Guest

EU/EP valg

123 indlæg i dette emne

Der er jo snart valg til EU/EP. Er det noget i følger med i?

 

Stemmer i til valget og ved i, i så fald hvad i vil stemme? På dr.dk er der en kandidattest, hvis i har brug for at tage sådan en :)

 

Ved i hvad i vil stemme vedr. patentdomstolen?

 

Har den sidste tids debat om sociale ydelser, rykket ved jeres holdning til hvor i vil sætte jeres kryds og har det i det hele taget ændret jeres holdning til EU?

 

Sidst men ikke mindst, er i så for, imod eller skeptiske omkring EU samarbejdet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg selv, jeg følger som regel meget med i politik, men må tilstå jeg ikke har fulgt specielt godt med i år.

 

For første gang stemmer jeg nok ikke. Vi skal nemlig have overført et eller andet fra DK her til Tyskland og vi var lidt for sene til at få det gjort. Så vi når nok ikke at kunne stemme her i Tyskland. Jeg ved ikke om vi kan stemme i DK, men ved heller ikke helt om jeg kan se pointen for mit vedkommende, som ikke boende i DK.

 

Jeg har taget kandidattesten og ikke overraskende for mig, så er jeg mest enig med blå blok. altså venstre, konservativ og liberal alliance. DF er jeg som regel aldrig enig med, selvom de siges at være på blå blok.

Men hvem jeg ville have stemt på, det er jeg usikker på, men nok konservativ eller liberal alliance.

 

Patentdomstolen, jeg har ikke fulgt vildt godt med, men umiddelbart ville min stemme være ja. Min mand ville dog stemme nej, og vi er som regel enige herhjemme, så det gør mig lidt i tvivl om jeg har forstået det hele :) Men såvidt jeg ved skal vi ikke stemme om en i Tyskland, det er et dansk anliggende og derfor har jeg ikke sat mig specielt godt ind i det.

 

Jeg er skeptisk overfor EU, men for EF tanken. Jeg er for handelssamarbejdet, men synes også EU nogle gange stikker hovederne i ting de ikke bør. Fx mængden af kanel på kanelsnegle, det synes jeg nok er der hvor de skal blande sig udenom. Jeg ser dog af og til også EU som en beskyttelse mod vores politkkere som jeg ikke altid synes er jobbet værdigt, men det er EU så heller ikke altid ;)

 

Jeg har nok ikke helt forstået al snakken om børnepenge og sociale ydelser og hvorfor man ikke kan finde en løsning på det. Jeg er sådan set ikke for hverken blå stue eller røds stues løsning. Jeg synes ikke om et optjeningsprincip, men jeg synes heller ikke man skal udbetale børnefamilieydelse til børn der ikke bor i landet. Bor børnene i landet og arbejder forældrene i landet, så mener jeg de har ret til samme ydelser som en hver anden dansker som betaler skat i DK.

Her i Tyskland har vi en tilknytningsregel, så barnet skal bo i Tyskland, for at man kan modtage børnefamlieydelse. (dog er der en eller anden regel om sæson arbejdere, som jeg ikke helt kender. Så lidt samme issue er der her), men når vi kan lave en sådan regel her om tilknytning, så mener jeg også man kan i DK. EU loven må jo være den samme for begge lande.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normal stemmer jeg blå blok ligesom dig, dog heller ikke DF. Men i denne sammenhæng falder min stemme på DF, af den grund, at de er EU skeptiske :)

 

Jeg er som sådan ikke imod EU, men jeg synes de stikker næsen i ting, som virker helt vanvittige - og derfor mener jeg, at der er brug for nogle som kan trække lidt væk fra galskaben.

 

Mht patentdomstolen har jeg ikke fulgt vildt meget med, men som jeg har forstået det, vil det være noget nemmere at være virksomhed, hvis det bliver et ja - og derfor er det umiddelbart hvad jeg har tænkt mig at stemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et hurtigt svar, men husk at tjekke, hvor jeres parti er i EU, altså hvilket "parti" det tilhører i EU (der er 7 partier), for det kan måske ændre jeres holdning.

Jeg stemmer nemlig ikke på det samme parti herhjemme som til EU-valg. :)

Ang patentdomstol - helt sikkert JA! (kan slet ikke se ulempen, haha :D ), men det er derfor jeg elsker politik, er altid frisk på en diskussion :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normal stemmer jeg blå blok ligesom dig, dog heller ikke DF. Men i denne sammenhæng falder min stemme på DF, af den grund, at de er EU skeptiske :)

Jeg er som sådan ikke imod EU, men jeg synes de stikker næsen i ting, som virker helt vanvittige - og derfor mener jeg, at der er brug for nogle som kan trække lidt væk fra galskaben.

.

:ditto - Har ikke fattet en brik af patentdomstolen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto - Har ikke fattet en brik af patentdomstolen ;)

Her er et link, der forklarer det fint, synes jeg..

Kort fortalt, skal det være nemmere eller ej? Hvor mange instanser skal man søge hos/hvor mange gebyrer skal der betales.. :)

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/politik/ep14/artikler/2014/04/29/112606.htm

(Og så tænker jeg, at dem, det stemmer nej, er folk, som er MEGET i mod EU, altså DF og Ø :) ), men synes nu ikke denne her sag om patentdomstolen handler om EU eller ej som sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke sat mig nok ind i det endnu. Så ved ikke hvem jeg skal stemme på endnu.

Men patentdomstolen får et nej. Jeg synes ikke om at det åbner får muligheden for softwarepatenter - som i USA blandt andet har betydet at de betaler overpris for mamografi, fordi der er et firma der har patent på den teknologi der bruges, og firmaet derfor kan tage den betaling de vil.

Derudover synes jeg ikke om, at der ikke er en ankeinstans. Hvis du får en sag for patentdomstolen, og du er utilfreds med udfaldet, så er det bare ærgeligt, du kan ikke klage nogle steder eller få din sag prøvet igen. Retssikkerhed er noget jeg går meget op i, og den er simpelthen ikke god nok her. Så nej, selvom jeg ved at det nok bliver et ja fra Danmarks side.

Jeg er umiddelbart for ideen om eu, men imod eu som det er i dag. Stod det til mig, var det et sted hvor landene kunne lave aftaler sammen om fx handel og forurening. Jeg er også for menneskerettighederne og den dertilhørende domstol.

Men jeg er ikke for, at det er SÅ kompliceret et system, så der er så godt som ingen almindelige borgere, der forstår den basale lovgivningsproces - jeg har haft eu-ret, og forstår der stadig ikke!

Jeg synes også at der er for meget lobbyisme, og så synes jeg at EU er blevet for solidariske og har lukket for mange lande ind. Det er svært at lave handelsaftaler og håndhæver menneskerettigheder i lande, der er så fundamentalt anderledes end vi er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi stemmer nej til patentdomstolen, vil det stadig være let, da langt de fleste lande allerede har sagt ja. Der er faktisk kommet en avis ud, kun om det emne :) har I modtaget den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi stemmer nej til patentdomstolen, vil det stadig være let, da langt de fleste lande allerede har sagt ja. Der er faktisk kommet en avis ud, kun om det emne :) har I modtaget den?

Den er "kun" udgivet i en million eksemplarer, så det er ikke alle der få den desværre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er "kun" udgivet i en million eksemplarer, så det er ikke alle der få den desværre :(

Øv :( Den forklarer det ellers rigtig godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke sat mig nok ind i det endnu. Så ved ikke hvem jeg skal stemme på endnu.

Men patentdomstolen får et nej. Jeg synes ikke om at det åbner får muligheden for softwarepatenter - som i USA blandt andet har betydet at de betaler overpris for mamografi, fordi der er et firma der har patent på den teknologi der bruges, og firmaet derfor kan tage den betaling de vil.

Derudover synes jeg ikke om, at der ikke er en ankeinstans. Hvis du får en sag for patentdomstolen, og du er utilfreds med udfaldet, så er det bare ærgeligt, du kan ikke klage nogle steder eller få din sag prøvet igen. Retssikkerhed er noget jeg går meget op i, og den er simpelthen ikke god nok her. Så nej, selvom jeg ved at det nok bliver et ja fra Danmarks side.

Jeg er umiddelbart for ideen om eu, men imod eu som det er i dag. Stod det til mig, var det et sted hvor landene kunne lave aftaler sammen om fx handel og forurening. Jeg er også for menneskerettighederne og den dertilhørende domstol.

Men jeg er ikke for, at det er SÅ kompliceret et system, så der er så godt som ingen almindelige borgere, der forstår den basale lovgivningsproces - jeg har haft eu-ret, og forstår der stadig ikke!

Jeg synes også at der er for meget lobbyisme, og så synes jeg at EU er blevet for solidariske og har lukket for mange lande ind. Det er svært at lave handelsaftaler og håndhæver menneskerettigheder i lande, der er så fundamentalt anderledes end vi er.

:ditto til det hele :D

Sjældent, at vi er enige :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv :( Den forklarer det ellers rigtig godt :)

Ja det er rigtig ærgerligt. Jeg ville i hvert fald godt have den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er rigtig ærgerligt. Jeg ville i hvert fald godt have den!

Man kan vidst også få den på biblioteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan vidst også få den på biblioteket :)

Min fætter har været med til at lave den, så tror jeg tjekker med ham om jeg kan få en kopi ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er et link, der forklarer det fint, synes jeg..

Kort fortalt, skal det være nemmere eller ej? Hvor mange instanser skal man søge hos/hvor mange gebyrer skal der betales.. :)

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/politik/ep14/artikler/2014/04/29/112606.htm

(Og så tænker jeg, at dem, det stemmer nej, er folk, som er MEGET i mod EU, altså DF og Ø :) ), men synes nu ikke denne her sag om patentdomstolen handler om EU eller ej som sådan.

Sådan lige som jeg hurtigt læser artiklen, så bliver det et nej fra mig. Alt stritter på mig, når jeg hører ordet "suverænitetsafgivelse".

Men når det kommer til EU er jeg vist også en vaskeægte sur gammel df'er :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, jeg stemmer på Messerschmidt, ham har jeg altid godt kunnet lide, og jeg er tryg ved at støtte en eu-modstander.

Jeg ville ønske, at jeg fik sat mig nok ind i det til at basere min stemme på lidt mere, men det SKER bare ikke eftersom der er valg 3 dage inden speciale aflevering (tror i øvrigt at stemmeprocenten for unge i Aalborg og omegn bliver HISTORISK lav - det er jo dagen efter karneval :rolleyes)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, jeg stemmer på Messerschmidt, ham har jeg altid godt kunnet lide, og jeg er tryg ved at støtte en eu-modstander.

Jeg ville ønske, at jeg fik sat mig nok ind i det til at basere min stemme på lidt mere, men det SKER bare ikke eftersom der er valg 3 dage inden speciale aflevering (tror i øvrigt at stemmeprocenten for unge i Aalborg og omegn bliver HISTORISK lav - det er jo dagen efter karneval :rolleyes)

Høhø.. Ellers bliver der rigtig mange stemmer på Allan Simonsen ligesom til kommunalvalget :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udfra artiklen blev jeg lidt mere sikker på at jeg ville stemme ja :)

 

Jeg mangler dog lidt oplysninger om hvad de ekstra omkostninger vil være for virksomhederne med et nej og altså hvad et nej vil betyde i kroner og øre.

At det bliver dyre for virksomhederne med et nej, synes jeg dog er ret tydeligt og ikke en fordel for virksomhederne. Derudover lyder det mere besværligt. Det vil være nemmere for virksomhederne at kunne føre retsager i DK og ikke skulle til udlandet for at føre retsag og det er nu engang nemmere at føre en sag med en advokat der taler samme sprog :) Så jeg ser mange fordele for virksomhederne ved et ja og ikke så mange ved et nej.

 

Jeg synes dog det er et stort problem, hvis der som pumpkins siger, ikke er nogle ankemuligheder. Det stritter på mig, der skal altid være mulighed for, at få afprøvet sin sag i flere insanser og det synes jeg afgjort er et stort problem.

Software patenter synes jeg har læst/hørt er undtaget patentdomstolen, men er det frygten for at det kan komme med, der har betydning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke sat mig nok ind i det endnu. Så ved ikke hvem jeg skal stemme på endnu.

Men patentdomstolen får et nej. Jeg synes ikke om at det åbner får muligheden for softwarepatenter - som i USA blandt andet har betydet at de betaler overpris for mamografi, fordi der er et firma der har patent på den teknologi der bruges, og firmaet derfor kan tage den betaling de vil.

Derudover synes jeg ikke om, at der ikke er en ankeinstans. Hvis du får en sag for patentdomstolen, og du er utilfreds med udfaldet, så er det bare ærgeligt, du kan ikke klage nogle steder eller få din sag prøvet igen. Retssikkerhed er noget jeg går meget op i, og den er simpelthen ikke god nok her. Så nej, selvom jeg ved at det nok bliver et ja fra Danmarks side.

Jeg er umiddelbart for ideen om eu, men imod eu som det er i dag. Stod det til mig, var det et sted hvor landene kunne lave aftaler sammen om fx handel og forurening. Jeg er også for menneskerettighederne og den dertilhørende domstol.

Men jeg er ikke for, at det er SÅ kompliceret et system, så der er så godt som ingen almindelige borgere, der forstår den basale lovgivningsproces - jeg har haft eu-ret, og forstår der stadig ikke!

Jeg synes også at der er for meget lobbyisme, og så synes jeg at EU er blevet for solidariske og har lukket for mange lande ind. Det er svært at lave handelsaftaler og håndhæver menneskerettigheder i lande, der er så fundamentalt anderledes end vi er.

:ditto

Jeg har ikke sat mig vildt meget ind det med patent domstolen og ORKER ærlig talt ikke at sætte mig mere ind i det. Jeg spurgte Anders der forklarede det så jeg forstod det nogenlunde og netop det med at software kan patenteres og afgivelse af suverænitet er det der får mig til at sætte kryds i nej.

Jeg stemmer igen DF til EU parlaments valget, og det på trods af at jeg normalt hører til i rød blok. Men de er efterhånden det eneste EU kritiske parti tilbage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved, at jeg ikke stemmer DF. Jeg er enig med meget af deres politik, uenig i lige så meget. Men hvis man skal se på det store billede, så er sidder de forskellige partier i grupper i EU, og selv om DF får mange stemmer, så er de alligevel i en gruppe dernede, som der ikke er mange andre grupper der samarbejder med. Så man kan sige, at de er et stort parti i Danmark, men deres stemme i EU er ret begrænset.

Men det er nok også derfor det er så svært at finde ud af hvor man skal sætte sit kryds, i hvert fald hvis man går op i at tage et informeret valg. Der er så meget mere at tage højde for, end ved folketingsafstemning i DK.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Jeg stemmer igen DF til EU parlaments valget, og det på trods af at jeg normalt hører til i rød blok. Men de er efterhånden det eneste EU kritiske parti tilbage.

Der er også folkebevægelsen mod Eu. De er i hvert fald røde - de er støttet af enhedslisten. Vi fik en avis fra dem igår :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Jeg har ikke sat mig vildt meget ind det med patent domstolen og ORKER ærlig talt ikke at sætte mig mere ind i det. Jeg spurgte Anders der forklarede det så jeg forstod det nogenlunde og netop det med at software kan patenteres og afgivelse af suverænitet er det der får mig til at sætte kryds i nej.

Jeg stemmer igen DF til EU parlaments valget, og det på trods af at jeg normalt hører til i rød blok. Men de er efterhånden det eneste EU kritiske parti tilbage.

Hvad med Folkebevægelsen mod EU? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udfra artiklen blev jeg lidt mere sikker på at jeg ville stemme ja :)

Jeg mangler dog lidt oplysninger om hvad de ekstra omkostninger vil være for virksomhederne med et nej og altså hvad et nej vil betyde i kroner og øre.

At det bliver dyre for virksomhederne med et nej, synes jeg dog er ret tydeligt og ikke en fordel for virksomhederne. Derudover lyder det mere besværligt. Det vil være nemmere for virksomhederne at kunne føre retsager i DK og ikke skulle til udlandet for at føre retsag og det er nu engang nemmere at føre en sag med en advokat der taler samme sprog :) Så jeg ser mange fordele for virksomhederne ved et ja og ikke så mange ved et nej.

Jeg synes dog det er et stort problem, hvis der som pumpkins siger, ikke er nogle ankemuligheder. Det stritter på mig, der skal altid være mulighed for, at få afprøvet sin sag i flere insanser og det synes jeg afgjort er et stort problem.

Software patenter synes jeg har læst/hørt er undtaget patentdomstolen, men er det frygten for at det kan komme med, der har betydning?

Helt enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan lige som jeg hurtigt læser artiklen, så bliver det et nej fra mig. Alt stritter på mig, når jeg hører ordet "suverænitetsafgivelse".

Men når det kommer til EU er jeg vist også en vaskeægte sur gammel df'er :D

Haha :D

Uh ja, DF er bare så langt væk fra mig :D

Er desuden spændt på det med karneval :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg ved det sq ikke rigtig - en ting er dog sikkert, DF bliver det ikke - alt stritter på mig bare ved tanken om det parti :-s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER