Oprettet April 18, 2014 Jeg vil gerne fortælle om min oplevelse med akut kejsersnit som førstegangs fødende. Jeg var gået de 10 dage over, så blev i gang sat med piller. Kl 20 om aftenen fik jeg veer, de var ikke stærke (jeg kunne stadig sidde og snakke og gå), men de var regelmæssige så jeg ringer til jordmoder. Hun spørger om vandet eller slim proppen er gået. Niksen, jeg havde kun smerterne. Men hun bad mig ringe hvis de tog til eller vandet/slimproppen gik. Lige pludselig slog det mig, ja det er sq nok lige om snart.. Kl 23 ringer jeg til jordmoder igen, da smerterne havde taget til. Hverken vand eller slimprop er gået. Hun bad mig om at komme op på sygehuset. Jeg får lagt en ctg. Hans puls ligger på 170, men hun siger at det er okay når der er veer. Vi sidder lige og hygge snakker, BUM der røg pulsen fra 170 ned til 80 (det var lige efter at veen var stoppet), hun får hurtig sat en maske på mig med almindelig ild som hjælper i det øjeblik. Hun virker lidt urolig på det tidspunkt. Men siger at vi lige ser hvad der sker. Pulsen ændrede sig ikke og hun ringede til overlægen. Hun kommer ind og kigger på mig, "ja det bliver til et akut kejser snit. En sygeplejerske kommer lige med noget tøj". Hold da op hvor jeg følte Det hele gik i stå lige der.. Det var IKKE det jeg ønskede og faktisk det jeg ville undgå. Nå men alt i alt var der faktisk kun gået en halv time, så der var meget stress på. Og ikke nok med det, så var veerne nu blevet så hæftige at jeg ikke længere kunne snakke i mens. Operationslægen kommer ind og snakker om hvilken bedøvelse jeg vil have. Jeg kigger på ham og siger jeg alt andet end den rygmarvs bedøvelse vil have. (Jeg HADER nåle). Han kigger på mig og siger så at jamen det var det bedste og skønt at få den. NEJ TAK siger jeg så, hvortil han svarer at det kunne jeg snakke med narkoselægen om, men hvis det var fuldnakose så kom min kæreste altså ikke med ind. Tis, hvordan skal jeg kunne klare det uden ham? Jeg bliver kørt ned til operations stuen. Narkoselægen kigger på mig, du vil ikke have rygmarvsbedøvelsen?? Jo siger jeg. (Jeg tænker at min kæreste skal være med til det her). De gør det hele klar. Jeg får sprøjten og er fuldstændig bedøvet i kroppen. Nålen kunne altså mærkes og det gjorde ondt! Jeg kan stadig mærke hvis man rører huden, men ikke lige præcis hvad man gør. Jeg ligger og kigger på et grønt gardin og lige pludselig sprøjter fostervandet ud til siden. Jeg kunne fornemme at der blev rykket i hele min krop og vupti, så var den lille dreng ude. I mens jeg blev syet sammen, sad min kæreste med den lille på armen. Overdrevet lykkelig! I mens er jordmoder gået op med Moderkagen for at se om der var noget galt med den. Han fik altså topkarakter og der var intet galt med Moderkagen. Han var 49 cm og vejede 3070 gram. Ja puha, det var altså noget af en omgang.. Det var alt andet af hvad jeg havde forestillet mig og ikke nok med det havde der altså også været komplikationer i gradiviteten. Men er den dag i dag glad for at jeg valgte at få rygmarvsbedøvelsen og vil helt sikkert anbefale at få den i stedet for en fuld narkose :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 18, 2014 Stort tillykke!! :) Det pludselig hurtigt, hva?! Men godt det gik godt på trods af AK :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 19, 2014 Puha, det lyder godt nok dramatisk, men godt alt gik godt. Tillykke med jeres lille dreng Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 19, 2014 Stort tillykke med jeres lille dreng. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 19, 2014 Det lyder voldsomt, men godt du klarede godt igennem og at du fik valgt rygmarvsbedøbelsen - jeg er egentlig overrasket over at du sådan selv kunne vælge :) stort tillykke med jeres lille søn :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 19, 2014 Tusind tak! :) Det gik utroligt hurtigt. Kunne knap nok selv følge med :D Altså jeg er rigtig glad for at de gav mig lov til selv at vælge. For hvem ved hvordan fuldnarkosen var? :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 19, 2014 Tillykke med jeres søn! Hvor er vi heldige at bo i et land hvor babys liv ikke blir bragt unødigt i fare og man kan få AKS hvis det blir nødvendigt. Kan nu godt forstå hvis det oplevedes som en noget dramatisk drejning af fødslen, håber du er ok oven på den oplevelse :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 19, 2014 PS jeg syns fuld narkose er rædselsfuldt, jeg får det så dårligt bagefter og det tager noget tid at blive klar i hovedet. Tror det var et godt valg at du fik rygmarvsbedøvelsen så du og din mand kunne være med til det hele. Del dette indlæg Link to post Share on other sites