Oprettet June 12, 2014 Jeg er i praktik i en børnehave for tiden og skal i den forbindelse skrive en artikel om et emne jeg har fundet på i praktikken. Det jeg vil skrive om er som titlen angivet "måltider i institution". Ikke så meget om sundhedsværdigen i måltidet, mere om "pædagogernes magt over maden" og "måltidslulturen". I institutionen jeg er, er der en regel om at børnene SKAL spise to stykker rugbrød før de spiser andet, altså før grøntsager, frugt , fignestang osv. Desuden har jeg en fornemmelse af at de sidder på skuldrene af de småtspisende børn. En pædagog sagde til mig "det er de voksne der skal sørge for at børnene spiser, de kan ikke selv have ansvaret". Min holdning er nærmere "det er de voksnes ansvar at: tilbyde ordenlig mad, skabe rammerne for måltidet og BØRNENES valg hvor meget de vil spise, samt i hvilken rækkefølge". Hvis børnene konsekvent har en madpakke fyldt med junk, kan man tage den med forældrene. Jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om emnet. PS: jeg bruger ikke det i skriver til andet end inspiration. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 I Annas vuggestue skal de spise 1 stykke rugbrød først, men derefter har de selv madkassen og kan selv vælge (med mindre de er for små til selv at tage det ud ;)). Jeg synes det er en fin regel - jeg vil gerne have muligheden for at give Anna en ostehaps/bær/rosiner/etc med, men ser gerne hun spiser et stykke rugbrød først. Sådan ville det også være herhjemme :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Har et indtryk af at I Felix bh skal de spise noget rugbrød inden de vil åbne den frugtstang f.eks. Felix har som regel rugbrød og frugt med som han selv kan disponere over og det får han lov til. Det er meget forskelligt hvor meget han har spist men får altid med så jeg er sikker på der er nok. I Felix vs skulle de spise en kvart bolle inden de fik frugt. Hvis de ville have mere end den kvarte bolle måtte de gerne det men de skulle lære at spise op inden de fik noget andet. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Camille går i dagpleje, så jeg aner faktisk ikke hvordan hendes regler er.. Camille elsker rugbrød.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Nu går mine unger ikke i VS, men vi har madpakke med når vi er på tur og servere frokost for dem dagligt - Jeg er fløjtende ligeglad med i hvilken rækkefølge de spiser deres mad, om de spiser deres brød eller ej.. :) Nogen dage er det deres gnavegrønt og/eller pålæg, der trækker og det skal der være plads til - det styrer de 100% selv. I perioder er de meget småtspisende og i andre perioder spiser de, som fuldvoksende mænd! Jeg tvinger ikke til, at de skal spise mere, der er jo heller ikke nogen, som skal bestemmer hvor meget eller hvor lidt jeg selv kan spise :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Nu går mine unger ikke i VS, men vi har madpakke med når vi er på tur og servere frokost for dem dagligt - Jeg er fløjtende ligeglad med i hvilken rækkefølge de spiser deres mad, om de spiser deres brød eller ej.. :) Nogen dage er det deres gnavegrønt og/eller pålæg, der trækker og det skal der være plads til - det styrer de 100% selv. I perioder er de meget småtspisende og i andre perioder spiser de, som fuldvoksende mænd! Jeg tvinger ikke til, at de skal spise mere, der er jo heller ikke nogen, som skal bestemmer hvor meget eller hvor lidt jeg selv kan spise :) Haha, hvorfor undrer det mig ikke at vi er rørende enige? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Jeg synes det er aparte at skælde et barn ud fordi det spiser et stykke agurk før 2 stykker rugbrød. Men som de siger der "du skal bare skrue bissen på" - ellers tak. Jeg er hel med på "en mad af gangen" princippet. Men ellers ikke. Hvad hvis de bare ikke er sultne? Stakkels børn der ikke må lege med deres venner fordi de skal spise op. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Jeg læste en virkelig fin artikel i Sæson magasinet idag af Lola Jensen, som lidt handler om det samme. Det er nogenlunde sådan måltider foregår her i huset - om det også kan lade sig gøre i en institution er jeg ikke klar over. Du kan se den her, i den nyeste udgave: http://www.saeson-web.dk/magasiner Min datter går i dagpleje, så jeg kender ikke reglerne i forhold til hvordan og hvorledes de spiser frokost, ud over dp fortæller at alle børnene spiser godt og klart bliver inspireret af hinanden. Jeg var selv ekstrem kræsen som barn, så jeg bakker helt af på regler om hvor meget man skal spise/smage på osv, for jeg kan tydeligt huske hvor skræmmende det føltes at skulle spise noget jeg ikke kunne lide. Men det er vist en helt anden debat ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Jeg kan godt sidde og "ønske mig" at Valdemar spiste mere rugbrød, men omvendt så tænker jeg også, at jeg personligt tror på at kød og grøntsager er sundere end brød, så hvis det er dét han vil spise, så får han i høj grad lov til det. Og jeg er ret ligeglad med rækkefølgen. Så længe han primært spiser sunde ting, og ikke spiser sig mæt i kiks og lignende. Jeg tror mit "rugbrødsønske" kommer af, at jeg kan blive bange for, om han sulter, hvor jeg tænker at hvis han fx spiser to skiver rugbrød så er det i hvert fald ok, men at hvis han kun spiser agurk, så bliver jeg nervøs for, om han får ondt i maven. Det er dog ikke et stort issue længere, for nu er han så stor, at han selv kan bede om mad :) Men jeg har ikke noget behov for at "lære ham" at man spiser rugbrød først eller andre madregler. Jeg har selv været - og er stadig - sådan en, der gerne spiser pålæg uden brød, pasta til morgenmad, havregryn til aftensmad, tomater som slik, kun kød og ingen kartofler til aftensmad, spiser på "skøre tidspunkter" og alt muligt andet, der måske ikke lige ligger i vores madkultur. Og jeg oplever det faktisk ikke som et problem, og tænker heller ikke at det er et problem, hvis Valdemar gør det samme, sålænge han trives og at det kan forenes med hans hverdag og at han generelt spiser sundt. Jeg mindes en dag, hvor Brian kommenterede (ikke vredt overhovedet, mere sådan "høhø I laver narrestreger"-agtigt) at Valdemar ødelagde sin appetit inden aftensmaden, fordi han stod og fik (ret mange) smagsprøver mens han hjalp mer at lave salat. Dvs. at han "ødelagde sin appetit med grøntsager". Og det snakkede vi lidt om, og vi har begge "vanen i os" at "det gør man ikke", men er også enige om, at den vane skal væk, for selvfølgelig må man ALTID spise grøntsager. Sådan bliver det her :) Puh, det blev vist rodet :rolleyes Men jeg/vi vil gerne lidt væk fra "regler" og så holde os til at friste med så mange gode sunde ting som muligt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Forresten læste jeg et sted (var det mon tumlingekalenderen?), at det blev frarådet at sige "Når du har spist xxx må du få yyy" fordi man på den måde kunne give barnet indtrykket af, at xxx (f.eks. rugbrød) faktisk ikke var lækkert/godt, men mere en kedelig pligt, som skulle overstås inden man kunne få "det gode". Det synes jeg faktisk gav god mening. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Forresten læste jeg et sted (var det mon tumlingekalenderen?), at det blev frarådet at sige "Når du har spist xxx må du få yyy" fordi man på den måde kunne give barnet indtrykket af, at xxx (f.eks. rugbrød) faktisk ikke var lækkert/godt, men mere en kedelig pligt, som skulle overstås inden man kunne få "det gode". Det synes jeg faktisk gav god mening. Jeg var til et kursus ift børn og mad med sundhedsplejersken, og der fik vi det samme at vide. Og at børn skal have lov til at udforske maden, der må ikke tvinges mad i børn, og de skal ikke spise op! Og de skal/må spise, når de er sulten = er med til at give dem et naturligt forhold til mad. (Meget ala det Lilleprinsessen aka Camilla skriver :) ) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2014 Jeg var til et kursus ift børn og mad med sundhedsplejersken, og der fik vi det samme at vide. Og at børn skal have lov til at udforske maden, der må ikke tvinges mad i børn, og de skal ikke spise op! Og de skal/må spise, når de er sulten = er med til at give dem et naturligt forhold til mad. (Meget ala det Lilleprinsessen aka Camilla skriver :) ) Meget enig :) (men jeg vil godt indrømme, at jeg synes det er svært, for jeg vil såååå gerne have at han spiser. Men det er jo mit tryghedsbehov, der taler der, og ikke hans sult behov) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2014 Jeg synes det er aparte at skælde et barn ud fordi det spiser et stykke agurk før 2 stykker rugbrød. Men som de siger der "du skal bare skrue bissen på" - ellers tak. Jeg er hel med på "en mad af gangen" princippet. Men ellers ikke. Hvad hvis de bare ikke er sultne? Stakkels børn der ikke må lege med deres venner fordi de skal spise op. Øhh, hvor er det de skal spise op før de må lege? :unsure Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2014 Jeg har lige fået en folder fra vuggestuen om "den gode madpakke". De skriver bl.a at børnene som udgangspunkt får lov til selv at vælg fra deres madpakke hvad de vil spise og i hvilken rækkefølge. Lilly spiser næsten altid det hele. Fra min datter på 9 ved jeg, at hun ofte i skole og SFO har svært ved at finde roen til at sidde og spise, fordi der sker så meget andet samtidig eller hun gerne vil ud og lege med de andre osv. Når hun har mad med hjem tror jeg det er derfor, mere end fordi hun ikke kunne spise den mængde hun havde med. Jeg har altid sagt hun skal huske at spise rugbrødet, for det er det som mætter bedst. Men har hun noget med hjem er det nu sjældent "det grønne" eller "det søde". I friskolen indførte de på et tidspunkt at alle skal være fuldstændig stille imens de spiser, og så læser læreren højt imens. Det gir også en god pause i skolebørnenes dag, syns jeg. Held og lykke med din opgave, det er da et godt emne. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2014 Jeg har lige fået en folder fra vuggestuen om "den gode madpakke". De skriver bl.a at børnene som udgangspunkt får lov til selv at vælg fra deres madpakke hvad de vil spise og i hvilken rækkefølge. Lilly spiser næsten altid det hele. Fra min datter på 9 ved jeg, at hun ofte i skole og SFO har svært ved at finde roen til at sidde og spise, fordi der sker så meget andet samtidig eller hun gerne vil ud og lege med de andre osv. Når hun har mad med hjem tror jeg det er derfor, mere end fordi hun ikke kunne spise den mængde hun havde med. Jeg har altid sagt hun skal huske at spise rugbrødet, for det er det som mætter bedst. Men har hun noget med hjem er det nu sjældent "det grønne" eller "det søde". I friskolen indførte de på et tidspunkt at alle skal være fuldstændig stille imens de spiser, og så læser læreren højt imens. Det gir også en god pause i skolebørnenes dag, syns jeg. Held og lykke med din opgave, det er da et godt emne. Ej det er da en rigtig god idé, det højtlæsning der :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2014 På vores skole skal lærerne sidde hos eleverne i 15 min, hvor de spiser. I de små klasser læser lærerne højt. Derefter ryddes der op og eleverne skal udenfor i 30 min. På den måde får eleverne ro til at spise og tid til leg. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2014 I børnehaven, der har de lært at de skal spise det sunde først og så kan de spise det knap så sunde bagefter. Det sidder på rygraden af Sebastian, at det skal være i den rækkefølge. Der har dog aldrig været nogle krav om, at de skal spise så og så meget og de må også tage madpakken frem i løbet af dagen. Sebastian har altid været småtspisende og han ville godt nok have et problem, hvis han skulle spise op før han måtte lege. Han har stort set aldrig spist op, men jeg har også givet ham en del forskelligt med og har ikke haft en forventning om, at alt ville blive spist, blot at han havde spist varieret af det. De får varm mad i vuggestue/børnehave til frokost og der får de tilbudt salat, det er ikke noget Sebastian spiser, han bliver tilbudt men intet krav. Cassandra spiser det tilgengæld. Vi har heller ikke en regel herhjemme om, at der skal spises op. Man skal lære hvor meget der skal tages på en tallerken og at man kan tage flere gange, men Sebastian har det ikke specielt nemt med mad og derfor tvinger vi ham absolut ikke til noget som helst. Sebastian er normalvægtig, men absolut til den undervægtige side og vi er bare glade når han spiser og vil ikke begynde at stille de store krav og jeg ville blive sur hvis børnehaven ville begynde på noget der kunne gøre hans forhold til mad dårligere. I vuggestuen, mener jeg også de giver børnene det "gode" mad først. Pædagogerne hjælper børnene med at pakke ud og der mener jeg de tager det gode frem på tallerknerne først, men her er der heller ingen krav om, hvor meget man skal have spist. Cassandra kan ikke fordrage rugbrød, så hun ville godt nok have det svært hvis det skulle være et krav. Hun spiser så en hjemmelavet gulerodsbolle stort set hver dag og den elsker hun og spiser godt af. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2014 Jeg synes det er fint at de skal spise et enkelt stykke brød, før de går ombord i junk. (Drikke-yoghurt, danonino, osv.) men at de spiser grønt, før brød, kan jeg ikke se problemet i. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 16, 2014 Jeg kan godt se det fra begge sider. Det er rart at vide, at der er noget i maven, der mætter mere end fx agurk gør, men på den anden side er jeg modstander af at "tvinge" børn til at spise. Når jeg laver frokost til Karla, så får hun gerne rugbrød og grønt på samme tid. Det er forskelligt hvad hun spiser først, men hvis hun går helt amok i grønt, får hun at vide, at hun også skal huske at spise brødet. Men deter kun en "venlig påmindelse" så at sige. Jeg synes det er fint at holde lidt øje med at børnene husker at spise lidt brød også, men jeg synes det er for vidtgående at være så striks med det. Det tror jeg ikke gavner, slet ikke hvis også måltider skal være en social begivenhed, som man hygger om. Jeg elskede da vi fik læst bøger mens vi spiste madpakker i folkeskolen :wub Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 16, 2014 Jeg synes det er fint at de skal spise et enkelt stykke brød, før de går ombord i junk. (Drikke-yoghurt, danonino, osv.) men at de spiser grønt, før brød, kan jeg ikke se problemet i. :) :ditto Har de "for meget" grønt, frugtstang, rosiner, mandler/nødder, snack pølse, ostestænger mv med, så de aldrig når til rugbrødet, må man tage en god snak med forældrene om at 1-2 ting er RIGELIGT også for at de kan overskue madpakken ellers kan man lave en madpakke politik. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 16, 2014 Så lige et madpakkespørgsmål til jer institutions-kyndige :p Hvor meget mad skal man pakke til en 5-årig som skal have til formiddag, frokost og eftermiddag? Hvad er jeres erfaringer at de spiser? (Skal til at lave madpakke nu her efter sommerferien. Indtil nu har hun gået i børnehave med madordning) Vi har også madordning hvor jeg arbejder :) men til formiddag får de 1/2-1/1 grov bolle + en æble båd, til frokost får de serveret 2 hele rugbrød (når vi er på tur) og til eftermiddag 2-3 stk frugt + 1 skive franskbrød. Ville nok tage udgangspunkt i lidt (de er 3-4 år i min gruppe) mere og så moderere efter 14 dage når du kan se hvor meget der ryger ned. Er der en kvart måske endda en halv rugbrød tilbage de fleste dage er der nok, for er hun ekstra sulten en dag, en mad ryger på gulvet m.m. er det rart at have en ekstra mad. Og så noget grønt ved siden af. Hvis du mangler inspiration til de lidt sjovere snacks så det ikke "bare" er ostehaps og frugtstænger må du lige sige til. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 16, 2014 :ditto Har de "for meget" grønt, frugtstang, rosiner, mandler/nødder, snack pølse, ostestænger mv med, så de aldrig når til rugbrødet, må man tage en god snak med forældrene om at 1-2 ting er RIGELIGT også for at de kan overskue madpakken ellers kan man lave en madpakke politik. Helt enig. Understreget: "må man tage en god snak med FORÆLDRENE" underforstået bland børnene udenom og giv dem råderet over deres mad. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 16, 2014 Så er artiklen næsten færdig, jeg skal lige se på den med friske øjne i morgen. Tak for input alle sammen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 16, 2014 Helt enig. Understreget: "må man tage en god snak med FORÆLDRENE" underforstået bland børnene udenom og giv dem råderet over deres mad. Meget bedre formulering af min pointe ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 22, 2014 Vi har også madordning hvor jeg arbejder :) men til formiddag får de 1/2-1/1 grov bolle + en æble båd, til frokost får de serveret 2 hele rugbrød (når vi er på tur) og til eftermiddag 2-3 stk frugt + 1 skive franskbrød. Ville nok tage udgangspunkt i lidt (de er 3-4 år i min gruppe) mere og så moderere efter 14 dage når du kan se hvor meget der ryger ned. Er der en kvart måske endda en halv rugbrød tilbage de fleste dage er der nok, for er hun ekstra sulten en dag, en mad ryger på gulvet m.m. er det rart at have en ekstra mad. Og så noget grønt ved siden af. Hvis du mangler inspiration til de lidt sjovere snacks så det ikke "bare" er ostehaps og frugtstænger må du lige sige til.Er det seriøst hvad de får i madordning??? Brød og frugt?? Jesus mand!Nu skriver du når de er på tur, i forhold til rugbrødsmadderne til frokost - hvad så når de er i institutionen? Jeg synes godt nok det er uhyggeligt meget brød og frugt.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites