Besvaret June 22, 2014 Den skole jeg har arbejdet på, havde eleverne "stjernestund" når de spiste. Det var 15 min, hvor der var helt ro.. De sidste 5 min blev der læst højt :) Jeg talte end dagplejemoren den anden dag. Hun sagde nemlig at Camille havde boycottet grøntsager - om hvad min holdning var, da Camille pt fik lov "bare" at spise rugbrød - så hun skulle lige vide om hun skulle "tvinge" hende til at spise grøntsager også :) blev rigtig glad over hun spurgte :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 22, 2014 Er det seriøst hvad de får i madordning??? Brød og frugt?? Jesus mand! Nu skriver du når de er på tur, i forhold til rugbrødsmadderne til frokost - hvad så når de er i institutionen? Jeg synes godt nok det er uhyggeligt meget brød og frugt.. Svaret var for at illustrere mængden af mad ;) Mandag får vi ofte ris eller pasta med et eller andet sammenkogt fx chili con carne, boller i karry, kødsovs eller lign. Tirsdag er smør selv dag, der er beregnet 2 hele rugbrød til hvert barn, men vi henter stort set mere hver gang, onsdag er ofte fisk eller noget med kartofler, torsdag får vi madpakker og fredag får vi suppe i alle afskygninger. Men ja vi får mange kulhydrater, dog altid grove og så er det 85% økologisk. Det er den "retning"/"metode" køkkenet har valgt. De er meget passionerede omkring det og der er altid et alternativ i form af rugbrød til de som ikke kan lide maden. Der er fordele og ulemper ved madordningen men det er der jo bestemt også ved madpakker! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 22, 2014 Svaret var for at illustrere mængden af mad ;) Mandag får vi ofte ris eller pasta med et eller andet sammenkogt fx chili con carne, boller i karry, kødsovs eller lign. Tirsdag er smør selv dag, der er beregnet 2 hele rugbrød til hvert barn, men vi henter stort set mere hver gang, onsdag er ofte fisk eller noget med kartofler, torsdag får vi madpakker og fredag får vi suppe i alle afskygninger. Men ja vi får mange kulhydrater, dog altid grove og så er det 85% økologisk. Det er den "retning"/"metode" køkkenet har valgt. De er meget passionerede omkring det og der er altid et alternativ i form af rugbrød til de som ikke kan lide maden. Der er fordele og ulemper ved madordningen men det er der jo bestemt også ved madpakker! Det er vel nogenlunde baseret på de officielle råd om sund sammensætning af makronæringsstoffer? Deri ligger jo en stor vægtning af kulhydrat fordi man mener det er sundest sådan. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 22, 2014 Det er vel nogenlunde baseret på de officielle råd om sund sammensætning af makronæringsstoffer? Deri ligger jo en stor vægtning af kulhydrat fordi man mener det er sundest sådan. Helt sikkert, de er meget proffesionelle og fagligt dygtige. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 24, 2014 Jeg er i praktik i en børnehave for tiden og skal i den forbindelse skrive en artikel om et emne jeg har fundet på i praktikken. Det jeg vil skrive om er som titlen angivet "måltider i institution". Ikke så meget om sundhedsværdigen i måltidet, mere om "pædagogernes magt over maden" og "måltidslulturen". I institutionen jeg er, er der en regel om at børnene SKAL spise to stykker rugbrød før de spiser andet, altså før grøntsager, frugt , fignestang osv. Desuden har jeg en fornemmelse af at de sidder på skuldrene af de småtspisende børn. En pædagog sagde til mig "det er de voksne der skal sørge for at børnene spiser, de kan ikke selv have ansvaret". Min holdning er nærmere "det er de voksnes ansvar at: tilbyde ordenlig mad, skabe rammerne for måltidet og BØRNENES valg hvor meget de vil spise, samt i hvilken rækkefølge". Hvis børnene konsekvent har en madpakke fyldt med junk, kan man tage den med forældrene. Jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om emnet. PS: jeg bruger ikke det i skriver til andet end inspiration. Vi var i dag ude og besøge en vuggestue hvor vores datter skal i gæste dagpleje i i to uger. Og der spurgte jeg ind til madpakken.Hun skal have to madpakker med. En til frokost og en til eftermiddag. For de mente ikke et barn på to år er stor nok til at styre det, men samtidig mener de at en på hendes alder skal sidde med en madpakke ig selv styrer hvad hun spiser. Det forvirre mig lidt. Vi fik lov at opleve formiddags mad der. Og det var en pædagog der styrede hvornår de måtte tage mad ved at sende tallerken rundt, men samtidig synes jeg det var lidt striks for de måtte kun få frugt hvis de spiste rugbrød. Følte lidt de var overvåget. Osse fordi at de kun måtte få mere hvis de puttede skræl pænt på en tallerken. Min datter går normalt i dagpleje og jeg oplevede hun tog alt det her meget pænt selv om vi voksne følte det var et stort kaos. Hos hendes dagpleje foregår det ved at dagpleje moren smører en bolle til dem de hver får, men feks til frokost står der en stor tallerken hvor de må tage fra når de har spist en mad. Det er jo lidt på samme måde med vuggestuen men dog ikke så striks. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 24, 2014 Men med hensyn til hvad børnene får med så synes jeg også ja hvis der er junk man tager den med forældrene. Men ellers ikke blande sig i hvordan det foregår når barnet spiser Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Må vi måske få lov at læse din flotte artikel på et tidspunkt? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Noah spiser frokost herhjemme med hele familien. Han faar tilbudt forskelligt og han maa selv bestemme i hbilken raekkefoelge, han spiser det. I og med at det ikke er ham, der har valgt sin mad, saa accepterer jeg ogsaa, hvis han ikke oensker at spise en bestemt ting. Der er baade grovbroed, gnavegroent og noget varmt(ris, pasta, gnocchi, koed, kartofler og andre kogte/grillede groentsager). Frugt kan foerst komme paa tale som det sidste, naar man er faerdig med at spise. Det kommer sig af at vi faar frugt til morgenmad og at de faar frugt til formiddag i VS: Saa synes jeg, det er nok med frugt og at der skal tilbydes groent istedet. Jeg ville blive ked af at hoere, at Noah ville skulle spise to stykker rugbroed, foer ham maa tage sit gnavegroent. Det er i mine oejne meget, meget vigtigt med groent, saa det kan aldrig blive vigtigere at spise rugbroedmadder. Hoejst lige vigtigt. Men Noah kan ogsaa nemt gnaske sig igennem en kvart peberfrugt, en lille guleroed og 6 cm agurk til aften og goer det i leobet af sit samlede maaltid. Det siger sig selv, at aftenmaaltidet tager en del tid, naar der kun lige er 4 kindtaender at goere med ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Må vi måske få lov at læse din flotte artikel på et tidspunkt? Jo det må i da. Kan man uploade PDF her? For den gør sig klart bedst sådan. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Jo det må i da. Kan man uploade PDF her? For den gør sig klart bedst sådan. Ja det er et godt spørgsmål :) men synes den kunne være spændende at læse også med den tilbagemeldingssystem du har fået :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Silke Elia har i dag spist masser af grillet squash og aubergine i dagplejen og ikke ville spise rugbrød. Synes det er dejligt at have en dp der har samme holdning til mad som jeg, og at det ikke er et krav at spise brød. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Silke Elia har i dag spist masser af grillet squash og aubergine i dagplejen og ikke ville spise rugbrød. Synes det er dejligt at have en dp der har samme holdning til mad som jeg, og at det ikke er et krav at spise brød.Det ville jeg godt nok også være glad for.Theodor er på madordning i vs, og der får han klart mere brød end jeg foretrækker, og det er ellers ikke til frokost, hvor de kun får rugbrød en dag om ugen. Det er lige før jeg kan glæde mig til han skal i børnehave og have madpakke med :p Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Jubiii.. Vores kommende VS har lige stemt NEJ til madordning.. Fandme om jeg vil betale 600 kr frokost om mdr (kun frokost, ingen frugt mv til formiddag+eftermiddag!) Så kan jeg selv få lov til at bestemme, hvad mit barn skal spise.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Jubiii.. Vores kommende VS har lige stemt NEJ til madordning.. Fandme om jeg vil betale 600 kr frokost om mdr (kun frokost, ingen frugt mv til formiddag+eftermiddag!) Så kan jeg selv få lov til at bestemme, hvad mit barn skal spise.. Jeg synes det er så åndssvagt det ikke er op til de enkelte forældre, men at man er underlagt hele institutionens beslutning. Jeg ved godt det er et spørgsmål om økonomi. Her i vores vuggestue/børnehave og faktisk også i sfo der er det helt op til os forældre. Vi kan vælge at betale 50 euro pr mdr for varm mad lavet i børnehavens kantine/køkken af nogle køkkendamer eller vi kan vælge at takke nej tak til madordning og selv tage madpakke med. Når det kan lade sig gøre her burde det også være muligt i DK at lade det være op til forældrene. Men dejligt du er godt tilfreds med jeres vuggestues beslutning :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 27, 2014 Jeg synes det er så åndssvagt det ikke er op til de enkelte forældre, men at man er underlagt hele institutionens beslutning. Jeg ved godt det er et spørgsmål om økonomi. Her i vores vuggestue/børnehave og faktisk også i sfo der er det helt op til os forældre. Vi kan vælge at betale 50 euro pr mdr for varm mad lavet i børnehavens kantine/køkken af nogle køkkendamer eller vi kan vælge at takke nej tak til madordning og selv tage madpakke med. Når det kan lade sig gøre her burde det også være muligt i DK at lade det være op til forældrene. Men dejligt du er godt tilfreds med jeres vuggestues beslutning :) Helt enig, altså ang forældrenes medbestemmelse. (Og så lyder jeres ordning også bedre end den, vi fik tilbudt. Før var det levering af mad to gange om ugen. Hvis de fx skulle på udflugt tirsdag, ja så lå madpakkerne klar til turen allerede fredag - nasty! :( ) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 28, 2014 Jubiii.. Vores kommende VS har lige stemt NEJ til madordning.. Fandme om jeg vil betale 600 kr frokost om mdr (kun frokost, ingen frugt mv til formiddag+eftermiddag!) Så kan jeg selv få lov til at bestemme, hvad mit barn skal spise.. Haha, jeg har det lige omvendt. Jeg har lige stem ja (eller nærmere undladt at stemme nej) til madordning. Jeg synes det er et plus at Karla får afvekslende mad - suppe om mandagen, fisk en gang om ugen, varm mad, masser af friskskåret frugt og grønt etc. Og så er jeg ret glad for at jeg ikke skal tænke på at smørre madpakker hver dag. I Hillerød elskede jeg, at de havde en fastansat "madmor", der selv bagte rugbrød, lavede maden fra bunden etc. Der duftede tit af mad dernede :7himmel. Det nye sted er det fjernkøkken, hvor der bliver lavet til en håndfuld institutioner. Mit indtryk er, at det er god frisk mad de får der, som er lavet fra bunden, og som bliver færdigtilberedt i institutionen. Det giver en bedre normering på stuerne, fordi der ikke skal bruges personaletimer på en i køkkenet. Men hvis det var liegesom jeres, med få leveringer, mad der ligger i flere dage etc., så ville jeg også have det bedst med selv at stå for det. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites