brug for, de smaa, det er os, der har mistet foelingen med, hvad vvi selv har brug for. 

 

Vil du dele opskriften på de kyllingefrikadeller? Det lyder vildt lækkert! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil du dele opskriften på de kyllingefrikadeller? Det lyder vildt lækkert! :)

 

Jaaa, de er godt nok lavet lidt paa slump ;)

 

Men altsaa saadan cirka:

 

500 g finthakket kyllingekoed(evt hakket med et par skiver parmaskinke, fordi han kan goere det, vores lokale slagter)

1 aeg

1 dl vand, evt et skvis heraf Danskvand for sproedhed

1/2-1 dl boghvedeflagegryn eller havregryn

1/2-1 dl kvaernede sesamfroe eller kvaernede solsikkefroe, foretraekker sesam for calciumindholdet

 

1 (evt lille) lille fintrevet loeg

1 gulerod fintrevet

1 stykke squash fintrevet

1 stykke broccolistilk fintrevet

- eller hvad man nu har af groentsager at finrive

 

1 tsk havsalt eller Himalayasalt

Peber efter smag, jeg putter ok meget i, tror jeg

1 teskefuld toerret basilikum eller andet urt

2-4 stykker MEGET finthakkede soltoerrede tomater

 

Jeg steger enten paa panden i kokosolie eller smoer eller kommer dem i miniovn paa 200 grader i 20 minutter(15 hvis jeg laver mini og de skal vaere let brunede og gennemstegte, anyway)

 

Nu er alt fintrevet og finthakket, fordi Noah foretraekker dem saadan, men det kan jo varieres ved at rive noget groft og at bruge store gryn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaa, de er godt nok lavet lidt paa slump ;)

 

Men altsaa saadan cirka:

 

500 g finthakket kyllingekoed(evt hakket med et par skiver parmaskinke, fordi han kan goere det, vores lokale slagter)

1 aeg

1 dl vand, evt et skvis heraf Danskvand for sproedhed

1/2-1 dl boghvedeflagegryn eller havregryn

1/2-1 dl kvaernede sesamfroe eller kvaernede solsikkefroe, foretraekker sesam for calciumindholdet

 

1 (evt lille) lille fintrevet loeg

1 gulerod fintrevet

1 stykke squash fintrevet

1 stykke broccolistilk fintrevet

- eller hvad man nu har af groentsager at finrive

 

1 tsk havsalt eller Himalayasalt

Peber efter smag, jeg putter ok meget i, tror jeg

1 teskefuld toerret basilikum eller andet urt

2-4 stykker MEGET finthakkede soltoerrede tomater

 

Jeg steger enten paa panden i kokosolie eller smoer eller kommer dem i miniovn paa 200 grader i 20 minutter(15 hvis jeg laver mini og de skal vaere let brunede og gennemstegte, anyway)

 

Nu er alt fintrevet og finthakket, fordi Noah foretraekker dem saadan, men det kan jo varieres ved at rive noget groft og at bruge store gryn :)

 

Du er simpelthen en skat! Tusind tak! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise er nok desværre en af dem som bekræfter "fordommene" :( Hun var VILD med broccoli og blomkål, da hun var mindre, men dem holdt hun pludselig op med at kunne lide. Nu spiser hun stort set ingen grøntsager overhovedet - engang imellem nipper hun lidt til en agurk og der kan også ryge lidt tomat ned en sjælden gang imellem. Avocado er det også lykkedes at få i hende et par gange. And that's it :(

Vi spiser stort set ALTID grøntsager til aftensmaden og både mor og far nyder det. Vi siger Mmmmm, det smager dejligt! og tilbyder hende en masse. Har prøvet med peberfrugt, ærter, majs, gulerod, broccoli, blomkål, salat og diverse rodfrugter. Indimellem vil hun gerne smage, men hun spytter det altid ud og siger hun ikke kan lide det. Og det accepterer vi så, men åh hvor er jeg frustreret over at hun bare IKKE vil spise grøntsager længere :( Og når jeg så ser, hvordan så mange andre børn (jeres bl.a.) elsker forskellige grøntsager og spiser så fint.

Som regel er det eneste hun spiser ved aftensmadsbordet ris eller pasta, nogle gange sovs, og nogle gange kød - afhængigt af hvad for noget kød det er. Kartofler vil hun sjældent. Fisk er hun heldigvis ret vild med, så det får hun masser af i alle mulige afskygninger.

 

Jeg trøster mig med at hun i det mindste kan lide lidt forskelligt frugt og nogle bær, såsom banan, æble, vindruer og jordbær. Så får hun da NOGLE vitaminer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise er nok desværre en af dem som bekræfter "fordommene" :( Hun var VILD med broccoli og blomkål, da hun var mindre, men dem holdt hun pludselig op med at kunne lide. Nu spiser hun stort set ingen grøntsager overhovedet - engang imellem nipper hun lidt til en agurk og der kan også ryge lidt tomat ned en sjælden gang imellem. Avocado er det også lykkedes at få i hende et par gange. And that's it :(

Vi spiser stort set ALTID grøntsager til aftensmaden og både mor og far nyder det. Vi siger Mmmmm, det smager dejligt! og tilbyder hende en masse. Har prøvet med peberfrugt, ærter, majs, gulerod, broccoli, blomkål, salat og diverse rodfrugter. Indimellem vil hun gerne smage, men hun spytter det altid ud og siger hun ikke kan lide det. Og det accepterer vi så, men åh hvor er jeg frustreret over at hun bare IKKE vil spise grøntsager længere :( Og når jeg så ser, hvordan så mange andre børn (jeres bl.a.) elsker forskellige grøntsager og spiser så fint.

Som regel er det eneste hun spiser ved aftensmadsbordet ris eller pasta, nogle gange sovs, og nogle gange kød - afhængigt af hvad for noget kød det er. Kartofler vil hun sjældent. Fisk er hun heldigvis ret vild med, så det får hun masser af i alle mulige afskygninger.

Jeg trøster mig med at hun i det mindste kan lide lidt forskelligt frugt og nogle bær, såsom banan, æble, vindruer og jordbær. Så får hun da NOGLE vitaminer.

Lise lyder meget som Sebastian. Han bekræfter også fordommene. Han kunne godt spise grøntsager da han var lille, men nu kun gulerødder og de skal være godt kamufleret. Frugt har han aldrig kunne spise. Børnehaven har fortalt om, at han kunne have et stykke æble i munden en halv time uden at synke også blev det til sidst spyttet ud.

Cassandra er anderledes, hun elsker fx champignoner og andre grøntsager og salat ryger gerne ned og også frugt. Hun bliver mere og mere glad for det.

De har fået fuldstændig samme mad opdragelse, vi spiser mange grøntsager, jeg er dog allergisk overfor det meste frugt. Det kan påvirke selvom jeg har forsøgt at være opmærksom på det.

På trods af samme opdragelse er de alligevel endt forskelligt ud med mad - so far ihvertfald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det vigtigt for jer at jeres børn spiser grøntsager?

Er det opdragelsen i at vide at det er sundt og godt for kroppen?

Eller er det for at sikre at jeres børn får vitaminer nok?

Jeg kunne også spørge på en anden måde - er det okay ikke at opfordre/opdrage barnet til at skulle smage på grøntsagerne/alt på tallerknen eller bordet hvis lasagnen/sovsen/frikadellerne indeholder nok grøntsager?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det vigtigt for jer at jeres børn spiser grøntsager?

Er det opdragelsen i at vide at det er sundt og godt for kroppen?

Eller er det for at sikre at jeres børn får vitaminer nok?

Jeg kunne også spørge på en anden måde - er det okay ikke at opfordre/opdrage barnet til at skulle smage på grøntsagerne/alt på tallerknen eller bordet hvis lasagnen/sovsen/frikadellerne indeholder nok grøntsager?

Hvis der var "skjulte" grøntsager, så tror jeg umiddelbart at det var fint med mig i den alder, han har nu. Og hvis han kun gad æde pasta i en periode, så ville jeg sådan i en vis udstrækning/periode også acceptere det. For mig er det vigtige bare, at grøntsagerne ikke dømmes ude som noget "kedeligt" på forhånd :)

Jeg kunne dog godt tænke mig, at lære mine børn (når de er betydeligt ældre, end Mar er nu), at man ikke nødvendigvis behøver at lade være med at spise mad, fordi man ikke kan lide det, og at det faktisk er muligt at lære at kunne lide ting.

Ikke forstået sådan, at jeg ville tvinge dem til at spise noget, men opfordre dem til at spise ting, som de umiddelbart ikke kunne lide, fordi "smager godt" ikke er den eneste grund til at spise. Nogle gange spiser man pga. smag, andre gange pga. vitaminer og måske også nogle gange fordi der ikke lige er andet.

Jeg mindes da jeg var barn, at min mor fortalte mig, at hun faktisk ikke kunne lide rød peber, men så spiste hun en lille smule hver gang hun havde chancen og så endte hun med at kunne lide det. Det har jeg været meget inspireret af, og den tankegang har lært mig at spise flere ting, f.eks. leverpostej, gulerødder, bønner og bønnespirer. Og der var ikke skyggen af pres eller tvang over det. Jeg har valgt at spise det, fordi jeg kunne se en gevinst ved at lære at spise det, og så har jeg vænnet mig til smagen. Det vil jeg gerne give videre til mine børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det vigtigt for jer at jeres børn spiser grøntsager?

Er det opdragelsen i at vide at det er sundt og godt for kroppen?

Eller er det for at sikre at jeres børn får vitaminer nok?

Jeg kunne også spørge på en anden måde - er det okay ikke at opfordre/opdrage barnet til at skulle smage på grøntsagerne/alt på tallerknen eller bordet hvis lasagnen/sovsen/frikadellerne indeholder nok grøntsager?

For mit vedkommende er det en bekymring for om hun får dækket sit behov af vitaminer osv. Ved ærligt ikke hvor meget hun præcist skal have for at "få nok", men min mavefornemmelse siger mig at hun slet ikke får nok og ikke varieret nok.

Vi presser hende dog ikke, men viser at vi godt kan lide tingene selv og tilbyder hende at smage. Hvis hun siger nej, bliver det respekteret og accepteret.

Det er ofte at det heller ikke lykkes at "liste" grøntsager i hende, fx kan hun opdage selv de mindste stykker løg og revet gulerod i fx kødsovs og sorterer det fra.

 

Jeg er ikke en fan af vitamin-piller, så det ville jeg gerne undgå at skulle ud i at give.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det vigtigt for jer at jeres børn spiser grøntsager?

Er det opdragelsen i at vide at det er sundt og godt for kroppen?

Eller er det for at sikre at jeres børn får vitaminer nok?

Jeg kunne også spørge på en anden måde - er det okay ikke at opfordre/opdrage barnet til at skulle smage på grøntsagerne/alt på tallerknen eller bordet hvis lasagnen/sovsen/frikadellerne indeholder nok grøntsager?

 

Det er vigtigt for mig, fordi jeg ikke vil have at mit barn kun spiser "beigefarvet mad". Der er vel en grund til at man anbefaler 600 g groent(og frugt) om dagen og det gaelder jo ikke kun voksne. Saa ja, baade det ene og det andet.

 

I hvert fald kan et barn hernede sydpaa nemt leve af smaakager og maelk til morgenmad, lyst broed til formiddag, pasta/ris til frokost og pasta/ris til aften - tilsaet selv koed og groent, men det er saadan et italiensk barn spiser dagligt. Det er ulaekkert og ikke naeringsgivende i mine oejne - og at taneke sig, at de skal i skole og leve paa smaakage rog maelk hele formiddag? Det er derimod syredannende i kroppen, bidrager ikke til et stabilt blodsukker og gavner ikke fordoejelsen. Naeringsindholdet i groent er vigtigt for mig og jeg vaersaetter at han spiser saa meget, som han goer. 

 

Jeg tror paa, at jeg kan tillaegge mit barn gode vaner fra barns ben og goere, at han er glad for groentsager. Igaar fik han til aften grove ris med smoer og parmesanost, parmesanost i stykker og gnavegroent: en guleroed i tynde stave, 5 cm agurk, en kvart roed/gul peberfrugt og to cherrytomater. Der blev spiset op. Til "dessert" aeblebaade, rosiner og lidt blandede noedder(cashew, pistacie, mandler og paranoedder). Naar han spiser saadan om aftenen, saa er jeg at peace med at han spiser pasta og broed til frokost - og maaske et stykke banan :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS: Noah faar en multivitamin, Spektro Kids, dagligt. Og nej, vi presser ikke til at han skal have groent, men vi spiser det selv og det har altid vaeret tilgaengeligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det vigtigt for jer at jeres børn spiser grøntsager?

Er det opdragelsen i at vide at det er sundt og godt for kroppen?

Eller er det for at sikre at jeres børn får vitaminer nok?

Jeg kunne også spørge på en anden måde - er det okay ikke at opfordre/opdrage barnet til at skulle smage på grøntsagerne/alt på tallerknen eller bordet hvis lasagnen/sovsen/frikadellerne indeholder nok grøntsager?

Det er vigtigt for mig at Dicte spiser varieret, og at det er forholdsvis sund og ordentlig kost hun får. Den nok største grund er at jeg selv var ekstrem kræsen som barn, og det satte simpelthen SÅ mange begrænsninger for mig. Fx gik jeg til spejder, men turde ikke tage med på spejderlejr fordi jeg var bange for hvilken mad vi fik serveret. Det samme med at spise hjemme hos veninderne, og der har bare været mange situationer hvor det har hæmmet mig voldsomt. Men syntes stadig jeg har haft en god og dejlig barndom :)

Da jeg blev lidt ældre blev det faktisk mere pinligt at være så kræsen. Det er ikke særlig sjovt at sidde til en fest og få maden serveret, hvor alle andre spiser og roser maden, mens jeg spiste brødet og lod maden gå ud igen. Det var først da jeg mødte min mand som 19 årig, jeg begyndte at spise 'rigtigt', og efter et par år lærte jeg at spise og nu er der stort set ikke noget jeg ikke spiser mere.

Dicte får derfor lov til at smage på alt mad hun har lyst til. Jeg kunne aldrig drømme om at sige der er noget hun ikke kan lide, uden hun har smagt på det. Og ellers så styrer hun selv hvad hun vil spise, vi tilbyder hende selvfølgelig maden men det er heller ikke noget med hun skal smage/spise op og lign. Indtil videre ser det ud til at virke, hun spiser ihvertfald meget varieret og i perioder spiser hun måske en mundfuld til aften og andre gange spise hun 2 hele stykker laks. Det tager vi meget roligt :)

Hun får iøvrigt også kage/slik/is/chips osv, men alt med måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vigtigt for mig at Dicte spiser varieret, og at det er forholdsvis sund og ordentlig kost hun får. Den nok største grund er at jeg selv var ekstrem kræsen som barn, og det satte simpelthen SÅ mange begrænsninger for mig. Fx gik jeg til spejder, men turde ikke tage med på spejderlejr fordi jeg var bange for hvilken mad vi fik serveret. Det samme med at spise hjemme hos veninderne, og der har bare været mange situationer hvor det har hæmmet mig voldsomt. Men syntes stadig jeg har haft en god og dejlig barndom :)

Da jeg blev lidt ældre blev det faktisk mere pinligt at være så kræsen. Det er ikke særlig sjovt at sidde til en fest og få maden serveret, hvor alle andre spiser og roser maden, mens jeg spiste brødet og lod maden gå ud igen. Det var først da jeg mødte min mand som 19 årig, jeg begyndte at spise 'rigtigt', og efter et par år lærte jeg at spise og nu er der stort set ikke noget jeg ikke spiser mere.

Dicte får derfor lov til at smage på alt mad hun har lyst til. Jeg kunne aldrig drømme om at sige der er noget hun ikke kan lide, uden hun har smagt på det. Og ellers så styrer hun selv hvad hun vil spise, vi tilbyder hende selvfølgelig maden men det er heller ikke noget med hun skal smage/spise op og lign. Indtil videre ser det ud til at virke, hun spiser ihvertfald meget varieret og i perioder spiser hun måske en mundfuld til aften og andre gange spise hun 2 hele stykker laks. Det tager vi meget roligt :)

Hun får iøvrigt også kage/slik/is/chips osv, men alt med måde.

Stort set :ditto til det hele. Vi har dog holdt igen med de søde sager.

Men altså jeg var også kræsen og hæmmet af det. Mie er selektiv men styrer 100% selv hvad hun spiser af det vi tilbyder - indtil videre lader hun bare det være hun ikke vil have.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har holdt ret meget igen med soede sager....som i taet paa nul sukker - endnu ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dicte vælter sig heller ikke rundt i sukker ;) men som i samme stil med hun må smage alt mad på bordet, så får hun også hvis der er kage eller lign på bordet - og hun selv beder om det. Så stiller det sådan set bare krav til os forældre, hvad vi syntes der er 'tilladt' at spise.

Idag har vi haft besøg af min nevø på 1,5 år og oldemor. Oldemor brugte godt nok meget tid på at brokke sig over hun havde glemt at tage slik med til børnene :rolleyes I den generation hænger slik og kærlighed altså bare sammen. Oldemor havde lidt svært ved at forstå da min bror forklarede at nevøen altså meget hellere vil have jordbær!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, den har vi ogsaa oppe ved olden hernede... Hun vil helst give Noah kage og ikke paere eller gulerod. Heldigvis beder Noah selv om noget af det sunde, han kan lide, som altid staar paa bordet, modsat kagen, der er gemt vaek.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme spiser vi altid grøntsager - altid en blandet salat, broccoli eller blomkål. Caroline plejer at være ret god til at spise alt på sin tallerken, og hun får selfølgelig ikke noget vi ikke selv vil spise. Hun skal dog smage på alt, og spise hvad der er for at for mere. Men generelt er hun ikke kræsen, og vi opfordrer altid til at spise og viser at vi selv smager på maden :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme får pigerne ikke slik - Det usundeste kan være en figenstang (ok, i går fik de faktisk en bette is!) Men som hovedregel er "sukker" kun ved særlige lejligheder. Dog ved jeg at hun da får en kage eller to når hun er hos sin bedste eller onkel.... Men de får frugt og grønt til mellemmåltider og rugbrød til frokost :-) Min bonusdatter derimod får masser af slik, kage og is derhjemme. Så det kan godt være svært for hende, at forstå at vi ikke spiser det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tilbyder generelt aldrig Lise usunde ting, men ser hun os spise noget usundt og beder hun om at smage, så får hun lov. Indtil nu har det været så nemt, for hun kunne ikke lide noget af det usunde! Men nu er hun desværre begyndt at få smag for chokolade og kage :( Idag blev det til en toast med nutella på, fordi hun fangede mig i at spise en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar - og undskyld til trådstarter for at stille nye spørgsmål.

Jeg spurgte, da Erica med stor glæde drikker sin grøntsagsjuice hver morgen og jeg derfor tror på hun får nok vitaminer. Hun spiser gladeligt vandede grøntsager, men det kniber med de grovere grøntsager. Pt spørger vi om hun vil have noget af alt på bordet, men svarer hun nej, så kommer det ikke på hendes tallerken - vi accepterer dermed at hun siger nej uden at smage.

Men hun får sin hjemmelavede grøntsagsjuice (lavet på grove grøntsager og frugt), hun spiser fint i børnehaven, og hun snacker gerne tomat/agurk/oliven/peberfrugt så jeg tror på hun får nok.

Men jeg er usikker på om hun også burde få opdragelsen om at man skal smage inden man siger nej tak?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi forsøger at opmuntre Lise til at smage frivilligt fx "Prøv at smage en lille bid skat, så må du godt sige nej til mere bagefter hvis du ikke kan lide det". Ofte vælger hun så at smage, men nogle gange vil hun ikke og så presser vi hende ikke yderligere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar får også lov at sige nej tak. Så længe han spiser noget og får noget sundt, så føles det ikke rigtigt i min mave at tvinge/presse ham til at smage på noget, han ikke har lyst til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia må også sige nej. Hun får det på tallerken som vi får, og spiser så det hun vil. Som regel kun grøntsagerne - og så har hun altid rugbrød til rådighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar - og undskyld til trådstarter for at stille nye spørgsmål.

Jeg spurgte, da Erica med stor glæde drikker sin grøntsagsjuice hver morgen og jeg derfor tror på hun får nok vitaminer. Hun spiser gladeligt vandede grøntsager, men det kniber med de grovere grøntsager. Pt spørger vi om hun vil have noget af alt på bordet, men svarer hun nej, så kommer det ikke på hendes tallerken - vi accepterer dermed at hun siger nej uden at smage.

Men hun får sin hjemmelavede grøntsagsjuice (lavet på grove grøntsager og frugt), hun spiser fint i børnehaven, og hun snacker gerne tomat/agurk/oliven/peberfrugt så jeg tror på hun får nok.

Men jeg er usikker på om hun også burde få opdragelsen om at man skal smage inden man siger nej tak?

 

Noah maa gerne sige nej. han skal ikke smage, hvis ikke han har lyst til det. Jeg synes ikke, at Erica skal have den opdragelse, du naevner der... :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah maa gerne sige nej. han skal ikke smage, hvis ikke han har lyst til det. Jeg synes ikke, at Erica skal have den opdragelse, du naevner der... :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER