Oprettet April 9, 2014 Hej :) Er der mon en af jer der er klog på reglerne omkring barsel og ferie? Jeg går på Barsel i starten af maj. Derfor får jeg jo ikke holdt fx sommerferie. Men gemmer jeg så den ferie, forsvinder den eller bliver den bare til alm barsel? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2014 Ja alt det ferie du ikke afholder overføres til næste ferieår :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2014 Fedt!! Så har jeg dobbelt op næste år? Får jo ikke brugt det.. Det er da super! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2014 Fra borger.dk: Som udgangspunkt kan du ikke holde ferie, når du er på barsels- eller adoptionsorlov. I visse situationer kan du få udbetalt dine feriepenge uden at holde ferie. Det kan fx være, hvis du er forhindret i at holde din ferie på grund af barsel eller adoption, inden ferieperioden eller ferieåret udløber. I nogle tilfælde kan du overføre ferien fra et ferieår til det næste. Hvis du på grund af en feriehindring ikke kan holde ferien inden hovedferiens udløb den 30. september eller inden ferieårets udløb den 30. april udbetales feriepengene til dig. Feriehindring Du kan i stedet aftale med din arbejdsgiver at ferien overføres til næste ferieår, hvis du er omfattet af en kollektiv overenskomst, der giver ret til overførsel af ferie på grund af en feriehindring. Det er en betingelse, at du er forhindret i at holde ferien inden hovedferiens udløb den 30. september eller inden ferieårets udløb den 30. april. Desuden skal der være tale om en feriehindring efter ferieloven. Hvis du har ret til erstatningsferie for sygdom opstået under ferien, og du på grund af sygdom er forhindret i at holde ferien inden ferieårets udløb den 30. april, har du altid ret til at overføre ferien til det efterfølgende ferieår. Følgende er feriehindringer i ferielovens forstand: Du er syg Du holder barsel- og adoptionsorlov Du opholder dig i udlandet og arbejder i et ansættelsesforhold, som ikke er omfattet af ferieloven Du er blevet selvstændig erhvervsdrivende Du er blevet hjemmegående Du er valgt til borgmester, udnævnt til minister eller lignende tillidshverv Du er indsat i fængsel eller anden tvangsanbringelse Du deltager i en arbejdskonflikt, der varsles og afsluttes lovligt Du aftjener værnepligt el.lign. Du mangler penge til at holde ferie for på grund af en uoverensstemmelse mellem dig og din arbejdsgiver om et krav på feriepenge, forudsat at du har rejst kravet i ferieåret Du passer en nærtstående syg eller døende og holder derfor orlov eller er i en tidsbegrænset periode tilkendt tabt arbejdsfortjeneste, løn eller vederlag efter serviceloven. Så du skal tage en snak med din arbejdsgiver om hvordan de gerne vil have det. Her hvor jeg arbejder, ser de helst at man afholder den udskudte ferie, men andre steder vil de heller udbetale den. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2014 Aha, tak for dit svar. Det må jeg lige undersøge nærmere Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 14, 2014 I min sidste barsel brugte jeg 5 ugers ferie til sidst istedet for at få dagpenge, og overførte en uge :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 14, 2014 I min sidste barsel brugte jeg 5 ugers ferie til sidst istedet for at få dagpenge, og overførte en uge :) Det er også noget i den retning jeg regner med at gøre bortset fra jeg kun har 5 ferieuger og ikke 6 ;) Jeg har 5 uger fra ferieåret 2014/2015 som jeg ikke får brugt og samtidig sparer jeg jo ferie op mens jeg er på barsel - noget af det i feriekonto pga. jeg skal på dagpenge i en periode. Men jeg regner bestemt med at holde de 5 uger fra ferieåret 2014/2015 og nok også noget af det nye ferie inden jeg vender tilbage :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 14, 2014 Både min mand og jeg har fået vores ferie udbetalt pga barsel... Det var RIGTIG mange penge - og rigtig tiltrængt :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites