Mette

1 lur - hvornår?

25 indlæg i dette emne

Kan læse mig til at de fleste børn (ifølge bøgerne) først er klar til én lur omkring de 12-18 måneder - hvornår var jeres? Vigga er nu 10,5 og er begyndt kun at få en lur i DP, og hun trives godt med det så er som ikke i tvivl om at det er fint, men synes det er ret tidligt i forhold til det bøgerne siger - hvad siger I ? Hvornår sov jeres én lur.

 

Hun sover ca. 12 timer (+/-) om natten (19-7) og så middagslur fra 12-15 (+/-). Så hun sover endda en del over gennemsnittet som burde ligge på omkring 13,5 time - men hun nærmer sig nok de 14-15 mange dage, men hun har altid sovet et par timer mere end gennemsnittet så ikke noget nyt i det. Da hun sov to lure sov hun 1 + 1,5/2, så det var ca. samme antal timer så ikke noget nyt der. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her var Anabella 15 mdr ca. før hun kun sov 1 lur fast. Før det ku hun godt nøjes med 1 lur herhjemme til tider, men 2 i DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror Valdemar var ca 14 måneder, da vi droppede formiddagsluren. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna var 13 mdr. Trro dog godt hun kunne have kvittet den før, men det var der hun startede i dagpleje.

 

Men når Vigga sover så mange timer ellers, så er det jo ikke nødvendigt. Børn er meget forskellige mht søvn, så hvis hun fungerer med 1 lur, så er det da bare sådan det skal være.

 

Hos mange forandres det når de kommer i institution/dagpleje, fordi der sker nogle flere ting om formiddagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener C var omkring 11-12 måneder.

Hvis Vigga trives og ikke virker træt, så gør det jo ikke noget at hun kun tager en lur

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna var vist omkring 10-11mdr (så vidt jeg husker!) men hun sov også utrolig korte lure, og var sindsygt svær at putte om formiddagen til sidst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix var også mellem 10 og 11 mdr da han overgik til 1 lur. Kort tid efter han startede i vs var han klar til en lur. Ikke nogen pres for pædagogerne eller noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det lyder til at nogen af jeres også var tidlig på den :)

 

Og der har heller ikke været det mindste pres her, de første par uger sov hun også formiddagslur der - men ja som I skriver så sker der nok bare så meget og nærmest alle de andre børn sover jo fra 12-15 så hun har nok slet ikke tid til at sove formiddagslur fordi hun gerne vil lege :D

 

Hun kan godt virke lidt træt/pyller sen eftermiddag ved 17 tiden, men det kunne hun også godt før og eftersom hun sover samme antal timer så tror jeg ikke det har noget med kun én lur at gøre, mere det at hun kommer hjem og ja bare er pylret  :rolleyes men heldigivis også sød  :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tha var også omkring 10-11 måneder da hun begyndte at nøjes med en lur om dagen :) og hun sover også som Vigga om natten, altså fra klokken 19 til mellem 6 og 7.

Hun sover dog ikke så lang middagslur mere, for det meste kun 1,5 time

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

O er også så småt begyndt på det, og jeg tænker ligesom de andre, at hvis de ikke virker trætte, uoplagte eller andet så er det fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse gik over til en lur i efteråret 2013. Først var det herhjemme at vi begyndte på det og da vi så sagde til dp at nu kørte det fint, så fjernede hun også hans morgenlur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det lyder til at nogen af jeres også var tidlig på den :)

 

Og der har heller ikke været det mindste pres her, de første par uger sov hun også formiddagslur der - men ja som I skriver så sker der nok bare så meget og nærmest alle de andre børn sover jo fra 12-15 så hun har nok slet ikke tid til at sove formiddagslur fordi hun gerne vil lege :D

 

Hun kan godt virke lidt træt/pyller sen eftermiddag ved 17 tiden, men det kunne hun også godt før og eftersom hun sover samme antal timer så tror jeg ikke det har noget med kun én lur at gøre, mere det at hun kommer hjem og ja bare er pylret  :rolleyes men heldigivis også sød  :wub

Vi rykkede grundet ulvetimen også aftensmaden fra 18 til 17.30 fordi vi kan nå det herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke huske hvornår, at vores dreng på 10 mdr. har sovet mere end én lur - i guder hvor er I andre dog heldige! Det er i hvert fald flere måneder siden, at den var nødvendig hér.

 

Han sover cirka ½-1½ time fra 11-12/13 og that´s it, er derefter frisk, frejdig og glad helt til 20.00.

 

Så ja, søvnbehov er vist meget forskelligt fra barn til barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi rykkede grundet ulvetimen også aftensmaden fra 18 til 17.30 fordi vi kan nå det herhjemme.

:ditto  Det prøver vi også at stræbe efter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn var 10-11 mdr. da han stoppede den ene lur. Han har altid haft et stort søvnbehov og har altid sovet godt og længe, men det gik alligevel fint at fjerne luren der. Det var på DP opfordring luren blev fjernet, men jeg følte heller ikke noget pres.

 

Min datter var en lille smule ældre, men ikke meget, hun var vel en 12-13 mdr. tror jeg. Det gik også fint og kom af sig selv. Jeg gik hjemme med hende, så der var intet pres fra nogle :)

 

Cassandra er også rigtig træt når hun kommer hjem fra vuggestue, men det tror jeg er fordi der er gang i den :) og hun skal opleve det hele og så kan slappe af når hun kommer hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre prøver vi at holde fast i mad kl 18. Det er nemmere for os at nå pga arbejde, og så passer det bedst når vi er på besøg hos andre at hun ikke er vant til at spise for tidligt. Men havde vi nu haft tidlig fri fra arbejde begge to, kunne det godt være vi skulle rykke den. I dag hvor vi skal ud på restaurant bestiller vi fx bord til kl 17 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie var tidlig på den og sov kun en lur da hun startede i DP der var hun vel 9-10 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor er snart 15 måneder, og han sover for det meste to gange i løbet af dagen. Nogle gange bliver det kun til én lur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har ogsaa brug for mere soevn end de kloge siger :) 

 

Her gik vi over til en lur, da han startede i pasning og det var ved 15-16 mdr. Han sover nu mere eller mindre som Vigga og har gjort det siden. I weekenden kan han endda godt have brug for en powernap om formiddagen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla startede i VG da hun var 7,5 måned, og selv om de lyttede til hendes behøv, så rettede hun hurtigt ind efter rutinerne. Så godt 8 måneder :)

Men hun var lidt ældre før hun droppede formiddagsluren når hun var hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla startede i VG da hun var 7,5 måned, og selv om de lyttede til hendes behøv, så rettede hun hurtigt ind efter rutinerne. Så godt 8 måneder :)

Men hun var lidt ældre før hun droppede formiddagsluren når hun var hjemme.

 

må lige prøve at være ekstra opmærksom her i weekenden, for ja kan da godt være hun stadig har brug for 2 lure når hun er hjemme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia var 11 måneder, da hun var på en lur fast. Vi spiser også 17.30, og gerne nærmere 17 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener Erica var 11 måneder, da hun gik over til en lur. Og hun var vist 2 år og 8-9 måneder, da hun helt stoppede med at sove lur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at sophia var 13 måneder :)

Vi spiser som regel 17.30, men ikke på slaget og sjældent før. Hun får altid en snack sen eftermiddag. Det tager altså det værste pyller herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

T var vist også knapt et år; det var da han startede i vuggestue. Og dog, for indimellem sov han i bilen dertil (en 35 min køretur), det var som om det passede ham med en lille blunder efter morgenmaden :) Til gengæld sov han ikke ligeså mange timer i døgnet som Vigga. Anyway, hun styrer det formentlig selv, hvis hun ikke er presset til noget, så jeg ville ikke være nervøs. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER